پروانه تاسیس موسسات پزشکی در چه شرایطی صادر می شود؟

پروانه پزشکی

پروانه پزشکی یک مجوز و پروانه تاسیس موسسات پزشکی است که به شخص اجازه می دهد تا به طور قانونی به طبابت بپردازد. در اکثر کشورها، یک فرد باید قبل از اینکه بتواند طبابت کند، دارای مجوز پزشکی باشد که توسط یک انجمن حرفه ای مورد تایید دولت یا یک سازمان دولتی اعطا شده باشد. مجوزها به طور خودکار به همه افراد دارای مدرک پزشکی اعطا نمی شود.

یک فارغ التحصیل دانشکده پزشکی باید مجوز فعالیت پزشکی را دریافت کند تا به طور قانونی پزشک نامیده شود. این فرآیند معمولاً نیاز به آزمایش توسط هیئت پزشکی دارد. همچنین مجوز فعال برای فعالیت پزشکی به عنوان دستیار پزشک، دستیار پزشک یا افسر بالینی در حوزه های قضایی دارای قانون مجاز مورد نیاز است.

مراحل اخذ پروانه تاسیس موسسات پزشکی

مرحله اول: مقدمات اخذ موافقت اصولی

الف- شرایط متقاضیان پروانه تاسیس موسسات پزشکی خصوصی

  1. دارا بودن پروانه دائم و یا پروانه مطب معتبر برای شهر مورد نظر
  2. تهیه و تنظیم دو برگ فرم تأیید صلاحیت شماره (۱) و (۲) توسط دانشگاه علوم پزشکی مربوطه
  3. تأیید حراست دانشگاه علوم پزشکی مربوط
  4. فتوکپی آخرین حکم کارگزینی.
  5. اعلام چهار نفر معرف شامل دو نفر از استادان دوره تحصیل و دو نفر از همکاران پزشک در مورد هر یک از متقاضیان
  6. گواهی عدم سوء پیشینه و همچنین گواهی عدم محکومیت کیفری از نظام پزشکی در خصوص پزشکان متقاضی که دارای شغل آزاد می باشند.

ب- شرایط متقاضیان احداث مؤسسات پزشکی خیریه

افراد خیر، متعهد و شناخته شده می توانند تقاضای احداث مؤسسات پزشکی به صورت مندرج در بند ب را بنمایند. مدارک لازمبرای احداث موسسات پزشکی خیریه عبارتند از:

  1. معرفی هیأت امناء و یا هیأت مؤسس با ترکیب یک یا دو نفر پزشک با ذکر مشاغل کلیه متقاضیان.
  2. تنظیم تعهدنامه محضری مخصوص مؤسسات درمانی خیریه در یکی از دفتر خانه های اسناد رسمی.
  3. تأییدیه دفتر خدمات خیریه بهداشتی – درمانی در مورد صلاحیت متقاضیان.
  4. اظهار نظر دانشگاه علوم پزشکی مربوط همراه با ارسال مدارک فوق الذک به ستاد مرکزی وزارتخانه.

ج – شرایط متقاضیان احداث مؤسسات پزشکی وابسته به دولت یا ارگانهای دولتی و یا انقلابی و شرکتها و سازمانهای وابسته به دولت:

این قبیل متقاضیان پروانه تاسیس موسسات پزشکی که مستندات قانونی آنان ایجاب می نماید، می توانند در زمینه احداث مؤسسات درمانی اقدام نمایند. مدارک لازم برای اخذ پروانه تاسیس موسسات پزشکی عبارتست از:

  1. اساسنامه شرکت یا سازمان یا ارگان انقلابی وابسته به دولت که بایستی به تأیید هیأت محترم وزیران یا مجلس شورای اسلامی رسیده باشد.
  2.  تقاضای احداث مرکز درمانی بایستی به امضای بالاترین مقام مسئول باشد.
  3. معرفی نماینده تام الاختیار توسط بالاترین مقام مسئول جهت تنظیم تعهدنامه محضری مخصوص اینگونه مؤسسات.
مرحله دوم: طرح موضوع در کمیسیون قانونی تشخیص امور پزشکی موضوع ماده داروئی و مواد خوردنی و آشامیدنی

در این مرحله پس از تکمیل پرونده و بررسی مدارک ارسالی توسط کارشناسان ذیربط جهت اخذ موافقت اصولی در کمیسیون فوق الذکر مطرح و در صورت تأیید به مدارک ذیل جهت صدور موافقت اصولی اولیه برای اخذ پروانه تاسیس موسسات پزشکی نیاز می باشد:

  1. عقد قرارداد تأسیس مابین متقاضیان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  2. واریز و ارائه اصل فیش وجه لازم به حساب شماره ۳۰۲ خزانه داری کل نزد بانک مرکزی به نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
پیشنهاد مطالعه  قصور پزشکی چیست و نحوه محاسبه دیه قصورات پزشکی چگونه می باشد؟
مرحله سوم: صدور مجوز بهره بردای و تأیید صلاحیت مسئول یا مسئولین فنی

مراکز درمانی پس از موافقت اصولی و ابلاغ آن توسط دانشگاه علوم پزشکی مربوطه به متقاضی یا متقاضیان پروانه تاسیس موسسات پزشکی ، مدارک لازم جهت اخذ مجوز بهره برداری به شرح ذیل توسط مؤسسه پزشکی تهیه و تکمیل و از طریق دانشگاه علوم پزشکی به وزارتخانه جهت طرح مجدد موضوع در کمیسیون قانونی موضوع ماده (۲۰) ارسال می گردد:

  1.  نقشه محل احداث پس از تأیید دفتر فنی ساختمان دانشگاه علوم پزشکی ذیربط
    تبصره: جهت احداث بیمارستان و مراکز جراحی محدود و سرپایی تأیید نهایی نقشه ساختمانی توسط دفتر فنی و نظارت بر طرحهای عمرانی وزارتخانه الزامی است.
  2.  اعلام قسمت های پیشنهادی برای بهره برداری مشتمل بر امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی واجد شرایط
  3.  گزارش بازدید کارشناسان بهداشت محیط از وضعیت بهداشتی مؤسسه درمانی.
  4.  گزارش همه جانبه دانشگاه به لحاظ کلیه جوانب امر.
  5. معرفی مسئولین فنی واجد شرایط و صلاحیت همراه با تکمیل مدارک لازم که عبارتست از، تکمیل فرمهای تأیید صلاحیت شماره (۱) و (۲)، تصویر پروانه مطب، گواهی عدم سوء پیشینه و اعلام چهار نفر معرف
  6.  تکمیل فرم موضوع نامه توسط مسئولان فنی پیشنهادی.
  7.  اخذ تعهدهای لازمه از متقاضیان بر مبنای ضرورت امر.
 مرحله چهارم: صدور پروانه های تأسیس و مسئولین فنی

پس از اخذ مجوزهای لازمه مدارک مجددا بررسی و جهت صدور پروانه تأسیس و مسئولین فنی اقدام که در این زمینه به ارائه مدارک ذیل از طریق دانشگاه علوم پزشکی مربوطه نیاز می باشد.

  1.  تصویر سند مالکیت یا سند اجاره نامه رسمی یا عادی مصدق شده همراه با اصل سند مالکیت محل.
  2. ارائه اصل فیش بانکی مبنی بر واریز مبالغ لازم به حساب شماره ۳۰۲ خزانه داری کل.
  3.  گزارش نحوه عملکرد توسط کارشناسان دانشگاه به لحاظ کلیه جوانب امر؛ تجهیزات، پرسنل وضعیت بهداشتی، ساختمانی و …
  4.  اسامی پزشکان و پیراپزشکان شاغل
  5.  نشانی دقیق محل استقرار مؤسسه پزشکی.
  6. آخرین نتیجه ارزشیابی و تعداد تخت فعال در خصوص بیمارستان.

پروانه تاسیس موسسات پزشکی پس از صدور از طریق دانشگاه مربوطه به مؤسسه پزشکی تحویل و رسید دریافت می گردد. بدیهی است هرگونه تخلف پس از اثبات، مستوجب مجازات لازمه می باشد و در صورت تداوم تخلفات از طریق مراجع ذی صلاح پرونده بررسی و در صورت لزوم، در خصوص صلاحیت مؤسسین یا مسئولین فنی در کمیسیون قانونی موضوع ماده ۲۰ اتخاذ تصمیم خواهد گردید. بدیهی است در صورت اثبات تخلف پس از طی مراحل لازم مجوزها و پروانه های قانونی مرکز مزبور لغو و بدون اعتبار خواهد گردید.

مجوز تاسیس 0موسسات پزشکی

چگونه پزشکان مجوز فعالیت پزشکی را به دست می آورند؟

در ایالات متحده، پزشکی یک حرفه دارای مجوز است که توسط ایالت های جداگانه تنظیم می شود. یکی از مهمترین وظایف هیئت های پزشکی کشور، صدور مجوز برای پزشکان است. از طریق صدور مجوز پزشکی ، هیئت‌های پزشکی ایالتی اطمینان حاصل می‌کنند که همه پزشکان شاغل از آموزش و آموزش مناسب برخوردار هستند و در حین خدمت به بیماران خود از استانداردهای شناخته شده رفتار حرفه‌ای پیروی می‌کنند.

اخذ مجوز طبابت فرآیندی سختگیرانه است. افرادی که وارد این حرفه می شوند باید دارای شرایط از پیش تعیین شده ای باشند که شامل فارغ التحصیلی از دانشکده پزشکی، آموزش تکمیلی، و گذراندن یک آزمون سراسری مجوز پزشکی ملی است که دانش آنها را در مورد مدیریت سلامت و بیماری و مراقبت موثر از بیمار آزمایش می کند. متقاضیان باید مدرک تحصیلی و آموزشی خود را ارائه دهند و جزئیات مربوط به سابقه کاری خود را ارائه دهند. آنها همچنین باید اطلاعاتی مانند وضعیت سلامتی، قضاوت ها/تسویه حساب ها و محکومیت های کیفری را ارائه دهند.

پس از اخذ مجوز پزشکان، آنها باید به طور دوره ای، معمولاً هر یک یا دو سال یکبار، مجوز خود را برای ادامه فعالیت، تمدید کنند. در طول این فرآیند تمدید مجوز، پزشکان باید نشان دهند که استانداردهای اخلاقی و عملکرد پزشکی قابل قبولی را حفظ کرده‌اند و رفتار نادرست انجام نداده‌اند.

در حالی که الزامات خاص برای دریافت مجوز پزشکی بین حوزه های قضایی تا حدودی متفاوت است، هیئت های پزشکی اعتبار متقاضیان را بررسی می کنند و تعدادی از عوامل را به

  • آموزش پزشکی
  •  عملکرد در آزمون سراسری
  •  آمادگی ذهنی، اخلاقی و جسمانی برای انجام ایمن پزشکی
پیشنهاد مطالعه  اعتراض به نظر پزشکی قانونی چه مراحلی دارد؟

1 دیدگاه دربارهٔ «پروانه تاسیس موسسات پزشکی در چه شرایطی صادر می شود؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا