روش های نوین کشت گلخانه ای چیست؟

گلخانه هوشمند

با پیشرفت علم و تکنولوژی، روش های جدید و نوینی برای صنایع مختلف ایجاد شده است. گلخانه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای کشت گلخانه ای راه‌های زیادی وجود دارد که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.با مجله حقوقی دادمان همراه باشید.

انواع روشهای کشت گلخانه ای

 ۱- خاک کشت

روش اول کشت گلخانه ای روش خاک کشت یا ترنس پلنت نام دارد بدین صورت که خزانه‌هایی را در داخل گلخانه تعبیه می‌کنند و برای پر کردن این خزانه‌ها، از خاکهای مناسب و سبک و قوی استفاده می‌ کنندکه در اصطلاح به این نوع خاک‌ها پیتماس گفته می‌شود. روش دیگری که در این دسته قرار می‌گیرد و در دسته خاک کشت است، استفاده از گلدان برای کاشتن گیاهان مورد نظر خود در گلخانه است به این صورت که ابتدا گیاهان را در گلدان می‌کارند و سپس آن را به گلخانه انتقال می‌دهند در این روش محصول مورد نظر می‌تواند طی این هفته تا ۲۰ روز به عمل آید؛ البته برخی از محصولات دارای زمان‌های طولانی‌تری هستند که این زمان تا یک ماه نیز پیش می‌رود.

 ۲- آبکشت

روش دوم در کشت گلخانه ای روش آبکشت یا هیدروپونیک می‌باشد که واژه هیدروپونیک از دو قسمت “هیدرو” و “پونیک” تشکیل شده است؛ قسمت هیدرو به معنی آب و قسمت پونیک به معنی کار و تلاش می‌باشد.

در این روش از خاک برای رشد گیاه استفاده نمی‌شود و از آن برای موارد دیگری استفاده می‌شود. غذا و ویتامین مورد نظر گیاه در این روش به وسیله محلول‌های مخصوص به گیاه داده می‌شود و به جای آن می‌توانیم از ژل مخصوص استفاده نماییم روش گیاهان در مورد آبی رشد کرده و عموم نیست کیفیت مناسبی هستند زیرا برخی از بیماری‌های که گیاه به آن دچار می‌شوند از خاک می‌باشد استفاده از روش هیدروپونیک می‌تواند جلوی بعضی از بیماری‌ها را بگیرد. با استفاده از گلخانه هوشمند هیدروپونیک محصولات با کیفیت‌تری تولید خواهید کرد.

۳- سیستم آئروپونیک (هوا کشت)

این سیستم از پیشرفته ترین روش ها در انواع سیستم های کشت گلخانه ای بوده که گیاه بدون استفاده از خاک یا هر بستر دیگری در محیطی است که محلول غذایی به صورت مه روی ریشه پاشیده می شود. در این تکنیک اتلاف آب و نیز مواد غذایی به حداقل میزان خود رسیده و میزان رشد و تولید به حداکثر خود می رسد. در این روش اکسیژن رسانی به ریشه ها به حداکثر می رسد که باعث افزایش رشد چشم گیر ریشه ها شده و در نهایت سطح جذب مواد مغذی افزایش می یابد.

۴- سیستم های قطره چکان

در این سیستم کشت پرلیت کاربرد زیادی در آن داشته و گیاه به صورت گلدانی یا کیسه ای است. در کیسه های به کار رفته برای تحرک پرلیت، سوراخ هایی ایجاد می کنند و هم چنین قطره چکان هایی بر لبه ی کیسه، برای خروج آب و محلول غذایی اضافی و تهویه ی مناسب قرار می دهند.

۵- دما

با نصب یک ترموستات هوشمند در گلخانه می توان دمای مطلوب گیاهان پرورشی را در فضای گلخانه هوشمند حکمفرما کرد. دمای مجاز را به این ترموستات اعلام نمایید تا چنانچه دما کمتر یا فراتر از آن شد، ترموستات به سرعت شرایط را به کمک هوش مصنوعی تشخیص داده و به طور خودکار دما را به حد مطلوب می رساند.

۶- رطوبت

سنسور رطوبت می تواند میزان رطوبت موجود در هوای گلخانه هوشمند را در اپلیکیشن مربوطه در گوشی تان به شما نشان دهد. به علاوه، اگر میزان رطوبت هوا از حد ضروری کمتر یا بیشتر شود، سنسور با پخش زنگ هشدار شما را مطلع می کند تا آسیبی به گیاهان موجود وارد نشود.

۷- غلظت گاز CO2

دیتکتور گاز یا آشکارساز گاز می تواند غلظت انواع گازهای مختلف از جمله دی اکسید کربن در فضا را تشخیص داده و با پخش زنگ هشدار یا ارسال پیامک به گوشی، شما را از آن مطلع نماید.

۸- تابش نور

با فشار یک دکمه می توانید از خانه یا هرجای دیگری میزان تابش نور بر گلخانه هوشمند خود را کنترل کنید. سیستم سایه هوشمند به شما امکان آن را می دهد که در یک روز داغ تابستانی با لمس صفحه گوشی میزان تابش خورشید به گلخانه را کاهش دهید تا سالم ترین شرایط برای گیاهان گلخانه ای فراهم شود.

انواع روشهای کشت گلخانه ای

تاثیر گلخانه های هوشمند بر کشاورزی

نشا بزرگترین کمکی است که گلخانه ها به زمین ها و محصولات کشاورزی می کند. در طول نشاکاری، دانه در فضای گلخانه و تحت شرایط بهینه رشد می کند و پس از آنکه به یک نهال جوانه زده تبدیل شد، به زمین کشاورزی منتقل می شود و ادامه رشد و میوه دهی خود را در آنجا می گذراند. اینکه نشا چه کمکی به کشاورزی می کند و دلایل اینکه اصلا چرا بذر را نباید از همان ابتدا در زمین کشاورزی کاشت را در ادامه اشاره خواهیم کرد.

  1. بهینه بودن شرایط پرورش گیاه و رشد سریع آن
  2. کوتاه تر شدن دوره پرورش و رشد گیاهان نشایی و عرضه زودهنگام و پیش از موعد محصولات به بازار (محصولات زودرس)
  3. مصرف بهینه آب
  4. افزایش احتمال جوانه زدن هر بذر و نیاز به بذر کمتر
  5. کاهش شدید ابتلا به آفات و بیماری ها
  6. افزایش بازدهی و کیفیت محصولات به دست آمده
  7. افزایش سود کشاورزان به دلیل افزایش محصولات نوبرانه (زودرس)
  8. کاهش کار فرسایشی کارگران

و بسیاری مزایای دیگر

وقتی گلخانه های معمولی تأثیرات مثبت اینچنین عمیق و گسترده بر کشاورزی دارند، تصور کنید گلخانه های مدرن و بهینه شده تا چه میزان می توانند به بهبود کار کشاورزی و محصولات آن کمک کند.

۴ مزیت گلخانه های هوشمند برای پرورش دهندگان محصولات

گلخانه های هوشمند مجهز به فن آوری های مدرن سنسور و ارتباطات، به طور خودکار اطلاعات ۲۴/۷ را از محیط اطراف و محصولات بدست می آورند. داده های جمع آوری شده به یک بستر اینترنت اشیا تبدیل می شوند که در آن الگوریتم های تحلیلی آن را به اطلاعاتی عملی برای کشف اشکالات سیستم و ناهنجاری ها تبدیل می کنند. بر این اساس، عملیات تهویه مطبوع و روشنایی، در کنار فعالیت های آبیاری و سمپاشی می تواند بر اساس تقاضا تنظیم شود. پایش مداوم داده ها، توسعه مدل های پیش بینی کننده برای ارزیابی بیماری های محصول و خطرات عفونت را تسهیل می کند.

با باز کردن قفل بینش محصولات عظیم، یک گلخانه هوشمند به تولیدکنندگان اجازه می دهد تا کار را به حداقل برسانند، ضمن بهینه سازی نرخ عملکرد، کارایی در منابع و استفاده از مواد شیمیایی را بهبود بخشند.

١. شرایط ایده آل آب و هوایی را حفظ کنید

حسگرهای اینترنت اشیا به کشاورزان اجازه می دهد تا داده های مختلف را با دانه بندی بی سابقه ای جمع آوری کنند. آنها اطلاعات واقعی در مورد عوامل مهم آب و هوایی از جمله دما، رطوبت، قرار گرفتن در معرض نور و دی اکسید کربن در سراسر گلخانه را ارائه می دهند. این داده ها تنظیمات مربوط به HVAC و تنظیمات روشنایی را الزام می کند تا بهترین شرایط را برای رشد گیاه در حین بهره وری انرژی حفظ کند. به موازات این، سنسورهای حرکت / شتاب به شناسایی درهایی کمک می کنند که ناخواسته باز مانده اند تا از یک محیط کاملاً کنترل شده اطمینان حاصل کنند.

٢. روشهای آبیاری و کوددهی را تقویت کنید

علاوه بر پارامترهای محیط، گلخانه های هوشمند کشاورزان را قادر می سازد تا در بالای شرایط محصول خود بمانند. این امر اطمینان حاصل می کند که فعالیت های آبیاری و کوددهی با نیاز واقعی گیاهان زیر کشت برای حداکثر عملکرد برابر است. به عنوان مثال قرائت محتوای آب حجمی خاک نشان می دهد که آیا محصولات کشاورزی تحت تنش آبی هستند. به همین ترتیب اندازه گیری های شوری خاک بینش مفیدی در مورد نیاز کود می دهد. بر اساس این داده ها سیستم های پاشش و پاشش را می توان به طور خودکار روشن کرد تا خواسته های محصول در زمان واقعی را برطرف کند در حالی که مداخله دستی را به حداقل می رساند.

٣. کنترل عفونت و جلوگیری از شیوع بیماری

عفونت محصولات زراعی یک چالش مداوم است. با هر شیوع خسارت زیادی به محصولات وارد می کند. درمان های شیمیایی در دسترس هستند اما کشاورزان اغلب نمی دانند که بهترین زمان برای استفاده از آنها چیست. برنامه هایی که بیش از حد معمول انجام می شوند نگرانی های زیست محیطی، ایمنی و هزینه را افزایش می دهند. در حالی که عدم استفاده از درمان ها می تواند منجر به شیوع بیماری های مخرب شود.

با کمک یک سیستم یادگیری ماشین، داده ها در مورد محیط های گلخانه ای، خصوصیات آب و هوای خارجی و خاک، اطلاعات ارزشمندی را در مورد خطرات موجود در برابر آفات و قارچ ها نشان می دهد. با بهره گیری از این اطلاعات، کشاورزان می توانند دقیقاً در صورت لزوم از روش های درمانی برای اطمینان از محصول سالم با کمترین هزینه شیمیایی استفاده کنند.

۴. جلوگیری از سرقت و بهبود امنیت

گلخانه های دارای محصولات با ارزش بالا هدف آسیب پذیر سارقان است. از آنجا که پیاده سازی شبکه های نظارت سنتی با دوربین مداربسته هزینه بالایی دارد، بسیاری از تولیدکنندگان سیستم امنیتی ایده ای برای این کار ندارند. در این زمینه، حسگرهای اینترنت اشیا در گلخانه های هوشمند زیرساخت مقرون به صرفه ای برای نظارت بر وضعیت درب و شناسایی فعالیت های مشکوک فراهم می کنند. آنها با یک سیستم هشدار خودکار متصل می شوند، در صورت بروز یک مسئله امنیتی، آنها فورا به تولیدکنندگان اطلاع می دهند.

البته که گلخانه های هوشمند علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارند. برخی از این معایب شامل موارد زیر می باشد:

  1. هزینه سرمایه گذاری در روش آبکشت بیشتر از کشت گلخانه ای معمولی است.این هزینه اضافی به احداث حوضچه ها، کانالها و استفاده از پمپ مربوط می شود
  2. هزینه برقی که برای به کار انداختن تأسیسات استفاده می شود بیشتر است
  3. مشکل تهویه
  4. عدم وجود خاصیت تامپونی (بافری)
  5. ضرورت کمک گرفتن از تکنسینهایی که قادر به تهیه محلول غذایی، تجزیه و ترکیب و بازسازی آن باشد

اگر مزایا و معایب این روش های نوین کشت گلخانه ای را در کنار یکدیگر بگذاریم و باهم مقایسه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که استفاده از این نوع روش ها سود بیشتری برای صاحب گلخانه خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه  برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی چه شرایط و مراحلی را باید طی کرد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا