راهکارهای افزایش سود سازمان چیست؟

افزایش سود سازمان

امروزه بسیاری از کسب‌وکارها برای افزایش سود سازمان با مشکل مواجه هستند. بسیاری از مدیران بر این باورند که برای افزایش سود، فقط باید فروش خود را بیشتر کنند که در کوتاه مدت کار سختی است. سودآوری کسب و کار شامل جستجوی روش های افزایش درآمد، افزایش فروش و کاهش هزینه ها است.

حاشیه سود شما معیاری است که همواره باید مورد توجه شما باشد، زیرا این عدد به سوالات مهمی در مورد کسب و کار شما پاسخ می دهد: آیا درآمد کسب می کنید یا نه؟ آیا محصولات خود را به درستی قیمت گذاری کرده اید یا خیر؟ علاوه بر اندازه گیری حاشیه سود، باید مرتباً آن را بهبود ببخشید. اگر حاشیه سود شما افزایش پیدا نکند، احتمال این که کسب و کار شما رونق نداشته باشد وجود دارد.

قبل از انجام هر کاری، اهداف خود را برای کسب سود بیشتر مشخص کنید و برنامه های خود را بر اساس هدف خود سازماندهی نمایید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بر هدف اصلی خود متمرکز شده و در این مسیر منحرف نشوید.

۱۸ راهکار مناسب برای افزایش سود سازمان

 ۱. افزایش بهره وری کارکنان

تجهیز کارکنان با ابزارهای مناسب، بهبود مهارت های فروش آنها، تشویق آنها به مستقل بودن، افزایش میزان رضایت با دادن پاداش و اختصاص مزایای عالی برحسب عملکردشان، اندازه گیری میزان بهره وری آنها، استخدام کارمندانی هماهنگ با فرهنگ شرکت شما و… راهبردهایی کلیدی می باشند که می توان برای افزایش بهره وری کارکنان از آنها استفاده کرد.

۲. توسعه خطوط جدید تولید

راهکار بعدی افزایش سود سازمان اینست که از مشتریان خود در مورد محصولات جدید نظرسنجی کنید و سعی کنید طبق خواسته و نیاز آنها خطوط جدید تولیدی را به مجموعه تان اضافه نمایید. این کار علاوه بر اینکه باعث رضایت مشتریان می شود باعث افزایش سود شما هم خواهد شد.

۳. پیدا کردن مشتریان جدید

مشتریان جدید می توانند به رشد تجارت و افزایش سود شما کمک کنند. برای به دست آوردن مشتری جدید به طور متوسط هشت برابر پول بیشتر نسبت به حفظ مشتری فعلی هزینه می شود. ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای بدست آوردن مشتری جدید، ارائه مشوق به مشتریان فعلی و ایجاد انگیزه در آنها برای توصیه شما به دیگران است. تبلیغات دهان به دهان و توصیه محصول یا خدمات شما توسط مشتریان فعلی به دیگران، قدرتمندترین شکل تبلیغات است.

۴. پیدا کردن بازارهای جدید

امکان تجارت خود در مناطق جدید را ارزیابی کنید. اگر شرایط فراهم بود، حتما اقدام به فروش محصولات خودتان در آن بازارها کنید. گاهی شما برای افزایش سود خود، نیاز به یافتن بازارهای جدید دارید.

۵. بهبود ارائه خدمات به مشتری

خدمات به مشتری خود را بهبود ببخشید و برنامه آموزش کارکنان را جزو اولویت های خود قرار دهید. ارائه خدمات فراتر از سطح انتظارات مشتری، باعث ایجاد وفاداری نسبت به برند تجاری میگردد، شفاف سازی نحوه ارائه خدمات تیم پشتیبانی، تلاش برای افزایش خشنودی و افزایش تعامل با مشتریان، توجه به بازخورد مشتریان نسبت به کسب و کار شما و… همگی نمونه هایی برای بهبود ارائه خدمات به مشتریان می باشند.

۶. افزایش و کاهش قیمت محصول

برای افزایش سود سازمان بررسی کنید و ببینید که آیا کالاها و خدمات خود را به درستی قیمت گذاری کرده اید و آیا می توانید بدون کاهش فروش، قیمت ها را افزایش دهید یا خیر. در فضای امروزی کسب و کار، قیمت گذاری مناسب کالاها و محصولات بخش مهمی از بازاریابی محسوب می شود که نوع کسب و کار، وضعیت بازار و تقاضای مشتری می توانند بر آن تأثیر بگذارند.

به درک ارزش محصول توسط مشتری، رضایتمندی آنها و همچنین نحوه تشویق آنها به خرید توجه کافی داشته باشید.

البته که در برخی مواقع با کاهش قیمت، فروش شما دو چندان می شود. اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که این کاهش قیمت، به سود شما لطمه ای وارد نکند.

۷. تخفیف قیمت

به تخفیفات تنها به چشم افزایش فروش نگاه نکنید. ابتدا دقیقا هدف خود را از تخفیف قیمت مشخص کنید. تخفیف‌های خود را به شکلی جذاب ارائه کنید که مشتریان مشتاق شوند از شما خرید کنند. در ازای خرید بیشتر، تخفیف بیشتری بدهید، برای کسانی که مشترک شما باشند یک تخفیف خاص در نظر بگیرید و… میتوانند به شما در جذب مشتری بیشتر، کمک کند.

۸. تبدیل دارایی راکد به پول برای افزایش سود سازمان

یکی از روش هایی که می توانید با انجام آن سودآوری کسب و کارتان را افزایش دهید تبدیل دارایی راکد به پول است.

شما ممکن است محصولات یا تجهیزاتی داشته باشید که از زمان آخرین استفاده آنها مدتی گذشته است. این محصولات و تجهیزات در گوشه انبار خاک می خورند و یا خیلی از آن ها استفاده نمی کنید. دارایی هایی راکد آن هایی هستند که بودنشان به میزان سرمایه در گردش شما کمکی نمی کند.

سعی کنید دارایی های راکد را بفروشید و به پول نقد تبدیل کنید. سپس این پول را در جریان کسب و کارتان قرار دهید. بنابراین به جای این که این محصولات در انبارتان بمانند و برای شما هزینه های چون هزینه انبارداری، هزینه خواب سرمایه  و هزینه های استهلاک داشته باشند، سودآوری کسب و کارتان را افزایش می دهید.

پیشنهاد مطالعه  همه چیز درباره صدور و اخذ پروانه بهره برداری !!!
۹. تمرکز روی محصولات پر سود

نوع دیگری از هدف گذاری برای افزایش سودآوری کسب و کار این است که بر روی محصولات پرسودتان تمرکز کنید. سود ناخالص خود را برای همه محصولات و خدماتتان تعیین کنید و ببینید کدام یک سود ناخالص بیشتری برای شما دارند. سپس برای بیشتر شدن سود کسب و کارتان تمرکز خود را از روی محصولاتی با حاشیه سود پایین بردارید و فقط روی محصولات پرسود تمرکز کنید.

۱۰. خرید حرفه ای

وقتی درگیر کارهای روزمره و همیشگی می شوید، زمانی برای پیدا کردن تأمین کننده جدید ندارید. برای پیدا کردن تأمین کننده خوب زمانی را برای ارزیابی اختصاص دهید. ارزشمندترین سودی که با انجام این امر نصیب شما می شود این است که وابستگی همیشگی شما را به یک یا دو تأمین کننده کاهش میدهد و فرصت های بهتری را برای شما به ارمغان می آورد.

افرادی را برای ارزیابی تأمین کنندگان در نظر بگیرید و آن ها را برای مذاکره با سازمان های دیگر بفرستید. ممکن است بتوانند کالای با کیفیت بهتر، شرایط پرداخت آسان تر و قیمت مناسب تر برای شما خریداری کنند.

۱۱. افزایش سودآوری با تغییر فرمول ساخت

در بسیاری از مواقع شما می توانید با تغییر فرمول ساخت محصولات خود، به سود بسیار زیادی دست پیدا کنید.

اما باید به این مورد توجه داشته باشید که این تغییر فرمول در ماهیت محصولات شما تغییری ایجاد نکند. فقط باید به این فکر کنید که از چه مواد اولیه ای استفاده کنید تا علاوه بر کاهش هزینه های ساخت محصول، کیفیت آن نیز بهتر شود.

۱۲. تیم اجرایی خود را مشخص کنید

همیشه سعی کنید در اولین قدم، افرادی را که تیم اصلی را تشکیل می‌دهند، مشخص کنید. باید تیم مدیریتی مناسبی درست کنید، تیمی که بتوان روی عملکرد آنها، حساب ویژه ای باز کرد.

می توانید پست‏های خالی رئیس مالی، رئیس بخش توسعه تجارت، فروش‌های بین‏ المللی و معاون اجرایی، همه را از کسانی انتخاب کنید که قبلا با آنها کار کرده باشید. نکته مهم این است که تیم اصلی را از کسانی انتخاب کنید که می توانید به آنها اعتماد کنید. به این ترتیب، هر کس خودبه‌خود جایگاهش را خواهد شناخت و با همکاری و کار تیمی مؤثر می توانید به سرعت رشد کنید.»

۱۳. همواره جذب نیرو داشته باشید

جذب نیرو همیشه یکی از راهکار های بهبود عملکرد سازمان و افزایش سود سازمان بوده است. بسیاری از مدیران شرکت ها بر این باورند که تنها زمانی که در یک بخش با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند، میتوانند نیرو جذب کنند. در صورتی که با جذب نیرو های جدید و حتی کارآموز می توان از نیروهای فعال و کارآمد بهره برد.

۱۴. تمرکز بر مشتری‏ها

همان‌طور که باید بدانید پول را خرج چه چیزهایی نکنید، باید بدانید در چه زمینه‏ هایی سرمایه‏گذاری کنید که به چرخه‏ های درآمدزا تبدیل شوند. یکی از جاهایی که در آن بسیار سرمایه ‏گذاری مهم است و منجر به اعتماد مشتری‏ها می شود، سرویس‏دهی به مشتری‏ها و پشتیبانی سرویس‌ها است.

۱۵. ارتباط با بزرگ‌ترین مشتری‌ها

وقتی مشتریان شما شرکت‌های بزرگ باشند مشکلاتی پیش می‏آید، زیرا کارمندان آنها می‏روند، ارتقا می‏گیرند یا دائم جابه‏جا می‏شوند و به این ترتیب ارتباطات شما دچار مشکل می‌شود. برای این مشکل باید سعی کنید یک شبکه بزرگ را در سراسر سازمان بگسترانید. بدترین چیز این است که ارتباط شما فقط با یک نفر باشد و به شما بگویند که این بخش به جای دیگری منتقل شده. همیشه سعی کنید ساختار سازمان را بشناسید.

۱۶. افزایش سود کسب و کار با تکمیل کالا

برای افزایش فروش، باید خدمات یا کالاهایی را ارائه دهید که پیشنهادات فعلی شما را تکمیل ‌کنند. با این کار مشتری شما دیگر برای خرید کالای مکمل محصول شما نیازی به خرید از فرد دیگری ندارد و شما هم با بیش فروشی می‌توانید سود بیشتری به دست آورید.

۱۷. برای افزایش سودآوری در دسترس باشید

شما می‌توانید با روش‌های مختلفی مانند استفاده از رسانه‌های اجتماعی، طراحی وب‌سایت حرفه ای و … افراد را به سمت وب‌سایت خود هدایت کنید و برای ارتباط با مشتریان و جلب اعتماد آن‌ها بسترسازی کنید تا فروش بیشتر و افزایش سودآوری کسب و کارتان را رقم بزنید.

۱۸. افزایش سودآوری با کاهش بهای تمام شده

اگر قیمت فروش را از بهای تمام شده‌ی کالا کم کنیم، سود ناخالص بدست می‌آید. شما باید همیشه راهکارهایی پیدا کنید تا بدون پایین آوردن کیفیت، بهای تمام شده را کاهش دهید تا سود بیشتری داشته باشید. همچنین اگر بتوانید بهای تمام شده کالا را ثابت نگه دارید، کاهش هزینه‌ای که در هر بخشی از شرکتتان داشته باشید به‌عنوان سود به‌حساب می‌آید. پس مطمئن شوید هزینه‌های سازمان خود را روی حداقل ممکن نگه دارید.

تمامی مدیران سازمان ها صلاح شرکت خود را می خواهند و به دنبال افزایش سود سازمان هستند. با عمل به موارد مذکور، می توانید به راحتی به این امر دست پیدا کنید.

پیشنهاد مطالعه  مراحل بازاریابی در کسب و کار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا