آیا بخشش مهریه در طلاق توافقی اجباری می باشد؟

بخشش مهریه در طلاق توافقی

امروزه طبق شواهدی که موجود است روزانه شاهد اختلافات بسیاری بین زوجین هستیم که این اختلافات ممکن است در نهایت به جدایی منجر شود. طلاق توافقی نمونه ای از انواع طلاق است که طرفین ممکن است آن را انتخاب کنند چرا که راحت‌ترین و بی دردسرترین نوع طلاق است که نتیجه پرونده در آن بسیار سریع خواهد بود. قبل از هر چیزی شاید بخواهید بدانید که مطالبه مهریه ،(بذل) بخشش مهریه در طلاق توافقی و در کل روند مطالبه حق و حقوق در طلاق توافقی چگونه است. اما قبل از آن ببینیم طلاق توافقی چیست؟ با مجله حقوقی دادمان همراه باشید.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی یکی از دعاوی مربوط به طلاق است که در سال‌های اخیر افزایش زیادی پیدا کرده است. در این نوع طلاق زن و مرد در همان ابتدا درباره مسائل مهمی مانند نفقه، مهریه، حضانت فرزند و غیره با هم توافق می‌رسند.

زمانی‌که زوجین در مورد تمام مسائل به توافق برسند، دادگاه بر همان اساس برایشان گواهی عدم سازش صادر می‌کند. اما در مورد طلاق غیرتوافقی پروسه قانونی کمی طولانی‌تر بوده و دادگاه علاوه بر رسیدگی به طرح دعوای طلاق، سعی در رفع اختلافات زوجین خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه  طلاق توافقی در قانون جدیدشامل چه مواردی می باشد؟

 آیا در طلاق توافقی زن باید مهریه خود را ببخشد؟

زوجین اگر از همان ابتدا در مورد مسائل مهمی مانند مهریه، حضانت فرزند، نفقه و سایر موارد به توافق برسند، امکان طلاق توافقی برایشان وجود خواهد داشت.

مساله بخشش یا عدم بخشش مهریه در طلاق توافقی از مهم‌ترین مسائلی است که زوجین باید در زمان طلاق توافقی نسبت به آن آگاه باشند و در موردش تصمیم بگیرند.

بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق

بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق

در مواقعی که زوجین قصد دارند بدون پرداخت مهریه از هم جدا شوند، خانم مهریه‌اش را به آقا می‌بخشد.

خانم در ازای بذل مهریه از آقا حق طلاق یا همان وکالت در طلاق را دریافت می‌کند تا خیالش نسبت به انجام شدن طلاق حتی در صورت مخالفت همسرش راحت باشد.

طلاق توافقی بدون پرداخت مهریه

مهریه در طلاق توافقی بر خالف تصور عامه وجود دارد و بدون تعیین و تکلیف کردن مهریه، اجرای طلاق توافقی امکان‌پذیر نیست. بنابراین می‌توان گفت در طلاق توافقی می‌توان مهریه را کامل پرداخت کرد، می‌توان بخشی از مهریه را پرداخت کرد و بخشی از آن بخشیده شود و یا به طور کامل توسط خانم به آقا بخشیده شود.

پس همان‌طور که گفته شد طلاق توافقی بدون پرداخت مهریه هم امکان‌پذیر است ولی مشروط بر اینکه خانم با اراده خودش تصمیم به بخشیدن مهریه کند.

پیشنهاد مطالعه  تاثیر بخشش مهریه برای طلاق گرفتن زن چه می باشد؟

در طلاق توافقی بذل مهریه چیست؟

بر طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به محض وقوع عقد نکاح زن مالک تمام مهر خود می شود و حتی اگر بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد زن می تواند تمام مهریه را مطالبه کند.

اما بر طبق ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی در هنگام طلاق اگر نزدیکی انجام نشده باشد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا به او داده باشد می تواند آن را پس بگیرد.

نکته اینجاست که اگر بین زن و شوهر زناشویی و نزدیکی انجام نشده باشد و کار به طلاق برسد مثلا طلاق توافقی و زوجه در فرض بخواهد مهریه را در قبال طلاق بذل نماید چون فقط نصف مهریه به او تعلق می گیرد، باید نوشته شود که زوجه مهریه استحقاقی را در قبال طلاق خلع بذل نمود.

 در غیر این صورت اگر نوشته شود که زوجه تمام مهریه مندرج در عقدنامه را بذل می کند در حالی که دوشیزه باشد، بعد از وقوع طلاق، مرد می تواند دادخواست مطالبه ما بذل طلاق (نصف مهریه) را کند. البته این بدین منزله نیست که این نوع دادخواست ها حتما به نتیجه می رسد ولی با توجه به مواردی که دیده ایم شرط احتیاط و عقل است که در موارد مذکور این گونه نوشته شود که زوجه مهریه استحقاقی را در قبال طلاق خلع بذل می نماید.

گروه مشاورین و وکلای موسسه حقوقی سروش نافع دادمان بستری است که شما عزیزان می توانید از طریق آن سوالات خود را درباره انواع قوانین و شرایط طلاق توافقی و بخشش مهریه در ازای حق طلاق و سایر موارد مربوط به امور خانواده ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب خود را دریافت کنید:

مشاورین حقوقی و قضایی دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا