تقسیم ارث طلای مادر بین بازماندگان طبق قانون به چه صورت می باشد؟

تقسیم ارث طلای مادر

مرگ پایان سرنوشت تمام انسان‌هاست و در آخر تمام افراد به این مرحله خواهند رسید. مرگ به دلیل اینکه یک واقعه حقوقی است، قانون برای آن آثار و تبعاتی را مشخص کرده است. یکی از آن‌ها ارث و تقسیم ماترک بجا مانده از متوفی و اختصاصا تقسیم ارث طلای مادر است.

تا زمانی که فردی زنده است مالک همه دارایی خود شناخته می‌شود؛ اما با مرگ وضعیت جدیدی برای اموال او به وجود می‌آید. بعد از فوت، وراث با گرفتن گواهی انحصار وراثت اقدام به تقسیم ارث می‌کنند. در این نوشتار از مجموعه نکات و دانستنی های حقوق خانواده دادمان به بررسی نحوه تقسیم ارث طلای مادر می‌پردازیم.

نحوه تقسیم ارث طلای مادر

پس از فوت پدر خانواده به فرزندان ارث تعلق می‌گیرد و باید بین آن‌ها تقسیم شود. پس از فوت مادر نیز در صورت وجود اموال، این دارایی‌ها بین فرزندان تقسیم می‌شود

طلا به خاطر زینت بودن معمولا از متوفای زن بر جا می‌ماند و آن‌چه عرف در بین مردم در مورد این طلاها به غلط رواج دارد این است که این طلاها سهم دختران متوفی خواهد بود و پسران و دیگر وراث سهمی از آن نخواهند برد. اما طبق قانون وراثت طلا نیز جزو اموالی است که باید در آن تقسیم به‌صورت قانونی و بر اساس طبقات ارث انجام گیرد.

در واقع طلا خصوصیتی نسبت به سایر اموال ماترک نداشته و مانند سایر اموال مورد تقسیم قرار می‌گیرد.

طلای مربوط به متوفی مانند دیگر اموال وی اگر فقط یک وارث وجود داشته باشد به همان وارث خواهد رسید. اما اگر افراد طبقات تقسیم‌بندی سه گانه وراث در قید حیات باشند به نسبت سهمشان بین آن‌ها تقسیم می‌گردد.

در صورتی‌که طبقه اول وجود داشته باشند ارث به سایر طبقات نخواهد رسید. هم‌چنین اگر در هر طبقه‌ای درجه اول وجود داشته باشد، درجه دوم ارث نخواهد برد.

اگر زنی همسر داشته باشد و فوت کند، همسر او با وجود اینکه جزو خویشاوندان سببی است قطعا در کنار سایر طبقات از طلاهای متوفی ارث خواهد برد.

پیشنهاد مطالعه  نکاتی که درباره قانون انحصار وراثت نمیدانیم

وصیت مادر در خصوص تقسیم طلاهایش

همانطور که می‌دانید هر وارث با توجه به جایگاه خود در طبقات سه‌گانه وراث از اموال منقول و غیرمنقول متوفی ارث خواهد برد. حال اگر اموال به جا مانده از متوفی طلا باشد، تقسیم ارث طلای مادر بدین گونه صورت می‌گیرد:

ارث طلا معمولا از متوفای زن بر جا می‌ماند، اما ممکن است هر متوفایی اموال او، شامل مقداری طلا باشد. آن چیزی که در عرف رواج دارد این است؛ که طلا سهم دختران متوفی است و پسران و دیگر وراث سهمی از آن نمی‌برند. اما طبق قانون وراثت، طلا نیز جزو اموالی است که تقسیم آن باید به صورت قانونی و بر اساس طبقات ارث انجام شود.

نکته مهمی که در بحث تقسیم ارث طلای مادر وجود دارد این است که اگر کسی در مورد طلای متوفی ادعای وصیت به نفع خود کند؛ باید این وصیت با سند معتبر و شهادت شهود معتبر به اثبات برسد و مورد تایید قانونی قرار بگیرد. اگر چنین نباشد، وراث می‌توانند از تصاحب‌ کننده به عنوان کلاهبردار شکایت کنند و مراحل را از طریق وکیل انحصار وراثت پیگیری کنند.

اگر تنها وارث متوفی دختر او باشد، همه ترکه به دختر تعلق می‌گیرد و اگر تنها وارث متوفی چند دختر و چند پسر باشند، همه ترکه بین آن‌ها تقسیم می‌شود به طوری که قسمت سهم پسران دو برابر دختران است.

اگر تمام دارایی مادر فقط طلا باشد و او در مورد طلای خود وصیت کرده باشد؛ که به دخترانش برسد، این وصیت فقط در مورد یک سوم طلا مورد قبول است و مابقی آن منوط به قبول وراث است.

قانون به افراد این اجازه را داده است که آن‌چه را در تملک دارند به هر گونه که بخواهند به دیگری واگذار کنند. این کار باید به‌صورت قانونی و غیر قابل انکار باشد تا مورد اعتراض دیگران قرار نگیرد. بنابراین اگر مادری وصیت به ارث رسیدن طلای خود به نفع دختران خود را داشته باشد باید این وصیت به گونه‌ای باشد که غیر قابل انکار بوده باشد.

اگر مادر در مورد طلای خود وصیت به نفع دختران خود کرده باشد این وصیت فقط در مورد یک سوم طلا مورد قبول و در صورت عدم تایید و تنفیذ تمام ورثه مابقی آن بین وراث متوفی تقسیم خواهد گردید.

لازم به ذکر است در صورتی‌که کسی در مورد طلای متوفی ادعای یک وصیت به نفع خود داشته باشد باید این وصیت را با سند معتبر یا شهادت شهود معتبر به اثبات برساند تا مورد تایید قانونی قرار گیرد. در غیر این‌صورت و در فرض تصاحب طلا بدون مجوز قانونی وراث دیگر می‌توانند از تصاحب‌کننده در محاکم کیفری طرح شکایت و تقاضای تعقیب کیفری و مجازات وی را نمایند.

پیشنهاد مطالعه  ابطال وصیت نامه چیست و چه شرایطی برای باطل شدن وصیت نامه وجود دارد؟
محاسبه میزان ارث در اپلیکیشن دادمان

موسسه حقوقی سروش نافع دادمان (شعبه مرکزی کرج) با همکاری تیمی قدرتمند و متعهد متشکل از حقوقدانان مجرب، وکلای پایه یک دادگستری، قضات بازنشسته، اساتید دانشگاه و کارشناسان در حوزه های مختلفی از جمله خانواده و ارث و ثبت و صنایع و مالی و کیفری و حسابداری با هدف ارائه خدمات گسترده مشاوره حقوقی و داوری و قبول انواع وکالتهای حقوقی و کیفری و خانوادگی و ارثیه در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و در راستای تکریم ارباب رجوع اقدام به راه اندازی اپلیکیشن دادمان کرده است و یکی از بخشهایی که در این اپلیکیشن با استقبال زیاد کاربران روبرو شده بخش محاسبه میزان مبلغ ارث میباشد. برای دریافت لینک اپلیکیشن و نصب آن روی عکس زیر کلیک کنید:

اپلیکیشن دادمان

در صورت بروز مشکل در زمینه انحصار وراثت می توانید از مشاوره حقوقی کارشناسان و وکلای ارث مورد اطمینان خود در موسسه حقوقی سروش نافع دادمان از طریق ارسال فرم درخواست مشاوره بهره مند شوید:

پیشنهاد مطالعه  درخواست مشاوره

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا