انتقال وام مسکن به خریدار ملک چگونه امکان پذیر می باشد؟

انتقال تسهیلات مسکن به خریدار

نحوه انتقال وام مسکن به فردی دیگر همواره جزو سئوالات پر ابهامی است که افرادی که قصد خرید خانه یا فروش خانه را دارند با آن مواجه هستند. پس از افزایش تسهیلات خرید مسکن به ۱۰۰ میلیون تومان یکی از سوالاتی که مدنظر برخی از متقاضیان است امکان انتقال تسهیلات به خریدار جدید است. در این مطلب از مجله حقوقی دادمان به موضوع نحوه انتقال وام و تسهیلات مسکن به خریدار جدید ملک می‌پردازیم.

مدارک لازم برای انتقال وام مسکن

آنچه به‌عنوان مدارک لازم باید به بانک ارائه شود شامل موارد زیر می‌شود. نکته مهم اینکه اصل مدارک به‌همراه کپی باید به بانک ارائه شود و نبود هر یک از این موارد، نقص پرونده محسوب می‌شود و روند انتقال وام را تا تکمیل مدارک، به تعویق خواهد انداخت.

  • سند مسکن
  • بنچاق
  • مبایعه‌نامه
  • شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده

انتقال وام مسکن

شرایط انتقال تسهیلات مسکن

 وثیقه بانکی در انتقال تسهیلات به فرد دیگر باید که چند نکته حتما مورد توجه قرار گیرد. اول آنکه خریدار باید فاقد چک برگشتی و اقساط معوقه در بانک مسکن و سایر بانک‌ها باشد. همچنین یکی دیگر از قوانین بانک مسکن این است که انتقال وام از زوجین به یکدیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

پیشنهاد مطالعه  آیا ضامن پس از پرداخت پول به بانک می‌تواند پول خود را از وام گیرنده پس بگیرد؟
صلح وام

صلح راهی برای انتقال تسهیلات به خریدار جدید است، البته در برخی وام‌ها مثل مسکن مهر، ایثارگران، جانبازان، نیروی انتظامی و… این انتقال امکان‌پذیر نیست، بنابراین باید حتما وام تسویه شود. طبق روال پس از صلح میان خریدار و فروشنده وام، قسط ماه جاری باید پرداخت ‌شود تا مبلغ معوقه تسهیلات وجود نداشته باشد.

📌 اگر فروشنده نخواهد مالک جدید مسکن، اقساط وام را پرداخت کند، می‌تواند از روش انتقال مانده بدهی استفاده کند، در این روش سود تسهیلات از وام کسر می‌شود و ۱۰درصد آن (در صورتی که انتقال وام میان اقوام نباشد)، پرداخت خواهد شد. بسته به نوع تسهیلات پرداختی، کارمزد یک تا ۱۰‌درصد طبق اصول زیر در نظر گرفته می‌شود:

📌 برای اوراق بهادار و اشخاص درجه یک با تشخیص بانک یک درصد کارمزد در نظر گرفته می‌شود

📌 برای قراردادها با سپرده، ۱۰‌درصد کارمزد دریافت می‌شود

تعویض وثیقه

اگر  قصد انتقال وام بانک را دارید بهتر است بدانید که انتقال تسهیلات بانکی به روش تعویض وثیقه وام به مسکن جدید هم امکان‌پذیر است. در این روش باید مدارک هم‌چون اسناد ملک جدید به بانک ارائه شود تا بعد از ارزیابی، پلاک جدید رهن شده و پلاک قبلی فک رهن شود.

اگر انتقال‌دهنده وام نتواند مدارک ملک جدید را ارائه کند، باید تا با سپردن ودیعه نزد بانک از مهلت سه تا شش ماهه برای معرفی وثیقه جدید برخوردار شود. توجه داشته باشید که اگر سپرده به بانک داده نشود تنها باید وام را به خریدار مسکن انتقال داد و میزان وام باقی‌مانده را از قیمت کل مسکن کسر کرد.

پیشنهاد مطالعه  انواع وثایق بانکی برای دریافت تسهیلات (وام)

1 دیدگاه دربارهٔ «انتقال وام مسکن به خریدار ملک چگونه امکان پذیر می باشد؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا