نحوه شکایت از تخلفات انتظامی قضات به چه صورت است؟

شکایت از قاضی

برای شکایت از تخلفات انتظامی قضات و به عبارت ساده تر برای شکایت از قاضی به کجا باید مراجعه کرد؟در این نوشتار از مجموعه نکات حقوقی مجله دادمان ۸ مرحله برای شکایت از قاضی را برایتان شرح میدهیم.با ما همراه باشید:

با توجه به ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی قانون نظارت بر رفتار قضایی قضات و همچنین هزینه های دادرسی انواع دعاوی مالی و غیرمالی، اعتراض، تجدیدنظرخواهی، اعاده داردسی عادی و فوق العاده، شکایت کیفری، دیوان عدالت اداری، شورای حل اختلاف و پروانه وکالت سال ۱۳۹۸ و رویه عملی دادسرای انتظامی قضات، شکایت از تخلفات انتظامی قضات باید حاوی نکات ذیل باشد.

شکایت از تخلفات انتظامی قضات

مراحل شکایت از تخلفات انتظامی قضات

۱- نام، نام خانوادگی، اقامتگاه (نشانی محل سکونت یا کار)، کد ملی، کد پستی، (در صورت امکان) شماره تماس اعم از ثابت و همراه، شماره دورنگار و پست الکترونیک شخص شاکی انتظامی

۲- سمت شاکی انتظامی در پرونده قضایی

تذکر:

در صورتی که طرح شکایت از تخلفات انتظامی قضات از طرف وکیل شاکی صورت می گیرد، حق شکایت انتظامی وکیل باید در وکالت نامه وی تصریح شده باشد.

۳- اعلام کلاسه (شماره) پرونده قضایی مورد شکایت

۴- اعلام هویت قاضی یا قضات مورد شکایت

۵- مشخص کردن موارد مورد شکایت از تخلفات انتظامی قضات و مستند قانونی هر یک از آن‌ها
شاکی باید ضمن تعیین تخلف یا تخلفات صورت گرفته قاضی از مقررات قانونی، مواد قانونی مربوط به هر تخلف از قوانین موضوعه کشوری را اعم از قانون آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات اسلامی تعزیرات، قانون آیین دادرسی مدنی در شکایت خود تصریح کند به نحوی که شکایت کلی باشد.

۶- پیوست نمودن مستندات مورد شکایت از قبیل تصاویر دادنامه، برگ احضاریه یا اخطاریه، برگ اجراییه و غیره.

تذکر:

تصویر مصدق کارت ملی شاکی انتظامی و نیز وکیل او (اگر وکیل دارد) باید پیوست شود.

۷- امضاء شاکی یا نماینده قانونی وی و در صورت عجز از امضاء، اثر انگشت شاکی.

۸- ابطال تمبر مبلغ ۳۰۰.۰۰۰ ریال به شکواییه به استناد هزینه های دادرسی انواع دعاوی مالی و غیرمالی، اعتراض، تجدیدنظرخواهی، اعاده داردسی عادی و فوق العاده، شکایت کیفری، دیوان عدالت اداری، شورای حل اختلاف و پروانه وکالت سال ۱۳۹۸ که قابل تهیه در آخرین مرحله ثبت شکایت از تخلفات انتظامی قضات می باشد. در تاریخ تنظیم این متن یعنی آذر ۱۳۹۹ همچنان این مبلغ تغییری نکرده است.

توجه:

۱- چنانچه شکایت مطروحه حاوی هریک از شرایط مذکور نباشد، به آن ترتیب اثر داده نشده و بایگانی می شود.

۲- در صورتی که شکوائیه فاقد برخی از نکات فوق بوده لکن به تشخیص دادستان انتظامی قضات موضوع مهم و قابل رسیدگی باشد، شکوائیه به دادیار دادسرای انتظامی قضات ارجاع که رسیدگی و اظهارنظر می‌نماید.

پیشنهاد مطالعه  روش پیگیری شکایت از وکیل به چه صورت است؟

2 دیدگاه دربارهٔ «نحوه شکایت از تخلفات انتظامی قضات به چه صورت است؟»

  1. هادی مرادی همدانی

    این جانب هادی مرادی همدانی به شماره ملی ۴۹۹۹۸۱۵۹۹۰ ساکن نکا- روستای نودهک هستم… در چند سال اخیر چندین بار توسط تعدادی از مامورین کلانتری۱۱ نکا به بدترین و غیر انسانی ترین اعمال ناعادلانه از جانب افرادی که به اصطلاح باید مدافع حق و رفتار بدون تبعیض و حمایت از مظلوم باشند ولی دقیقن برعکس عمل نمودند و هر کجا برای حق طلبی و اجرای عدالت رفتم، فقط توهین و تحقیر شدنم را بمن گوشزد کردند و با رذالت بمن گفتن امثال تو اینقدر ارزش ندارین که بخواهیم ماموری را توبیخ کنیم ارزش و اهمیت و جایگاه شماها در حدی نیست که وقت خودمون را هدر دهیم…
    عدالت و احقاق حق قشر ضعیف جامعه بدون تبعیض شعاری هست که فقط وفقط ادعا و اعلان میشه…وگرنه در عمل هیچکس و هیچ نهادی اهمیتی به خواسته ی به حق مظلومی نمیده…حتی اگر بی عدالتی باعث بشه مسیر زندگی فردی به ناحق تغییر کنه…
    لطفن تمومش کنید این شعار دادن های انسان دوستانه خود را…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا