آیا سگ‌ گردانی جرم محسوب می شود و مجازات سگ گردانی در قانون چیست؟

مجازات سگ گردانی

قانون تاکنون برای نگهداری از حیوان خانگی مانند سگ در خودرو یا همراه داشتن آن در خیابان، جرم و مجازات تعیین نکرده است، با این وجود رئیس پلیس پایتخت اعلام کرده با این اقدامات مقابله خواهد کرد.در این مقاله از مجله حقوقی دادمان به بررسی جرم سگ گردانی و مجازات آن می پردازیم.

قوانین مصوب خاصی تا کنون توسط قانونگذاران برای ممنوعیت سگ گردانی در سطح جامعه تعیین نشده است و این موضوع از سالها بین مردم و مسئولان دچار چالش بوده است.

مسئولان نیروی انتظامی به عنوان یکی از مجریان اصلی نظارت بر اجرای صحیح قوانین مختلف، از معدود افراد و در واقع تنها نهادی هستند که طی سالهای اخیر از موضوع جرم بودن سگ گردانی در معابر و خیابان‌های سطح شهر سخن می‌گویند.

البته اگر قانون خاصی هم توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد و در نهایت به تصویب نهایی برسد، امید چندانی به اجرای صحیح آن نیست و مثل خیلی دیگر از قوانین متروکه توسط مجریان قانون اجرایی نشده است، چنین قانونی هم حتی پس از تصویب به دایره قوانین متروکه می‌پیوندد.

بر اساس قانون مجازات اسلامی اگر فردی از طرف حیوان همراه فرد دیگر در سطح جامعه دچار آسیب و ضرر و زیان جسمی شود، صاحب حیوان باید برابر قانون مجازات شود اما در این بند از قانون نیز به ممنوعیت سگ گردانی در جامعه اشاره‌ای نشده است.

مجلس در طرح ممنوعیت برای سگ گردانی : واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل و نقل و گردانیدن حیوانات مضر و خطرناک از جمله سگ را ممنوع اعلام کرده و جریمه سنگینی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق اعلامی از سوی وزارت کار را برای آن معین کرده است. از طرفی اتحادیه صنف مشاورین املاک موظف کرده است ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قانون را جهت اطلاع و رعایت موجرین و مستاجرین، در قراردادهای اجاره گنجانیده و ذکر نماید.

آیا سگ‌ گردانی جرم محسوب می‌شود؟

از دوران پیش از تاریخ تاکنون، حیوانات به همراه آدمیان بوده اند و البته این همراهی، اثرات زیادی هم بر روابط بین آدم‌ها گذاشته و از آن‌جایی که بخش عمده‌ای از علم حقوق، به تنظیم روابط میان آدم‌ها با یکدیگر و اموالشان می‌پردازد، بحث حیوانات هم وارد مقولات حقوق شده است.

طبق مواد ۵۲۲ و ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی صاحب هر حیوانی اگر از احتمال حمله آن آگاه باشد ولی قصور کند و از حیوان مراقبت نکند و آن جانور به کسی صدمه وارد کند، او ضامن است، حتی وقتی‌که صاحب حیوان، آن را به کسی سپرده باشد که توان مراقبت از حیوان را نداشته باشد و همین باعث آسیب دیدن کسی شود.

البته براساس ماده ۳۳۴ قانون مدنی مالک یا متصرف حیوان مسئول خساراتی نیست که از ناحیه آن حیوان وارد می‌شود، مگر این‌که در حفظ حیوان تقصیر کرده باشد که اگر مقصر باشد باید خسارات وارده را جبران کند.

پیشنهاد مطالعه  نگهداری سگ در آپارتمان از منظر قانون چه حکمی دارد؟

مجازات سگ گردانی 

مطلب حائز اهمیت در مجازات سگ گردانی این است همه مفاد مذکور که مبنای صدور رأی در دادگاه‌ها هستند به جبران خسارت توسط صاحب حیوان اشاره می‌کنند و نه مجازات آن‌ها و همگی نیز به لفظ حیوان اشاره دارند نه فقط به یک حیوان خاص مثل سگ.

بنابراین تنها جبران خسارت متوجه صاحبان حیوانات آسیب‌رسان است و جبران خسارت تنها چیزی است که عاید افراد آسیب‌دیده می‌شود.

در مجموع با توجه به موارد مذکور، اصل پدیده در قانون مجازات اسلامی و قانون مدنی، سگ‌گردانی جرم محسوب نمی‌شود و یک عمل وقتی جرم تلقی می‌شود که قانون‌گذار آن را جرم دانسته باشد.

در پایان گفتنی است بر اساس ماده‌ ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، مرتکبان هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود، به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

مجازات سگ گردانی 

۳۵ تا ۱۰۵ میلیون تومان جریمه برای نگهداری از حیوانات مضر و خطرناک

طرح مجلس برای ممنوعیت سگ گردانی و مجازات سگ گردانی مقرر کرده است:

در صورت حمل و گردانیدن حیوانات موضوع این قانون با وسائل نقلیه، علاوه بر مجازات نقدی مالک یا حامل حیوان، راننده خودرو نیز به جزای نقدی تعیین شده در این قانون محکوم و خودروی مربوطه نیز علاوه بر جریمه توسط پلیس به مدت ۳ ماه توقیف می‌گردد.

سه نکته در رتبطه با ممنوعیت و مجازات سگ گردانی حائز اهمیت است:

نکته نخست بیماری است که به انسان ها منتقل می‌شود و در حال حاضر مراکز درمانی و پزشکی با بیماری‌های متنوعی از این جنس روبرو هستند و به ویژه کودکان و زنان باردار در معرض خطرات جدی در این خصوص هستند. 

نکته دوم مزاحکتی است که برای مردم ایجاد می شود. برخی در مجتمع‌های مسکونی سگ نگهداری می‌شود و برای بقیه مزاحمت ایجاد می‌کند، حالا این سگ از سگ‌های کوچک نژاد خاص تا سگ‌های گله را شامل می‌شود! این موضوع سبب شده که همسایگان احساس آرامش نکنند؛ چراکه صدای سگ و هراسی که ایجاد می‌کند برای عموم افراد آزاردهنده است.

نکته سوم ترسی که نگهداری از حیواناتی مانند سگ ایجاد می‌کند. ما موارد متعددی داشته‌ایم که سگ ترسی ایجاد کرده و بچه یا زنی ترسیده و در اثر فرار ناشی از ترس با ماشین تصادف کرده است و برایش حادثه پیش آمده.

خطرات و مزاحمت‌های متعددی را در نتیجه نگهداری از حیوانات خانگی برای مردم شاهد هستیم که در نتیجه آن‌ها حقوق عامه مردم ضایع می‌شود. بسیاری از مردم در پارک‌ها و محیط‌های عمومی احساس امنیت نمی‌کنند و این موضوع فارغ از مسائل پاکی و نجاست است که مومنین را در این مواضع نگران می‌کند. بنابراین مهم ترین موضوعی که ما به آن توجه کرده‌ایم، مزاحمت‌هایی است که برای مردم ایجاد می‌شود و حقوق آن ها تضییع می‌شود.

در بحث نگهداری حیوانات کشورهای مختلف مورد مطالعه قرار گرفته اند و بیش از هزار و دویست صفحه قوانین کشورهای مختلف در خصوص برخورد با پدیده نگهداری از حیوانات و مدیریت این موضوع جمع آوری شده است.

در کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غربی جریمه های بسیار سنگین و مجازات سگ گردانی برای متخلفین در نظر گرفته شده است که برخی از آن ها براساس واحد پولی ایران به صد میلیون و بیشتر می رسد.

آیاقانون  ممنوعیت سگ گردانی می‌تواند کارساز باشد یا این قانون نیز مانند برخی قوانین دیگر به قانونی متروک تبدیل می‌شود؟

موارد قانونی که رعایت نمی‌شود به این دلیل است که یا جرم‌انگاری مناسب در خصوص آن‌ها صورت نگرفته است یا اینکه جرم و جزا با یکدیگر تناسب ندارند. مثلاً در مواردی حبس پیش بینی شده است در حالی که می‌دانیم حبس عوارض بسیاری برای افراد، زندگی‌ها و خانواده‌ها در بر دارد و وقتی جوانی را به حبس می‌رود او به عنوان یک سرمایه فعال کشور از تحصیل و فعالیت اقتصادی محروم می‌شود اما در این قانون جرم‌انگاری از نوع مادی است و وقتی مرتکب هزینه را بالا ببیند سعی می‌کند که مرتکب آن جرم نشود.

بنابراین در این طرح مطلقاً حبس پیش بینی نکرده‌ایم و صرفاً جزای مادی پیش بینی شده است. وقتی صاحب حیوان احساس کند که نگهداری از حیوانش برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کند و آن طرفی که آسیب دیده براساس قانون می‌تواند از او شکایت کند و او مجبور است که هزینه‌های بالای جریمه را تحمل کند؛ بنابراین از نگهداری سگ منصرف می‌شود.

پیشنهاد مطالعه  جزییات تصویب لایحه حمایت از حیوانات در عمل چه می باشد؟

7 دیدگاه دربارهٔ «آیا سگ‌ گردانی جرم محسوب می شود و مجازات سگ گردانی در قانون چیست؟»

  1. سلام
    الان دارم از پیاده روی در پارک وبلوار محل پیاده روی بر می گردم همین الان سه جوان با دو سگ بسیار بزرگ ووحشی حضور داشتند که دایما به مردم حمله می کردند وباصدای بلند واقواق می کردند و به عابرین حمله ور می شدند صاحبشون بازنجیرربسته بودنش وبه زور کنترلش میکرد بهش گفتم از راه دورش کن می خوام رد شم بهم پرخاش کرد وحمله کرد مجبور شدم به پلیس زنگ بزنم یکیشون که خیلی بدتر از سگش وحشی بود حمله کرد ولی دوستش کنترلش کرد اون منو تحدید کرد که دیگه حق ندارم در محل عبور عابران پیاده روی کنم وگرنه سگش رو رها می کنه !!!!تازه این یه مورد بود یکی دیگه هم خانم همسایمون رو سگ موقع پیاده روی با خانواده صاحبش بهش حمله کرده بود و به شدت سیاه شده بود بدنش چه کسی پاسخ گوهست پس امنیت مردم چی میشه چرا باید اتفاق های بدتر بیفته تا یک کاری کنند،🔥

    1. عزیزم مقصر سگ نیست که حالا سگ گردانی ممنوع شه! چرا یسریا فکر میکنن فقط خودشون که دوپا هستن حق زندگی دارن؟!؟! منم سگ دارم. همه جا هم میبرمش. تو معابر شلوغ محلمون هم میبرمش نژادشم بزرگه. ولی شعورشو دارم مزاحم نباشم. سگمم تربیت داشته باشه و ادب. همه هم دوستش دارن چون مودبه! از بانوان چادری و برادران انتظامی تا مردم عادی و جوانان همه هم دوستش دارن و میشناسنش درست نیست به خاطر بی شعوری یک عده، بیاید کیلویی همرو مقصر کنید وگرنه تو مملکت جرم و خطا زیاده و سگا مرحله اخر دردسر تو این کشورن! درست اینه جای ممنوعیت های بی خودی و ناکارامد، بیان قانون گذاری و نظم بدن. ساعت بزارن برای گردش سگا. پارک مخصوص و و و. ممنوعیت جلوشو نمیگیره بدترشم میکنه!

      1. از این به بعد باید برای مردم کلاس گذاشت که سگ با ادب داشته باشید و ساعت حرکت در پیاده رو رو حواستون باشه با ساعت پیاده روی سگها یکی نشه!!!
        ببینید سگ حیوانی هست که مریضیهای زیادی ایجاد می‌کنه و البته یکی از حیواناتی که بیشترین آمار حمله و کشتن انسانها رو به خودش اختصاص داده.
        حتما خودتون در این باره جستجو و مطالعه بفرمایید.

    2. بله آقای سینا راست میگن فقط باید به یک های با ادب اجازه بدن بیان تو خیابون نه سگ های بی ادب!
      شما میتونید به هر کس که توی خیابون داره رد میشه توضیح بدید که سگ من از اون بی ادباش نیست؟

  2. اگه کسی که تو خیابون رد میشه یه کم شعور و درک داشته باشه خودش متوجه میشه که سگ با ادب هست یا نیست

  3. من سگم نژاد پودل هست و خطری نداره
    وقتی کسی داخل پارک میاد تا رو به روش و به من میگه از جایی دیگه برو میترسم یا هر چیز دیگه
    این آدم از نظر من مشکل داره ن من و حیوان میتونه خودش اگه واقعا می‌ترسه از اون ور بره یا هر چیز دیگه
    مثلا سگ من هیچ خطری نداره و دوس داره که بره بیرون از خانه
    حالا من به خاطره ترس عده ای که از از هر ۲۰۰ . ۳۰۰ نفر یک نفر می‌ترسه من باید جریمه بدم یا به خاطر این قانون های مسخره پت را باید از من بگیرن
    همون سگ های بزرگ جسه جسه هم فقط فیس ترسناکی دارن و فقط بعضی هاشون هستن که به خاطر تربیت شون این شکلی ان

  4. چرا ایران نمیخواهد مانند جوامع بشری زنذگی عادی داشته باشد ؟ مگر سگگردانی در کشورهای دیگر ممنوع است؟ سگ و گربه ای که در اختیار و کنترل صاحب آن است و فقط برای پیاده روی چند ساعتع بیرون اورده شده است و انهم توسط صاحب سگ. حتی صاحب سگ یا گربه یا پرنده میترسد که پت بخاطر بازیگوشی اش فرار کند و بارها اعلامیه های گم شدن پت ها را دیده ایم و چقدر این پت ها برای خانواده ها باعث شادی و تقویت روحیه بچه ها یا سالمندان و خانواده ها میشود…. چه لزومی دارد که مورد جزیمه قرار بگیرد هیچ کشوری اینجوری نیست!! واقعا متاسفم برای همچین کشوری که داریم. سگ و گربه و گنجشک . کبوتر وکلاغ در همه کشور های دنیا در خیابان ها زنذگی میکنند این وظیفه شهرداری هاست که سگها و گربه ها را واکسن بزنند و کنترل کنند و برایشان غذا و سزپناه تهیه کنند حتی از ترکیه نمی توانید بیاموزید؟ حقوق بشر را همیشه نقض کردید حتی حیوان نمیداند چه کار کند؟ اگر اینجوری است که رشته دامپزشکی هم منحل کنید خیالتان راحت شود از طالبان بدترین پای الاغ و گاو و بز هم شلوار کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا