هر چیزی که درباره مهاجرت به ترکیه و دریافت تابعیت از طریق انواع ویزای مهاجرتی ترکیه باید بدانیم!

مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه از طریق دریافت تابعیت ترکیه با اخذ یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه مانند ویزای کاری یا تحصیلی ترکیه موضوع جذاب مقاله جدید مجله دادمان می باشد.اما قبل از پرداختن به نحوه دریافت هر کدام از انواع تابعیت مهاجرتی به ترکیه راجع به آداب و رسوم و آب و هوا و خوراکی ها و اقتصاد ترکیه و هزینه های ترکیه و کارکردن و تحصیل در ترکیه و تفریحات و مکانها و شهرهای ترکیه توضیحاتی میدهیم و بعد به شرایط اخذ انواع ویزای مهاجرتی ترکیه و کارهای لازم برای انجام امور مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه خواهیم پرداخت.

ترکیه کشوری کوهستانی و پر باران و به شکل یک مستطیل است که از سمت شرق و غرب امتداد یافته و با قرار گرفتن در یکی از حساس ‌ترین و بهترین مناطق دنیا ، موقعیت جغرافیایی عالی و بسیار خوبی را از آن خود کرده است و گذرگاه جنوب غرب آسیا و اروپا محسوب می شود و کشورهای متعددی به ویژه ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی از این کشور استفاده می کنند، این کشور زیبا از آب و هوای بسیار خوب و جلگه ‌ای برخوردار است و مکان ‌های جالب و دیدنی بسیاری نیز دارد به دلیل همین سالانه تعداد زیادی مسافر از سراسر دنیا به آنجا سفر می کنند همچنین یکی از مقصدهای زندگی برای کسانی است که قصد مهاجرت به ترکیه و دریافت تابعیت از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه را دارند.

انواع ویزای مهاجرتی ترکیه

آشنایی با کشور ترکیه قبل از مهاجرت به ترکیه

قبل از مهاجرت به ترکیه از طریق دریافت تابعیت ترکیه با هر کدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه میخواهیم با  مشخصات کلی این کشور زیبا بیشتر آشنا شویم:

مساحت   ۷۸۰، ۵۸۰ کیلومتر مربع

جمعیت   ۷۱، ۱۵۸، ۶۴۷ نفر

آدرس اینترنتی      tr.

کد بین‌المللی        ۹۰+

موقعیت جغرافیایی کشور ترکیه

ترکیه نقطه تلاقی دو قاره مهم آسیا و اروپایی می باشد و همین موقیت ویژه ای برای کسانی است که از طریق دریافت تابعیت ترکیه با استفاده از یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه قصد مهاجرت به ترکیه و زندگی یا رفتن به اروپا را دارند. ترکیه در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا واقع شده است و بین ۵/۳۶ و ۴۲ درجه عرض شمالی و ۲۶ و ۴۵ درجه طول شرقی در نیمکره شمالی قرار گرفته است.

سرزمین ترکیه بصورت مستطیلی قابل تصور است که طول آن از شرق تا غرب ۱۶۶۰ کیلومتر و عرض آن بطور متوسط ۵۵۰ کیلومتر می باشد. ترکیه از سه طرف به وسیله دریا احاطه شده است. از وسعت ترکیه با ۵۷۸/۸۱۴ کیلومتر مربع مساحت (کمتر از نصف مساحت ایران) سی و پنجمین کشور جهان محسوب می گردد. ترکیه دو همسایه اروپایی و شش همسایه آسیای دارد. از شمال با کشورهای مشترک المنافع با ۶۱۰ کیلومتر، در شرق با جمهوری اسلامی ایران ۴۵۴ کیلومتر، با عراق ۳۳۱ کیلومتر در جنوب با سوریه ۸۷۷ کیلومتر در قسمت غربی با یونان ۲۱۲ کیلومتر با بلغارستان ۲۶۹ کیلومتر مرزهای مشترک دارد.

شهرهای ترکیه

سواحل و دریاچه های ترکیه 

ترکیه از سه طرف توسط دریای سیاه در شمال، دریای مدیترانه درجنوب، دریای ازه در غرب احاطه شده است. در شمال غربی دریای داخلی مهمی بنام دریای مرمره وجود دارد که این دریا از سمت شمال به وسیله تنگه بسفر به دریای سیاه واز طریق تنگه داردانل به دریای ازه متصل می گردد. این دو تنگه دریای سیاه را به دریای آزاد متصل می نمایند. دریای مرمره منطقه ای در حدود ۱۱۳۵۰ کیلومتر را در بر می گیرد.

در دریاهای مرمره و ازه جزایر متعددی وجود دارند که متعلق به ترکیه میباشند. بعضی از آنها عبارتند از: جزایر مرمره در دریای مرمره و ایمیرس در در دریای ازه و … در ترکیه در حدود ۶۵ دریاچه کوچک و بزرگ جمعا با ۹۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت وجود دارد، از جمله دریاچه وان ( با مساحت ۳۷۱۳ کیلومتر) در شرق، دریاچه نمک ( با مساحت ۱۶۲۰ کیلومتر) در آناتولی مرکزی و دریاچه توز (با مساحت ۱۵۰۰ کیلومتر) در قونیه و…

جغرافیای کشور ترکیه از نظر آب و هوایی

مساله آب و هوا میتواند مورد توجه افرادی باشد که از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه قصد مهاجرت به یکی از شهرهای ترکیه و دریافت تابعیت ترکیه را دارند. ترکیه کشوری کوهستانی است. مهمترین رشته کوههای ترکیه، به موازات سواحل جنوبی و شمالی آن کشیده شده اند. رشته کوههای شمالی، کوراوغلو داغلاری (کوههای کوراوغلو)، اسفندیارداغلاری، دوغوقارادنیز داغلاری (کوههای شرق دریای سیاه)، جانیک داغلاری نامیده می شوند، و رشته کوههای جنوبی، توروس داغلاری (کوههای توروس) و گونِی دوغوتوروسلار (کوههای توروس جنوب شرقی) نام دارند.

اقامت در ترکیه

 دشتهای گسترده بخشهای مرکزی آناطولی، این رشته کوهها را از یکدیگر جدا می سازد و سبب ایجاد اقلیم و چشم اندازهای متفاوت می شود. رشته کوههایی (همچون ارس و آغری و اللّه اکبر) نیز در بخش شرقی ترکیه متمرکز شده اند که قله های بلند دارند. در بخش غربی از ارتفاعات کاسته می شود. در نواحی اژه و مرمره، رشته کوههای اندک و در جنوب شرقی آناطولی دشتهای وسیع وجود دارد.

قله کاچکار، بلندترین نقطه رشته کوههای آناطولی شمالی در ناحیه دریای سیاه، در امتداد کوههای کوراوغلو و ایلگاز واقع شده است. دشتهای بافره، بافرا و چهارشنبه، چارشامبا ومرزیفون از دشتهای مناسب کشت در ناحیه است. کوههای سامانلی، اولوداغ، استرنجا و تَکیرداغ در ناحیه مرمره قرار دارند و کوههای کوزاک و یونت و آیدین، رشته کوههای اصلی ناحیه اژه به شمار می روند. دشتهای باقرچای، گَدیز، گدوس ودشتهای کوچوک مندرس و بویوک مندرس، نواحی دشتهای پست را تشکیل می دهند. کوههای توروس به صورت رشته هایی در امتداد طول سواحل دریای مدیترانه کشیده شده است.

مهمترین بندرهای ترکیه عبارت اند از:

ترابوزان، گیرسون، اردو، سامسون، سینوپ و زونگول داغ (در ساحل دریای سیاه )، استانبول و تکیرداغ (درساحل دریای مرمره )، ازمیر و کوش آداسی (گوش آداسی؛ در ساحل دریای اژه)، آنتالیا و ایچ ایل و اسکندرون (در ساحل دریای مدیترانه). بین بندرهای داخلی و بین المللی خطوط کشتیرانی فعال است.

دما تغییرات ماهانه و فصلی اندکی دارد. اقلیم یکنواخت و مرطوب این ناحیه برای پرورش چای مناسب است. در نقاط دیگر ترکیه، بهار و زمستان مرطوبترین فصول است.

شهرهای ترکیه

شهرهای مهم برای مهاجرت به ترکیه

کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه از طریق دریافت تابعیت ترکیه با استفاده از یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه را دارند برای اقامت و زندگی میتوانند در هرکدام از شهرهای کشور ترکیه ساکن بشوند . در این قسمت به معرفی شهرهای مهم کشور ترکیه میپردازیم :

 استانبول، قوجاایلی (ازمیت)، بورسا، بالیکسیر، چِناق قلعه، تکیرداغ، اِدِرنِه، ساکاریه (سقاریه، آداپازاری) و قرقلرایلی.

ناحیه اژه:

(مساحت: ۰۰۰ ، ۷۹ کیلومتر مربع) در غرب آناطولی واقع است و نام آن از دریای مجاورش گرفته شده است. استانهای ازمیر، آیدین، مَغنیسا، کوتاهیه و عشاق، بجز بخشهای کوچکی از آن، در این ناحیه قراردارند. بخشهایی از استانهای موغلا، مغله (مولا) و دنیزلی (لاذق) و آفیون (قره حصار صاحب) در نواحی مدیترانه یا آناطولی مرکزی قرار دارند. ساحل اژه ای استان بالیکسیر در ناحیه مرمره، و شهرستانهایی از استان بورسا در ناحیه اژه واقع شده است. ناحیه اژه از سواحل اژه تا قسمتهای داخلی آناطولی غربی کشیده می شود.

زندگی در ترکیه ناحیه اژه

در سواحل آن تعداد زیادی بندر ماهیگیری، دهکده های تفریحی و آثار و بقایای باستانی وجود دارد. زمینهای کشاورزی، قلمرو وسیعی از ناحیه اژه را می پوشاند. حدود ۴۸% از درختان زیتون ترکیه در این ناحیه پرورش داده می شود. مرکبات از اقلام عمده صادراتی این ناحیه است. ناحیه اژه برای مهاجرت به ترکیه از طریق دریافت تابعیت ترکیه با استفاده از یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه پیشنهاد میشود.مهمترین شهرهای این ناحیه عبارت اند از ازمیر (مرکز ناحیه)، مغنیسا، کوتاهیه، آفیون، دِنیزلی، موغلا، آیدین و عشاق.

ناحیه مدیترانه:

(مساحت: ۰۰۰ ، ۱۲۰ کیلومتر مربع ) به شکل نواری در ساحل دریای مدیترانه گسترده شده که پهنای آن بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ کیلومتر است و از پیرامون گویجه قز (گویجکز) در غرب تا دورترین نقطه در دماغه بسیط در استان ختای در شرق کشیده شده است.

ناحیه مدیترانه ترکیه

این ناحیه، استانهای بوردور و اسپارتا و آنتالیا (انطالیه) و ایچ ایل و آدانا و ختای و بخش بزرگی از قهرمان ماراش (مرعش) و بخشهایی از دیگر استانهای نواحی مجاور را در برمی گیرد.

صنعت و کشاورزی در این ناحیه از اهمیت خاصی برخوردار است. غلات، و در سالهای اخیر گیاهان صنعتی، نیز به طور گسترده در آنجا کشت می شود. پنبه اصلی ترین منبع درآمد این ناحیه است و حدود دو سوم از کل پنبه ترکیه در این ناحیه تولید می شود. توتون نیز در استان ختای و در برخی بخشهای ناحیه گول لر تولید می شود. علاوه بر شاخه های گوناگون صنعت (بویژه بافندگی) در آدانا، مؤسسات صنعتی عمده در ناحیه مدیترانه در پالایشگاه نفت مِرْسین، کارخانه های تولید اسید فسفریک و آهن و فولاد در اسکندرون، کارخانه آهن ـ فولاد و آهن ـ کرم در آنتالیا و کارخانه آلومینیوم در سیدی شهر، تأسیس شده اند.به افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه و گرفتن تابعیت ترکیه را از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی کاری ترکیه دارند این ناحیه پیشنهاد می شود.

ناحیه مدیترانه، به سبب آثار تاریخی اش در پیرامون خلیج آنتالیا، مهمترین مرکز گردشگری ترکیه است. مهمترین شهرهای این ناحیه عبارت اند از: آنتالیا (مرکز ناحیه)، ایچ ایل (مرسین)، آدانا، قهرمان ماراش، ختای، اسپارتا و بوردور

ناحیه آناطولی:

مرکزی (مساحت: ۰۰۰ ، ۱۵۱ کیلومتر مربع)، دومین ناحیه بزرگ ترکیه پس از آناطولی شرقی، در مرکز ترکیه واقع است. استانهای نوشهر، آقسرای، قریق قلعه و قیرشهر در این ناحیه واقع شده اند و بخشی از استانهای دیگر نواحی همسایه، از جمله دریای سیاه و مدیترانه و آناطولی شرقی، را نیز در برمی گیرند کشاورزی و دامداری منبع عمده درآمد اهالی این ناحیه است و یکی از نواحی مهاجرپذیر برای کسانی است که از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه قصد گرفتن تابعیت ترکیه را دارند.

 ناحیه آناطولی ترکیه

مهمترین شهرهای ناحیه عبارت اند از آنکارا (مرکز ناحیه و پایتخت کشور)، قونیه، قیصری، نوشهیر، سیواس، قیرشهر، یوزغاد/یوزگات، اَسْکی شهر و چاتکری.

ناحیه دریای سیاه:

(مساحت: ۰۰۰ ،۱۴۱ کیلومتر مربع) از مرز گرجستان در شرق تا لبه شرقی دشت آدا پازاری در غرب گسترده شده است و شهرهایی که در این ناحیه قرار دارند از جمله جاهایی است برای افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه و دریافت تابعیت ترکیه را از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه دارند . استانهای آرتوین، ریزه، ترابوزان/ طرابزون، گوموش خانه، بایبورت / بایبورد، گیرسون، اردو، سامسون، آماسیه، سینوپ، کاستامونو (قسطمونی)، زونگول داغ، بارتین، بولو، دوزجه، و تقریباً همه استان توقات در این ناحیه قرار دارند. بخش آرتووا از استان توقات در ناحیه آناطولی مرکزی واقع است.

نیمی از استان چورم در آناطولی مرکزی و نیم دیگر آن در ناحیه دریای سیاه جای دارد. ناحیه دریای سیاه، به لحاظ ویژگیهای جغرافیایی، به سه قسمت شرقی و مرکزی و غربی تقسیم می شود. بیشتر اهالی این ناحیه کشاورزند. محصول اصلی آنجا فندق است که به دیگر نواحی و خارج از کشور صادر می شود. پرورش درخت سیب نیز در آنجا رایج است و در سالهای اخیر پرورش میوه هایی چون کیوی و آوکادو آغاز شده است.

 ترکیه ناحیه دریای سیاه

ناحیه دریای سیاه دارای کارخانه آهن ـ فولاد، نیروگاه حرارتی، معادن زغال سنگ، کارخانه تولید مس و کارخانه های تولید شکر، کاغذ، اسید سولفوریک، روغن نباتی، چای، آرد ماهی و سیگار است. مهمترین شهرهای این ناحیه عبارت اند از: سامسون، زونگول داغ، بولو، کاستامونو، آماسیه، توقات، اردو، گیرسون، ترابوزان، گوموش خانه، ریزه، بایبورت، آرتوین.

ناحیه آناطولی شرقی:

(مساحت: ۰۰۰، ۱۶۳ کیلومتر مربع)، بزرگترین ناحیه جغرافیایی ترکیه، با کشورهای گرجستان و ارمنستان و نخجوان و ایران و عراق، هم مرز و مرتفعترین و ناهموارترین ناحیه جغرافیایی ترکیه است. میانگین ارتفاع آن حدود دو هزار متر است و مرتفعترین قله ترکیه، آغری داغی (کوه آرارات )، در آنجا قرار دارد. فعالیت عمده اقتصادی در این ناحیه، دامداری و کشاورزی است .این ناحیه به دلیل نزدیکی به ایران برای کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه و دریافت تابعیت ترکیه از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی کاری یا تحصیلی ترکیه را دارند منطقه ای ایده آل می باشد.

ناحیه آناطولی شرقی کارکردن در ترکیه

فراوانی چراگاهها سبب افزایش تعداد دام و اولویت یافتن تولید فرآورده های دامی شده است. گندم و جو و پنبه و توتون و چغندرقند از محصولات عمده کشاورزی، و پارچه های نخی و شکر و سیمان و مواد غذایی از محصولات عمده صنعتی ناحیه است.

مهمترین شهرهای این ناحیه عبارت اند از: ارزروم، ارزنجان، تونجلی، قارص، ملاطیه، بدلیس / بتلیس، موش، وان، بین گول، حکاری.

ناحیه آناطولی جنوب شرقی:

(مساحت: ۰۰۰ ، ۷۵ کیلومتر مربع ) با نواحی آناطولی شرقی و مدیترانه همسایه و در جنوب با عراق و سوریه هم مرز است. استانهای شانلی اورفا و ماردین، بجز برخی بخشهای کوچک، در درون مرزهای ناحیه جای دارند. برخی بخشهای استانهای دیگر نیز در ناحیه آناطولی شرقی یا مدیترانه جای گرفته اند.

تابعیت ترکیه ناحیه آناطولی جنوب شرقی

مهمترین منابع زیرزمینی ناحیه، نفت خام است که بخش بزرگی از آن در پالایشگاه باتمان، بزرگترین مجتمع صنعتی ناحیه، تصفیه می شود و بخش دیگری از آن با لوله به تأسیساتی در ساحل دریای مدیترانه حمل می گردد و از آنجا با تانکر به دیگر نواحی انتقال می یابد.

صنایع بافندگی و ماشین سازی و مواد غذایی این ناحیه پیشرفت کرده است و شاخه هایی از صنعت همچون تولید سیمان و مواد غذایی و مصنوعات فلزی و تجهیزات و ادوات کشاورزی، در آنجا فعالیت دارند. دریافت تابعیت ترکیه با استفاده از یکی از انواع ویزای مهاجرتی کاری ترکیه و مهاجرت به این ناحیه از کشور ترکیه با داشتن تخصص کاری پیشنهاد میشود. مهمترین شهرهای ناحیه غازی عینتاب، شانلی اورفا، دیار بکر، ماردین و آدی یامان است.

اقتصاد ترکیه

۱۰شهر زیبای ترکیه برای مهاجرت و زندگی

جاذبه‌های زیبای تاریخی، ساحل‌های زیبا و شهرهای درهم آمیخته مدرن و سنتی یک مقصد عالی برای مسافرت و مهاجرت به ترکیه با گرفتن تابعیت از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه می باشد. از مکان‌های تاریخی مثل افسوس تا سواحل دلنواز دریای اژه، آنچنان جذاب هستند که هر کسی را برای یکبار دیدن این کشور ترغیب می‌کند. استانبول پر طرفدارترین شهر در تور ترکیه در میان گردشگران است اما دیگر شهرهای ترکیه هم هرکدام زیبایی و جاذبه‌های خاص خودشان را دارند. برای آن‌هایی که در حال برنامه‌ریزی برای سفر به چند شهر ترکیه و همچنین در فکر مهاجرت به ترکیه و اخذ تابعیت ترکیه با استفاده از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه هستند، بهترین شهرهای ترکیه را در ادامه معرفی می‌کنیم:

اقامت در ترکیه شهر آنکارا

شهر آنکارا  

آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه و شهری بزرگ و مدرن است که در قلب خود ساختمان‌های دولتی، تجاری، دانشگاه‌های برتر ترکیه و سفارت‌خانه‌ها را دارد. آنکارا تقریباً در مرکز ترکیه واقع است و یک هاب مهم منطقه‌ای از نظر حمل و نقل محسوب می‌شود. از مهمترین مقاصد این شهر برای گردشگران می‌توان به موزه‌ها، گالری‌های هنری و مراکز فرهنگی اشاره کرد.همچنین به دلیل داشتن دانشگاه ، این شهر یکی از مقاصد برای مهاجرت به ترکیه و گرفتن تابعبت کشور ترکیه از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی ترکیه می باشد.

اقتصاد ترکیه شهر ماردین

شهر ماردین

ماردین شهری بر فراز دست بین‌‌النهرین و یکی از نقاط مهم و استراتژیک تاریخی است. شهر ماردین که در جنوب ترکیه واقع است مرکز استانی با همین نام است و یکی از اولین نقاطی است که تمدن در آن شکل گرفته است. شهرت ماردین مدیون تاریخ پر فراز و نشیب و همینطور فرهنگ‌های مختلف آمیخته درهم است. شهر ماردین با ساختمان‌های سنگی زیبا بر یال کوه زینت گرفته و گردشگران به قدم زدن در کوچه‌های کهن این شهر علاقه دارند. از جاذبه‌های تاریخی این منطقه صومعه‌های Deyrulzafaran، از قدیمی‌‌ترین صومعه‌های جهان و چندین مدرسه و مکتب مذهبی مربوط به دوره‌های اسلامی است.بعد از گرفتن تابعیت ترکیه از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی کشور ترکیه و مهاجرت به ترکیه دیدن این شهر پیشنهاد میشود.

زندگی در ترکیه شهر قونیه

شهر قونیه

یکی دیگر از بهترین شهرهای ترکیه که برای ایرانیان هم به جهت وجود آرامگاه مولوی جذابیت خاصی دارد، قونیه است. قونیه با بناهایی به جا مانده از دوره سلجوقیان و مراسم درویش‌ها شهرت دارد. درقرون ۱۲ و ۱۳ میلادی اینجا رونق گرفت و مسجد  Alaeddin هم در همین دوره ساخته شد.یکی از شهرهایی که دیدنش به کسانی که مهاجرت به ترکیه و تابعیت کشور ترکیه را از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه داشته اند پیشنهاد میشود شهر زیبای قونیه می باشد.

ویزای کار ترکیه شهر آنتالیا

شهر آنتالیا

امکان ندارد در فهرست بهترین شهرهای ترکیه نامی از آنتالیا نباشد. این شهر ساحلی زیبا با منظره دریای مدیترانه، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. آنتالیا شهری پر جنب و جوش با چندین هتل، رستوران، سواحل تفریحی، کوهستان‌های سرسبز و جاذبه‌های تاریخی، خود به تنهایی یک هدف عالی برای گردش چند روزه  است. همچنین در صورت مهاجرت به ترکیه از طریق گرفتن تابعیت ترکیه از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه زندگی و اقامت در اسن شهر توصیه میشود. دو یار قدیمی شهر، دروازه هادریان (Hadrian Kapısı)، برج ساعت و چندین خیابان مدرن و مکان‌های دیگر می‌تواند چندین روز شما را مشغول نگه دارد.

سفارت ترکیه شهر مارماریس

شهر مارماریس

ترکیه از سه طرف محسور دریا است و به همین دلیل بهترین شهرهای ترکیه اکثراً در کنار دریا هستند. مارماریس هم با تصویر فوق‌العاده زیبای دریا و کوه‌های اطرافش دل هر بیننده‌ای را عاشق خود می‌کند. آب‌های فیروزه‌ای، ماسه‌های سفید و مکان‌های تاریخی همه در مارماریس هستند. بعد از مهاجرت به ترکیه از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه و در نهایت گرفتن تابعیت ترکیه حتما به این بهشت زیبا سر بزنید. مارماریس مرکزی برای ورزش‌ها و تفریحات آبی و گشت و گذار شبانه است. اگر به مارماریس رفتید دریاگردی با کشتی‌ها یا قایق‌های تفریحی را از دست ندهید. مکان‌های دیدنی دیگری مثل Dalyan، افسوس، Pamukkale و جزیره Cleopatra هم در نزدیکی همین شهر هستند.

شهرهای ترکیه شهر سیده

شهر سیده

سیده (Side) از شهرهای تاریخی و جنوبی ترکیه است و در تاریخ آمده که اسکندر در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح سیده را فتح کرده است. حالا سیده اثری است به جا مانده از تاریخ در کنار یک زندگی مدرن و زیبا در کنا ساحل دریای مدیترانه. آمفی‌تئاتر و معبد آپولو از آثار مهم به جا مانده از دوران رومیان و عصر هلنیستی است.

هزینه های ترکیه شهر بدروم

شهر بدروم

هر بار که فهرست بهترین شهرهای ترکیه برای سفر و مهاجرت به ترکیه و تابعیت ترکیه از طریق هر کدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه  نوشته شود، ردیف شهرهای جنوبی ترکیه بدون شک در کنار هم می‌آیند چون زیبایی دریای مدیترانه و از ابتدای تاریخ انسان‌ها را به سمت خود جذب کرده است. بودروم هم در ردیف همین شهرها قرار گرفته و مثل بقیه، آثار تاریخی، سواحل زیبا و امکانات رفاهی متنوع و جذابی دارد. در بدروم قلعه سنت پیتر (St. Pete) که در سال ۱۴۰۲ میلادی توسط شوالیه‌های هوسپیتالر ساخته شده و اکنون یک موزه است را فراموش نکنید. مراکز خرید، رستوران‌ها و ساحل سمت غربی بدروم ارزش یک اقامت چند روزه را دارد.

کاریابی در ترکیه شهر افسوس

شهر افسوس

شهر  افسوس (Ephesus) یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های آثار کلاسیک قرن یکم قبل از میلاد را دارد. در زمان امپراطوری رومیان، افسوس از بزرگترین شهرها بود و دربردارنده یکی از عجایب هفتگانه باستانی است، یعنی معبد آرتمیس. آثار باستانی افسوس شامل چندین سازه بزرگ و کهن است که هرساله تعداد زیادی گردشگر  و مسافر که از طریق انواع ویزای مهاجرتی ترکیه تابعیت و اجازه مهاجرت به ترکیه را گرفته اند از آن دیدن می‌کنند. محوطه تئاتر قدیمی، معبد هادریان و کتابخانه سلسوس از مهمترین‌ها هستند.

کار کردن در ترکیه منطقه کاپادوکیه

منطقه کاپادوکیه

کاپادوکیه (Cappadocia) نام منطقه‌ای در میانه ترکیه یا همان سرزمین آناتولی است و به خاطر مناظر شگفت‌انگیزش، کوه‌های صخره‌ای و جنگل درختان مخروطی شهرت یافته است. فوران آتشفشان‌ها و فرسای خاک این منظره زیبا را ساخته و انسان‌ها در طول هزاران سال برای خود خانه‌هایی در میان سنگ‌ها تراشیده‌اند. هیتی‌ها اولین ساکنان متمدن منطقه بودند که تونل‌ها زیرزمینی را حفر کردند تا از حمله سونانیان یا ایرانیان در امان بمانند. حالا تعداد زیادی از این غارهای دست ساز تبدیل به هتل و محل اسکان گردشگران شده‌اند.

ویزای تحصیلی ترکیه شهر استانبولشهر استانبول

استانبول یکی از بزرگترین‌ شهرها در دنیا و سال‌های طولانی به عنوان پایتخت عثمانیان و امپراطوری بیزانس خدمت‌رسانی کرده است. استانبول تنها شهر بزرگ در جهان است که در دو قاره قرار گرفته و فقط یک تنگه آبی باریک دو قسمت شهر را از هم جدا می‌کند. مراکز خرید بزرگ، معماری با شکوه، زندگی شبانه پر از جنب و جوش و بخش‌های سنتی شهر همه و همه در کنار هم باعث شده استانبول شهر شماره یک در فهرست بهترین شهرهای ترکیه قرار گیرد و یکی از مهاجرپذیر ترین شهرهای ترکیه برای کسانی است که تابعیت ترکیه را با استفاده از هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه گرفته اند و قصد مهاجرت به ترکیه دارند. مسجد ایا صوفیه، مسجد سلطان احمد و کاخ موزه توپ‌قاپی مورادی هستند که بدون دیدنشان نباید استانبول را ترک کرد.

پیشنهاد مطالعه  شرایط سفر به کشورهای مختلف در دوران کرونا چگونه می باشد؟

اقامت در ترکیه دین و مذهب

مساله دین و مذهب در مهاجرت به کشور ترکیه

نخستین قانون اساسی جمهوری ترکیه که در سال ۱۹۲۴ میلادی تهیه شده است دین رسمی جامعه را اسلام تعیین نموده است . لیکن در اصلاحات قانونی سال ۱۹۲۸ این ماده قانونی حذف و با تاکید بر جدایی دین از سیاست، ترکیه کشوری با دولت وحکومت لائیک (تفکیک دین از سیاست) معرفی گردیده است. بنابر آخرین آمار موجود در ترکیه حدود ۹۸% جمعیت این کشور را مسلمان و ۲% را مسیحیان و کلیمیان و دیگر ادیان تشکیل مید هند.به کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه و دریافت تابعیت ترکیه را از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه و یا حتی پناهندگی به ترکیه را دارند مساله دین را باید در نظر بگیرند.

مسلمانان ترکیه اکثرا تابع مذهب تسنن می باشند که از میان آنها حنفی ها بزرگترین گروه محسوب می گردند که عمدتا در مرکز و غرب ترکیه ساکن هستند . شافعی ها با جمعیتی کمتر در مناطق شرقی ترکیه مستقر واکثرا کرد هستند. شمار پیراوان مذاهبی دیگر بسیار کم می باشد.
روی هم رفته پیروان ادیان در ترکیه به دو قسمت تقسیم می شوند :

الف) پیرامون اسلام که خود به چندین فرقه و مذهب تقسیم می شوند و اهم آنها عبارتند از :

۱) حنفی ها ، جمعیت قابل ملاحظه ای از اهل سنت ترکیه را تشکیل میدهند.

۲) شافعی ها ، شاخه ای از اهل سنت است که پیروان آن را بیشتر کردها تشکیل می دهند.

۳) پیراوان سایر فرق اهل سنت و طریقتها

۴) علویان (به چهار دسته با نامهای رافعی، باطنی؛ Íروفی و بکتاشی تقسیم و بنا بر آمار رسمی دولت ترکیه حدود ۱۲ میلیون نفر پیرو دارد )

۵) شیعیان، پیرو مذهب جعفری بوده و نزدیک به یک میلیون و دویست هزار نفر هستند.

ب) پیروان سایر ادیان :

۱) مسیحیان شامل فرق پروتستانها ، کاتولیکها ، ارامنه و ……

۲) یهودیان (حدود ۳۰ هزار نفر در این کشور سکونت دارند )

هزینه های ترکیه زبان ترکی

مساله زبان قبل و بعد از مهاجرت به ترکیه

قبل از مهاجرت به کشور ترکیه از طریق اخذ تابعیت ترکیه با استفاده از یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه آشنایی و یادگیری زبان ترکی بسیار مهم میباشد. ترکی زبان رسمی و مادری ساکنان ترکیه است و یکی از قدیمی ترین زبانهای دنیا به شمار می رود. بخشی از مردم کشورهای مشترک المنافع و برخی از نقاط جنوب شرقی اروپا و بعضی از مناطق خاورمیانه به این زبان صحبت می کنند. آذری (آذربایجان)، قفقازی و ترکمنی نیز شاخه هایی از زبان ترکی محسوب می شوند. زبان ترکی از گروه زبانی اورال – آلتانی است و به گروههای کوچکتر ذیل تقسیم می شود:

۱) گروه آسیای مرکزی مانند گرگ تورک، ازبک و قرقیز

۲) گروه جنوب غربی مانند ترکی عثمانی، ترکی آذری و ترکمنی

۳) گروه شمال غربی مانند تاتار و قزاق

۴) گروه سیبری جنوبی مانند اویرات، آبکان و تروا.

۵) گروه سیبری شمالی مانند یاکوت

۶) گروه جرواش (شمالی) در ناحیه و لگا

زبان ترکی جدید که امروزه تحت عنوان « ترکی آناتولی» شناخته می شود از ریشه ترکی عثمانی است که به وسیله سلجوقیان در اواخر قرن یازدهم به آناتولی وارد شده است . به تدریج لغات و دستور زبان فارسی و عربی به میزان قابل توجهی به این زبان وارد شد و الفبای عربی رایج گشت. پس از اعلام جمهوری (در سال ۱۹۲۳)، الفبای لاتین جایگزینی الفبای عربی گردید. (۱۹۲۸) و پس از تغییر الفبا اصلاح دستور زبان نیز توسط دولت آغاز و پی گیری شد . ویزگی زبان ترکی را حروف صدا دار آن می دانند.

در الفبای لاتینی که از سال ۱۹۲۸ به بعد در ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است . بیشتر حروف و صدای کم و ییش مانند معادل انگلیسی شان تلفظ می شوند.

از نظر تاریخی زبان وادبیات ترکی را می توان به سه دوره متمایز تقسیم نمود :

۱) دوره ترکی قدیم (قبل از پذیرش دین اسلام توسط ترکها) قرن ۸ تا ۱۱ میلادی

۲) دوره فرهنگ اسلامی (دوره تاثیر عربها وایرانیان ) از قرن ۱۱ تا اواسط قرن ۱۹ میلادی

۳) دوره مدرن (از زمان سلطنت سلطان عبدالمجید اول در سال ۱۸۳۹) دوره تاثیر تفکرو ادبیات غربی

پیشنهاد مطالعه  هرچیزی که درباره مهاجرت به هلند از طریق انواع ویزای مهاجرتی هلند باید بدانیم!

۱۲تفریح که فقط در ترکیه میتوان تجربه کرد

اگر قصد مهاجرت به ترکیه با دریافت تابعیت ترکیه از طریق هر کدام از انواع ویزای مهاجرتی تحصیل یا کار در ترکیه را دارید و یا حتی فقط برای تفریح چند روزه به ترکیه مسافرت میکنید پیشنهاد میکنیم به یکی یا چند مورد از ۱۲ مکان تفریحی که فقط در ترکیه میتوان دید سر بزنید:

اقتصاد ترکیه بالن سواری

۱.بالن سواری رویایی:

بدون شک، بالن سواری بر فراز طبیعت خیره کننده کاپادوکیا یکی از جذاب ترین تفریحات ترکیه برای اکثر توریستان از سراسر جهان همچنین کسانی است که با دریافت تابعیت ترکیه از طریق انواع ویزای مهاجرتی ترکیه مهاجرت به کشور ترکیه را انجام داده اند به شمار می آید. بالن سواری بر بالای طبیعت افسانه ای صخره های بی نظیر کاپادوکیا تجربه ای بی نظیر را برای شما به ارمغان می آورد. چشم انداز شگفت انگیز صخره های زیبا و رنگ های بی نظیرشان شما را به دنیای افسانه ها می برد و حتما از دیدن چشم انداز به یادماندنیش لذت خواهید برد. بالن سواری بر فراز طبیعت زیبای کاپادوکیا، تجربه ایست که در هیچ جای دیگر دنیا نمی توانید داشته باشید.

زندگی در ترکیه اب گرم

۲.چشمه های آب گرم:

پاموکل از زمان روم ها شهری مشهور برای چشمه های آب گرم بوده است. استخر آنتیک پاموکل با طبیعت بی نظیر و قلعه های آهکی سفید رنگش بسیار دیدنی است و بازدید از آن جزء واجبات سفر به ترکیه به شمار می آید. در پاموکل می توایند از حمام آب گرم در میان آثار باستانی هایراپلیس لذت ببرید و تجربه ای متفاوت در کل زندگیتان کسب کنید.

ویزای کار ترکیه - اسب تروا

۳.دیدن اسب تروا:

بین همه کارها و تفریحاتی که می توانید در ترکیه انجام دهید، بازدید از شهر تروابزون از واجبات است. احتمالا در مورد این شهر افسانه ای شنیده اید. قدمت شهر تروا به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد و افسانه های زیادی پشت آن است. از طرفی تاریخ واقعی این محل بسیار ارزشمند است و معابد بی نظیری نیز دارد. داستان اسب تراوا به جنگ یونانی ها و مردم تراوا بر می گردد که در طول آن یونانی ها یک اسب بزرگ چوبی ساختند و درون آن پنهان شدند و با حقه بر مردم تروا پیروز شدند. این اسب چوبی ساخته شده همان اسب حقیقی تاریخی نیست، اما نمادی از آن است و ارزشش را دارد که از آن بازدید کنید.

شهرهای ترکیه شهر زیر زمینی

۴.دیدن شهر زیرزمینی:

ترکیه اماکن گردشگری متعددی دارد، اگر مهاجرت به ترکیه داشته اید و یا قصد گرفتن تابعیت به ترکیه از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه را دارید و به این کشور زیبا سفر کرده اید حتما از مکانهای دیدنی این کشور زیبا بازدید کنید. اما اگر خواستید که از اماکن دیدنی زیر زمین آن هم دیدن کنید، سری به شهر زیرزمینی بزنید. شهر زیر زمینی ترکیه یکی از عمیق ترین شهرهای زیر زمینی است که تا به حال کشف شده است. این شهر ۸ طبقه ای برای این ساخته شده بود که مردم از تعقیب امپراطوری روم در امان باشند. شهر زیر زمینی امکانات زیادی از جمله آشپزخانه، کلیسا، اتاق های انبارش غذا و … داشته است و بازدید از آن مطمئنا شگفت زده تان می کند.

۵.بازدید از پارک های بی نظیر:

ترکیه پارک هایی دارد که تاریخشان به زمان شروع جمهوری ترکیه باز می گردد. آنکارا پارک های متعددی دارد که زیباییشان خیره کننده است. حتما در طول سفرتان به تور مارماریس از پارک هاریکالار دیاری، بزرگترین پارک شهری اروپا و پارک کورتولوس به خاطر زمین های اسکی روی یخ بی نظیرش دیدن کنید. این پارک ها ارزش تاریخی دارند و دیدنشان به همه توریستان  و حتی کسانی که تابعیت ترکیه را از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه دریافت کرده و مهاجرت به ترکیه داشته اند توصیه می شود.

کار کردن در ترکیه بازار استانبول

۶.تجربه متفاوت ترین خرید زندگیتان:

حتما تا به حال خریدهای متعددی انجام داده اید، اما خودتان را برای تجربه متفاوت ترین خرید زندگیتان از بازار بزرگ استانبول با بیش از ۳۰۰۰ فروشگاه آماده کنید. بزرگترین بازار سرپوشیده قدیمی جهان مطمئنا تجربه ای متفاوت از خرید را برایتان به ارمغان می آورد. تجربه ای که در هیچ جای دیگر دنیا نمی توانید کسب کنید.

کاریابی در ترکیه حمام ترکی

۷.تجربه حمام ترکی:

در کل زندگیتان شانس این را نخواهید داشت که در یک اثر باستانی عثمانی زیبا حمام آب گرم داشته باشید، مگر اینکه در استانبول باشیدو این امر یا با مسافرت به ترکیه امکان پذیر است یا از طریق مهاجرت به ترکیه و گرفتن تابعیت ترکیه از طریق اخذ هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه . حمام های مشهور ترکی به شما این فرصت را می دهد تا در تاریخ غرق شوید و از گرمای مطبوع آب و معماری بی نظیر ساختمان های حمام ها لذت ببرید. حتی شما می توانید یک حمام سنتی بی نظیر را در تور لحظه آخری آنتالیا این حمام های ترکی تجربه کنید و ریلکس کنید.

۸.چشیدن طعم بی نظیر صبحانه های ترکی:

بعد از انجام کارهای اقامت و گرفتن تابعیت ترکیه از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه و بعد از اینکه مهاجرت به ترکیه انجام شد قطعا بی نظیر ترین صبحانه زندگیتان را می توانید در ترکیه با خوردن کاهوالتی تجربه کنید. صبحانه مهم ترین وعده غذایی بین مردم ترکیه به شمار می آید و به همین دلیل انواع و اقسام پنیرها، نان ها، سوسیس تند، زیتون، گوجه، خیار مربا و نوتلا را به عنوان صبحانه میل می کنند. البته طعم این صبحانه با خوردن یک فنجان چای بی نظیر ترکی کامل می شود. طعم بی نظیر این صبحانه دل انگیز تا مدت ها در ذهنتان ماندگار خواهد بود.

مهاجرت به ترکیه رقص سماع

۹.دیدن رقص سماع:

شرکت کردن در جشن سنتی سماع تجربه ای متفاوت برایتان به ارمغان می آورد. آرامگاه مولوی در شهر قونیه واقع شده است و به مناسبت های مختلف جشن های سماع در آن برگزار می شود. رقص سماع که تاریخی ۸۰۰ ساله دارد، به عنوان یکی از جذاب ترین مناسبت های برگزاری در ترکیه محسوب می شود که باید حتما دیدن آن را از نزدیک تجربه کنید.

تابعیت ترکیه مسجد آبی

۱۰.مسجدهای زیبا:

مسجدهای بسیار زیبا و مسحورکننده ای در ترکیه واقع شده اند. مسجد آبی به عنوان عالی ترین شاهکار معماری اسلامی شناخته می شود. از طرفی ایا صوفیه یا مسجد سلیمانی نیز با گنبدهای شگفت انگیزشان در نوع خود بی نظیر هستند. نمونه این مسجدهای منحصر به فرد را فقط در تور لحظه آخری استانبول می توانید مشاهده کنید.

اقتصاد ترکیه قهوه ترک

۱۱.چشیدن طعم واقعی قهوه ترک:

اگر از طعم قهوه خوشتان می آید، چشیدن طعم واقعی قهوه ترک در ترکیه از واجبات سفرتان به ترکیه است. قهوه های ترکی در فنجان های کوچک زیبایی سرو میشوند و به قدری کافئین دارند که خوردن یک فنجان از آن ها کافیست. طعم قهوه ترک با باقلواهای ترکی بی نظیر می شود و به شما توصیه می کنیم که حتما این طعم به یادماندنی را در بعد از مهاجرت به کشور ترکیه و دریافت تابعیت ترکیه از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه تجربه کنید.

زندگی در ترکیه ساحل دریا

۱۲.دیدن بهترین سواحل دنیا:

ترکیه با آب های فیروزه ای بی نظیرش، بعضی از بهترین سواحل جهان را در خود جای داده است. ساحل چیرالی در آنتالیا چشم اندازی بی نظیر به آثار باستانی الیمپوس دارد، از طرفی ساحل پاتارا در آنتالیا یکی از طولانی ترین سواحل مدیترانه ای است و لاکپشت های بامزه اش هم به جذابیت آن افزوده اند. همچنین ساحل کاپوتاس در نزدیکی آنتالیا و سواحل بودروم نیز در نوع خود بی نظیرند.

معرفی بهترین و خوشمزه ترین غذاهای ترکیه

کشور ترکیه در همسایگی ما قرار دارد و اشتراکات فرهنگی و غذایی زیادی با ما دارد؛ به همین دلیل در سفر به ترکیه و همچنین مهاجرت به ترکیه و گرفتن تابعیت ترکیه با استفاده از یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه از نظر خورد و خوراک و غذا هیچ نگرانی ای نخواهید داشت و اکثر غذاهای ترکیه از نظر ما هم خوشمزه و لذیذ هستند. غذاهای ترکیه بسیار متنوع هستند و شهرهای مختلف ترکیه غذاهای خاص خود را دارند. با این حال برخی از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه محبوبیت و شهرت بیشتری پیدا کرده اند که در این مطلب قصد داریم آن ها را به شما معرفی کنیم. در سفر به ترکیه و شهرهایی مثل استانبول، آنتالیا و کوش آداسی پیشنهاد می کنیم حتما زمان زیادی را به تجربه کردن غذاهای خوشمزه ترکی اختصاص بدهید:

دنر کباب

دونر کباب

ترکیه به غذاهای گوشتی لذیذش شهرت دارد و بدون شک یکی از معروف ترین غذاهای ترکیه ای دونر کباب است. این کباب که به کباب ترکی هم معروف است را همه کم و بیش می شناسیم و در کشور خودمان هم تهیه می شود. حجم زیادی از گوشت یا مرغ را به صورت لایه لایه روی سیخی چرخان قرار می دهند و با چرخیدن کباب نزدیک آتش، گوشت کم کم کباب و پخته می شود. برای سرو هم به میزان لازم از کباب می برند و همراه با موادی مثل پیاز و فلفل سرو می کنند. کباب ترکی یکی از پرطرفدارترین غذاهای ترکیه است و این نوع کباب را هم به صورت ساندویچ و هم به صورت پرسی سرو می کنند.

لاهماجون | Lahmacun
لاهماجون | Lahmacun

لاهماجون را به دلیل ظاهرش گاهی پیتزای ترکی هم می گویند. مواد مختلف مثل گوشت چرخکرده، سبزیجات خرد شده، پیاز، گوجه و جعفری و ادویه هایی مثل آویشن، فلفل، دارچین و زردچوبه را روی خمیر (گاهی خمیر یوفکا) می ریزند و بعد داخل فر قرار می دهند. البته در سفر به ترکیه ممکن است با انواع مختلف لاهماجون روبرو شوید و حتی انار و مغزیجات هم روی آن ریخته می شود.

پیده | Pide
پیده | Pide

پیده شباهت های بسیار زیادی با لاهماجون دارد و شاید تفاوت اصلی آن ها در ظاهرشان باشد. بنابراین در ترکیه وقتی سفارش پیتزای ترکی می دهید باید مشخص کنید که منظورتان لاهماجون است یا پیده، چون هردو با نام پیتزای ترکی شناخته می شوند. البته پیده بیشتر شبیه به پیتزای امروزی است: خمیر را به شکل قایق درمی آورند و داخل قایق خمیری را با موادی مثل پنیر، سبزیجات و انواع مختلف گوشت پر می کنند. پیده را در رستوران روی ظروف چوبی مخصوصی سرو می کنند که باعث جذابیت بیشتر آن می شود.

کوفته | Köfte
کوفته | Köfte

کوفته هم یکی از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه است که طرفداران زیادی دارد. البته همان طور که می دانید کوفته در اصل باید به صورت توپک های گرد و کوفته ای باشد اما در ترکیه ممکن است کوفته را در شکل های مختلف هم ببینید. حتی کوفته ها را به صورت بیضی یا رولی درمی آورند و همراه با پلو سرو می کنند. برای تهیه کوفته، گوشت چرخکرده بره، گوسفند یا گاو را با خرده نان، پیاز خرد شده و ادویه های مختلف ورز می دهند و بعد به شکل های مختلف در می آورند و می پزند.

کومپیر Kumpir
کومپیر | Kumpir

کومپیر یکی دیگر از غذاهای ترکیه است که با سیب زمینی تهیه می شود. این غذا البته بیشتر به عنوان میان وعده و غذای خیابانی سرو می شود. کومپیر در واقع سیب زمینی شکم پر است که داخلش را با مواد مختلف و متنوعی پر می کنند. سیب زمینی ها را می پزند بعد داخل آن را خالی می کنند و با کره کاملا ترکیب می کنند تا ترکیبی نرم و کره ای به دست بیاید. بعد این ترکیب را مجددا داخل سیب زمینی می ریزد و بعد با موادی مثل ذرت، نخود فرنگی، کاهو، خیارشور، زیتون سیاه و سبز، سوسیس و انواع سس روی کمپیر ریخته می شود. کمپیر فوق العاده لذیذ و خوشمزه است و در ترکیه بسیار محبوب است.

ایمام بایلدی İmam bayıldı
ایمام بایلدی | İmam bayıldı

یکی از معروف ترین غذاهای ترکیه ایمام بایلدی است که با بادمجان تهیه می شود. ایمام بایلدی در واقع بادمجان شکم پر است: داخل بادمجان ها را با پیاز، سیر، گوجه، جعفری، فلفل پر می کنند و بادمجان ها را داخل روغن زیتون می پزند. البته ایمام بایلدی می تواند تنوع زیادی داشته باشد و از گوشت چرخکرده هم استفاده بشود. زیتون در آشپزی ترکی نقش مهمی دارد و یکی از بارزترین غذاهایی که با روغن زیتون تهیه می شود همین ایمام بایلدی است. این غذا در اصل به دوران امپراتوری عثمانی برمی گردد و امروزه نیز در اکثر مناطقی که تحت تسلط عثمانی ها بودند این غذا مصرف می شود.

مانتی Manti
مانتی | Manti

یکی دیگر از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه مانتی است که البته در کشورهای دیگر مدیترانه هم تهیه می شود. مانتی در شکل ها و اندازه های مختلف وجود دارد و بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. مانتی در واقع بالشتک های خمیری کوچکی است که داخلش با گوشت و مواد دیگر پر شده است. مانتی ترکیه شباهت های زیادی با راویولی ایتالیایی دارد اما تفاوتشان در استفاده از ماست است. در سفر به ترکیه می توانید این غذای لذیذ و خوشمزه را امتحان کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. هرچند مانتی در ترکیه اغلب با گوشت تهیه می شود اما مانتی با بادمجان و انواع دیگر گوشت مثل مرغ هم در برخی رستوران ها سرو می شود.

burk-gousht بورک
بورک | Börek

یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای ترکیه که به عنوان صبحانه و میان وعده سرو می شود بورک است. بورک بسیار متنوع است و به شکل ها و طعم های مختلفی تهیه می شود. برای تهیه بورک از خمیر یوفکا استفاده می کنند. خمیرها را به شکل های دلخواه درمی آورند و بعد داخل آن را با مواد مختلفی مثل گوشت چرخکرده، پنیر و سبزیجات پر می کنند. در ترکیه رستوران ها، کافه و حتی اغذیه فروشی های سیار هم بورک را سرو می کنند. بورک را باید داغ و تازه بخورید تا متوجه طعم لذیذ و فوق العاده آن بشوید. تاریخچه بورک به دوران امپراتوری عثمانی برمی گردد و یکی از معروف ترین غذاهای ترکیه به حساب می آید.

دلمه ترکیه
دلمه | Dolma

ترکیه به دلیل مجاورت با کشور ما شباهت های فرهنگی زیادی با ما دارد. یکی از این شباهت ها در آشپزی و غذاهای ترکیه دیده می شود. یکی از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه که طرفداران زیاد هم دارد دلمه است. دلمه در ترکیه معمولا به صورت دلمه فلفل و دلمه برگ مو تهیه می شود و ترکیبات داخل آن هم می تواند بسیار متغیر باشد. با این حال، در آشپزی ترکیه برای تهیه مواد داخل دلمه از برنج، گوشت، سبزیجات و گاهی میوه خشک شده استفاده می شود. البته در استانبول و شهرهای ساحلی دلمه را به صورت دلمه صدف هم تهیه می کنند که یک غذای دریایی خوش طعم است.

cig_kofte چی کوفته
چی کوفته | Çig Köfte

این نوع کوفته در واقع با گوشت خام تهیه می شود! با این حال، برخلاف تصور ناخوشایندی که ممکن است داشته باشید چی کوفته بسیار خوشمزه است. گفته می شود که خاستگاه اصلی این کوفته به زمان حضرت ابراهیم برمی گردد! در آن زمان به دلیل عدم دسترسی به آتش این نوع کوفته خام ابداع شده است! گوشت خام تازه را با بلغور، پیازچه و ادویه های مختلف ترکیب می کنند و به شکل کوفته های کوچک در می آورند. سپس کوفته ها را روی یک برگ کاهو قرار می دهند و همراه با لیموی تازه سرو می کنند.

نخود پلو Nohutlu Pilav
نخود پلو | Nohutlu Pilav

نخود پلو یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای ترکیه است که در ترکیه محبوبیت زیادی دارد. این غذا طرز تهیه بسیار ساده ای دارد، با این حال بسیار خوشمزه و خوش طعم است. برای تهیه این غذا، برنج و نخود و گاهی تکه های مرغ سرخ شده را به صورت لایه لایه روی همدیگر می ریزند و در آخر با ادویه های خوش طعم آن را مزه دار می کنند.جالب است بدانید که نخود پلو یک نوع غذای خیابانی هم محسوب می شود و این غذا روی چرخ دستی های سیار هم فروخته می شود

بالیک اکمک Balik-Ekmek
بالیک اکمک | Balik-Ekmek

بسیاری از شهرهای مشهور ترکیه مثل استانبول، آنتالیا و کوش آداسی در مجاورت دریا قرار دارند و شهرهای ساحلی هستند. به همین دلیل دور از ذهن نیست که غذاهای دریایی هم بخش عمده ای از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه را تشکیل داده باشند. بالیک اکمک یکی از ساندویچ های پرطرفدار ترکی است که معمولا به صورت غذای خیابانی فروخته می شود. فیله ماهی سرخ شده یا کباب شده را همراه با پیاز، کاهو و سبزیجات دیگر داخل نان ساندویچ قرار می دهند و با انواع سس آن را سرو می کنند. اگر در شهرهای ساحلی ترکیه هستید هیچ چیز به اندازه یک ساندویچ بالیک اکمک و یک نوشیدنی خنک نمی چسبد!

منمن Menemen
منمن | Menemen

منمن نام یک املت ترکیه ای خوشمزه است که معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود. برای تهیه منمن پیاز، گوجه، فلفل قرمز، فلفل سبز و سبزیجات معطر را در روغن سرخ می کنند و بعد تخم مرغ ها را به آن اضافه می کنند. البته گاهی پنیر و سوسیس هم به آن اضافه می کنند و هرکس می تواند بنا به ذائقه اش چیزی کم یا زیاد کند. در سفر به ترکیه منمن می تواند انتخابی خوشمزه و لذیذ برای صبحانه باشد، پس از آن غافل نشوید!

پیشنهاد مطالعه  هرچیزی که درباره مهاجرت به انگلستان از طریق انواع ویزای مهاجرتی انگلیس باید بدانیم!

عیدها و جشن‌های ملی ؛ از مهم‌ترین تعطیلات رسمی ترکیه

طبیعتا وقتی مهاجرت به ترکیه را با گرفتن تابعیت ترکیه از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه انجام میدهید شرایط زندگی مطابق شرایط و ضوابط این کشور می شود. در تقویم ترکیه به‌جز تعطیلات هفتگی، می‌توانید به دنبال تعطیلات سالانه مناسبتی نیز باشید. به طور کلی این کشور در سال ۶ عید مهم را جشن می‌گیرد که ۴ روز آن از عیدهای ملی این کشور هستند و مربوط به شکل‌گیری جمهوری ترکیه‌اند و ۲ عید نیز از عیدهای مذهبی و اسلامی در این کشور است. علاوه بر این روزهای بین‌المللی مانند روز جهانی زن و یا روز جهانی پزشک نیز در این کشور گرامی داشته می‌شود و به‌طور مناسبتی جشن‌ها و گردهمایی‌های خاصی را در برمی‌گیرد.

عیدهای ملی و تعطیلات رسمی ترکیه روزهایی را شامل می‌شوند که در تشکیل جمهوری امروزی ترکیه نقش مهمی داشتند. این روزها مانند یک عید رسمی جشن گرفته می‌شوند و تمامی نهادهای دولتی، تمامی بانک‌ها و ادارات دولتی و مؤسسات آموزشی در این روز تعطیل هستند. اغلب مرسوم است که در این روزها اعضای مجلس، احزاب سیاسی، ارتش و حتی مردم به زیارت آتاتورک، پدر جمهوری مدرن ترکیه بروند. اغلب در عصر روزهای عید ملی به میزبانی ریاست جمهوری یک مهمانی برگزار می‌شود و در آن سیاستمداران، سران دولت، هنرمندان و حتی مردم شرکت می‌کنند.

۲۳ آوریل:

این عید در تقویم به‌عنوان عید حاکمیت ملی نام دارد و همچنین روز کودک نیز در ترکیه ۲۳ آوریل است. مجلس ترکیه در این روز در سال ۱۹۲۰ تأسیس شده است. این روز را می‌توان برای تأسیس جمهوری ترکیه و تبدیل پادشاهی به جمهوری یک تاریخ مهم و کلیدی دانست.

این روز در تعطیلات رسمی ترکیه از سوی آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه به کودکان که همان نسل بعدی ترکیه و نسل‌های بعدی هستند تقدیم شده است و به همین دلیل روز کودک نیز هست. در تاریخ ۲۳ آوریل به‌عنوان حاکمیت ملی و عید کودکان به مدت یک هفته برای کودکان برنامه‌های شادی تدارک داده می‌شود. جالب است بدانید که تنها روز ملی کودک در جهان متعلق به ترکیه و در همین تاریخ ۲۳ آوریل است.

۱۹ می:

نخستین گام‌های شروع مبارزات ملی آتاتورک برای تشکیل جمهوری ترکیه در ۱۹ می ۱۹۱۹ رقم خورد. زمانی که مصطفی کمال آتاتورک به‌عنوان یک افسر ارتش از استانبول به سامسون سفر کرد و مبارزات ملی را از آنجا آغاز کرد. این روز علاوه بر بزرگداشت آتاتورک روز جوان و ورزش نیز هست و یکی از اعیاد ملی ترک‌هاست.

۳۰ آگوست:

روز سی‌ام آگوست روزی است که در تقویم، ترک‌ها موفق شدند تا کشور خود را با پیروزی بر عثمانی‌ها به استقلال برسانند. این روز نیز یکی از عیدهای ملی در مجموعه تعطیلات رسمی ترکیه است.

۲۹ اکتبر:

۲۹ اکتبر آخرین جشن ملی ترکیه است. این روز به زمانی گفته می‌شود که دولت مدرن ترکیه در سال ۱۹۲۳ موفق شد تا پس از بیرون کردن سربازان یونانی دولت جدید خود را منصوب کند و آتاتورک به‌عنوان رئیس‌جمهور ترکیه منصوب شد. در این روز نه‌تنها در کشور ترکیه که در تمامی سفارت‌خانه‌های ترکیه جشن گرفته می‌شود.

عیدهای مذهبی ترکیه

با اینکه دین در سیاست ترکیه نقشی را ایفا نمی‌کند ولی به خاطر اکثریت مسلمان این کشور، عیدهای مذهبی اسلام نیز در این کشور به رسمیت شناخته می‌شوند و تعطیل‌اند. با توجه به قمری بودن این تاریخ‌ها طبعا جایگاه آن‌ها در تقویم سالیانه مدام در حال تغییر است و نمی‌توان برای آن روز دقیقی انتخاب کرد.

عید فطر:

عید فطر در پایان ماه رمضان برگزار می‌شود و این تعطیلی به مدت سه روز است و در این سه روز تمامی نهادهای دولتی و رسمی ترکیه تعطیل‌اند. حتی دید و بازدید نیز مانند عید نوروز ما ایرانیان در این روزها رواج دارد.

عید قربان:

عید قربان نیز در ترکیه به مدت ۴ روز تعطیل است و درست ماند عید فطر مناسک دید و بازدید در این روز به‌جای آورده می‌شود.

سایر مناسبات و تعطیلات رسمی ترکیه

۱ می:

۱ می در تقویم جهانی روز کارگر است در ترکیه این روز به نام روز تلاش و همبستگی شناخته می‌شود و کارگران و اتحادیه‌های کارگری در این روز تجمع می‌کنند. این روز از سال ۲۰۰۹ تعطیل است.

۱۵ ژوئن:

پس از کودتای ناموفق بر ضد دولت وقت ترکیه در سال ۲۰۱۶، سال‌روز این کودتا به‌عنوان روز دموکراسی و آزادی در ترکیه شناخته و جشن گرفته می‌شود. به این ترتیب، ۱۵ ژوئن به عنوان جدیدترین روز در تعطیلات رسمی ترکیه شناخته می‌شود.

ترکیه یکی از کشورهای رو به رشد جهان است و پیشرفت اقتصادی یکی از دلایل این ادعاست. به گفته برخی اقتصاد ترکیه ششمین اقتصاد برتر اروپاست.

این کشور به جایگاهی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی تبدیل‌شده است. شاید در دیدگاه اول اقتصاد این کشور را وابسته به گردشگری بدانیم ولی بد نیست بدانید که ترکیه در زمینه صنعت مخصوصا نساجی و تولید پوشاک یکی از قطب‌های جهان است.

علاوه بر این زمینه‌های صنعتی و کشاورزی بسیار زیاد، از تنوع منابع درآمد این کشور خبر می‌دهند. این کشور نخستین تولیدکننده کود مصنوعی اروپا، سیزدهمین اقتصاد برتر جهان، هفتمین تولیدکننده آهن و فولاد اروپا، دومین تولیدکننده شیشه دنیا، ششمین تولیدکننده سیمان دنیا و ششمین صادرکننده پوشاک دنیا و بزرگ‌ترین بازار نوظهور اروپا است.

این کشور در سال ۲۰۱۵ یکی از ۲۰ کشور برتر جهان در زمینه تولیدات صنعتی بوده است و از این جایگاه مدام پیشرفت کرده است. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در این کشور یا حتی زندگی و کسب درآمدی ساده هستید، باید اقتصاد این کشور را بشناسید و با نقاط ضعف و قوت آن آشنا باشید. این چنین بهتر می‌توانید در این زمینه تصمیم بگیرید و موفق‌تر عمل کنید.

در ادامه ما به‌طور مختصر و ساده اقتصاد کنونی این کشور را برای شما تشریح کرده‌ایم و شما پس از مطالعه این مطلب می‌توانید دید بهتری به اقتصاد ترکیه داشته باشید و برای ادامه تصمیماتتان برای مهاجرت به ترکیه و دریافت تابعیت ترکیه از طریق هر کدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه بهتر برنامه‌ریزی کنید.

ویزای کار ترکیه و اقتصاد

اقتصاد ترکیه و تاثیر آن بر مهاجرت به ترکیه

صنعت و تولیدات داخلی؛ نفت ترکیه

حتما زیاد شنیده‌اید که هر چه بدبختی داریم به خاطر نفت است و هر چه خوشبختی داریم نیز به همان دلیل. البته که نمی‌توان به هیچ وجه این جمله را رد کرد. نفت در ایران و اینکه به‌سادگی می‌توان پایه‌های اقتصاد این کشور را با نفت چرخاند، ما را در هر پایه دیگر اقتصاد لنگ رها کرده است. ولی ترکیه باوجود فاصله کمی که از ما دارد چاه‌ها و زمین‌هایش از نفت خالی هستند.

همین مسئله به نفع این کشور عمل کرده تا جایی که صنعت و تولید داخلی این کشور اقتصاد آن را می‌چرخانند. عمده هزینه‌های این کشور از تولیدات ناخالص داخلی تامین می‌شود. به عنوان مثال، درب‌های چوبی یا مبلمان بخش‌هایی از این مسئله است. بر طبق پیش‌بینی دولت ترکیه تا سال ۲۰۲۰ تولید ناخالص این کشور به ۲ تریلیون دلار می‌رسد. این مسئله تا جایی پیش می‌رود که اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که ترکیه قدرتمندتر شده و یکی از بهترین کشورهای جهان برای اخذ تابعیت از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی کاری ترکیه می‌شود.

با توجه به بنادر تجاری قوی، ترکیه می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری در زمینه تجاری باشد. بیشترین سهم تولید این کشور مربوط به بخش نساجی و تولید پوشاک است. پس از آن صنایع پالایش نفت، فولاد، ذوب‌آهن، شیمیایی، صنایع غذایی، خودروسازی و ماشین‌سازی سهم عمده تامین درآمد این کشور را به دوش می‌کشند.

هزینه های ترکیه صنعت خودرو

خودروسازی؛ یکی از صنایع مهم اقتصاد ترکیه

بخش خودروسازی ترکیه در منطقه «مرمره» متمرکز شده است. این صنعت به خوبی در سال‌های اخیر رشد کرده تا جایی که در سال ۲۰۱۷ این کشور رتبه هفدهم تولیدکنندگان خودرو سواری جهان را به خود اختصاص داده است. این رتبه تنها دو عدد با کشوری مانند انگلستان فاصله دارد. مهم‌ترین تولیدات کارخانه‌های این کشور فور اتوسان، فیات توفاش، تویوتا ترکیه و هیوندایی آسان هستند و اغلب به اروپا صادر می‌شوند.

صنعت خودرو یکی از بزرگ‌ترین صنایع ترکیه است و نقش اساسی در اقتصاد ترکیه دارد.

اهمیت ساخت و ساز در ترکیه

به همه چیز‌هایی که درباره ترکیه می‌شنوید فکر کنید. آیا بیشترین آن‌ها درباره خرید ملک یا دریافت اقامت و تابعیت ترکیه با خرید ملک نیست؟ باوجود خانه‌های بسیار زیادی که در سطح این کشور مشاهده می‌شد رشد مهاجرت به ترکیه از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه و البته رشد جمعیت خودش، منجر به این می‌شود که ساخت‌وساز به بخشی از نیاز روزمره کشور برای ساخت آینده‌ای بهتر تبدیل شود.

معماری ترکیه را می‌توان گفت همگام با معماری جهانی دانست. خانه‌های این کشور همپای جهان در حال زیباتر و پیشرفته شدن هستند. شاید بد نباشد که به زمینه ساخت و ساز برای سرمایه‌گذاری در این کشور فکر کنید. برای اینکه دید بهتری داشته باشید بد نیست بدانید که این صنعت یکی از فعال‌ترین پیمانکاران جهان است. در سال ۲۰۰۷ این شرکت در فهرست بهترین مهندسی‌های عمران جهان پس از آمریکا و چین در جایگاه سوم قرار گرفت.

ویزای تحصیلی ترکیه گردشگری

گردشگری؛ بخشی جدا نشدنی از اقتصاد ترکیه

گسترده شدن ارتباطات جهانی در هر چه که بد عمل کرده باشد در کمک به گردشگری خوب عمل کرده است. درواقع هر مقصد گردشگری خوب به واسطه مسافرش است که تبلیغ می‌شود.

یک گردشگر با صرف ورودش پول جهانی را وارد بازار و چرخه اقتصادی کشور میزبان می‌کند. همین مسئله از گردشگری یک صنعت ساخته است. ترکیه توانسته است در این زمینه گام‌های بلند و بزرگی بردارد و از آنتالیا که مقصد تابستانی جذابی است گرفته، تا میلیون‌ها جاذبه تاریخی‌ای که دارد.

علاوه بر این امکانات فراهم شده برای توریست‌ها مثل هتل یا رستوران‌های متنوع جهانی یا آزادی پوششی که مردم می‌توانند داشته باشند، جمعیت بسیار زیادی را به این کشور سرازیر کرده است. گردشگری ترکیه می‌تواند به یکی از زمینه‌های خوب برای سرمایه‌گذاری برای کسانی که تابعیت ترکیه را از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی کاری ترکیه دارند بدل شود.

این کشور سالیانه پذیرای ۴۰ میلیون نفر گردشگر از سرتاسر جهان است و دولت نیز در این راستا از هیچ سرمایه‌گذاری و حمایتی کوتاهی نمی‌کند.

اولین چیزی که درباره اقتصاد ترکیه به ذهن هرکسی می‌رسد، صنعت گردشگری این کشور است

کشاورزی در ترکیه

ترکیه آب و هوایی معتدل و طبیعتی زیبا و باورنکردنی دارد. پس چندان دور از انتظار نیست که کشاورزی یکی از قطب‌های اقتصادی این کشور باشد. زیرا ترکیه یکی از بهترین مناطق آسیا برای این مسئله است. صادرات فراورده‌های کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد ترکیه است.

ترکیه طبق آمار سال ۲۰۰۵ درزمینه تولید محصولات کشاورزی در رتبه هفتم جهان قرارگرفته است. با اینکه ایران سال‌های اخیر درگیر خشکسالی بوده، ترکیه همچنان بارش کافی برای محصولات خود داشته است. تولید اول جهانی میوه‌هایی مانند فندق، زردآلو، انار، گیلاس و انجیر در دست این کشور است. علاوه بر این ترکیه درزمینه تولید نخود، رتبه دوم، خیار، سیب‌زمینی، بادمجان، فلفل سبز، عدس، پسته، رتبه سوم، پیاز و زیتون، رتبه چهارم، چغندر قند، رتبه پنجم، تنباکو، سیب و چای، رتبه ششم جهان را به خود اختصاص داده است.

کشاورزی این کشور از تکنولوژی روز جهانی بهره گرفته است به همین دلیل می‌توان گفت که به‌ سادگی و با تغییر شرایط جوی، اوضاع این کشور از این نظر تغییر نمی‌کند.

 دامپروری در ترکیه:

در ادامه کشاورزی نباید اهمیت دامپروری و رشد آن در اقتصاد ترکیه را از قلم انداخت. درواقع این کشور رتبه سوم جهان در زمینه صادرات شیلات و آبزیان را به خود اختصاص داده است. ۸۰ درصد حجم محصولات شیلات این کشور به اروپا صادر می‌شود و علاوه بر این در دیگر تولیدات نیز این کشور آمار خوبی دارد. به عنوان در سال ۲۰۱۶ و در سه ماهه نخست سال، این کشور ۲۷۰ هزار تن تولید گوشت قرمز داشته است.

کشاورزی و دام‌پروری از بخش‌های مهم اقتصاد ترکیه هستند.

کاریابی در ترکیه استانبول

نقش استانبول در اقتصاد ترکیه به چه شکل است؟

گفته می‌شود که پتانسیل اقتصادی استانبول، یکی از ۶ رتبه اول در جهان است. اتاق بازرگانی استانبول ۳۰ درصد از کل شرکت‌های تجاری ترکیه و بزرگ‌ترین اتاق بازرگانی جهان است. این اتاق یکی از قدرتمندترین قطب‌های تجاری جهان است.

این شهر مرکز تجارت کشور ترکیه به حساب می‌آید و ۳۵ درصد خدمات شغلی کشور بر دوش آن است. محل جغرافیایی استانبول و دسترسی خوب به دریا در کنار دسترسی آسان به اروپا و آسیا، نقش بزرگی در پیشبرد تجاری این شهر داشته است و یکی از دلایلی که اکثر افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه از طریق هر کدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه و در نهایت گرفتن تابعیت ترکیه را دارند این شهر را انتخاب می کنند.

علاوه بر این، استانبول مراکز تجاری بسیار و شعب مهم بانکی را در خود جای داده است. این شهر دارای سه بندر بزرگ حمل‌ونقل، ۴ منطقه آزاد تجاری و دو فرودگاه بین‌المللی نیز هست. سیاست‌های دولت ترکیه، منجر به حمایت دولت از شرکت های چند ملیتی و بانک‌های بین‌المللی شده که در نتیجه سرمایه‌گذار خارجی را به استانبول و به این کشور آورده است.

نکات منفی که درباره اقتصاد ترکیه وجود دارد:
نرخ بیکاری:

البته که نرخ بیکاری در کشور ترکیه در طی سالهای اخیر کاهش پیدا کرده ولی هنوز رقم بیکاری در ترکیه قابل توجه است. یکی از دلایلی که قانون ترکیه کارفرمای خارجی را ملزم به استخدام تعدادی کارمند یا کارگر ترک میداند، همین مسئله است. برای کسانی که دنبال تابعیت ترکیه از طریق انواع ویزای مهاجرتی کاری ترکیه هستند این مساله مهم می باشد.

نرخ تورم:

نرخ تورم ترکیه یکی دیگر از مسائل مشکل ساز این کشور است که در طی سال‌های اخیر نیز بیشتر شده است. این تورم اکنون به ۱۶ درصد رسیده است. بانک مرکزی برای کاهش تورم نرخ بهره را افزایش داده ولی به گفته کارشناسان، این مسئله نتوانسته است چاره موثری برای تورم این کشور باشد.

بدهی بین المللی:

بدهی های بین المللی به خودی خود اتفاق بدی نیستند. ولی اگر بخش زیادی از اقتصاد یک کشور بر پایه سرمایه گذاری‌های بین‌المللی باشد، این بدهی‌ها می توانند دردسر ساز باشند. مشکل از آنجایی شکل گرفته است که در سال های اخیر واردات ترکیه از صادرات آن پیشی گرفته است و پس از کاهش ارزش لیر در بازار جهانی، واردات برای دولت گرانتر از آنچه باید تمام شده است.

فساد اداری:

فساد اداری که در سازمان‌های دولتی ترکیه رخنه کرده است، یکی دیگر از نگرانی های سرمایه گذاری در این کشور است. البته در این خصوص توافق نامه هایی میان ایران و ترکیه امضا شده است که می تواند خطر این مسئله را تا حد ممکن کاهش بدهد.

بی تردید هزینه زندگی در ترکیه فاکتور محرک و اثرگذار مهمی است که به مهاجران خارجی در تصمیم گیری درباره محل اقامت در ترکیه و مهاجرت به ترکیه و گرفتن انواع تابعیت ترکیه با استفاده از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه کمک فراوانی می کند. هزینه زندگی در کشور ترکیه به عوامل متعددی همانند نرخ تورم، میزان درآمد خانوار، قدرت خرید مردم، سبک زندگی افراد و محل زندگی آنها بستگی کاملی دارد.

بنابراین، مدیریت سبک زندگی می تواند کمک قابل توجهی در کاهش هزینه های زندگی در ترکیه انجام داده و ترکیه را به یکی از ارزان ترین کشورها برای زندگی تبدیل کند. اما قبل از رفتن به سراغ هزینه زندگی در ترکیه، اطلاع از برخی فاکتورها همانند حداقل و میانگین درآمد در ترکیه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

اقتصادی پایدار و روبه رشد ترکیه

استاندارد زندگی بالا

سیستم آموزش عالی با کیفیت

تبدیل آسان اقامت موقتی به اقامت دائمی

اقامت در ترکیه 2020

کیفیت زندگی در ترکیه ۲۰۲۰

اغلب مهاجران خارجی قبل از شروع مسافرت  و مهاجرت خود به کشور ترکیه و گرفتن تابعیت ترکیه از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه سوالات مهم و کلیدی درباره کیفیت زندگی در ترکیه دارند و این سوال بجا و بحقی است. به همین دلیل ما در این قسمت لازم دانستیم تا با استفاده از آمار و اطلاعات به روز به این سوال عزیزان پاسخ دهیم. مطمئنا کیفیت زندگی در ترکیه نسبت به خیلی از کشورهای خاورمیانه ای بالا است اما نسبت به کشورهای اروپایی پیشرو شاید نسبتا پایین باشد. شما سروران گرامی در جدول زیر می توانید با انواع شاخصه های کیفیت زندگی در کشور ترکیه ۲۰۲۰ و مجموع امتیاز این کشور آشنا شوید:

  • شاخص ها            امتیاز      شرح
  • قدرت خرید          ۳۸.۱۰   خیلی پایین
  • امنیت     ۶۰.۵۰    بالا
  • بهداشت و درمان    ۷۰.۴۹   بالا
  • آب و هوا  ۹۳.۲۶    خیلی بالا
  • هزینه زندگی        ۳۲.۸۱   خیلی پایین
  • نسبت قیمت ملک به درآمد   ۸.۴۱     متوسط
  • زمان رفت و آمد ترافیکی       ۴۴.۸۸   متوسط
  • آلودگی   ۶۶.۰۸    بالا
  • کیفیت زندگانی     ۱۲۶.۵۹  متوسط

هزینه های زندگی در ترکیه در سال ۲۰۲۰

هزینه زندگی در جمهوری ترکیه به مراتب ارزانتر از هر جای دیگر است و این یکی از برترین مزایای مهاجرت به ترکیه و گرفتن تابعیت ترکیه از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه و همچنین پناهندگی در ترکیه می باشد. در حالی که کیفیت زندگی هم در ترکیه بالاتر است. در مقایسه با ایران، هزینه های زندگانی در کشور ترکیه در سال ۲۰۲۰ در حدود ۱۰.۸۷% پایین تر از ایران است و اجاره خانه در ترکیه حدودا ۴۹.۲۵% ارزانتر از کشور ما ایران می باشد.

اجاره خانه، مهمترین هزینه در مهاجرت به ترکیه

هزینه اجاره خانه در ترکیه در مقایسه با مقاصد معروف مهاجرتی ایرانیان هنوز هم پایین و مقرون به صرفه است. برای همین، هنوز هم اقامت و گرفتن تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک در بین ایرانیان طرفداران خاص خود را دارد. در ترکیه انواع مختلف مسکن هم برای خرید و هم برای اجاره وجود دارد که قیمت این خانه ها بسته به محل اقامت و نیز شرایط مالی متقاضی می تواند متغیر باشد. اما نکته مهمی که درباره هزینه های اجاره خانه در ترکیه باید قید شود آن است که هزینه های مربوط به خدمات شهری همانند برق، تلفن، اینترنت، آب و غیره بر عهده خود مستاجر است. این هزینه ها را نیز باید بر هزینه ماهیانه اجاره منزل اضافه کرد.

هزینه اجاره خانه در ترکیه در سال ۲۰۲۰ در حدود ۴۹.۲۵% پایین تر از ایران بوده است. بر این اساس:

هزینه اجاره آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر حدود ۱۳۴۸.۵۹ لیر
هزینه اجاره آپارتمان ۱ خوابه در خارج از مرکز شهر حدود TRY847.07 (لیر)
هزینه اجاره آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر حدود TRY2322.73 (لیر)
هزینه اجاره آپارتمان ۳ خوابه بیرون از شهر حدود TRY1459.17 (لیر) 

کارکردن در ترکیه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در ترکیه

اگر چه هزینه بنزین در ترکیه نسبت به دیگر کشورهای اروپایی همانند یونان و پرتغال بسیار بالاست، اما هنوز هم هزینه بنزین در کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا و روسیه دو برابر قیمت بنزین در ترکیه می باشد. به همین دلیل، بسیاری از شهروندان ترک برای کاهش هزینه های حمل و نقل در این کشور، از ماشین های گازوئیلی بهره می گیرند. مالکان ماشین همچنین باید سالیانه در حدود TRY4000 (لیر) را برای هزینه هایی همانند جابجایی سوخت، بیمه و تعمیر ماشین کنار بگذارند.

در کشور ترکیه، انواع وسایل نقلیه اعم از تاکسی ها، تاکسی مترها، اتوبوس های تندرو، متروها و هواپیماها روزانه به ارائه خدمات حمل و نقلی به شهروندان ترک و اتباع خارجی و همه کسانی که تابعیت ترکیه را از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه گرفته اند می پردازند. اما استفاده از کارت های مترو یا کارت های اتوبوس برای تردد داخل شهری در این کشور رواج بیشتری دارد.

میانگین هزینه ماهیانه حمل و نقل در کشور ترکیه در حدود TRY180 (لیر) می شود که نسبتا هزینه بالایی محسوب می شود.

هزینه زندگی در ترکیه در بخش درمانی

براساس قوانین مهاجرت به ترکیه، برای اقامت بیش از ۹۰ روز در ترکیه نیاز به اخذ یکی از انواع ویزای مهاجرتی اقامت ترکیه وجود دارد و اگر قصد اقامت در ترکیه برای مدت کمتر از ۶۵ روز باشد، فرد نیازمند دریافت مراقبت درمانی اجباری می باشد.

هزینه اخذ ویزای اقامت ترکیه برای یک زوج در حدود TRY7000 (لیر) می باشد.

در ترکیه، مراقبت های درمانی بخشی از تامین اجتماعی به حساب می آید. پوشش تامین اجتماعی در ترکیه در قبال پرداخت هزینه منظم ماهیانه می باشد. متولی امور مراقبت های درمانی در کشور ترکیه، SGK (موسسه تامین اجتماعی) و وزارت بهداشت ترکیه محسوب می شوند. در طی سالیان اخیر، زیر ساخت بهداشتی و مراقبت های درمانی ترکیه دچار تحولات شگرفی شده است و این امر در ارائه خدمات درمانی کیفیت بالا منعکس می شود. مطابق مقررات جاری سازمان تامین اجتماعی ترکیه، افراد باید حدود ۲۰% از مخارج درمانی خود را پرداخت کنند تا تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

هزینه های خدمات شهری خانوار جهت زندگی و مهاجرت به ترکیه

بعد از مهاجرت به ترکیه و گرفتن تابعیت ترکیه از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه بحث هزینه های خدمات شهری پیش می اید .این بخش از هزینه های زندگی در ترکیه شامل هزینه های مصرف گاز، برق، تلفن و اینترنت می باشد که به صورت ماهیانه باید پرداخت شود. هزینه خدمات شهری در ترکیه فوق العاده ارزان می باشد. در اکثر خانه ها، گاز در کپسول های مخصوصی از فروشگاه های محلی خریداری می شود که هزینه سالیانه مصرف این نوع گاز تا TRY100 (لیر) می رسد.

میانگین ماهیانه هزینه مصرف برق شهری در ترکیه در حدود TRY150 (لیر) می باشد که با محدود سازی مصرف دستگاه های تهویه هوا می توان این هزینه را تا حدود زیادی کاهش داد.

همچنین، میانگین هزینه ماهیانه مصرف آب و فاضلاب در ترکیه در حدود TRY40 (لیر) می باشد.

گران ترین و ارزان ترین شهر ترکیه در سال ۲۰۲۰

در جدول ذیل با بررسی شاخص هزینه ها٬ گران ترین و ارزان ترین شهر ترکیه در سال ۲۰۲۰ برای زندگی و مهاجرت به ترکیه و اخذ تابعیت ترکیه با استفاده از یکی از انواع ویزای مهاجرتی کشور ترکیه مشخص شده اند:

رتبه       شهر       شاخص هزینه زندگی

۱          استانبول  ۳۸.۷۹

۲          بورسا      ۳۶.۴۷

۳          آنکارا      ۳۵.۶۳

۴          ازمیر      ۳۴.۰۱

۵          آنتالیا     ۳۳.۷۰

اقتصاد ترکیه و تورم
تورم در ترکیه

نرخ بالای تورم در ترکیه در سال ۲۰۲۰ نشان دهنده این است که متاسفانه مردم در این کشور امنیت اقتصادی بالایی نخواهند داشت و مدام با افزایش قیمت های مواجه اند و اینرا باید قبل از مهاجرت به ترکیه و گرفتن تابعیت ترکیه با یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه در نظر داشته باشیم . البته برخی از مشاغل در ترکیه از جمله مشاغل مربوطه به گردشگری مثل آژانس های مسافرتی، درآمد خود را غالبا به دلار یا یورو دریافت می کنند و در نتیجه آسیبی بابت تورم و کاهش ارزش پول ملی ترکیه نمی بینند. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است نرخ تورم در ترکیه طی چند سال بررسی گردیده است:

  • سال       نرخ تورم در ترکیه
  • ۲۰۱۵    %۷.۶۷
  • ۲۰۱۶    %۷.۷۸
  • ۲۰۱۷    %۱۱.۱۴
  • ۲۰۱۸    %۱۶.۳۳
  • ۲۰۱۹    %۱۲.۲۶
  • ۲۰۲۰    %۱۲.۰۹

مهاجرت به ترکیه و قوانین

مقررات ورود و خروج در مهاجرت به ترکیه

در هنگام ورود به خاک ترکیه بعد از مهاجرت به ترکیه چه از راه دریافت تابعیت ترکیه با یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه و چه به قصد سفر تفریحی، لازم است موارد زیر را رعایت کنید. این اطلاعات از سایت بین المللی یاتا (انجمن بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی) گرفته شده اند.

مقررات مربوط به لوازم همراه مسافر

۱- محصولات تنباکو: تنها مسافران بالای ۱۸ سال به بالا می توانند موارد زیر را همراه داشته باشند:

  • ۶۰۰ نخ سیگار
  • ۵۰ نخ سیگار برگ
  • ۱۰۰ نخ سیگاریلو (Cigarillo)، وزن هر کدام نباید بیش از ۳ گرم باشد
  • ۲۵۰ گرم تنباکو با ۲۰۰ کاغذ سیگار
  • ۲۵۰ گرم تنباکو پیپ

۲- چای و قهوه:

  • یک کیلوگرم از هر کدام

۳- انواع شکلات و آبنبات:

  • حداکثر ۱ کیلوگرم

۴- عطر و ادکلن:

  • حداکثر ۶۰۰ میلی لیتر

۵- انواع هدیه:

  • حداکثر با ارزش ۴۳۰ یورو (۱۳,۷۶۰,۰۰۰ تومان)
  • برای مسافران زیر ۱۵ سال حداکثر با ارزش ۱۵۰ یورو (۴,۸۰۰,۰۰۰ تومان)

۶- انواع جواهر:

حداکثر با ارزش ۱۵,۰۰۰ دلار (۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان) یا ارزش برابر آن

۷- لوازم شخصی:

مانند لپ تاپ، موبایل، دوربین و …

۸- انواع دارو:

برای استفاده شخصی به غیر از داروهای کدئین دار و مواد روان گردان

۹- نوشیدنی الکلی:

در صورتی که مسافر ۱۸ سال به بالا باشد می تواند ۱ لیتر نوشیدنی الکلی وارد ترکیه کند. بدیهی است که بیش از این مقدار مجاز نیست.

مقررات مخصوص حیوانات خانگی

هر مسافر تنها می تواند ۲ حیوان خانگی همراه داشته باشد و همچنین داشتن مدارک زیر الزامی است:

  • گواهی واکسیناسیون
  • گواهی رسمی دامپزشکی
  • کارت شناسایی یا پاسپورت حیوان خانگی

بسته به نوع فرودگاه، حیوانات خانگی می توانند همراه لوازم مسافر، درون کابین یا بخش بار مسافران باشند.

قوانین ورود سلاح و مهمات

در صورتی که مجوز ورود از وزارتخانه محیط زیست و جنگلداری ترکیه داشته باشید، می توانید تعداد محدودی سلاح گرم و مهمات با خود به خاک ترکیه بیاورید.

مقررات ترخیص چمدان و لوازم

پس از ورود به خاک ترکیه، لازم است در فرودگاه مقصد برای ترخیص چمدان اقدام کنید. البته توجه داشته باشید مسافران با پروازهای عبوری نیازی به ترخیص چمدان ندارند.

خوب است بدانید فرودگاه های ترکی زیر خدمات گمرکی و ترخیص چمدان ارایه می دهند:

  • فرودگاه آدانا (ADA)
  • فرودگاه آنکارا (ESB)
  • فرودگاه آنتالیا (AYT)
  • فرودگاه بدروم (BJV)
  • فرودگاه بورسا (YEI)
  • فرودگاه دالامان (DLM)
  • فرودگاه دنیزلی (DNZ)
  • فرودگاه الازیغ (EZS)
  • فرودگاه ارزنجان (ERC)
  • فرودگاه ارزروم (ERZ)
  • فرودگاه غازی عینتاب (GZT)
  • فرودگاه غازی‌پاشا (GZP)
  • فرودگاه ختای (HTY)
  • فرودگاه آتاتورک استانبول (IST)
  • فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول (SAW)
  • فرودگاه ازمیر (ADB)
  • فرودگاه قیصریه (ASR)
  • فرودگاه قونیه (KYA)
  • فرودگاه کوتاهیه (KZR)
  • فرودگاه ملطیه (MLX)
  • فرودگاه نوشهر (NAV)
  • فرودگاه سامسون (SZF)
  • فرودگاه شانلی‌اورفه (GNY)
  • فرودگاه سیواس (VAS)
  • فرودگاه ترابزون (TZX)
مقررات خروج از ترکیه

با رعایت شرایط ذکر شده می توانید موارد زیر را به رایگان از خاک ترکیه خارج کنید:

۱- محصولات تنباکو:

۲ کیلوگرم یا ۳ کارتن از محصولات تنباکوی محلی

۲- انواع هدیه:

حداکثر با ارزش ۵,۰۰۰ لیر ترکیه (۱۸,۲۶۷,۰۰۰ تومان)

  1. اگر می خواهید کالا یا کالاهایی با ارزش بیش از ۵۰۰۰ لیر از کشور ترکیه خارج کنید، باید مدرکی نشان دهید که ارز خارجی خود را به لیر تبدیل کرده اید و ارزش معادل آن بیش از ۵۰۰۰ لیر بوده است.
  2. خوب است بدانید خروج مواردی چون لوازم عتیقه، فرآورده های آردی، چای، کاکائو، قهوه و ادویه از کشور ترکیه ممنوع است.

۳- نوشیدنی الکلی:

۵ کیلوگرم نوشیدنی الکلی یا ۱۲ بطری راکی با ارزشی در مجموع ۱۰۰ لیر ترکیه (۳۶۵,۰۰۰ تومان)

انواع ویزای مهاجرتی ترکیه و ارز

قوانین ورود و خروج ارز در مهاجرت به ترکیه

در بحث مهاجرت به ترکیه و پذیرش تابعیت ترکیه از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه مساله ورود و خروج ارز مهم میباشد. برای ورود هرگونه ارز به ترکیه و یا خروج آن، باید از قوانین زیر پیروی کنید:

قوانین ورود ارز به ترکیه

شما برای مهاجرت و ورود به خاک ترکیه می توانید بدون محدودیت لیر و یا هر گونه ارز خارجی مانند دلار و یورو همراه داشته باشید. البته توجه کنید که در هنگام ورود لازم است میزان ارز خارجی همراه خود را ثبت کنید و رقم دقیقش در پاسپورت شما ثبت شود.

قوانین خروج ارز از ترکیه

برای خروج لیر یا هر گونه ارز خارجی از ترکیه می توانید حداکثر تا ۵,۰۰۰ دلار (۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان) یا ارز برابرش را به همراه داشته باشید.

اگر شما می خواهید بیش از ۵۰۰۰ دلار را از کشور ترکیه خارج کنید، باید آن را در هنگام خروج ثبت کنید که این شرایط برای افراد مختلف متفاوت است و کسانی که قصد مهاجرت به ترکیه را از طریق دریافت تابعیت با یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه را دارند باید موارد زیر را درنظر بگیرند :

برای ساکنان ترکیه: باید این مبلغ را از بانک های ترکیه تهیه کرده باشید و این موضوع در پاسپورت شما درج شده باشد.

برای ساکنان کشورهای غیر از ترکیه: در صورتی که این مبلغ را در هنگام ورود به خاک ترکیه همراه داشته اید، باید این موضوع در پاسپورت تان درج شده باشد. اگر در هنگام ورود لیر داشتید و در ترکیه آن را به دیگر ارزها تبدیل کرده اید، لازم است سند بانکی ارایه دهید.

برای شهروندان ترکی: حداکثر ۱۰,۰۰۰ دلار (۲۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان) یا ارز معادل آن.

پیشنهاداتی مفید برای ایرانی ها در فرودگاه های ترکیه

در حال حاضر امنیت در فرودگاه های ترکیه نقشی اساسی دارد به همین منظور بازرسی ها بسیار قوی تر از گذشته انجام می پذیرند به همین منظور پیشنهاداتی داریم که عبور شما از فرودگاه های ترکیه را آسان تر می کند:

لوازم الکترونیک مانند لپ تاپ و دوربین را خارج از چمدان نگهدارید چرا که باید برای بررسی جداگانه تحویل دهید.

پیشنهاد می کنیم که چمدان خود را خوب ببندید و به آن قفل بزنید زیرا شاید فردی وسایل غیرقانونی خود مانند مواد مخدر را در چمدان شما قرار دهد پس باید خوب از محتویات چمدانتان مطلع باشید. از یاد نبرید که با کشف این گونه مواد در داخل چمدان شما مامورین سخنانتان را باور نخواهند کرد.

وسایل گرانبهای خود از قبیل طلا، جواهرات و… را در کیف دستی خود قرار دهید زیرا فرودگاه مسئولیتی در قبال گم شدن آن ها از چمدانتان نخواهد داشت.

باید ژاکت، کت، کاپشن و لباس هایی از این قبیل خود را در آورید و آن ها را درون دستگاه امنیتی قرار دهید پس توجه داشته باشید که چیزی در لباس هایتان نباشد که از جیب شما سقوط کند.

هرگونه شی که امنیت مسافران هواپیما را به هر شکلی به خطر بیندازد، ورودش به فرودگاه ها ممنوع است. پس خوب به وسایلی که همراه دارید دقت کنید.

هنگام تحویل چمدان خوب دقت کنید تا اشتباه چمدانی را بر ندارید در ضمن توجه داشته باشید که چمدانتان حتما برچسب داشته باشد زیرا فرودگاه ها موظفند به چمدان های تحویل داده شده برچسبی برای شناسایی بزنند و اگر برچسب نداشته باشد شاید بعدها دچار مشکل شوید.

چمدان شما پس از تحویل نباید هیچ گونه آسیبی دیده باشد در صورت مشاهده ی هرگونه آسیب مشکل را با مسئولان در میان گذارید.

انواع وسایل فلزی را باید در کیف دستی قرار دهید زیرا وجودشان در چمدان شاید سبب باز شدن چمدان شما شود.

نگاهی به سایر مقررات مهم در بحث مهاجرت و ورود به ترکیه

در این جا برخی از مقررات از جمله مالیات، گذرنامه و… در ترکیه را که هر کس که قصد گرفتن تابعیت ترکیه از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه را دارد مرور می کنیم:

  • زمان مناسب برای حضور در فرودگاه: بهترین زمان ۲ ساعت قبیل از زمان پرواز است.
  • مالیات: توجه داشته باشید که مالیات و ارزش افزوده بر روی همه ی کالاهایی که خریداری می کنید حساب می شود. بنابراین اگر توریستی سفر می کنید و ساکن ترکیه نیستید موظف به پرداخت مالیات نیستید؛ پس باید به باجه مخصوص مالیات در فرودگاه مراجعه کرده و با ارائه فاکتور، مبلغی که مالیات پرداخت کرده اید را پس بگیرید.
  • گذرنامه: باید گذرنامه شما حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
  • ویزا: ایرانی ها برای ورود به ترکیه نیاز به ویزا ندارند.
  • گواهی سلامت: برای ورود به ترکیه لازم نیست گواهی سلامت همراه داشته باشید.

زندکی و کار در ترکیه

کاریابی در ترکیه برای ایرانیان

ترکیه کشوری است وسیع در شمال غرب ایران جمعیت این کشور حدود ۸۰ میلیون نفر می‌باشد پایتخت این کشور آنکارا با جمعیت ۶ میلیون نفر است. موضوع کاریابی در ترکیه برای ایرانی ها با توجه به نزدیکی ترکیه به ایران از لحاظ فیزیکی و فرهنگی و هزینه‌های پایین‌تری که نسبت به سایر کشورهای اروپایی دارد؛ همچنین اقتصاد در حال رشد و درعین‌حال تشابهات دینی و مذهبی، کشور ترکیه توانسته است نظر افراد بسیاری را برای کار و مهاجرت به ترکیه با گرفتن تابعیت ترکیه از طریق اخذ هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی کاری ترکیه به خود جلب کند.

راه های کاریابی در ترکیه تضمینی

برای پیدا کردن کار و کاریابی در ترکیه و در نهایت تابعیت و مهاجرت به ترکیه با استفاده از هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی کاری ترکیه برای ایرانیان روش‌های بسیار متعددی وجود دارد. افراد متقاضی کار در ترکیه می‌توانند قبل از ورود به کشور ترکیه نسبت به پیدا کردن کار و هماهنگی قبل از ورود به کشور ترکیه اقدام کنند؛ این کار می‌تواند با توجه به تخصص شما یک کار حرفه‌ای بوده و یا در دسته کارهای خدماتی، کارگری و نظافتی جا داشته باشد. افراد می‌توانند تمامی کارهای مد نظر خود را از روش‌های زیر بیابند. نحوه یافتن کار و راه های کاریابی در ترکیه برای متقاضیان بسیار مهم است. برای کاریابی از چند روش زیر می‌توانید اقدام کنید:

مراجعه به موسسه کاریابی ایرانی در ترکیه

مؤسسات معتبر کاریابی در ترکیه بسیار زیاد هستند و افراد متقاضی از طریق جستجو در این مؤسسات با توجه به شرایط خود، کار مناسب خود را که می‌تواند کار تمام‌وقت و یا نیمه‌وقت باشد جستجو کنند از جمله این مؤسسات کاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود برخی از این مؤسسات امکان جستجوی کار در ترکیه و حتی دیگر کشورها را ایجاد نموده‌اند. متقاضیان می‌توانند از طریق ارسال رزومه برای مؤسسات کاریابی اقدام به پیدا کردن کار مورد نظر خود کنند. همچنین لازم به ذکر است که مؤسسات کاریابی مبلغی را جهت حق معرفی دریافت می‌کنند.

علاقه مندان به کار و زندگی در ترکیه و گرفتن تابعیت ترکیه می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سروش نافع دادمان تماس حاصل نمایند . وکلا و مشاورین امور مهاجرت موسسه دادمان آماده ارائه پاسخگویی و انجام امور اداری شما می باشند:

پیشنهاد مطالعه  امور مهاجرت

این موضوع که مدرک تحصیلی بالا داشته باشید و یا چندین مدرک و دیپلم در دست دارید تا زمانی که کاری را در حد حرفه‌ای ندانید، برایتان در مهاجرت به ترکیه مفید نخواهد بود. داشتن تخصص و تجربه همراه با دانستن زبان ترکی، در پیشرفت شغلی شما بسیار مؤثر خواهد بود. در این شرایط دیگر خارجی بودن شما دلیلی برای پرداخت کمتر به حساب نخواهد آمد. به این موضوع توجه داشته باشید که اگر تخصص کافی ندارید و یا به زبان ترکی مسلط نیستید ممکن است کارهای سیاه را به شما پیشنهاد کنند. این مورد را به هیچ وجه به متقاضیان توصیه نمی‌کنیم. چون ممکن است کارفرما حقوق و دستمزد شما را به بهانه‌ی نداشتن اجازه کار یا به بهانه‌های مختلف پرداخت نکرده و یا کمتر از میزان توافق اولیه پرداخت کند. در این صورت به دلیل نداشتن پشتوانه قانونی در بحث تابعیت ترکیه و اخذ هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه ، متضرر خواهید شد.

در لیست زیر تعدادی از بهترین مؤسسات کاریابی در ترکیه را مشاهده می‌کنید:

  1. Nunu
  2. HRM Danışmanlık
  3. Arbeitsvermittlung
  4. Michael Page International Turkey
  5. Manpower Genel Müdürlük
  6. Mento
  7. onster.com.tr
سایت‌ کاریابی ترکیه ۲۰۲۰

در کشور ترکیه مانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته اغلب شرکت‌ها و افرادی که دنبال جذب نیرو هستند آگهی‌های استخدام خود را در سایت‌های استخدام آنلاین قرار می‌دهند و از طریق سایت‌های استخدام آنلاین اقدام به جذب نیرو می‌کنند ما در موسسه حقوقی سروش نافع دادمان برای شما لیستی از بهترین سایت‌های استخدام را که می‌توانید به صورت مستقیم با کارفرما ارتباط برقرار کنید همچنین متقاضیان مهاجرت به ترکیه می‌توانند از طریق سایت‌های کاریابی به طور مستقیم کار مدنظر خود را پیدا کنند:

  1. expat.com
  2. iSKUR
  3. Jobs In Istanbul
  4. Learn4Good

ویزای کار و مهاجرت ترکیه

کاریابی در ترکیه برای مهاجرت افغان ها به ترکیه

موسسه‌های مختلفی برای کاریابی و مهاجرت افغان‌ها به ترکیه وجود دارد؛ اما قبل از هر کاری باید به این موضوع توجه کنید که کاریابی در ترکیه بدون داشتن اقامت  و تابعیت ترکیه از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه کار بسیار سختی است. خارجی‌ها و افغانهایی که به ترکیه مهاجرت می‌کنند معمولاً به دو روش استخدام می‌شوند:

روش اول :

کار به صورت قانونی در ترکیه است. در این روش متقاضیان باید روال قانونی را طی کرده و کار پیدا کنند. این روش قدری زمان‌بر بوده و هزینه‌های خاص خودش را دارد.

روش دوم:

این است که به صورت غیرقانونی در ترکیه کار کنند در این روش نیازی به سپری کردن مراحل قانونی و صرف هزینه‌های گزاف نیست؛ اما احتمال اینکه کارفرمای ترک سر شما را کلاه بگذارد بسیار زیاد است. در صورتی که دستمزدتان را پرداخت نکند شما نمی‌توانید از وی شکایت کنید. چون کار و شغل شما غیرقانونی است.

مدارک مورد نیاز موسسه کاریابی ایرانی در ترکیه

بسیاری از افراد با مراجعه به سایت‌های مؤسسات کاریابی به دنبال پیدا کردن شغلی مناسب برای خود در کشور ترکیه و گرفتن تابعیت ترکیه هستند. این کشور از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در لیست ۲۰ کشور برتر اقتصادی جهان قرار دارد. فرصت‌های کاری بسیار خوبی در این کشور به چشم می‌خورد و افراد بسیاری همه ساله از تمام کشورهای جهان به این کشور سفر نموده و به کار می‌پردازند. افرادی که تمایل به کار در ترکیه را از طریق اخذ هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی کاری ترکیه دارند باید بدانند ابتدا باید مجوز کار نیمه وقت یا تمام وقت را از این کشور داشته باشند و سپس باید از کارفرمایی معتبر در ترکیه دعوت‌نامه داشته باشند. بد نیست بدانید که مدارک مورد نیاز مؤسسات کاریابی در ترکیه برای ایرانیان شامل موارد زیر هستند:

  • نامه قرارداد متقاضی از سوی کارفرما به شکل امضا شده
  • ارائه اصل گذرنامه متقاضی
  • ارائه مدارک هویتی
  • ۴ قطعه عکس پاسپورتی
  • نامه گواهی سلامت
  • ارائه نامه عدم سو پیشینه
  • مدارک تحصیلی در دو مقطع گذشته
  • پرینت حساب مبنی بر داشتن تمکن مالی
  • رزومه کاری متقاضی
  • نامه درخواست برای اجازه کار در ترکیه
  • مدارک هویتی برای بحث ازدواج

مشاغل مورد نیاز در ترکیه

مشاغل مورد نیاز ترکیه در سال ۲۰۲۰

افرادی که به زبان ترکی مسلط هستند از شانس بسیار بالاتری نسبت به بقیه برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه برخوردارند. افراد و متقاضیانی که به زبان ترکی مسلط هستند می‌توانند شغل بهتر و با دستمزد بالاتری پیدا کنند. درعین‌حال افرادی که تسلط کافی به زبان ترکی ندارند ممکن است شغل‌هایی با دستمزد پایین‌تر پیدا کنند. بیشترین مشاغل در ترکیه مربوط به صنعت توریست و کشاورزی هستند.

ساعت کاری در کشور ترکیه ۴۵ ساعت در هفته است که نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است. بعد از اینکه فرد متقاضی دعوت‌نامه را دریافت کرد و فرم‌ها و مدارک توسط کارفرما و متقاضی یا از طریق موسسه کاریابی ایرانی در ترکیه و یا هر موسسه دیگری تکمیل و ارسال شدند؛ در ابتدا یک مجوز با مدت زمان یک‌ساله داده می‌شود و متقاضی باید ۶۲۰ لیر برای مجوز پرداخت کند.

مدت زمان تقریبی پروسه کار در ترکیه تقریباً ۳ ماه است. پس از اینکه متقاضی مهاجرت به ترکیه  مدت زمان یک‌ساله‌اش به پایان رسید می‌تواند قبل از پایان مدت یک سال، مجدداً درخواست تمدید اجازه اقامت بدهد که در این حالت به فرد متقاضی یک اجازه اقامت دو ساله و پس از آن سه ساله اعطا می‌شود. درنهایت پس از ۸ سال، این اقامت می‌تواند به اقامت دائم تغییر کند.

میزان حقوق برای کار در ترکیه

براساس گزارش مرکز آمار ترکیه، نرخ بیکاری در ماه آوریل نسبت به دوره مشابه خود در سال گذشته ۰٫۹ درصد کاهش یافته و وضعیت کار در این کشور بهبود داشته است. دانستن میزان درامد و حقوق برای زندگی و مهاجرت به ترکیه بسیار ضروری است. افراد متقاضی تابعیت ترکیه از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه باید از میزان دخل ‌وخرج خود قبل از مهاجرت به ترکیه اطلاع داشته باشند و یک برآورد هزینه نسبی کنند.

  • درآمد پزشک متخصص در ترکیه : از ۱۵۰۰۰ لیر
  • درآمد مهندس در ترکیه : از ۸۰۰۰ لیر
  • حقوق پروفسور در ترکیه : از ۱۲۰۰۰ لیر
  • حقوق وکیل در ترکیه : از ۸۰۰۰ لیر
  • حقوق معلم در ترکیه : از ۳۵۰۰ لیر
  • حقوق بارمن کافه در ترکیه : از ۳۳۰۰ لیر
  • حقوق متخصص تجارت الکترونیک در ترکیه : از ۳۵۰۰ لیر
  • حقوق کارمند بخش آرایشی بهداشتی در ترکیه : از ۳۲۰۰ لیر
  • حقوق مشاور املاک در ترکیه : از ۴۰۰۰ لیر + پورسانت
  • حقوق راننده شخصی در ترکیه : از ۴۰۰۰ لیر
  • حقوق جوشکار در ترکیه : از ۴۰۰۰ لیر
  • حقوق مونتاژ کار مبل در ترکیه : از ۳۰۰۰ لیر
  • حقوق گارسون در ترکیه : از ۲۵۰۰ لیر
  • حقوق چرخکار صنعتی در ترکیه : از ۳۰۰۰ لیر
  • حقوق نیرو خدماتی نظافتی در ترکیه : از ۳۵۰۰ لیر
  • دستمزد پرستار در ترکیه : از ۳۵۰۰ لیر
  • دستمزد تکنسین در ترکیه : از ۲۲۰۰ لیر
  • دستمزد دستیار تحقیق در ترکیه : از ۳۰۰۰ لیر
  • حقوق کارمند دولت در ترکیه : از ۳۵۰۰ لیر
  • درآمدکارمند بخش توریسم در ترکیه : از ۳۵۰۰ لیر
  • حقوق فرشنده در ترکیه : از ۳۰۰۰ لیر
  • حقوق پاسخگوی تلفن در ترکیه : از ۳۰۰۰ لیر
  • دستمزد مشاور حسابدار در ترکیه : از ۳۵۰۰ لیر
  • دستمزد پرستار کودک در ترکیه : از ۴۰۰۰ لیر
  • درآمد اپراتور صدا، نور و تصویر در ترکیه: از ۴۰۰۰ لیر
  • حقوق گرافیست در ترکیه: از ۳۵۰۰ لیر
  • درآمد آرایشگر در ترکیه: از ۳۵۰۰ لیر + درصد
  • درآمد تابلو ساز ال ای دی در ترکیه : از ۴۵۰۰ لیر
  • حقوق کارگر ساده در ترکیه : از ۲۵۰۰ لیر
  • حقوق متخصص رسانه های اجتماعی در ترکیه : از ۴۵۰۰ لیر
  • حقوق مدرس زبان انگلیسی در ترکیه : از ۴۵۰۰ لیر
  • حقوق پرسنل هتل در ترکیه : از ۳۵۰۰ لیر

سفارت ترکیه در ایران

شرایط اخذ تابعیت و مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به کشور ترکیه از طریق کار

یکی از بهترین روشها برای مهاجرت به کشوری دیگر روش اخذ ویزای کاری است زیرا از این طریق متقاضی علاوه بر داشتن کار و کسب درآمد می تواند با پرداخت مالیات و اقامت در مدت معین نسبت به اقامت دائم و تابعیت آن کشور اقدام نماید.ترکیه تا چندی پیش به عنوان یکی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد جهان شناخته می شد که البته هنوز هم ترکیه جز ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود.مسلما فردی که در حال مهاجرت کاری به ترکیه است، در مرحله اول پیدا کردن کار را در اولویت خود قرار میدهد و به سوالات بسیاری فکر می کند.اخذ اقامت و تابعیت ترکیه از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی کار در ترکیه نیز یکی از راههای بسیار مناسب جهت مهاجرت به ترکیه می باشد، روش دیگر نظیر اخذ یکی از انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی جهت مهاجرت تحصیلی به ترکیه و سرمایه گذاری نیز وجود دارد اما تابعیت ترکیه از طریق تولد فرزند در ترکیه وجود ندارد.

این کشور به دلیل نزدیک بودن به ایران و شباهت فرهنگ این کشور با کشور ایران می تواند از گزینه های مناسبی برای مهاجرت تلقی گردد.چنانچه به دنبال کسب اخذ اقامت در ترکیه از طریق کار هستید می بایست یک ماه قبل از مهاجرت به ترکیه، به نزدیکترین محل مأموریت دیپلماتیک ترکیه مراجعه نموده و اهداف خود برای ورود به ترکیه را به صورت شفاف اعلام نمایید.

در مورد اخذ اقامت در ترکیه از طریق کار باید بدانید که در ترکیه فرصتهای شغلی فراوانی وجود دارد و چنانچه شخصی مایل به جست وجوی کار در ترکیه باشد باید دقت کند که کدام شهر را به عنوان محلی برای انجام کار انتخاب می نماید زیرا برخی از مشاغل در بعضی از شهرها درآمد بیشتری دارد.

نکته قابل توجه در ترکیه این است که این کشور به دلیل توریستی بودن و ورود افراد از کشورها و فرهنگ های مختلف، کار در صنعت توریسم بسیار متنوع بوده و می تواند به راحتی به دست آید.بنابراین شخص می تواند در مشاغلی چون رستورانها، هتلها و باشگاهها مشاغلی با درآمد کافی پیدا نماید.البته باید توجه داشته باشید که این کارها به صورت پاره وقت بوده و حقوق شخص به صورت نقدی پرداخت می شود و لذا پیدا کردن از این طریق نمی تواند امن و پشتیبانی برای اخذ انواع ویزای مهاجرتی ترکیه یا اقامت در کشور ترکیه باشد و این امر تنها برای خود شخص مشکل ساز است زیرا بسیاری از کارفرمایان با آگاهی از اقامت غیر قانونی شخص، از پرداخت دستمزد سرباز می زنند.لذا ضروری است پیش از ورود به ترکیه از قانونی بودن شغل اطمینان حاصل نمایید.

زندگی در کشور ترکیه

پس از اقامتهای غیر قانونی افراد در ترکیه، دولت این کشور در سال ۲۰۱۲ قوانین مربوط به ویزا را تغییر داده و مقررات جدیدی را وضع نمود، براین اساس دولت ترکیه اقدام به صدور ویزای موقت توریستی برای متقاضی ورود به این کشور نموده و مدت زمان حضور افراد در این کشور حداکثر ۹۰ روز می باشد و افراد می توانند طی دو مرحله یعنی ۱۸۰ روز در این کشور حضور داشته باشند.

فرآیند ویزای ۹۰ روزه به این صورت است که افراد بعد گذشت و اتمام مدت زمان ارائه شده باید به کشور مبدا خود برگردند و مجددا می توانند برای اخذ این نوع ویزا اقدام نمایند.مدت زمانی که افراد می توانند بعد از اتمام دوره اول ویزای ۹۰ روزه اقدام نمایند دو روز می باشد یعنی طی دو روزی که خارج از این کشور هستند می توانند سریعا اقدام نمایند.

افراد متقاضی باید به نزدیکترین کنسولگری ترکیه مراجعه نموده و اقدام به اخذ یکی از انواع ویزای مهاجرتی ترکیه نمایند.توجه داشته باشید که مدت زمانی که ویزای کار برای افراد متقاضی کار در ترکیه صادر می شود و افراد اجازه کار دارند دو ماه می باشد و افراد بعد پایان دوره باید مجدد برای تمدید این ویزا اقدام نمایند و اگر قصد اخذ تابعیت در ترکیه از طریق کار را دارند باید این را در نظر بگیرند که اجازه خروج از خاک ترکیه در مدت ۲ ماه را ندارند و در صورتی که از قوانین ترکیه طی این مدت خطا کنند، دولت ترکیه اقدام به اخراج این افراد می کند و اگر بخواهند در این مدت ارائه شده اقدام به خروج از خاک ترکیه را نمایند باید درخواست خود را به ترکیه ارائه داده و در نامه خود دلایل محکم و مستدل ارائه داده باشند تا بتوانند اجازه خروج را دریافت کنند.

بنابراین مدت زمان ارائه شده ویزای کار برای افراد متقاضی حداقل ۲ ماه می باشد . افراد باید در نظر بگیرند اخذ ویزای کار کشور ترکیه در صورت نداشتن پیشنهاد کاری از سوی یکی از کارفرماها یا شرکتهای معتبر این کشور بسیار سخت می باشد و به اقامت در ترکیه ختم نمی شود. هر خارجی جهت اشتغال به کار در ترکیه نیاز به یک مجوز کار معتبر خواهد داشت.

این مجوز توسط وزارت کار ترکیه و امور اجتماعی ترکیه MLSS صادر می شود.برای اکثر مهاجرها باید مجوز کار خود را همزمان با ویزای کار دریافت نمایند.این به معنی است که شما ویزای کار مورد درخواستی خود را به سفارت ترکیه و یا کنسولگری آن در کشور خود تسلیم نمایند در حالی که کارفرمای شما مدارک لازم شما را به MLSS ارائه نماید.همچنین با این حال، مجوز کار شما از داخل ترکیه صادر می شود.

مهاجرین واجد شرایط برای اجازه کار در ترکیه که قصد درخواست این نوع ویزای مهاجرتی را دارند باید حداقل ۶ ماه از مهلت اعتبار اجازه اقامت آنها باقی مانده باشد تا بتوانند درخواست صدور ویزا را داشته باشند.اتباع خارجی که به کشور ترکیه به عنوان توریست وارد ترکیه شده اند واجد شرایط برای اجازه کار نمی باشند.

کار در ترکیه

شرایط عمومی کار در ترکیه

ترک ها معمولا بیش از همتایان اروپایی خود یعنی ۴۵ ساعت در هفته کار می کنند.روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ مشغول به کار می باشند.کارمندان معمولا ۱۴ روز قادر به رفتن به تحصیلات با حقوق می باشند و این میزان نسبت به ساعت های کاری فرد افزایش می یابد به این دلیل افراد خارجی بسیاری تمایل به کار در کشور ترکیه را دارند.

افراد جهت یافتن کار نظری به سایت کاریابی و اداره کار ترکیه می اندازند و لیست کارهای موجود را بررسی می کنند.جالب است بدانید از بسیاری کار در این لیست نام برده شده است.در ضمن کارهایی که برای اتباع خارجی و همچنین کارهای پاره وقت یا نیمه وقت یا کار دانشجویی در نظر گرفته می شود به طور مداوم به روز رسانی می شود که براساس خواسته های شخص انتخاب می گردد.

به دلیل رقابت بسیار شدید اغلب مشاغل را می توان از طریق جستجوی آنلاین دنبال کرد.راه دیگری هم جهت یافتن شغل رایج می باشد شامل تبلیغات روزنامه ها به صورت هفتگی و ماهیانه است.اکثر شرکتها و کارفرمایان ترکی از شما می خواهند که تسلط به زبان ترکی جهت صحبت کردن و ارتباط را داشته باشید.ترکیه کشوری است با هزینه های زندگی پایین و حداقل دستمزد ماهیانه در کشور ترکیه ۱۱۳۴ لیره و این دستمزد به طور متوسط ماهی ۱۶۷۱ لیره می باشد.هزینه زندگی برای یک فرد مجرد در این کشور به طور متوسط ماهی۴۰۰ تا ۵۰۰دلار است.

متذکر می شویم که به منظور باز کردن حساب بانکی در این کشور نیاز به یک شماره مالیاتی دارید و برای دریافت این شماره مالیاتی بایستی پاسپرت، اجازه کار(تمام وقت، پاره وقت) و اجازه اقامت خود را نشان دهید.در غیر صورت به شما اجازه ی باز کردن حساب یورویی یا ارزی را نمی دهند.

نحوه درخواست ویزای کار ترکیه

صرف نظر از اینکه شما برای یک اجازه کار درخواست خود را از داخل و یا خارج از ترکیه ارائه نمودید، شما نیاز به یک قرارداد کار و یا پیشنهاد کاری خواهید داشت.لذا هنگامی که مدارک و اسناد شما و کارفرمای شما تسلیم شده اند باید به اداره MLSS برسند، از اینرو پروسه زمانی بررسی پرونده شما ظرف مدت ۹۰ روز به طول خواهد انجامید.اگر درخواست شما مورد تأیید قرار گرفت، باید به صورت حضوری به کشور ترکیه مراجعه نماید و ویزای کار و اجازه دریافت گذرنامه خود را مهر و تأیید نماید.

اگر شما از داخل ترکیه درخواست ویزای کار ترکیه  را صادر می نمایید، شما می توانید برای بررسی پرونده خود به دفاتر در آنکارا مراجعه نمایید تا ویزای شما و اجازه اقامت شما مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت شما باید برای اجازه اقامت در ظرف ۳۰ روز پس از ورود خود در ترکیه درخواست خود را تسلیم نمایند.درخواست شما در نزدیکترین ایستگاه پلیس محلی شعبه به کارفرمای شما ارائه می گردد.برای شما امکان پذیر نخواهد بود شروع کار تا زمانی که برای شما ویزای کار ترکیه، اجازه کار ترکیه و اجازه اقامت ترکیه صادر شده باشد.

 تمدید اجازه کار در ترکیه
 تمدید اجازه کار در ترکیه

اجازه کار در ابتدا برای یک دوره یک ساله می شود.اگر شما نیاز به تمدید مجوز کار خود دارید باید شما برای تمدید در عرض ۴۵ روز اجازه اقامت کار شما در آخرین لیست مشاغل مورد نیاز ترکیه موجود و براساس آن درخواست خود را صادر نمایید.اجازه کار تمدید شده شما به مدت ۲ سال تمدید خواهد شد و اعتبار خواهد داشت.در صورتی که شما مجدد پس از مدت ۲ سال نیاز به  تمدید آن داشته باشید و تمام موارد فوق را دارا بودید، این بار برای شما به مدت ۳ سال تمدید خواهد شد.در صورتی که شما طی مدت ۸ سال  متوالی در ترکیه اقامت داشته باشید و مجوز کاری شما تمدید شود، می توانید برای اجازه کار دائم ترکیه اقدام نمایید و درخواست آن را تسلیم نمایید.لذا شما برای تسلیم مدارک و مستندات خود باید به دفتر وزارت کار و امور اجتماعی در آنکارا مراجعه نمایید.

 اجازه کار مستقل در ترکیه

اگر شما در ترکیه از نظر قانونی برای حداقل ۵ سال بدون وقفه کار کرده شما واجد شرایط برای اجازه کار مستقل خواهید بود، لذا به شما اجازه می دهد تا شما را به عنوان فردی که خود اشتغالی می کند، کار می کند.این یک نقطه عطف مهم است اگر هدف نهایی شما این است که شروع کسب و کار خود را در ترکیه راه بیندازید.این درخواست برای اجازه کار مستقل از طریق وزارت کار و امور اجتماعی در آنکارا پیگیری خواهد شد و باید به وزارت کار و امور اجتماعی در آنکارا مدارک و اسناد تسلیم گردد.

بسیاری از افراد جویای کار، کشور ترکیه را به دلیل همسایگی با ایران، نزدیکی فرهنگ و دین رسمی این دو کشور، حضور ایرانیان به تعداد چشمگیری در این کشور، هزینه های پایین زندگی و همچنین به گمان اینکه در آینده ای نزدیک این کشور عضوی از اتحادیه اروپا خواهد بود، گزینه مناسبی جهت مهاجرت کاری و اقامت می دانند. کشور ترکیه به عنوان پلی بین اروپا و آسیا همچون دروازه ای برای کسب و کار در دید افراد خود را نشان می دهد.

ویزای تحصیلی در ترکیه

مهاجرت به ترکیه برای تحصیل در دانشگاههای ترکیه

یکی از روش های مطمئن مهاجرت به کشور ترکیه ، مهاجرت از طریق اقدام برای اخذ یکی از انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی ترکیه است. کشور ترکیه همواره به عنوان یکی از کشورهای پرطرفدار برای ادامه تحصیل و تابعیت تحصیلی در نظر گرفته می شود .از جمله امکانات تحصیلی خوب در کشور ترکیه ، تحصیل در دانشگاه های معتبر و مورد تائید وزارت علوم و امکان تحصیل به زبان انگلیسی است که موجب شده است تا دانشگاه های کشور ترکیه مورد استقبال متقاضیان ایرانی قرار گیرد.

مروری بر معتبرترین دانشگاه های کشور ترکیه
Turkey’s top universities in 2019
  1. Koc University 
  2. Bilkent University
  3. Sabanci University
  4. Middle East Technical University
  5. Bogazici University
  6. Istanbul Technical University

تحصیل پیش از دانشگاه در ترکیه

یکی از گزینه های ادامه تحصیل برای کودکان و نوجوانان در کشور ترکیه، تحصیل در مدارس دولتی یا خصوصی این کشور است. وزارت آموزش ملی ترکیه  مسئولیت نظارت بر کیفیت آموزشی مدارس و دانشگاه های این کشور را بر عهده دارد. بر اساس قانون اساسی جمهوری ترکیه، کلیه کودکان بین ۶ تا ۱۸ سال، از تحصیلات رایگان برخوردار خوهند بود.

به طور کلی، تحصیلات اجباری در کشور ترکیه از ۷ سالگی آغاز و در ۱۸ سالگی، در طی مدت ۱۲ سال به اتمام می رسد. تقویم آموزشی کشور ترکیه به طور رسمی  از اواسط سپتامبر شروع و تا اوایل ژوئن ادامه می‌یابد. در این میان، تعطیلات دوماهه‌ای نیز در ماه فوریه برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است. دانش‌آموزان می بایست ۳۵ تا ۴۰ ساعت در پنج روز هفته، از دوشنبه تا جمعه در مدرسه آموزش می بینند.

سیستم آموزشی تحصیل پیش از دانشگاه ترکیه

به طور کلی، سیستم آموزشی در کشور ترکیه به سه دوره‌ تقسیم می‌شود:

مقطع پیش دبستانی :

آموزش پیش‌دبستانی برای کودکان تا ۶ سال اختیاری است. هدف از این آموزش، پرورش توانایی‌های ذهنی و فیزیکی کودکان در ایجاد عادات خوب، آماده‌سازی کودکان برای ورود به مقطع دبستان و آموزش زبان ترکی به شیوه‌ی درست است.

تحصیل دوره ابتدائی و راهنمائی :

تحصیل مقطع ابتدائی برای کلیه کودکان ۷ سال به بالا اجباری است. تحصیل در مقطع ابتدائی در مدارس دولتی  و به طور رایگان ارائه می‌شود. این مقطع ۸ سال به طول می انجامد و به دو بخش ۵ ساله‌ دبستان و ۳ ساله‌ راهنمایی تقسیم می‌شود. هدف از آموزش در مقطع راهنمایی ، آموزش رفتارها و آداب مناسب یک شهروند ترکیه ای است ، تا بتواند فرد موثری در جامعه‌ی خود گردد.

تحصیل در دوره دبیرستان (لیسه)

این مقطع ۴ساله، اجباری و به شش دسته تقسیم بندی می شود:

۱ – دبیرستان عمومی: (Duz Liseler)

هدف از تحصیل در این مقطع ، آماده سازی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه است.

۲ – هنرستان: (Meslek Liseleri)

در این دبیرستان‌ها، برخی از رشته ‌ها به طور خاص و متمرکز آموزش داده می‌شوند تا فارغ ‌التحصیلانی متخصص به جامعه تحویل داده شود. دبیرستان فنی شامل رشته‌های برق، شیمی، مکانیک خودرو، عمران و غیره است.

۳ – دبیرستان آناتولی (Anadolu Liseleri)

دانش ‌آموزان پس از گذراندن سه سال تحصیلی ، ملزم به شرکت در دوره‌ی آموزش زبان یک ساله هستند.

۴ – دبیرستان عالی: (super high school)

تنها تفاوتی که با دبیرستان عادی دارد، یک سال آموزش زبان انگلیسی است که به دوره‌ تحصیلی آن افزوده شده است. وجه تمایز این دبیرستان با دبیرستان آناتولی در آموزش دروس ریاضی و علوم به زبان ترکی است.

۵ – دبیرستان تیزهوشان: (Anadolu Fen Liseleri)

این مدارس خاص استعدادهای درخشان است.

۶ – دبیرستان‌های خصوصی: (Ozel Liseler)

به طور کلی، شهریه‌ی این مدارس بسیار بالاست. البته به همان اندازه، رقابت شدیدی برای بالاتر بردن کیفیت در میان این مدارس وجود دارد.

تحصیل مقطع کارشناسی در کشور ترکیه

تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور ترکیه، یکی از گزینه های ادامه تحصیل در این کشور در نظر گرفته می شود. تحصیل مقطع لیسانس در کشور ترکیه ، منجر به تقویت مهارت های تئوری و عملی و همچنین ارتقای درک دانشجو در رشته تخصصی خود می شود، که منجر به گشوده شدن دریچه هایی رو به آینده برای شخص می گردد.

تحصیل در مقطع کارشناسی کشور ترکیه
مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی کشور ترکیه

به طور کلی، مزایای تحصیل در دروه کارشناسی در دانشگاه های ترکیه را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود.

  • تحصیل با شهریه معقول
  • تحصیل در دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم ایران
  • امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

طول دوره کارشناسی:

معمولاً دوره کارشناسی در کشور ترکیه  ۴ سال به طول می انجامد. تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه های ترکیه عموما به زبان ترکی و دربرخی از رشته ها، به زبان انگلیسی است.

مدارک مورد نیاز (Check the requirements)

مدارک اصلی مورد نیاز عبارتند از:

۱- دریافت، تکمیل و ارسال فرم درخواست به صورت آنلاین

۲- آپلود ترجمه رسمی انگلیسی یا ترکی مدارک تحصیلی دیپلم، متوسطه و غیره

۳- کپی پاسپورت معتبر

۴-  عکس پاسپورتی

۵-   مدرک زبان ترکی. شما می بایست برای تحصیل در رشته های انگلیسی زبان، مدرک زبان مرتبط ارائه نمائید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کشور ترکیه
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کشور ترکیه

معمولاً دوره کارشناسی ارشد (Yuksek Lisans Diploma) در کشور ترکیه  ۲ سال به طول می انجامد و شامل ۱۲۰ ECT است.

ارزیابی (Assessment)

ارزیابی پایان نامه های کارشناسی ارشد  بر پایه کیفیت پایان نامه ای انجام است که در پایان دوره دانشجو ارائه می دهد. پایان نامه ارشد توسط کمیته ای متشکل از حداقل سه عضو هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل دانشجو به همراه حداقل یک داور علمی خارجی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

هزینه تحصیل و بورسیه (Fees & Funding)

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ترکیه بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت خواهد بود. طبیعی است که شهریه دوره های که به زبان انگلیسی برگزار می شوند ، بالاتر از دوره هایی است که در آن زبان تدریس ترکی است.

آزمون ورودی (Entrance Exam )

اکثر متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه می بایست در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنند. آزمون ورودی اصلی در ترکیه(Academic Personnel and Graduate Education Entrance Exam (ALESنام دارد. برای ورود به اکثر دوره های ارشد، کسب حداقل نمره ۵۰ تا ۵۵ مورد نیاز است. طبیعی است که هرچه نمره کسب شده متقاضی بیشتر باشد ، شانس قبولی وی افزایش می یابد.

به طور کلی ، هدف از برگزاری آزمون  ALES ، اطمینان از این موضوع است که متقاضی تحصیل در دانشگاه های ترکیه ، حداقل مهارت های لازم به منظور تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در این کشور را دارد. آزمون در تاریخ های مشخص در طول سال برگزار می شوند. این امکان برای متقاضیان وجود دارد که نمره سایر آزمون های بین المللی نظیر GMAT با حداقل نمره ۵۰۰ یا GRE با حداقل نمره ۶۸۵، را به دانشگاه مورد نظر ارائه نمایند.

تحصیل دکتری در ترکیه

کشور ترکیه دارای یک سیستم آموزش عالی معتبر در سطح جهانی است. تحصیل در دوره دکتری در ترکیه به دوصورت تحصیل با بورس و یا بدون بورس تحصیلی امکان پذیر می باشد. تحصیل دکتری در ترکیه همراه با بورس تحصیلی همانطور که ذکر گردید، شرایط ایده آلی را برای فرد دانشجو فراهم می نماید و به نوعی اشتغال محسوب می گردد.

مزایای تحصیل در مقطع دکتری در کشور ترکیه:

به طور کلی، می توان مزایای تحصیل در دروه دکتری در دانشگاه های ترکیه را به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • هزینه معقول تحصیل و زندگی
  • تحصیل در دانشگاه های معتبر و مورد تائید وزارت علوم ایران
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
طول دوره دکتری (Duration)

دوره دکتری تمام وقت در کشور ترکیه ۴ سال به طول می انجامد.

استاد راهنما (Supervisor)

پایان نامه دکتری در کشور ترکیه توسط کمیته های نظارتی مختلفی ، نظارت می شود. دانشجویان دکتری در کشور ترکیه، پایان نامه خود را در مقطع دکتری، تحت نظارت یک یا دو استاد راهنما که باید از اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد نظر متقاضی باشند، انجام می دهند. استاد راهنما وظیفه نظارت بر امور آموزشی و تحقیقاتی دانشجو را داشته و همچنین بر روند انجام پایان نامه دانشجو نظارت دقیق و کامل داشته و به صورت دوره ای به دانشگاه گزارش ارائه می دهد.

آزمون جامع (Proficiency Exam)

این آزمون در اوایل دوره تحصیلی متقاضی دکتری برگزار خواهد شد. کمیته ارزیابی دانشگاه، پروپوزال پایان نامه دانشجو را از طریق آزمون کتبی و یک ارائه شفاهی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

هزینه تحصیل در ترکیه
هزینه تحصیل و بورسیه (Fees & Funding)

تحصیل در مقطع دکتری در کشور ترکیه رایگان نبوده و دانشجویان بین المللی نیاز به پرداخت شهریه دارند. علاوه بر این، دانشجویان می بایست هزینه های اقامت و زندگی خود را تامین نمایند. متقاضیان می توانند با هزینه ای معقول در دانشگاه های این کشور که مورد تائید وزارت علوم ایران نیز هستند ، تحصیل نمایند.

هزینه تحصیل دوره دکتری به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه برای دانشجویان بین المللی ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو به ازای هر سال است.

عوامل موثر در موفقیت در اخذ پذیرش

یکی از شروط اصلی و مهم موفقیت در دریافت پذیرش در مقطع دکتری، داشتن معدل بالا در دوره کارشناسی ارشد، مدرک زبان با نمره بالا و داشتن مقالات در ژورنال های معتبر علمی با ضریب تاثیر (IF) بالا است.

پیشنهاد مطالعه  هر چیزی که درباره مهاجرت به ایالات متحده آمریکا از طریق انواع ویزای مهاجرتی امریکا باید بدانیم!

گردآورنده :  موسسه حقوقی سروش نافع دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا