نکات طلایی درباره اخذ ویزای تحصیلی دانشجویی

ویزای تحصیلی دانشجویی

سؤالات زیادی در خصوص اخذ ویزای تحصیلی دانشجویی و مهاجرت تحصیلی و تمدید ویزای دانشجویی پرسیده می‌شود که نیاز به بررسی دارد. از سوی دیگر برخی از رسانه‌ها از ویزای تحصیلی دانشجویی به‌عنوان اقامت دائم یاد می‌کنند که این اصطلاح اشتباه است اما اخذ ویزای تحصیلی می‌تواند یکی از روش‌های واسطه برای رسیدن به اقامت دائم باشد و نقش مهمی در این مسیر دارد. مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی دانشجویی و رعایت شرایط و مراحل مشخص در این زمینه بسیار مهم است. دلهره متقاضیان اخذ ویزای دانشجویی بسیار قابل‌درک است. تنظیم مدارک اخذ ویزای تحصیلی و بررسی شرایط حضور در دانشگاه و استرسی که در خصوص مدرک زبان وجود دارد سبب می‌شود برخی از افراد از تصمیم خود منصرف شوند اما داشتن اطلاعات کامل و به‌روز درزمینۀ صدور ویزای تحصیلی سبب شده تا شانس پذیرش بیشتر از قبل باشد. مهاجرت تحصیلی یکی از روش‌های هموارسازی مسیر برای اخذ تابعیت کشور مقصد است.

ویزای تحصیلی دانشجویی به زبان ساده

اگر بخواهیم به زبانی ساده برای شما توضیح دهیم، شما صرفاً به‌واسطه ویزای تحصیلی دانشجویی نمی‌توانید اقامت دائم کشور مقصد را کسب کنید! این جمله نگرانی‌هایی به همراه دارد اما عجله نکنید. ویزای دانشجویی شرایط یک دوره اقامت مشخص در کشور محبوب خودتان را فراهم می‌سازد. به‌واسطه ویزای تحصیلی دانشجویی می‌توانید تخصصی یاد بگیرید و به دنبال تبدیل ویزای تحصیلی دانشجویی به ویزای کار باشید. به‌این‌ترتیب شما هم سواد خوب تحصیلی دارید و هم شرایطی خواهید داشت تا شانس خود را برای اقامت دائمی در کشور مقصد امتحان کنید.

ویزای دانشجویی

شرایط اخذ ویزای تحصیلی 

یکی از مهم‌ترین شرط برای اخذ ویزای دانشجویی، پذیرش تحصیلی است. در واقع شما باید در یکی از دانشگاه‌های کشور مورد نظر خود پذیرش داشته باشید. پذیرش برای هر کشور بر طبق شرایط تحصیلی و نظام آموزشی در نظر گرفته می‌شود و مشخص است که موقعیت پذیرش تحصیلی هر ساله با تغییراتی همراه است. بهترین راه مراجعه به سایت رسمی دانشگاه هدف است که توضیحاتی در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد. در گام بعدی نوبت به حساب و کتاب می‌رسد که موضوعی پراهمیت است. نیاز به اثبات تمکن مالی دارید و باید مشخص شود بودجه کافی برای بحث شهریه و زندگی در کشور مقصد دارید یا خیر این موضوع بسیار مهم است. شما باید سفارت را نسبت به تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیل در کشور مقصد متقاعد سازید.

نامه تمکن مالی شما نیاز به مهر و امضای بانک دارد. دانش زبانی یک نیروی محرک برای تحصیل در خارج از کشور است و رکن اصلی اخذ ویزای تحصیلی دانشجویی محسوب می‌شود. کسانی که سؤال می‌کنند بدون مدرک زبان هم می‌شود در خارج از کشور تحصیل کرد بهتر است بدانند که عملاً بدون تسلط حداقل نسبی به زبان رسمی کشور مقصد تحصیل برای شما بسیار دشوار و گاه غیرممکن خواهد بود هرچند که برخی از دانشگاه‌ها این شرط را در ابتدای راه برداشته‌اند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته مدارک زبان آیلتس و تافل دو موقعیت خوب برای ویزای تحصیلی دانشجویی و پذیرش تحصیلی محسوب می‌شود.

برخی از دانشگاه‌ها شرط سنی را برای پذیرش تحصیلی در نظر می‌گیرند و معتقد هستند که شخص نباید سن بالایی داشته باشد و به زبانی ساده‌تر نباید فاصله بین دوره فارغ‌التحصیلی و پذیرش در دانشگاه کشور مقصد زیاد باشد. بسیاری از دانشگاه‌ها برای تحصیلات تکمیلی اغلب شرایط سنی را آزادتر گذاشته‌اند.

مهاجرت تحصیلی

مراحل اخذ ویزای دانشجویی

برای ورود به مسیر اخذ ویزای تحصیلی دانشجویی ضمن بررسی شرایط تحصیل و هزینه‌ها نوبت به تنظیم مدارک می‌رسد. مدارکی که برای اخذ ویزای دانشجویی هر کشور نیاز است با کشور دیگر فرق دارد اما یک روال کلی وجود دارد که باهم بررسی می‌کنیم. دقت کنید که افراد نیاز به مدرک گذرنامه معتبر دارند و اعتبار گذرنامه بررسی می‌شود. شناسنامه و سایر مدارک هویتی بسیار مهم است. گواهی پذیرش تحصیلی که توسط دانشگاه صادر می‌شود باید ضمیمه مدارک شما باشد (بدون برگه پذیرش تحصیلی شانس کمی خواهید داشت).

شخص نیاز به تنظیم مدارک تحصیلی دوره‌های قبلی خود دارد که عبارت است از: گواهی پایان دوره دبیرستان و همین‌طور دوره پیش‌دانشگاهی و در صورت نیاز مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس.

از دیگر مدارک لازم تنظیم عکس و اسناد مربوط به تمکن مالی است.

پس از اطمینان از کامل بودن مدارک تحصیلی خود نیاز به تعیین وقت سفارت دارید که این کار بسته به کشور مقصد هم به صورت آنلاین و هم از طریق مراجعه حضوری صورت می‌گیرد. در روز مصاحبه نیاز به تحویل مدارک دارید که البته نیاز به اصل و ترجمه مدارک مورد نیاز است. شرایط مصاحبه و مراحل آن در سفارت هر کشور را کشور دیگر فرق دارد. هزینه صدور ویزای تحصیلی دانشجویی از سوی وزارت امور خارجه کشورها مشخص می‌شود و دریافت آن توسط سفارتخانه صورت می‌گیرد.

ویزای تحصیلی دانشجویی در لیست ویزای کوتاه‌مدت یا مدت موقت قرار دارد و اعتباری که برای آن در نظر گرفته می‌شود اغلب به صورت ۳ ماهه، ۶ ماهه و یک ساله است. البته که تمدید ویزای دانشجویی بر اساس وضعیت تحصیلی شخص و زمانی که برای اتمام درس خود نیاز دارد مشخص خواهد شد.

مهاجرت تحصیلی به خارج کشور

 اخذ پذیرش از دانشگاههای خارج از کشور

افرادی که قصد اخذ ویزای تحصیلی دانشجویی دارند اغلب می‌توانند در داخل کشور خود اقدام نماید. در صورتی که شرایط لازم در کشور خودتان فراهم نباشد به نزدیک‌ترین کشور ارجاع داده می‌شود.
برخی از کشورها دارای شرایط درخواست آنلاین دارند و برخی دیگر نیاز به حضور شخص خواهند داشت. در خصوص الحاق ویزای همراه اطلاعات از سوی هر کشور با کشور دیگر فرق دارد اما قانون کلی مهاجرت این‌طور نوشته است که اگر تمام نیازمندی‌ها و شرایط ویزای دانشجویی کشور مقصد برای متقاضی اصلی فراهم باشد می‌تواند پس از گذشت زمانی محدود درخواست ویزا برای ورود خانواده داشته باشد. کسانی که بورسیه کشور مقصد شده باشند در این زمینه اولویت بیشتری دارند.

پیشنهاد مطالعه  داشتن تابعیت چیست و انواع تابعیت در نظام حقوقی چه می باشد؟

برخی از کشورها تأکید ویژه‌ای بر اثبات تمکن مالی شخص اصلی برای ورود همراهان دارند. طبق قانون کلی برای ویزای تحصیلی دانشجویی ، دانشجو حق کار دانشجویی به مدت زمان مشخص که از سوی دانشگاه اعلام می‌شود (اغلب بین ۲۰ الی ۳۰ ساعت در هفته بر اساس مقطع تحصیلی) خواهد داشت. برخی از کشورها در این زمینه مجوز صادر می‌کنند و در برخی دیگر از کشورها بدون مجوز نیز شرایط قانونی کار فراهم است.

انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی

انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی 

انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی اصولاً به ویزای دانش‌آموزی و ویزای دانشجویی تقسیم‌بندی می‌شود. ویزاهای تحصیلی اغلب بر اساس دو نقطه تمایز گسترده طبقه‌بندی می‌شوند:

طبقه‌بندی ویزای دانشجویی بر اساس مدت‌زمان برنامه

بسته به مدت تصدی برنامه‌ای که متقاضی قصد انجام آن را دارد، کشورها اغلب ویزای تحصیلی دانشجویی را به ویزای تحصیلی کوتاه‌مدت یا ویزای تحصیلی بلندمدت تقسیم می‌کنند.

اغلب ویزاهای کوتاه‌مدت به دانشجویانی داده می‌شود که قصد دارند دوره کوتاه زبان یا دوره گواهینامه دیپلم را بگذرانند و کل مدت‌زمان آن اغلب به ۹۰ روز (۳ ماه) محدود می‌شود. از طرف دیگر ویزاهای بلندمدت به دانشجویانی داده می‌شود که قصد دارند دوره‌های مدرک دانشگاهی را طی کنند که فراتر از دوره ۳ ماهه باشند. این موارد می‌تواند شامل دوره‌های کارآموزی و برنامه‌های گواهی ۶ ماه و غیره باشد. کشورهای اتحادیه اروپا اغلب این طبقه‌بندی گسترده را دارند.

طبقه‌بندی ویزای دانشجویی بر اساس نوع برنامه دانشجو

صرف‌نظر از مدت دوره، برخی کشورها ویزای دانشجویی را بر اساس نوع دانشجو طبقه‌بندی می‌کنند. این نوع می‌تواند سطح مدرک مورداستفاده برای (کارشناسی، کارشناسی‌ارشد یا دکترا)، تبادل دانشجو یا دانشجوی متقاضی یک دوره حرفه‌ای یا دیپلم باشد. به‌طورکلی، ازآنجاکه این ویزاها به نوع آن نیز بستگی دارد، دانشجو باید بر اساس آن اقدام به پذیرش و اخذ ویزا کند. البته این موارد تا حدودی با تصدی مربوط می‌شوند. بااین‌حال، در این دسته‌ها، اولین نکته تمایز مدت‌زمان طولانی برنامه نیست.

مدارک مورد نیاز پذیرش تحصیلی

 اسناد لازم برای درخواست انواع ویزای دانشجویی

هر کشوری بسته به قوانین مهاجرت خود دارای لیست مشخصی از اسناد است. بااین‌حال، درحالی‌که شرایط دقیق ازنظر اصطلاحات واقعی متفاوت هستند، لیست کلی وجود دارد که برای اخذ انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی دانشجویی همه کشورها ضروری است. از الزاماً اسناد و مدارک ویزای تحصیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گذرنامه معتبر

داشتن گذرنامه ضرورت اصلی است. درحالی‌که به یک گذرنامه معتبر احتیاج دارید، آنچه باید بدانید این است که برای کشورهای مختلف، شرط اعتبار گذرنامه شما ممکن است متفاوت باشد. برخی از کشورها می‌خواهند شما تا پایان دوره حتی در زمان درخواست ویزای دانشجویی، اعتبار داشته باشید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که حداقل دو صفحه خالی در گذرنامه خود برای تمبر ویزا دارید. نکته قابل‌توجه این است که در صورت داشتن گذرنامه‌های منقضی شده، بازهم باید کپی از همه این گذرنامه‌ها را ارسال کنید.

اثبات حسن نیست متقاضی

مهم نیست که در کدام کشور متقاضی هستید، اگر متقاضی دریافت هر نوع ویزای تحصیلی دانشجویی هستید، باید بتوانید ثابت کنید که شما یک دانشجوی واقعی با حسن نیت هستید. این کار معمولاً با تأیید پذیرش در مؤسسه آموزشی آن کشور انجام می‌شود.

وضوح مالی

بیشتر کشورها از شما درخواست می‌کنند که ثابت کنید، شما قادر هستید نه‌تنها از پس شهریه و هزینه‌های دانشگاه، برمی‌آیید، بلکه منابع مالی لازمی در اختیار دارید که برای مدت‌زمان اقامت خود در آن کشور کافی باشد. درحالی‌که بسیاری از کشورها اثبات مقدار مشخصی از بودجه موردنیاز را از شما می‌خواهند، برخی از آن‌ها دستورالعمل‌های گسترده‌تری دارند. به‌عنوان‌مثال، بسیاری از کشورها در اروپا (مانند آلمان، هلند و غیره) می‌خواهند که اثبات کنید حداقل هزینه زندگی را که مطابق با استانداردهای دولت محاسبه می‌شود، در اختیار دارید. بر این اساس دانشجویان متقاضی ویزای تحصیلی دانشجویی در این کشورها باید اثبات کنند مبلغ مذکور به‌صورت نقدی در دسترس است.

مهارت زبانی

نکته دیگری که شاید در کشورهای مختلف موردنیاز باشد اثبات این است که شما می‌توانید به زبانی ارتباط برقرار کنید که می‌تواند وسیله آموزش شما باشد. ازآنجاکه بیشتر دانشجویان قصد تحصیل در کشورهای انگلیسی‌زبان را دارند، اکثر آن‌ها از شما درخواست می‌کنند که سطح مهارت زبان خود را اثبات کنید. به‌عنوان یک دانشجوی خارجی نیاز دارید تا به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید چه کتبی و چه کلامی باشد. این فرآیند معمولاً با حداقل نمره لازم برای آزمون‌های مختلف زبان انگلیسی مانند TOEFL ، IELTS و  PTE انجام می‌شود.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگرچه دانشگاه‌ها ممکن است هر یک از تست‌های فوق را قبول کنند، اما برای اخذ ویزا در بعضی مواقع، شرایط لازم به شیوه دیگری تعیین می‌شود. به عنوان مثال، کشور انگلیس آزمون «TOEFL» را برای ویزا ضروری نمی‌داند. از این رو، مهم است که قبل از اینکه متقاضی زبان انگلیسی را بنویسد، بررسی کند که اداره مهاجرت کشور آن آزمون را لازم می‌داند یا خیر. همچنین، دستورالعمل ویزا برای کشورهای مختلف معمولاً حداقل امتیاز را تعیین می‌کنند.

روند درخواست ویزای مهاجرتی دانشجویی

روند درخواست ویزای مهاجرتی دانشجویی

روند درخواست انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی دانشجویی بعد از دریافت نامه پذیرش دانشگاه انجام می‌شود. دانشجویانی که نامه قبولی خود را دریافت کرده‌اند موظف‌اند روند و مراحل درخواست ویزا را برای مهاجرت آغاز کنند.

داوطلبان می‌توانند از طریق دو روش زیر برای دریافت ویزای خود اقدام کنند:

۱ – فرآیند درخواست ویزای آنلاین:

داوطلبان می‌توانند از طریق روش آنلاین اقدام به اخذ ویزای تحصیلی دانشجویی خود کنند. از طریق روش آنلاین باید تمام فرم‌های درخواستی را به‌درستی پر کرد و اسناد و مدارک لازم را بارگذاری کرد. هرچند بعد از درخواست آنلاین برای مصاحبه و ثبت بیومتریک باید به سفارت کشور مدنظر در کشور خود متقاضی مراجعه کرد.

۲ – فرآیند درخواست ویزای آفلاین:

روند ویزای آفلاین به حضور متقاضی نیاز دارد تا فرم درخواست را بارگیری کنند، جزئیات را پر کرده و آن را در صورت نیاز ارائه دهند.

مرحله بعدی شامل پرداخت هزینه درخواست ویزا است.

از هر داوطلب خواسته می‌شود برای روند درخواست ویزای تحصیلی دانشجویی مبلعی را بپردازد. فرایند نهایی شامل مصاحبه و ثبت بیومتریک است. تعیین وقت مصاحبه، معمولاً به‌صورت آنلاین و از طریق رفتن به سایت سفارت موردنظر انجام می‌شود.

با توجه به این‌که تعداد متقاضیان زیاد است باید در انتخاب وقت برنامه‌ریزی لازم را انجام دهید تا به‌موقع به سفر خود برسید. لیست کامل اسناد و مدارک بستگی به کشوری دارد که متقاضی تحصیل در آنجا هستید. درحالی‌که برخی کشورها به اثبات پزشکی نیاز دارند، برخی ممکن است به‌حساب مسدود شده احتیاج داشته باشند. بسیاری از کشورها همچنین به انگیزه نامه یا SOP احتیاج دارند.

کسب آموزش باکیفیت در دانشگاه‌های برتر بین‌المللی برای بسیاری از افراد یک آرزوی رؤیایی است، اما بااین‌حال تنظیم بودجه می‌تواند یک مانع بزرگ برای تحقق آن رؤیاها باشد. برای غلبه بر این مانع، بسیاری از سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و دولت‌ها به دانشجویان بااستعداد بورس اعطا می‌کنند.

الزامات تمدید انواع ویزای مهاجرتی 

الزامات تمدید انواع ویزای مهاجرتی 

ویزا برای یک دوره زمانی خاص صادر می‌شود. اگر در این صورت، اجازه تحصیل شما قبل از اتمام تحصیلات (برنامه) منقضی شود، باید برای تمدید مجوز تحصیل اقدام کنید. در حالت ایده ال، شما باید حداقل ۳۰ روز قبل از انقضای مجوز فعلی خود اقدام کنید. داوطلبان می‌توانند درخواست خود را از طریق پست یا به‌صورت آنلاین ارسال کنند.

پس از اتمام درس تکلیف دانشجوی بین‌المللی چه خواهد شد؟

می‌دانید که ویزای تحصیلی دانشجویی شما به اندازه مدت زمان تحصیلی که دارید تمدید می‌شود. پس از اتمام درس دانشجویان بین‌المللی بر طبق قوانین مهاجرتی کشور مقصد می‌توانند مدت کوتاهی در آن کشور حضور داشته باشند این مدت زمان اغلب بین ۶۰ روز الی ۴ ماه اعلام می‌شود و بستگی به کشور مقصد و قوانین مهاجرتی آن دارد. برخی از کشورها نیز همین زمان کوتاه را در اختیار فرد نخواهد داد.

علاقه مندان به ادامه تحصیل در دانشگاههای خارج کشور و گرفتن تابعیت کشور مورد نظر با استفاده از ویزای تحصیلی دانشجویی می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سروش نافع دادمان تماس حاصل نمایند . وکلا و مشاورین امور مهاجرت موسسه دادمان آماده ارائه پاسخگویی و انجام امور اداری شما می باشند:

پیشنهاد مطالعه  امور مهاجرت

گردآورنده :  موسسه حقوقی سروش نافع دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا