آیا پارک خودرو جلو درب منزل جرم است؟

پارک خودرو جلو درب منزل

در عصر تکنولوژی و صنعت استفاده از خودرو امری اجتناب‌ناپذیر است و اتومبیل به یکی از کالاهای اساسی زندگی بشری تبدیل شده است. پارک خودرو جلو درب منزل در کلان شهرها و حتی شهرهای کوچک نیز تبدیل به یک موضوع حاشیه‌ساز برای شهروندان شده است. در این نوشتار از مجموعه مقالات مجله حقوقی دادمان به بررسی موضوع پارک ماشین جلو در خانه می پردازیم.

پارک خودرو جلو درب منزل چه حکمی در قانون دارد؟

پارک ماشین جلو در خانه خصوصا درب پارکینگ نمونه بارز مزاحمت است. مقنن در قانون، مزاحمت را تعریف نکرده است. اما از محتوای کلامش در ماده ۱۶۰ قانون آیین دادرسی مدنی می‌توان مزاحمت را این‌گونه تعریف کرد: رفتار فردی که برای متصرف مال غیر منقول مزاحمت و زحمتی در انتفاع (استفاده) وی از مال تحت سلطه خود بوجود می‌آورد.

حال با توجه به توضیحات آیا می‌توان از فردی که خودرو خویش را مقابل درب خانه دیگری پارک می‌کند و با این عمل مزاحمتی برای ساکنان به‌وجود می‌آورد در محاکم طرح دعوا کرد یا خیر؟

همان‌طور که می‌دانیم دعاوی به‌طور کلی به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. در دعاوی کیفری هدف مجازات است و در دعاوی حقوقی احقاق حق تضییع شده است. حال باید ببینیم که مزاحمت پارک خودرو جلو درب منزل تحت کدام دسته از عناوین جای می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه  جلوی درب خانه و مغازه، ملک خصوصی شما نمیباشد!!!
دعوای حقوقی مزاحمت از حق

در ماده ۱۶۰ قانون آیین دادرسی مدنی دعوای مزاحمت تعریف شده و حق مراجعه به دادگاه برای فردی که در استفاده از ملک خود دچار زحمت شده به رسمیت شناخته شده است.

فردی که از طرف دیگری مورد مزاحمت قرار گرفته می‌تواند با وجود شرایط، دادخواست رفع مزاحمت را به دادگاه ارائه دهد:

  • ادامه سبق تصرف
  • عدم خروج مال از ید سابق
  • وقوع مزاحمت

پارک ماشین جلو در خانه

طرح شکایت کیفری پارک خودرو جلو درب منزل دیگری و ایجاد مزاحمت از این طریق

فردی که بر علیه فرد دیگر اقامه دعوای حقوقی تحت عنوان مزاحمت کرده و دادگاه حکمی مبنی بر رفع مزاحمت صادر کرده است. درصورتی‌که مجددا از سوی همان شخص مورد مزاحمت قرار بگیرد (پارک مجدد خودرو جلو درب خانه) می‌تواند بر اساس ماده ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی اقدام به شکایت کیفری کند که مجازات مزاحم علاوه بر رفع مزاحمت پارک خودرو جلو درب منزل دیگری حبس از ۶ ماه تا ۲ سال است.

تماس با راهنمایی و رانندگی برای رفع مزاحمت پارکینگ

فرد می‌تواند با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس گرفته و خواستار رفع مزاحمت و مسدودی به علت پارک ماشین جلو درب منزل شود.

پلیس راهنمایی هم خودرو مذکور را به پارکینگ منتقل می‌کند. این امر مستلزم هیچ شرطی نبوده و پلیس راهنمایی بدون تحقیق و فوت وقت خودرو را به پارکینگ منتقل می‌کند.

پیشنهاد مطالعه  بستن زنجیر در ورودی کوچه ها در چه صورت قانونی است؟

7 دیدگاه دربارهٔ «آیا پارک خودرو جلو درب منزل جرم است؟»

  1. دروود، باید قوانین سخت تر و جریمه سنگین و ظبط گواهینامه به مدت حداقل ۳ماه تا یک سال از سوی مرجع قانون و پلیس راه صورت بگیره و ماشین در پارگینگ پلیس راه به مدت فوق و ذکر توقیف شود.
    چنانچه مالک خود رو با پرداخت عوارض پارکینگ میتواند مشکل رو حل کند ولی زرنگی و مزاحمت رو ترجیح میده ،
    ۲/ صاحب منازلی که مکررا مورد ازار و اذیت قرار گرفتن ،بتوانند از حق خود در چارچوب قانون ، استفاده کرده و ماشین خاطی رو به هر نحو ممکن دور کنند.
    سلب اسایش دیگران بهمراه زورگویی به یک مسیله جدی تبدیل شده،،وپلیس راه و صدا و سیما میتوانند فرهنگ سازی توام با اخطار و پیگرد قانونی رو به متخلفین گوش زد کنند.

    1. سلام وقت بخیر
      ما یک نمونه مزاحمت از یک منزل مسکونی با خودروهای مختلف جلوی پارکینگمون داریم و شکایت کردیم ایا به نتیجه میرسیم؟!! یا فقط ازش تعهد میگیرن چون این موضوع موجب درگیری لفظی و عربده کشی های طرف مقابل و ریختن آبروی ما شده
      هم شاکی هستیم برای سد معبر
      هم شاکی برای اعاده حیثیت

  2. از طریق همین ماده وسه ماده قانون میشه شکایت کرد عکس وفیلم بگیرید نترسید قاضی با توجه به علم قاضی رای خواهد داد چه طرف ماشینشو عمدی نگه داره جلو ساختمان شما چه سدمعبری مزاحمتی کنه در خیابان نزدیک ساختمان شما شکایت کنید اگه مشکل ساده باشه ابتدا شاید قاضی به شورا حل اختلاف بده وتعهدی بگیره ولی اگه درگیری وفحاشی رخ بده شما عدم سازش را در شورا حل اعلام کنید وفرد مزاحم رو محکوم کنید در صورت رای محکومی حتی یکبار تکرار کنه اون موقع دیگه رفع مزاحمت ونقدی که هست دوسالم میره آبخنک زیادم خرج نمیکنید دفترخدمات قضائیه و شکایت هزینه باشه هم ارزش داره طرف محکوم میشه

    1. سلام ممکنه راهنمایی کنید اگه عکس و فیلم نباشه فقط گزارش پلیس و گزارش فحاشی و گواهی پزشک قانونی برای جراحتی کمی که طرف مقابل وارد کرده میشه به نتیجه قاطعی رسید؟

    2. سلام
      ما در یک کوچه هستید که تعدادی از ساختمان ها ساختن و عقب نشینس کردن و تعدادی نسازختن. کوچه بدون عقب نشینی حدودا ۲ یا ۳ متری هستش. این عقب نشینس ها باعث شده که افراد ماشین پارک کنن.
      اون دست ملک ما جلوی خونه رویه رویی،یک تو رفتگی داره که اگه ماشین اونحا پارک بشه ، ما نمیتونیم ماشینمون رو از حیاط بیرون بیاریم و عملا مزاحم ماس. هر دفعه هم یکی میاد پارک میکنه و ما تا بخوایم پیداش کنیم کلی اذیت میشیم؟
      ایا راه قانونی وجود دارد که از شهرداری یا دادگاه حکم بگیریم که اون سمت کوچه، جلو دیوار ساختمان روبه رویی مانعی قانونی نسب شود که دیگه نتونه ماشین پارک کنه؟

  3. باسلام
    بنده یک آموزشگاه دارم که مرتب همسایه و غیر همسایه جلوی ساختمان پارک میکنند و باعث خلل در رفت مراجعین میشوند.
    مانع گذاشتم زنگ زدند ۱۳۷ شهرداری ،اومدند جمع کردند چکار کنم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا