چه کسانی مجوز تزریق ژل و بوتاکس را دارند و مجازات تزریق تقلبی چیست؟

مجوز تزریق ژل و بوتاکس

خطوط ریز و درشت و چین و چروک‌هایی که خواه ناخواه از ۲۵ سالگی به بعد روی پوست صورت ظاهر می‌شوند، برای بسیاری ناخوشایند هستند و حتی بر اعتماد به نفس فرد تاثیر می‌گذارند. از این رو، روز به روز به متقاضیان تزریق ژل و بوتاکس افزوده می‌شود. از طرف دیگر، بسیاری نیز به دلایل مختلف به تزریق ژل روی می‌آورند تا چهره باب میل خود را داشته باشند. در نگاه اول تزریق ژل و بوتاکس، ساده به نظر می‌رسد، اما اینطور نیست و صرفا باید توسط کسانی انجام شود که مجوز دارند.

پزشکان دارای مجوز تزریق ژل و بوتاکس

اولین گروه از کسانی که می‌توانند مجوز تزریق ژل و بوتاکس را بگیرند، پزشکان هستند. پزشکان عمومی یا متخصص می‌توانند در دوره‌های مربوطه شرکت کنند و با یادگیری نحوه تزریق، وارد دنیای بزرگ مداخلات زیبایی شوند. معمولا پزشکانی که جراح پلاستیک یا متخصص پوست هستند در این زمینه بهتر عمل می‌کنند، زیرا این افراد درباره آناتومی اعصاب و ماهیچه‌های صورت اطلاعات جامعی دارند و با مراجعه به آن‌ها، احتمال تزریق در جای نادرست و با زاویه اشتباه به حداقل می‌رسد.

دندانپزشکان دارای مجوز تزریق ژل و بوتاکس

دندانپزشکان دارای مجوز تزریق ژل و بوتاکس

گروه دوم دارای شرایط شرکت در دوره‌های تزریق ژل و بوتاکس و دریافت مدارک مربوطه، دندانپزشکان هستند. دندانپزشک‌ها نیز طی دوران تحصیل خود درباره آناتومی اعصاب و عضلات صورت اطلاعات زیادی کسب می‌کنند و در نتیجه، به ویژه آن‌هایی که تخصص جراحی فک و صورت دارند، افراد ذی‌صلاحی برای تزریق ژل و بوتاکس هستند.

البته این موضوع ابدا به این معنا نیست که دندانپزشک‌ها بدون هیچ دوره آموزشی می‌توانند وارد این کار شوند. در هر صورت شرکت در دوره‎های مربوطه و دریافت مدرک الزامی است. به همان اندازه که لزوما هر پزشکی نمی‌داند موهای زائد زیر چانه را چگونه از بین ببریم، الزاما هر پزشک یا دندانپزشکی هم نمی‌تواند ژل یا بوتاکس تزریق کند و حتما باید دوره‌های آموزشی را بگذراند.

تنها گروهی که قانونا امکان شرکت در دوره‌های تزریق ژل و بوتاکس را دارند و می‌توانند مجوز بگیرند، پزشکان هستند. با وجودی که پرستارها نیز طی دوران تحصیل خود با موارد متعددی که با سلامت فرد سروکار دارد، آشنایی پیدا می‌کنند اما طبق قانون تنها پزشکان اجازه تزریق ژل و بوتاکس را دارند.

پیشنهاد مطالعه  آیا زن برای عمل جراحی زیبایی به اجازه شوهر نیاز دارد؟

تزریق ژل و بوتاکس در آرایشگاه

تزریق ژل و بوتاکس از جمله تخلفات بهداشتی در آرایشگاه های زنانه می باشد که به نوعی مداخله غیرمجاز در امر پزشکی محسوب می شود که قابل تعقیب انتظامی می باشد و ممکن است موجب پلمپ شدن واحد صنفی شود.

این روز‌ها شاهد گسترش دامنه فعالیت آرایشگران در زمینه زیبایی پوست، مو و صورت هستیم به طوری که بعضی از بانوان برای دریافت خدمات برای پوست و مو به جای پزشک متخصص به آرایشگاه‌های زنانه مراجعه می‌کنند.

تبلیغات سالن‌های زیبایی و انتشار عکس‌هایی از تاثیر خدمات بر روی پوست مراجعه کنندگان در صفحه اینستاگرام و فضای مجازی موجب گرایش بیشتر بانوان و دختران جوان به استفاده از خدمات درمانی پوست و مو سالن آرایشی شده است.

در برخی سالن‌های زیبایی اقداماتی مانند تزریق ژل، کاشت ابرو، کاشت مژه، بن مژه، تاتو بدن و مداخلات پوستی انجام می‌شود که ارتباطی به حوزه آرایشگری ندارد و باید توسط پزشک انجام شود.

در آرایشگاه و بسیاری از سالن‌های مشابه خدمات مربوط به زیبایی پوست با قیمت‌هایی حتی بالاتر از نرخ پزشکان ارائه می‌شود و بانوان به ویژه دختران جوان استقبال می‌کنند بدون اینکه این پرسش را از خود بپرسند یک آرایشگر تخصصی در شناخت آناتومی صورت و پوست صورت دارد که اقدام به روش درمانی به ویژه تزریق ژل و بوتاکس برای اعضای صورت کند؟

آرایشگران اجازه دخالت در امور پزشکان ندارند!!
آرایشگران اجازه دخالت در امور پزشکان ندارند!!

آرایشگران اجازه دخالت در امور پزشکان ندارند و درصورت مشاهده و گزارش از مداخله درمانی آرایشگران برخورد قانونی انجام می‌شود.

آرایشگران حق انجام ماساژ درمانی و خدمات درمانی پوستی را که در حوزه پزشکان است ندارند، چون حیطه وظایف و اختیارات آرایشگران برایشان تعریف شده است.

دخالت آرایشگران در کار پزشکان جرم است و هیچ آرایشگری حق فرو کردن حتی یک سوزن بر پوست مشتری را ندارد‌.

آرایشگران پزشک نیستند و اطلاعی نسبت به آناتومی صورت و عصب صورت ندارند و با یک اقدام درمانی غیر اصولی سبب بروز آسیب جدی به پوست مراجعه کنندگان می‌شوند.

مراجعه کنندگان باید آگاه باشند که پوست خود را به دست آرایشگران نسپارند چرا که بسیاری از دستگاه‌هایی که در آرایشگاه‌ها استفاده می‌شود به صورت قاچاق وارد می‌شود.

پیشنهاد مطالعه  دیه کبودی صورت و اعضای بدن در قانون مجازات اسلامی
آرایشگران فقط اجازه فعالیت در حیطه آرایش و پیرایش دارند!

آرایشگران اجازه فعالیت آرایش ناخن، آرایش عروس، اصلاح صورت، ترمیم و اصلاح ابرو دارند و هرگونه خدمات درخارج از این چارچوب مانند لیزر پوست، لیزر کوچک کردن بینی، و رفع افتادگی پلک در آرایشگاه ها جرم به شمار میاد.

آگاهی مردم در این زمینه اهمیت بسزایی دارد و شهروندان به جای مراجعه به مراکز زیرزمینی در پوشش آرایشگاه به مراکز مجاز که دارای تابلو، پروانه کسب، تعرفه آرایشگاه، حق عضویت در اتحادیه که نشان دهنده سابقه آرایشگران است مراجعه کنند.

پیشنهاد مطالعه  تعهد و مسئولیت مدنی پزشکان در جرائم پزشکی طبق حقوق ایران چه می باشد؟

مداخله در امور پزشکی از سوی آرایشگران تخلف است!

بر اساس ماده۳قانون مربوط به مقررات امور پزشکی هرکس بدون داشتن پروانه رسمی به امور پزشکی اشتغال ورزد یا بدون پروانه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به تاسیس یکی از موسسات نماید یا پرونده خود را به دیگری واگذار یا پرونده دیگری را مورد استفاده قرار دهد بلافاصله محل کار آن‌ها تعطیل و به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و پرداخت جریمه نقدی از پنج میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

برای متخلفان پرداخت جزای نقدی، ابطال پرونده صنفی آرایشگاه، تعطیل موقت آرایشگاه، نصب پارچه تخلف صنفی برای آرایشگاه متخلف در نظر گرفته شده است.

در صورت دخالت غیر مجاز آرایشگاه زنانه در امور پزشکی با دستور بازپرس ویژه جرایم پزشکی نسبت به پلمپ آرایشگاه اقدام می‌شود.

گواهی آموزشی دوره‌ای آرایشگران دال بر مجوز بهداشتی نیست و افراد برای انجام کار‌های پزشکی به افراد بدون صلاحیت و آرایشگاه‌ها مراجعه نکنند.

طبق ماده ۳جرائم از ۵۰۰ تا ۵۰ میلیون ریال است و درصورتی که متخلف مجددا به کار خود ادامه دهد ۱۰۰ میلیون ریال جریمه خواهد شد.

مجازات تزریق ژل و بوتاکس تقلبی

مجازات تزریق ژل و بوتاکس تقلبی

تزریق ژل و بوتاکس به همان اندازه که می تواند بر زیبایی تاثیر بگذارد، به همان اندازه نیز می تواند باعث ایجاد صدمه در قسمت های مختلف پوست شود. اگر تزریق ژل و بوتاکس به صورت اصولی و توسط افراد متخصص انجام نشود، به جای زیبایی، باعث ایجاد چهره ای ناخوشایند در فرد می شود. گاهی ممکن است تزریق ژل و بوتاکس توسط افراد متخصص انجام شود، اما مواد مورد استفاده برای تزریق، تقلبی باشد. در این شرایط، در خوش‌بینانه ترین حالت، فرد با یک چهره ی کبود و متورم روبرو می شود.

منوط به ماده ۴۹۵ قانون جمهوری اسلامی، اگر پزشکی معالجه ی خود را براساس مقررات پزشکی و امور فنی انجام نداده و باعث ایجاد صدمات بدنی و یا تلفات در بیمار شود، موظف به پرداخت دیه خواهد بود. با این اوصاف، تزریق ژل و بوتاکس تقلبی در قانون ایران جرم محسوب شده و قابلیت پیگیری قانونی را دارد. البته در صورتی که ثابت شود قصوری از جانب پزشک رخ نداده و عوارض تزریق ژل و بوتاکس، ناشی از تقلبی بودن مواد نیست، پزشک عهده دار هیچ مسئولیتی نخواهد بود.

 زمانی که بر اثر تزریق ژل و بوتاکس تقلبی، صورت فرد دچار تورم و عفونت شود و یا در محل تزریق گودی ایجاد شود، می توان از پزشک معالج شکایت کرد. البته آسیب های ناشی از تزریق ژل و بوتاکس تقلبی به همین‌جا ختم نمی شود. آسیب به عصب چشم، افتادگی پلک، ایجاد توده های چربی روی سطح پوست و ناهمگونی محل تزریق با سایر قسمت های صورت، از دیگر آسیب هایی است که فرد را به شکایت علیه پزشک معالج ترغیب می کند.

در چنین مواردی، برای جبران خسارت مادی باید از پزشک معالج شکایت کرد. گذشته از آن، در طول انجام مراحل شکایت، درصد دیه ناشی از تزریق ژل و بوتاکس تقلبی مشخص شده و پزشک معالج مکلف به پرداخت آن است. مقدار دیه با توجه به میزان آسیب دیدگی و با نظر کمیسیون پزشکی مشخص می شود. البته به جز دیه، مجازات دیگری نیز برای پزشک معالج در نظر گرفته می شود که با توجه به آسیب های وارده و با نظر قاضی پرونده مشخص می شود. مثلا اگر تزریق توسط افراد غیر متخصصی که خود را پزشک عنوان کرده اند انجام شود، حبس نیز به دنبال خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه  سازمان پزشکی قانونی کجاست و چه وظایفی را بر عهده دارد؟

مزایای داشتن وکیل در پرونده تزریق ژل و بوتاکس تقلبی

به کمک یک وکیل زبده می توانید از پزشک متخلف شکایت کرده و طرح شکوائیه و همچنین رسیدگی به روند پرونده را به وکیل خود بسپارید. حضور وکیل، از مراجعات پی در پی موکلان به دادسرای جرایم پزشکی جلوگیری کرده و تخصص وکلا، روند پرونده را سرعت می بخشد.

تزریق ژل و بوتاکس در سالن های زیبایی مجاز است؟

اقداماتی مانند تزریق ژل که جزء مداخلات پوستی می باشد، در حیطه فعالیت پزشک بوده و به حوزه آرایشگری مربوط نمی باشد. در نتیجه، آرایشگران مجاز به تزریق ژل و بوتاکس نبوده و نباید در امور پزشکی مداخله کنند. تزریق ژل و بوتاکس باید توسط پزشک متخصص انجام پذیرد.

گروه مشاورین و وکلای موسسه حقوقی سروش نافع دادمان بستری است که شما عزیزان می توانید از طریق آن سوالات خود را درباره انواع مجوز تزریق ژل و بوتاکس و مساِیل حقوقی تخلفات پزشکی و ژل و بوتاکس تقلبی را در دعاوی حقوقی ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب خود را دریافت کنید:

مشاورین حقوقی و قضایی دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا