چگونگی شکایت از کارفرما برای رد نکردن بیمه

چگونگی شکایت از کارفرما برای رد نکردن بیمه

یکی دیگر از نکات و دانستنی های حقوقی کار و مشاغل دادمان که بسیار مهم میباشد بحث چگونگی شکایت از کارفرما برای رد نکردن بیمه میباشد .در قسمت های قبل به میزان جریمه عدم پرداخت حق بیمه کارگران اشاره شد و در این بخش میخواهیم نحوه چگونگی شکایت از کارفرما برای رد نکردن بیمه کارگران را برایتان طبق قانون وزارت کار و امور اجتماعی بیان کنیم.

چگونگی شکایت از کارفرما برای رد نکردن بیمه در قانون

برای این منظور ابتدا باید اقدام به اخذ رای موضوع ماده۱۴۸ قانون کار نمائید (البته چنانچه در تقاضای خود بحث سابقه بیمه را هم درخواست نموده باشید در این خصوص رای لازم صادر خواهد شد)  که مراحل اجرای رای بدین شرح است:

۱- رای قطعی توسط شما به واحد اجرای احکام دادگستری مربوطه تحویل گردد.

۲- رای توسط اجرای احکام دادگستری به کارفرما ابلاغ گردد.

۳- پس ابلاغ رای توسط اجرای احکام دادگستری به کارفرما٬ وی به شعبه تامین اجتماعی جهت پرداخت حق بیمه متعلقه مراجعه نموده وحق بیمه را پرداخت  نماید.

۴- در صورت عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما؛ به استناد رای قطعی و ابلاغ اجرای احکام دادگستری، شما باید از کارفرما شکایت(عمدتا کیفری!) نموده و از طریق مرجع قضائی پیگیری نمائید تا حق بیمه توسط کارفرما به سازمان پرداخت شود.

پیشنهاد مطالعه  جریمه بیمه نکردن کارگر و تاخیر در پرداخت حق بیمه چقدر است؟

الزام قانونی کارفرمایان به بیمه کردن کارگران

تمام کارگران و مشمولین قانون کار باید از روز نخست که در محلی آغاز به کار می‌کنند، بیمه شوند٬ این فرایند شامل همه کارگران و کارکنان اعم از قراردادی٬ رسمی٬ شرکتی یا پیمانی است.

یکی از وظایفی که قانون در مقابل کارگر به عهده کارفرما گذاشته است، حق بیمه کارگری است.

در ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی، حق بیمه عبارت است از وجوهی که براساس این قانون و برای استفاده از مزایای آن به سازمان پرداخت می‌گردد.

بر اساس بند ۵ این ماده، مزد معادل هر گونه وجوه و مزایای نقدی یا غیرنقدی مستمر است که در ازای کار به بیمه‌شده پرداخت می‌شود.

ماده ۳۰ قانون تامین اجتماعی به صراحت می‌گوید: کارفرمایان موظفند از کلیه وجوه و مزایای مذکور در بند ۵ ماده ۲ این قانون حق بیمه مقرر را کسر و به اضافه سهم خود به سازمان پرداخت‌ نمایند.

کارفرما وظیفه دارد از محل حق‌السعی کارگر یعنی مجموع هزینه‌هایی که برای مزد بگیر در نظرمی‌گیرد، بخشی را به صندوق سازمان تامین اجتماعی واریز کند. تامین اجتماعی در برابر این پرداخت نسبت به کارگرانی که در محیط کار اشتغال دارند باید تعهدات کوتاه و بلند مدتی داشته باشد تا بتواند ریسک ناشی از کار پوشش بدهد.

کارفرمایان طبق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه کارگران اقدام می کنند. در این قانون مقرر شده که کارفرما مکلف است تا پایان آخرین روز ماه بعد، فهرست و حق بیمه کارکنان را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کند.

هر فرد پس از آغاز بیمه پردازی می تواند از سازمان تأمین اجتماعی خدمات بیمه‌ای و درمانی را در چارچوب قوانین این سازمان مطالبه کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، در صورتی که کارفرما در زمینه حق بیمه کارگران قصور کند، بیمه شده می تواند با اطلاع دادن به نزدیک ترین شعبه یا مرکز ارتباطات مردمی (۱۴۲۰) این سازمان، تقاضای خود را در خصوص مراجعه بازرس به محل کار اعلام کند.

پیشنهاد مطالعه  عواقب استفاده از دفترچه بیمه درمانی دیگران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا