هر چیزی که درباره مهاجرت به روسیه از طریق انواع ویزای مهاجرتی روسیه باید بدانیم!

مهاجرت به روسیه

مهاجرت به روسیه و دریافت یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه و در نهایت دریافت تابعیت کشور روسیه و یکی از معتبر ترین پاسپورت های دنیا یکی از اهداف هر کسی است که قصد مهاجرت از کشور خود را به کشور روسیه دارد . روسیه کشوری واقع در شمال منطقه اوراسیا است که بخشی از آن در آسیای شمالی و بخشی دیگر از آن در اروپای شرقی قرار دارد . این کشور با اقیانوس آرام شمالی، اقیانوس منجمد شمالی، دریای خزر، دریای سیاه و دریایی بالتیک مرز آبی دارد .

البته علاوه بر این مرز های آبی این کشور با چهارده کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی دارد. روسیه با مساحت بیش از هفده میلیون کیلومتر مربع به عنوان پهناورترین کشور جهان شناخته می شود .

علی رغم مساحت بالای این کشور بخش زیادی از آن به دلیل سرمای زیاد خالی از سکنه است . جمعیت ساکنین آن کشور بالغ بر صد و چهل و چهار میلیون نفر است که اکثر آن ها مسیحی هستند. پایتخت و بزرگ ترین شهر این کشور مسکو نام دارد. زبان رسمی مردم روسیه زبان روسی و واحد پول آن روبل می باشد.

از شهرهای تاریخی و روستاهای زیبا تا میراث هنری و فرهنگی و طبیعت منحصر به ‌فرد آن نشانه این جاذبه ها است و شما گردشگران عزیز می توانید این ها را در سفر به روسیه تجربه کنید، فرقی نمی‌ کند که طرفدار فرهنگ و هنر باشید و آثار مشهورترین هنرمندان و نویسندگان و بناهای قدیمی و تاریخی یا به ماجراجویی در طبیعت علاقه داشته باشید، مهم این است که در روسیه با هر سلیقه ای میتوانید جاذبه‌ ای مناسب خودتان و علایق تان پیدا ‌کنید و از آن لذت ببرید.
صعود از کوه‌های آتش ‌فشانی، پیاده‌ روی در زیبا ترین مسیرهای کوهستانی، پیست‌ های اسکی و تماشای آثار هنری از معروف‌ ترین هنرمندان جهان، از جاذبه‌ های فوق العاده روسیه است.

انواع ویزای مهاجرتی روسیه

آشنایی با کشور روسیه قبل از مهاجرت

قبل از مهاجرت به روسیه و دریافت یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه و انتخاب یکی از شهرهای کشور روسیه برای اقامت و زندگی بهتر است با این کشور زیبا آشنا شویم .در ادامه با مشخصات کلی روسیه آشنا میشویم :

نام انگلیسی: Russia

نام عربی: روسیا

پایتخت: مسکو

قاره: آسیا

نوع حکومت و ساختار سیاسی: جمهوری فدرال

زبان‌های رسمی: روسی

زبان‌های رایج: اکراینی، ترکی، خانواده زبان های قفقازی

واحد پول: روبل؛ یک روبل روسیه معادل ۱۱/۶۷ دلار آمریکا

تعداد کشورهای بدون نیاز به ویزا: ۱۱۶

جمعیت: ۱۴۴۴۶۳۰۰۰ ملیون نفر (طبق آمار ثبت شده در سال۲۰۱۷)

منطقه زمانی: GMT+3 . UTC +2TO +12

دامنه اینترنتی: ru.

پیش شماره تلفن: ۰۰۷

مختصری درباره کشور روسیه

مطمئنا برای کسانی که قصد مهاجرت به روسیه را از طریق اخذ یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه  چه ویزای کار چه ویزای تحصیل و یا ازدواج در روسیه را دارند معرفی و آشنایی باکشور و شهرهای مهم روسیه از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.کشور روسیه با دارا بودن مساحتی برابر با ۱۷،۰۷۵،۴۰۰ کیلومتر مربع وسیع ترین کشور جهان است. و از لحاظ جمعیت نیز با داشتن ۱۴۳ میلیون نفر جمعیت، در رتبه نهم جهان قرار گرفته است. در کشور روسیه حدود ۱۶۰ قوم و ملیت زندگی می‌کنند.

زبان رسمی کشور روسیه روسی است و دلیل وجود قومیت های گوناگون زبان انگلیسی زبان دوم روسیه محسوب می­ شود. تعدد قومیت ها سبب شده تا علاوه بر چندین زبان، مذاهب بسیاری نیز در روسیه حضور داشته باشند. اقتصادی این کشور بیشتر وابسته به نفت و گاز است و هزینه زندگی در روسیه مناسب و مقرون به صرفه است برای مثال شما می توانید با ۷۵۰ دلار در ماه زندگی مرفهی داشته باشید.

مهاجرت و زندگی در کشور روسیه می‌تواند انتخاب سختی برای مهاجرانی باشد که از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی روسیه قصد زندگی در این کشور را دارند زیرا میزان آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای آن بالا است همچنین آب و هوای مناسبی ندارد زیرا روسیه کشور سردسیری است و دمای هوا در آن گاهی به ۳۰ درجه زیر صفر نیز میرسد اما در عین حال ممکن است تابستانهای سوزانی داشته باشد و دمای هوا تا ۴۰ درجه بالای صفر هم برود.

کشور روسیه

جغرافیای کشور روسیه

روسیه در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع است و با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی؛ و نیز با دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد. روسیه با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی دارد و با کشورهای پیرامون دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد.

همسایگان زمینی روسیه عبارتند از:

درجنوب خاور آسیا : کره شمالی، چین، مغولستان، و قزاقستان

در جنوب باختر قفقاز : جمهوری آذربایجان و گرجستان

در باختر اروپا : اوکراین، بلاروس، لتونی، استونی، فنلاند و نروژ؛ و در بخش جدامانده کالینینگراد با کشورهای لیتوانی و لهستان

آب و هوای کشور روسیه

تعیین آب و هوای روسیه به طور کلی با یک منطقه از آن دشوار است فقط به طور عمومی در مورد آب و هوا این کشور می توان گفت تابستان گرم و زمستان در برخی مناطق بسیار سرد است.اختلاف آب ‌و هوایی از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر در کل این کشور بسیار محسوس است، که دلیل آن را می توان وسعت زیاد کشور روسیه دانست .مساله آب و هوا برای کسانی که از طریق اخذ انواع ویزای مهاجرتی روسیه اقدام به مهاجرت به روسیه میکنند مهم می باشد. در ادامه با سرما و گرمای کشور روسیه بیشتر آشنایتان می کنیم:

  • تاثیرات قاره ای

🔺 به طور کلی، آب و هوای روسیه را می توان تحت تاثیر آب و هوای قاره ای با تابستان گرم تا خیلی گرم و زمستان های بسیار سرد با درجه حرارت -۳۰ درجه سانتیگراد و بارش برف پایین و گاهی اوقات سنگین توصیف کرد.

🔺 روسیه و اروپای مرکزی اروپا دارای آب و هوای متنوعی هستند؛ کمترین مناطق در امتداد ساحل بالتیک است.

🔺 بعضی از باد های شرقی که بوران نامیده می شوند نیز در این کشور می وزند و باعث سردتر شدن دما در زمان برف می شوند.

  • پراکندگی بارش

🔺 بارش نزولات جوی در مناطق مختلف روسیه از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است.

🔺 قسمت های غربی روسیه دارای بیشترین بارندگی تا ۷۵۰ میلی متر هستند و از مناطق پربارش این کشور محسوب می شوند.

🔺 مناطق جنوبی و جنوب شرقی در Stepes روسیه با خشک ترین مناطق  و میانگین سالانه کمتر از ۲۰۰ میلی متر هستند.

  •  فصل تابستان روسی

🔺آب و هوای روسیه در تابستان بیشتر خشک و آفتابی است.

🔺در روسیه ممکن است نور خورشید ۹ ساعت شبانه روز باشد و یا بعد از ظهر و یا شب در هوای محلی رعد و برق را تجربه کنید.

  • فصل زمستان روسی

🔺 تقریبا در همه جای روسیه، زمستان می تواند بسیار سرد با سرما و برف باشد.

🔺 جالب است بدانید اولین برف در آب و هوای روسیه اغلب در اوایل ماه اکتبر رخ می دهد.

🔺 بهار و پاییز نیز کاملا ناشیانه گاهی اوقات توسط سیستم های فشار پایین می بارش باران یا بارش برف و باد قوی را به همراه می آورند.

  • سیبری

🔺 این منطقه آب و هوای روسیه به زمستان بسیار سرد خود مشهور است، اما تابستان های گرم کوتاه و مرطوبی دارد.

🔺 در سیبری میانگین بارش در حدود ۵۰۰ میلی متر و، بیشترین بارش در فصل بهار و پاییز است.

🔺 زمستان بیشتر خشک و برف از اواخر اکتبر تا اواسط مارس به زمین می افتد.

🔺 در فصل زمستان آب و هوا می تواند گاهی اوقات خطرناک می شود قبول کنید زندگی کردن در دمای زیر -۳۵ درجه سانتیگراد، باد قوی و برف بسیار سخت است.

🔺 سردترین مکان در روسیه در منطقه مرکزی سیبیری واقع شده است جایی که درجه حرارت زمستان تقریبا به کمترین میزان خود در جهان می رسد

🔺 باورتان می شود که در دمای زیر -۵۰ درجه سانتیگراد در ماه ژانویه بتوانید حتی نفس بکشید؛ باورش دور از ذهن است خصوصا اگر به گرما علاقه و دلبستگی شدیدی داشته باشید.

  • جنوب اروپایی روسیه

🔺 خوشبخانه آب و هوای روسیه در زمستان این منطقه، کوتاه تر از شمال آن است.

🔺 مناطق شمالی و شمال شرقی اطراف دریای سیاه، زمستان خفیف تر، اما بارندگی های مکرر در تمام طول سال را در کارنامه خود ثبت کرده اند.

  • کنار دریا

🔺 مناطق ساحلی خلیج روسیه دارای آب و هوای اقیانوسی و سرد با بیشینه دمایی حدود ۱۰ درجه سانتیگراد است

🔺 ناحیه کوچک در نزدیکی دریای سیاه با گرم ترین ماه بالاتر از ۲۲ درجه سانتیگراد و سردترین ماه زیر -۳ درجه سانتیگراد نیز وجود دارد.

  • لباس مورد نیاز

🔺 با توجه به آب و هوا منطقه ای که از بازدید می کند لباس مورد نیاز نیز متفاوت انتخاب می شود.

🔺 اما فراموش نکنید که در زمستان روسیه فرقی نمی کند کجا باشید به میزان قابل توجهی لباس گرم و خیلی گرم نیاز خواهید داشت.

🔺 علاوه بر آن به منظور آماده شدن برای شرایط شدید در مناطق شمالی و شمال شرقی سیبری در زمستان نیاز به استفاده از لباس های مخصوص خواهید داشت.

 آشنایی با شهرهای مهم روسیه

قبل از مهاجرت به روسیه از طریق هر کدام از انواع ویزای مهاجرتی روسیه و دریافت تابعیت این کشور بهتر است با شهرهای مهم روسیه آشنا شویم .در ادامه با معرفی شهرهای روسیه با شما هستیم. از مهم ترین و بزرگ ترین شهر های روسیه میتوان پایتخت این کشور مسکو را نام برد و از دیگر شهر های دیدنی و پر جاذبه روسیه میتوان به سنت پترزبورگ، پسکوف و پچوری، نووگورود، یکاترینبورگ، سوزدال، ولادیمیر و کارلیا اشاره کرد،

شهرهای روسیه مسکو
شهر مسکو

 مسکو پایتخت روسیه، شهر زیبایی است که با تاریخ و فرهنگ این کشور عجین شده است، این شهر یکی از سرزنده ‌ترین و پرهیجان ‌ترین شهرهای روسیه و اروپا است که بیش از ۱۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، جاذبه‌ های زندگی شهری مثل مراکز خرید بزرگ و باشکوه، در خیابان‌های جذاب و دیدنی آن به چشم می‌ خورند، مسکو شهری است که آن را با کلیسا های زیبا و گنبد های رنگارنگ، میدان سرخ، کاخ بزرگ کرملین و موزه‌های دیدنی و متعدد میتوان شناخت و در گوشه و کنار این شهر تاریخی جاذبه ‌های گردشگری و آثار معماری باشکوه است که شما می توانید با مهاجرت به روسیه از طذیق یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه و سفر به مسکو به بازدید از این زیبایی ها بپردازید، شهری که در آن حتی ایستگاه ‌های مترو هم به زیبایی قصرهای مجلل تزیین شده‌اند .

شهر مسکو

کلان‌ شهر مسکو از نظر دارا بودن مؤسسات علمی، ورزشی و آموزشی از رتبه خوبی در سطح جهان برخوردار است به طوری که بیش ‌ترین امکانات ورزشی را در کل جهان به خود اختصاص داده‌است، مسکو دارای اقلیم قاره‌ای مرطوب با زمستان‌هایی طولانی و سرد و تابستان‌هایی کوتاه و گرم می‌باشد، نام مسکو برگرفته از نام رود موسکوا است.
در روسی قدیم آن را ” گراد ماسکوف ” به معنای شهرِ کنارِ رودِ مسکو می شناختند. نخستین اشاره به نام این شهر در سال ۱۱۴۷ دیده می‌ شود زمانی که یوری دولگوروکی، شاهزاده ناوگورود سورسکی را با این جملات فراخواند : ” ای برادر، نزد من آی، به مسکو” ، ۹ سال بعد در سال ۱۱۵۶ شاهزاده یوری دالگاروکی روستوف دستور ساخت یک دیوار چوبی یعنی کرملین را داد، دیواری که شهر تازه‌ بنیاد را منحصر به فرد کرد .

شهر سن پترزبورگ زندگی در روسیه
شهر سن پترزبورگ

شهر سن پترزبورگ پس از مسکو دومین شهر بزرگ روسیه می‌ باشد که در شمال‌ غرب این کشور واقع شده‌ است و همچنین پرجمعیت ‌ترین شهر اروپا پس از لندن پاریس و مسکو است، بعدها اما با فروپاشی شوروی دوباره به همان نام قدیمی یعنی سن پترزبورگ نامیده شد، سن پترزبورگ شمالی ‌ترین شهر پرجمعیت جهان است که موقعیت جغرافیایی این شهر باعث می‌ شود تا در اوایل تابستان طولانی شدن تابش آفتاب مانع از تاریکی هوا شود و اغلب اوقات شبانه‌ روز هوا یا روشن است یا حالتی گرگ و میش دارد، به همین خاطر این شب ‌ها را شب ‌های سفید می ‌نامند که یکی از ویژگی ‌های جذاب سن پترزبورگ به شمار می‌ رود و بیشتر مواقع مردم در خیابان ها به تفریح و شب نشینی می پردازند و این امر می تواند برای شما جذاب باشد و از همراهی با مردم یا تماشای این جشن ها و پایکوبی ها لذت بخش باشد و یکی از شهرهایی است که برای مهاجرت به روسیه از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه مورد توجه مهاجران قرار میگیرد.

این شهر در سال ۱۷۰۳ به دستور  پتر کبیر و با نظارت او ساخته شد و از آن زمان تا سال ۱۹۱۸ میلادی پایتخت روسیه بود، مدتی پتروگراد نام داشت ولی پس از سرنگونی فرمانروایی تزارها به نام لنین یا لنینگراد خوانده شد و با فروپاشی شوروی در این کشور به نام پیشینش بازگردانده شد .

شهرهای پسکوف و پچوری
شهرهای پسکوف و پچوری

شهر قدیمی و تاریخی پسکوف واقع در شمال غرب روسیه و در ۳۰ کیلومتری استونی است که با وجود کلیسای ترینتی میتوان گفت که یکی از مراکز گردشگری محبوب محسوب می شود. قدمت پسکوف به ۹۰۳ میلادی میرسه، پسکوف هنوز بسیاری از دیوارهای قرون وسطایی شهر رو حفظ کرده و پر از کلیساهای کوچک و زیبا با معماری افسانه ای بیزانس است .

پشت دیوارهای فرو ریخته کرملین، کلیسای پر زرق و برق ترینیتی دیده می شود که قطعا یکی از زیبا ترین جاذبه های دیدنی پسکوف به شمار میرود، یه رانندگی کوتاه از پسکوف شما رو به شهر کوچک پچوری میرسونه که به خاطر صومعه هاش بسیار در روسیه معروف است و این صومعه ها در سال ۱۴۷۳ میلادی افتتاح شد  .

مهاجرت به روسیه و مساله دین و مذهب

بی شک، شناخت دین مردم روسیه برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشور روسیه را دارند، و یا گردشگران و در نهایت همه کسانی که از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه قصد مهاجرت به کشور روسیه را دارند موضوعی قابل تحقیق و جالب به نظر می رسد. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با سابقه دین در روسیه و معرفی ادیان روسیه، دین اصلی مردم روسیه، اسلام در روسیه و شیعیان روسیه آشنا نماییم.

مساله دین و مذهب کشور روسیه

معرفی ادیان کشور روسیه

از آنجا که کشور روسیه به عنوان بزرگترین کشور جهان شناخته شده است و همچنین کشوری اروپایی، آسیایی است، و به علت پیشرفت چشم گیر در قرن جدید و مهاجرت از کشورهای هم جوار به روسیه برای تحصیل، تجارت، زندگی و… با استفاده از انواع ویزای مهاجرتی روسیه  به این کشور در سالهای ۲۰۰۰ میلادی به بعد شاهد حضور ادیان مختلف در این کشور هستیم.

جالب است بدانید با تدابیر اندیشیده دولت روسیه تمام ادیان بصورتی مسالمت آمیز در کنار هم در کشور روسیه زندگی می کنند.

از جمله این ادیان می توان به دین مسیحیت، اسلام، بودائیان، و یهودیان اشاره نمود که البته تعدادی هم هستند که اعتقادات خاصی ندارند.

سابقه دین مردم روسیه

هزار سال پیش دین رسمی در کشور روسیه نبود و مردم به نیروی خیر و شر طبیعی باور داشتند. در آن زمان تزارها بر روسیه حکومت می کردند و خود را جانشین خدا در زمین می دانستند و هر کس با آنها مخالفت می کرد را به حکم مخالفت با خدا اعدام می کردند. البته حاکمانی مهربان نیز داشتند مانند ایوان مخوف که قبل از صدور هر حکمی ساعت ها در خلوت با خدا عبادت می کرد.

دین اصلی مردم روسیه

پس از تزار ها و در زمان حکومت شخصی به نام ولادیمیر کبیر بود که تصمیم گرفت برای مردمش دین ثابتی انتخاب کند، و برای همین نمایندگانش را برای تحقیق در مورد ادیان مختلف به کشورهای دیگر فرستاد. پس از بررسی های فراوان و گشت و گذارهای زیاد، نمایندگان او مجذوب شکوه و عظمت قسطنطنیه (استانبول) کنونی شدند.

ولادیمیر با شور و مشورت با حاکم قسطنطنیه، دین این شهر یعنی مسحیت را به کشور روسیه برد. در نتیجه دین مسحیت ارتودکس دین مردم روسیه شناخته شد و دیگر حاکمان روسیه با این دین به قدرت و رسمیت رسیدند.

هم اکنون نیز مسحیت (ارتودکس) دین غالب مردم روسیه را تشکیل داده و به عنوان اولین دین رسمی کشور روسیه شناخته شده است.

تاریخچه اسلام در روسیه

در زمانی حدود ۷۰۰ سال پیش و در زمان حملات مغول، ازبک خان حاکم قسمتی از روسیه شد و می توان گفت اولین بار در زمان وی اسلام وارد کشور روسیه شد.

البته تاریخ بر این باور است که گسترش اسلام در روسیه بعد از عهدنامه گلستان و ترکمنچای در زمان فتحعلی شاه بود که طی آن،  ۱۷ شهر شیعه نشین ایران در اختیار روسیه قرار  گرفت و این خود باعث ورود شیعیان به کشور روسیه شد. در نتیجه مسلمانان وارد کشور روسیه شدند .

اسلام در روسیه

سه دوره مهم حضور شیعیان در کشور روسیه

تاریخ  ورود اسلام به روسیه پر از فراز و نشیبات زیادی است. اما اگر بخواهیم یک تقسیم بندی کلی داشته باشیم، تاریخ اسلام در روسیه به سه قسمت تقسیم می شود در ذیل به شرح آن می پردازیم.

۱- از ابتدای ورود مسلمانان تا انقلاب اکتبر ۱۹۱۷

این دوره از دوران سخت حضور  مسلمانان در روسیه به شمار می رفت. مسلمانان شیعی و سنی توسط یک مرکز که در تفلیس قرار داشت اداره می شدند. مسلمانان در این دوره حق تحصیل نداشتند و بعد از گذشت مدتی مراکز محدودی با نام سمینار یا ایجاد شد که تعداد محدودی از مسلمانان را با شرایط سخت می پذیرفتند.

۲- از اکتبر ۱۹۱۷ تا فروپاشی کمونیست شوروی

این دوره که دوره اسلام هراسی در روسیه نیز نام دارد حدود ۷۳ طول کشید. این سالها سخت ترین دوره حضور مسلمانان در روسیه بود، که در این دوران مبارزه با دین و دین ستیزی در روسیه شکل گرفت. بسیاری از مدارس دینی تعطیل شدند و تربیت دینی کودکان ممنوع شد و بسیاری از مساجد و کلیسا ها تعطیل شدند.

بطوری که در سال ۱۹۱۷ در روسیه حدود سی هزار مسجد وجود داشت اما این مساجد در سال ۱۹۴۸ به ۴۰۰ مسجد کاهش یافت. در این مدت طولانی حکومت کمونیست ها، دین اسلام به شدت سرکوب شد و تمام مظاهر مسلمانان از بین رفت. و کشتار مسلمانان روسیه (شیعه و سنی)و سرکوب شدید دین در دهه ۱۹۳۰، موجب شد مسلمانان به کشورهای دیگر مهاجرت کنند . بزرگترین مهاجرت تاریخی شیعبیان در دهه ۱۹۳۰ اتفاق افتاد که طی آن جمعیت قابل توجهی از شیعیان روسیه به قزاقستان و سیبری مهاجرت نمودند.

 ۳- دوران بعد از فروپاشی شوروی

در دهه ۱۹۹۰ به بعد کم کم با فروپاشی کمونیست شوروی، مسلمانان جان تازه ای گرفتند. فروپاشی شوروی شرایط مناسبی برای مسلمانان ایجاد کرد، اما نه به طور کامل، تا زمانی که عده ای از طلابی که از روسیه برای تحصیل به ایران سفر کرده بودند، به کشور روسیه بازگشتند. در نتیجه اعتقادات اسلامی و دینی در بین مسلمانان روسیه پرورش یافت، بطوری که  در سال ۱۹۹۱ در روسیه اولین مرکز فرهنگ اسلامی در شهر مسکو افتتاح شد.

مساجد باز سازی شدند و کلیساها جان گرفتند، بطوری که در شهر های مختلف روسیه مساجد برای عبادت مسلمانان ساخته شده است و امروز نسخه های چاپی قران به راحتی در اختیار مسلمانان روسیه قرار می گیرد.

اسلام دومین دین مردم روسیه

اکثر مسلمانان روسیه سنی مذهب بوده و در مناطق (قفقاز، کازان و باشقیرستان) سکونت دارند. در دهه های اخیر به اسلام در روسیه نگاهی ویژه شده چرا که طبق آمار و گزارشات، انتظار می رود طی چند سال آینده اسلام نخستین دین رسمی کشور روسیه شود و این موضوع مهمی برای کسانی است که قصد مهاجرت به روسیه را از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی روسیه دارند.

امروز دین اسلام، بعد از مسیحیت ارتودوکس، دومین دین مردم روسیه است.

جمعیت مسلمانان روسیه

طبق آمار ۲۰۱۳ جمعیت مسلمانان روسیه حدود ۱۵ تا  ۲۰ میلیون نفر گزارش شده است.  حدود ۳ میلیون نفر آنها را شیعیان تشکیل داده اند، که اکثر آنها مهاجرانی هستند که از آذربایجان و… به شهر های مسکو سنت پترزبورگ و سیبری رفته و در آنجا سکنی گزیدند.

دلایل گسترش اسلام در روسیه

سالهاست میان دولت روسیه و ایران صلحی پایدار برقرار است. این عامل خود باعث گسترش اسلام در روسیه شده است. از این گذشته سه دلیل مهم و اصلی برای حمایت روسیه از ایران و روابط نزدیک این دو کشور وجود دارد به اعتقاد دولت روس:

الف) شیعیان حامی اقلیت های دینی به ویژه مسیحیان در جهان هستند.

ب) دین اسلام مخالف “تندرو خاص جریان‌های بنیادگرای سنی مذهب است.

ج) با تقویت جریان‌های شیعی در جهان، می‌توان سایر مسلمانان را به پذیرش کثرت و مدارا دینی تشویق کرد.

به عقیده ولادمیر پوتین رئیس جمهور کشور روسیه :

دین اسلام نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی تعامل بین ادیان در جهان دارد. و به گفته وی تعداد مساجد روسیه در دو دهه اخیر دو برابر شده است.

در سال ۲۰۰۵ کشور روسیه عضو ناظر سازمان همکاری اسلامی گشته و در این سازمان حضوری فعال و چشمگیر دارد.

مسجد جامع مسکو در کشور روسیه

ساخت بزرگترین مسجد اروپا در روسیه

در سال ۲۰۱۶ بزرگترین مسجد اروپا به نام مسجد جامع مسکو در کشور روسیه ساخته شد و رئیس جمهور روسیه (ولادیمیر پوتین) در مراسم افتتاح این مسجد اذعان نمود که، انگیزه ساخت این مسجد بدلیل نقش مهم مسلمانان در جامعه چند مذهبی روسیه است. و فرمود که در قران آمده است” باید در کارهای خیر از یکدیگر پیشی بگیریم.

پیشنهاد مطالعه  هر چیزی که درباره مهاجرت به ایالات متحده آمریکا از طریق انواع ویزای مهاجرتی امریکا باید بدانیم!

آشنایی با تفریحات رایگان در مسکو

مسکو شهر تاریخی و دیدنی است که می توان از آن به عنوان گنجینه ی ارزشمند روسیه نام برد. شما می توانید ساعت ها در این شهر راه بروید و از تماشای ساختمان ها و خیابان های سنگ فرش شده این شهر نهایت لذت را ببرید. با توجه به این که بهترین زمان سفر به روسیه فصل تابستان است و تورهای متنوعی برای این مقصد جذاب وجود دارد ما در این مطلب از مجله حقوقی دادمان قصد داریم تا درباره مورد تفریحات رایگان در مسکو صحبت کنیم.چون مطمئنا برای کسانی که قصد مهاجرت به روسیه را از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه دارند جالب میباشد.

 درست است که مسکو یکی از گران ترین شهرهای روسیه است اما با این وجود به منظور جذب گردشگر دولت این کشور بازدید از برخی جاذبه های شهر مسکو مانند تالار بولشوی، باشکوه ترین سالن اپرا در روسیه ، معرفی بهترین رستوران های خیابانی مسکو ، تورسکایا، لوکس ترین خیابان شهر مسکو را رایگان اعلام کرده تا گردشگران بتوانند با تماشای آن ها بیشتر با این شهر و فرهنگ روسی آشنا شوند؛ در صورتی که مسافر این شهر هستید پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب تفریحات رایگان در مسکو با ما همراه باشید.

پارک-گورکی-مسکو سفارت روسیه
۱- بازدید از پارک های مسکو

شهر مسکو در روسیه بیش از ۶۰ پارک دارد که ورود به بیشتر آن ها آزاد و رایگان است. اکثر پارک های مسکو برای سپری کردن زمان و استراحت در یک فضای سبز مناسب است به طوری می توان گفت برخی از آن ها می توانند چند روز شما را سرگرم کنند.

برای گشت و گذار در پارک این شهر باید بگوییم که اگر علاقمند به تماشای کاخ های قرن هجدهم دارید به پارک تساریتسینو (Tsaritsyno) بروید و از موسیقی های عصرگاهی این مکان هم نهایت لذت را ببرید. به غیر این می توانید در اطراف رودخانه ای در مسکو به نام کولومنسکو قدم بزنید یا به پارک کوسکُوو (Kuskovo) بروید و از قدم زدن در یکی از مکان های غم انگیز در داستان های عاشقانه روسی تجربه ی جدیدی را بدست بیاورید. پارک جنگلی دیگری به نام ایزمایلوا (Izmailovo) هم وجود دارد که می توانید در آن به دوچرخه سواری بپردازید. البته پارک دیگری هم به نام VDNKh وجود دارد که می توانید در آن عظمت شوروی سابق را تماشا کنید. برای کسانی که از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه اقامت و مهاجرت به روسیه را در برنامه زندگی خود قرار داده اند همیشه می‌توانند در پارک ‌های مسکو فعالیتی متناسب با سلیقه خود را پیدا کنند.

۲- گوش دادن به موسیقی کلاسیک

در صورتی که شما از علاقمندان موسیقی کلاسیک هستید، شهر مسکو می توانید بهشتی برین برای شما باشد که با استفاده از هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی روسیه تابعیت کشور روسیه را دریافت کرده اید . مکان های زیادی در شهر مسکو وجود دارد که می توانید در آن ها موسیقی کلاسیک به طور رایگان گوش کنید اما توجه داشته باشید که حتما برنامه ها را از قبل بررسی بنمایید. اغلب در موزه های مسکو موسیقی کلاسیک اجرا می شود و شما می توانید یک شب را در موزه های این شهر از شنیدن موسیقی کلاسیک نهایت لذت را ببرید. برای این منظور می توانید به موزه های خانه بولگاکوف، خانه چخوف، مارینا تسوتایوا، خانه فیودور شالیاپین و … بروید.

لازم به ذکر است که بگوییم کنسرواتور چایکوفسکی به طور منظم در تعطیلات آخر هفته اجرا دارد. علاوه بر این شما می‌ توانید به طور رایگان در کنسرت‌ های دانشجویی و اجرای آخر هفته در آکادمی موسیقی روسیه هم شرکت کنید و از موسیقی های کلاسیکی که در آن ها اجرا می شود لذت ببرید.

مترو گردی در مسکو کشور روسیه
۳- در مسکو متروگردی کنید!

یکی از بهترین تفریحات رایگان در شهر مسکو بازدید از متروهای این شهر است. همانطور که می دانید متروهای مسکو یکی از زیباترین ایستگاه ها به شمار می رود و از ۲۰۶ ایستگاه مترویی که در این شهر وجود دارد حدود ۴۴ ایستگاه آن جزئی از میراث فرهنگی جهان محسوب می شود و تاریخ مخصوص به خودش را دارد.

۴- کاوش در کلیساهای ارتدوکس

همانطور که می دانید مسکو شهر تاریخی روسیه است، پس جای تعجب نیست که جاذبه های تاریخی متنعی داشته باشد. از همین رو یکی از تفریحات رایگان در مسکو می تواند کاوش در کلیساهای ارتدوکس این شهر باشد. عبادتگاه هایی که قدمت آن ها به قرن ۱۵ میلادی برمی گردد و عبارتند از کلیسای جامع سنت باسیل، کلیساهای منطقه کرملین، کلیسای عیسی منجی، کلیسای نوودیچی، کلیسای الیاس پیامبر و کلیسای یلوخوف

توجه داشته باشید که برای بازدید از کلیساهای این شهر زنان می بایست لباس مناسب بپوشند و موهای سرشان را بپوشانند و مردان نباید شلوارک بپوشند و موهای سرشان را بپوشانند.

۵- به سمت جشنواره های موسیقی رایگان بروید!

در شهر مسکو باشگاه ها، کلوب ها و بارهای بسیاری ساخته شده است که بیشتر از آنچه که بخواهید تصورش را بکنید میزبان کنسرت های رایگان هستند. شما می توانید در باشگاه دوما برای موسیقی مستقل ایندی بروید و یا به کلوب دیگری به نام رودهاوس بروید و برای موسیقی ریتمیک و بلوز سر بزنید و یا ببینید که چه کسی در بار پانج وجودی اجرا دارد. حتما قبل از این که بروید به این مکان های نام برده شده از وب سایت های این مکان ها اطلاعات لازم را بدست بیاورید.یکی از پیشنهادات ویژه مخصوص کسانی که از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه  اقدام به مهاجرت به روسیه کرده اند شرکت در این جشواره های رایگان موسیقی می باشد.

اقامت در روسیه و موزه های مسکو
۶- بازدید از موزه ها به طور رایگان

بازدید از موزه های شهر مسکو از دیگر تفریحات رایگان مسکو است. ورود به بسیاری از موزه های این شهر در سومین یکشنبه ی هر ماه رایگان می باشد. علاوه بر این ورود به برخی از موزه های این در بیشتر مواقع بدون پرداخت هیچ هزینه ‌ای ممکن است؛ شما می توانید یک گردش ادبی در مسکو را با بازدید از خانه ماکسیم گورکی در عمارت مجلل هنر نوین آغاز کنید. در صورتی که علاقمند به داشتن اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ متروی مسکو هستید، از موزه ملی مترو مسکو بازدید کنید و از مجموعه منحصر به‌فرد این موزه، از ماشین‌های قدیمی مترو لذت ببرید.

۷- اسکی روی یخ بروید

یکی از محبوب ترین تفریحات رایگان در مسکو اسکی بر روی یخ است. برای این فعالیت زمستانی شما می بایست یک جفت اسکیت داشته باشید تا به بتوانید به صورت رایگان در زمین های اسکیت تمرین کنید. یک پیست اسکی به نام چیستای پاتریاچ بوندز (Chistye Patriarch) وجود دارد که شما می توانید به صورت رایگان در آن از خدمات اسکی بهره ببرید. دیگر پیستی که می توانید بر روی آن به طور رایگان اسکی کنید رینگ اسکیت گام  (GUM) است. البته در بیشتر پارک های مسکو پیست های اسکی وجود دارد که بتوانید به طور رایگان به اسکی بپردازید.حتما بعد از مهاجرت به روسیه با استفاده از یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه اسکی روی یخ فراموش نشود.

اسکی روی یخ در مسکو زندگی در روسیه

۸- به تماشای رایگان تئاتر بروید

قطعا رفتن به تئاترهای روسی حال و هوای دیگری می تواند داشته باشد، کشوری با داستان های بی نظیر و فوق العاده که به اجرا در آوردن آن ها بسیار می تواند تماشایی باشد. توجه داشته باشید که ورود به سالن تئاتر بولشوی یا دیگر تئاترهای خیال انگیز مسکو به طور رایگان امکان پذیر نیست، پس الکی دلتان را صابون نزنید.

اما اگر طرفدار تئاتر هستید و بودجه کافی را برای بازدید از تئاترهای این کشور ندارید می توانید به سمت تئاترهای دانشجویی که در موسسه هنر مدرن و مدرسه عالی اقتصاد شرکت کنید، حتما از قبل بلیط ورود به این اجراها را رزرو کنید.

۹- به تماشای معماری مسکو بروید

یکی دیگر از تفریحات رایگان مسکو که بسیار هم طرفدار دارد، تماشای معماری های تاریخی مسکو است. در طی ۸۷۹ سالی گذشته بناهای زیادی در این شهر ساخته شده است که ارزش دیدن را دارد. شما می توانید برای هفته ها برای تماشای آن ها وقت بگذرانید و از تماشای مجسمه های قرن هفدهم، کلیساهای باروک، آسمان خراش های سبک استالینیستی، ساختمان کانستراکتیویستی و سازه های شیشه ای و سیمانی می باشد.

 تعطیلات رسمی در کشور روسیه

هر سال در کشور روسیه روس ها بیش از ۵۰ روز از تعطیلات رسمی را جشن می گیرند، تعطیلات رسمی در روسیه شامل جشن های ملی و مذهبی و مراسم های مختلف می شود. روس ها مکان هایی دارند برای این مراسم های مذهبی مانند کلیسا ها مساجد و… .تعطیلات و مناسبت های کشور روسیه یکی دیگر از مواردی هر چند جزیی برای کسانی است که با استفاده از هر کدام از انواع ویزای مهاجرتی روسیه اقدام به مهاجرت و در نهایت اقامت و زندگی در یکی از شهرهای کشور روسیه کرده اند.

سال جدید

یکی از مهم ترین و محبوب ترین تعطیلات رسمی در روسیه به مناسبت سال جدید است. آن ها این شب را با یک درخت سال نو، هدیه، شام خانوادگی و یک آتش بازی با شکوه می گذرانند، این شب در شب قبل از ۱ ژانویه جشن گرفته می شود. ویژگی های اصلی سال نو روسی پاپانوئل، ملکه برفی، سالاد های مخصوص، ساعت چینی کرملین، سخنان رئیس جمهور در تلویزیون و تماشای فیلم های کمدی و طنز در کنار اعضای خانواده می باشد.

کریسمس

این روز بعد از عید پاک دومین تعطیلات مذهبی در این کشور می باشد. که در شب ۶ ژانویه جشن گرفته می شود، کلیسا های ارتدکس در سراسر کشور این روز را جشن می گیرند، مردم برای کریسمس خانه های خود را تزئین می کنند و این شب را با شام مفصلی جشن می گیرند. مردم اغلب داستان های بخت و اقبال می گویند و دختران مجرد دوست دارند بجای اسم شخصیت اصلی نام آن ها  در این داستان ها گفته شود.

این روز بعد از عید پاک دومین تعطیلات مذهبی در این کشور می باشد.

روز تاتیانا (روز کارشناسی ارشد)

این روز در ۲۵ ژانویه جشن گرفته می شود، این روز روز شهادت تاتیانای رم، الیزابت ملکه روسیه و امضای حکم تاسیس دانشگاه دولتی مسکو است که بعد ها، مرکز علوم و فرهنگ روسیه شد. اکنون روز تولد این دانشگاه برای همه دانش آموزان روسی تعطیل شده است. وضعیت این روز به طور سمی تایید شده است. در این روز دانشجویان از حامی خود تاتیانا یاد می کنند و پایان زمستان و امتحانات خود را جشن می گیرند. هر شهر و دانشگاه سنت های خود را دارد مانند نمایش های مختلف، بازی ها، فراغت های آزاد و سرگرمی.

در این روز دانشجویان از حامی خود تاتیانا یاد می کنند و پایان زمستان و امتحانات خود را جشن می گیرند.

روز پدر

در زمان شوروی این روز ارتش و نیروی دریایی شوروی بود و این روز را به تمامی پرسنل نظامی تبریک می گفتند. در روسیه ی امروز، ۲۳ فوریه نه تنها برای پرسنل نظامی تعطیل است بلکه برای هر مرد با صرف نظر از این که آیا خدمت نظامی را گذرانده اند یا خیر علاوه بر سلام، مردان می توانند انتظار هدیه نیز از همکاران و عزیزانشان داشته باشند.

در زمان شوروی این روز ارتش و نیروی دریایی شوروی بود و این روز را به تمامی پرسنل نظامی تبریک می گفتند.

 جشنواره Maslenitsa

این یک تعطیلات سنتی برای دیدن زمستان و خوش آمد گویی به بهار است، همچنین یک هفته قبل از ظهور جشن، مردم یک دیگر را برای خوردن پنکیک دعوت می کنند، در روز هفتم جشنواره مردم در فضای آزاد جمع می شوند برای سرگرمی و خداحافظی با زمستان.

این یک تعطیلات سنتی برای دیدن زمستان و خوش آمد گویی به بهار است.

روز جهانی زن

این روز به عنوان روز زن در همه جا شناخته شده است و در ۸ مارس این روز را جشن می گیرند، به همه زنان کشور از دختران کوچک تا مادر بزرگ ها تبریک می گویند و نشانه هایی از تحسین دریافت می شود. آن ها چیزهای خوب مانند گل  و هدیه دریافت می کنند.

این روز به عنوان روز زن در همه جا شناخته شده است.

عید پاک

این تعطیلات در اوایل بهار در روسیه جشن گرفته می شود.کلیسا های ارتدکس خدمات رسمی را ارائه می دهند و مردم به یکدیگر تبریک می گویند، تخم مرغ رنگ می کنند و این روز را با هم جشن می گیرند. یکی از نشانه های عید پاک تخم مرغ های رنگی و زیبا است.

این تعطیلات در اوایل بهار در روسیه جشن گرفته می شود.

بهار و روز کار

در زمان شوروی روز اول ماه مه به عنوان روز بین المللی کارگر شناخته شد. روز همبستگی تعطیل رسمی. از ویژگی های اصلی این روز می توان به تظاهرات انبوه در کنار خیابان های اصلی اشاره کرد. ازجمله میدان سرخ در مسکو، با راهنمایی های بلند و تبریک از رهبران حزب کمونیست در سیستم عامل ها. حالا روز بهار و کار است.اتحادیه های کارگری تظاهرات هایی را برنامه ریزی می کنند که برای محافظت از حقوق کارگران طراحی شده اند.

در زمان شوروی روز اول ماه مه به عنوان روز بین المللی کارگر شناخته شد.

روز پیروزی

این روز یک تعطیلات عمده در کشور است. که تاریخ آن ۹ مه می باشد. روسها پیروزی بر آلمان نازی و پایان آن چه به عنوان جنگ میهنی بزرگ (از ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵) شناخته می شود را جشن می گیرند. جشن های بزرگ در سر تا سر کشور برگزار می شوند از جمله راهپیمایی به آرامگاه سربازان گم نام در مسکو.نمایشگاه های نظامی از جمله آتش بازی و نمایش ها در بسیاری از شهر ها اجرا می شود.

این روز یک تعطیلات عمده در کشور است.

روز روسیه

این مناسبت در تاریخ ۱۲ژوئن جشن گرفته می شود. نمایش ها و رویداد های دیگر در سر تا سر کشور برگزار می شود. روز روسیه در سال ۱۹۹۰ برای به رسمیت شناختن اعلامیه حاکمیت فدراسیون روسیه تاسیس شد.

این مناسبت در تاریخ ۱۲ژوئن جشن گرفته می شود.

تعطیلات مذهبی مردم روسیه

نمایندگان اعتراف مختلف مذهبی روسیه مجموعه ای از سنت های خود را دارند. به عنوان مثال، مسلمانان ماه رمضان را می بینند و پایان آن را جشن می گیرند و آن را عید قربان می نامند. (این عید را در ایران هم نیز جشن می گیرند).

محبوب‌ترین غذاهای روسی که حتما بعد از مهاجرت به روسیه باید امتحان کرد

قبل اینکه با استفاده از یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه اقدام به شروع کارهای اقامت و مهاجرتتان به روسیه را انجام دهید بد نیست درباره سلایق غذایی و ذائقه چشایی مردم روسیه و همچنین غذاهای معروف شهرهای مختلف روسیه  اطلاعاتی داشته باشید.در ادامه چند تا از معروف ترین غذاهای روسی را برایتان معرفی میکنیم:

بلینی غذای معروف روسیه
بلینی

بلینی نوعی پنکیک یا کرم است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن شامل تخم مرغ، شیر و آرد هستند و معمولا به شکل نازک و بزرگ آماده شده و ممکن است با خامه ترش، مربا، عسل، خاویار یا ماهی قزل آلا مورد استفاده قرار بگیرد و شکل آن معمولا به صورت پیچیده شده، به صورتی که قارچ، پنیر، گوشت، سیب‌زمینی، کلم و بسیاری دیگر از مواد غذایی در داخل آن گذاشته شده دیده می‌شود است و بیشتر در فستیوال معروف “مالنیتسا” ( Maslenitsa ) مورد استفاده قرار می‌گیرد که به خاطر شکلش نماد خورشید در روزهای سرد زمستانی است

سیرنیکی غذای روسیه
سیرنیکی

این غذا یک غذای محبوب در آشپزی روسیه و اوکراین است و مواد اصلی آن را پنیر، تخم مرغ، آرد و نمک تشکیل داده و معمولا به عنوان وعده صبحانه به همراه خامه ترش یا مربا مورد استفاده قرار می‌گیرد و نان آن برگرفته از نام “سیر” که در زبان روسی به معنای “پنیر” است گرفته شده و این پنیر در روسیه بسیار محبوب است

کاشا غذای روسیه
کاشا

کاشا به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاهای آشپزی روسی شناخته شده است که از زمان بسیار قدیم مورد استفاده مردم این کشور بوده است که عناصر الی آن از بلغور جو دوسر و دانه های جامد (گندم، ارزن، برنج و غیره) تشکیل شده‌اند و راه‌های مختلفی برای آماده سازی و سرو آن وجود دارد و همچنین ممکن است به عنوان صبحانه و یا حتی پیش غذا نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

زندگی در آلمان پلمنی
پلمنی

این غذای محبوب به نوعی غذایی باستانی دراین کشور به شمار رفته و جز مهمی از پذیرایی این مراسم بوده است چرا که گوشت در این غذا نماد قربانی کردن است و نوع سنتی آن معمولا با گوشت گوسفند، گاو و یا خوک تهیه می‌شود که در خمیری که از آرد تشکیل شده است قرار گرفته و به در آب پخته می‌شود و در هنگام سرو خامه ترش به آن اضافه شده و میل می‌شود که امروزه خامه ترش جای خود را به سس مایونز یا انواع سس‌های مزه دهنده دیگر داده است و همچنین از آن در سوپ‌های مختلف هم استفاده می‌شود.

برش

برش سوپی بسیار محبوب در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی است و شما می توانید آن را با رنگ قرمز مایل به بنفش و طعم شیرین تشخیص دهید که در روسیه این سوپ برای صدها سال شناخته شده و پخته شده است که غذای محبوب “کاترین کبیر” بوده و عنصر اصلی آن چغندر است و لازم به ذکر است که برش سنتی با گوشت و یا احتمالا مرغ پخته می‌شده است، اما شما می توانید نسخه‌های گیاهی این سوپ را پیدا کنید و مواد دیگری مانند کلم، هویج، سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگیرا در آن ببینید و در برخی از مناطق ممکن است شامل لوبیای کریستالی، سیب، ریشه ها، مغزهای گیاهی باشد، اما برش به طور سنتی با سیر، گیاهان و خامه ترش سرو می‌شود.

پیروگ سفارت آلمان
پیروگ

پیروگ یک پای یا پیراشکی بزرگ است که می‌توان داخل آن را با سبزی‌های معطر و یا گوشت پر کرد که تعداد زیادی از دستور‌العمل های پخت در مورد آن وجود دارد که می‌توانند بنا به سلیقه آشپز آن متفاوت باشند به طوری که ممکن است یکبار برای شما پیراشکی بسته پر از مواد سرو شده و باری دیگر به صورت باز و بریده شده باشد

سالاد الویه

هیچ مراسم سال نویی بدون سالاد الویه برگزار نمی‌شود که به عنوان سالادی روسی در بین غیر روس‌ها مشهور شده است که مواد اصلی آن تشکیل شده از سیب زمینی، سبزیجات، تخم مرغ، هویج یا گوشت مرغ است که با سس مایونز و یا سسهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد کمی متفاوت تر از آنچه که در کشور خودمان تهیه می‌شود است و جزیی جدا نشدنی از جشن‌های سال نو شوروی سابق و همچنین زمان حال است.

بیف استراگانوف اقامت در روسیه
بیف استراگانوف

این غذای بسیار لذیذ و محبوب ازموادی مانند گوشت گاو خرد شده، پیاز و خامه تشکیل شده و طرفداران بسیار زیادی نیز در ایران دارد و در زمان قدیم توسط فردی به نام ” آندره دوپونت ” که آشپزی فرنسوی در خدمت دوکی به نام “استراگانوف” بود تهیه می‌شده و این غذا به مرور زمان تبدیل به یکی از غذاهای بسیار محبوب روسی و جهانی تبدیل شد.

آکروشکا زندگی در روسیه
آکروشکا

اکروشکا به سوپ سردی گفته می‌شود که مخصوص تابستان است و مواد تشکیل دهنده اصلی شامل سبزیجات خام خرد شده، گوشت چرخ شده، تخم مرغ و سیب زمینی است که با کواس (یک نوشیدنی غنی شده از چاودار سیاه) و خامه ترش خورده می‌شود که شباهت زیادی به ” آب دوغ خیار” ایرانی نیز دارد و بسیار لذیذ است.

سوپ کلم کشور روسیه
سوپ کلم

از آنجایی که سوپ محبوبیت زیادی بین روس‌ها دارد این سوپ نیز از غذاهای بسیار مورد استفاده در کشور روسیه است که مواد اصلی این غذا کلم شیرین و کلم بروکلی، سرکه، سیب زمینی، کره، پیاز و گاها گوشت است و طعم این سوپ شیرین و ترش است و برای متعادل کردن طعمش به آن سرکه‌ای خاص اضافه شده که طعم آن را لذت بخش می‌کند.

اگر از غذاهایی که مردم کشور روسیه می‌پزند خوشتان آمده است و قصد سفر به آن را دارید پیشنهاد می کنیم به پایتخت کشور روسیه یعنی مسکو سفر کنید.

دریافت تابعیت روسیه

چند حقیقت مهم و شاید عجیبی که به عنوان یک مهاجر درباره روسیه باید بدانید

فیلم برداری در مترو ممنوع است و پلیس با مشاهده آن می تواند گوشی شما را ضبط کند.

دارو در همه مناطق به یک میزان یافت نمی شود ممکن است در بعضی از مناطق داروخانه ها، مجهز به همه داروها نباشند

با کفش وارد خانه کسی نشوید

دست خالی به جایی نروید

اگر یک روس به شما چیزی را تعارف کرد می توانید قبول کنید

بدون دلیل لبخند نزنید

در فضای بسته سوت نزنید

بطری خالی را روی میز نگذارید (اگر در منزل یک روس هستید)

اقتصاد و ویزای کار در روسیه

 ۸ حقیقت جالب راجع به اقتصاد روسیه

هر چند روسیه پس از سقوط شوروی هنوز با مشکلات اقتصادی زیادی دست به گریبان است اما این کشور یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از بیزینس اینسایدر، به دنبال سقوط اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۹۰، دولت جدید روسیه اصلاحات ساختاری زیادی را در حوزه اقتصادی دنبال کرده است. این کشور اکنون در حال تلاش برای بازسازی مجدد موقعیت اقتصادی خود است. افرادی که قصد مهاجرت به روسیه را با استفاده از یکی از انواع ویزای مهاجرتی کاری روسیه دارند اقتصاد کشور روسیه برایشان بسیار مهم است در ادامه با حقایقی جالب راجع به اقتصاد این کشور آشنا می‌شوید:

۱- ذخایر ارزی نیرومند

روسیه با در اختیار داشتن ۴۶۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی و سطح بدهی ۲۹ درصدی بدهی در مقایسه با تولید ناخالص داخلی دارای ذخایر کافی به پاسخ دادن نوسانات بازار است. این مساله باعث شده است تا علی رغم نرخ رشد نسبتاً پایین ۱.۵ درصدی در سال، بازارهای مالی این کشور کمتر تحت تأثیر بازارهای جهانی قرار گیرند.

۲- افت سنگین تولید پس از سقوط شوروی

از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ حجم تولیدات صنعتی روسیه ۴۵ درصد سقوط کرد و میزان تولیدات ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۰۰ حدود نصف حجم تولیدات ناخالص داخلی این کشور در سال ۱۹۹۱ شد.

۳- اقتصاد متکی به انرژی

بخش بزرگی از صادرات روسیه را صادرات نفت و گاز تشکیل می‌دهد به گونه‌ای که سهم این اقلام از سبد صادراتی روسیه ۵۹ درصد است. سال گذشته روسیه ۱۱.۱۶ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد که در تاریخ این کشور بی سابقه است.

۴ فقر

بیش از ۱۳ درصد جمعیت روسیه در حال حاضر در خط فقر و یا زیر خط فقر زندگی می‌کنند. دولت روسیه با سرمایه گذاری ۳۸۰ میلیارد دلاری در زیرساخت‌ها، مدرن سازی نظام آموزشی و درمانی، مسکن و کشاورزی به دنبال کاستن از جمعیت ۱۹.۳ میلیون نفری فقیر این کشور است.

۵- میلیاردرهای روسی

مسکو یکی میزبانان مطرح ثروتمندان در روسیه است. در سراسر این کشور بیش از ۷۰ نفر با ثروت یک میلیارد دلار و بیشتر زندگی می‌کنند که برخی از آنها ارتباط نزدیکی با قدرت دارند.

۶- کاهش ارزش پول ملی

ارزش روبل در بحران مالی این کشور که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به وقوع پیوست، حدود ۵۰ درصد کاهش یافت که بخش بزرگی از این کاهش ناشی از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه این کشور است.

۷- دستمزد ماهانه در روسیه

متوسط دستمزد ماهانه روس‌ها ۴۲ هزار و ۴۱۳ روبل یا ۶۷۰ دلار است که هر چند در بین کشورهای عضو گروه بیست رقم پایینی است اما سطح آن از سال ۲۰۱۶ تاکنون تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته است.

۸- حضور پر رنگ در قاره آفریقا

روسیه یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری کشورهای آفریقایی نظیر مصر، آفریقای جنوبی و بوتسوانا است. این کشور تنها در ماه ژانویه امسال ۲۶۷ میلیون دلار در معادن الماس زیمباوه سرمایه گذاری کرد.

اقتصاد کشور روسیه

مهاجرت و اقتصاد کشور روسیه

 کشور روسیه رشد اقتصادی قابل‌ ملاحظه ای دارد و که حاکی از فعالیت‌های تجاری غربی‌ها در این کشور است. این تحولات اقتصادی رو به رشد سبب شده تا به یکی از مقاصد متقاضیان مهاجرت به روسیه از طریق هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی روسیه بدل شود و نرخ مهاجرت به روسیه را در سالهای اخیر بالا برده است. بسیاری از این مهاجرین در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ اقامت یافته اند.

برای مهاجران نکته منفی دیگری که در مقابل رشد اقتصادی قرار می‌گیرد، میزان بالای جرم و جنایت و مسائل امنیتی است که باید از سمت کسانی که قصد مهاجرت به روسیه از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه را دارند مورد توجه قرار بگیرند. با این تفاسیر اکثر مهاجران این کشور، توانسته اند به خوبی زندگی خود را به سطوح بالای استاندارهای موجود برسانند و این امر موجب آن می شود تا این اشخاص بتوانند زندگی خود را در محله های بالاتر و امن تر شهر سپری کنند.

برای این مهاجران مسائل مربوط به بروکراسی و فساد اداری و مشکلات در خدمات به مشتریان نسبت به میزان جرم و ناامنی تأثیر بیشتری بر زندگی شان می گذارد. از سوی دیگر در شهرهای بزرگ روسیه امکانات موجود برای مهاجران بسیار خوب است و شرایط مساعدی برای مهاجران به روسیه در دسترسی به مدارس بین‌المللی و همچنین دسترسی به مراکز بهداشتی مناسب وجود دارد است.

دیگر عامل مؤثر در انتخاب مهاجران برای زندگی در روسیه  آگاهی از هزینه زندگی در روسیه است. در ادامه ما خواهیم کوشید تا شما را بیشتر از هزینه زندگی در روسیه آگاه سازیم.

هزینه زندگی بعد از مهاجرت به روسیه

هزینه های زندگی بعد از مهاجرت به روسیه  موضوع مهمی که برای تمام افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را از طریق اخذ یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه دارند بسیار حائز اهمیت است. میتوان گفت مهمترین مسئله مطرح شده می باشد، بحث مربوط به هزینه‌های مهاجرت به روسیه و به طور کلی زندگی در این کشور است. در کل می توان این موضوع را به دو بخش هزینه زندگی فردی و هزینه زندگی دانشجویی دسته بندی نماییم که عبارتند از:

هزینه‌های زندگی فردی در روسیه

هزینه زندگی در روسیه حدودا به مجموع ۴۰۰ دلار در ماه میرسد (به جز اجاره خانه)

هزینه خوراک برای یک نفر تقریبا ۱۰۰ دلار ماهیانه

هزینه تلفن همراه در یک ماه تقریبا ۱۰ دلار در ماه

هزینه اجاره خانه از ۳۰۰ دلار به بالا در هر ماه

هزینه رفت وآمد و حمل و نقل عمومی تقریبا ۴۰ دلار ماهیانه

هزینه اینترنت یک ماهه با سرعت بالا تقریبا ۸ دلار در ماه

هزینه فست فود مانند مک دونالد، ساندویچ، نوشابه ۵ دلار در ماه

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه

خوابگاه : بین ۵۰ تا ۲۵۰ دلار بصورت ماهیانه

رفت و آمد: حدود ۱۰ دلار در ماه (با داشتن کارت دانشجویی)

هزینه خوراک : ماهیانه بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ دلار

انواع ویزای مهاجرتی روسیه

تا اینجای مقاله راجع به آداب و رسوم و قوانین و شرایط زندگی و هزینه ها و سایر مسائل مورد نیاز برای فکر کردن به مهاجرت به روسیه صحبت کردیم.حال اگر شرایط روحی و جسمی ما برای زنگی و اقامت در روسیه مناسب میباشد باید برای مهاجرت به روسیه و دریافت تابعیت این کشور اقدام کنیم و برای این منظور باید از طریق دریافت یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه مانند ویزای کار در روسیه یا ویزای تحصیلی در روسیه یا ازدواج در روسیه و یا هر نوع دیگر اقدام کنیم.با ما همراه باشید.

معافیت ویزا بر اساس توافق‌نامه‌های دوجانبه یا چندجانبه است. روسیه با تعدادی از کشورها که شهروندان آن‌ها از ویزا معاف هستند یا با ویزا به‌صورت آنلاین (ویزای الکترونیکی) موافقت‌نامه دارند، توافق دارد. شهروندان کشورهایی که چنین توافق‌نامه‌ای با روسیه ندارند باید از قبل اقدام به اخذیکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه کنند.

شهروندان خارجی درحالی‌که در قلمرو روسیه هستند، باید با قوانین روسیه ازجمله الزامات گمرکی، مرزی و مهاجرت، قوانین تأمین مالی مسافرت، ثبت‌نام، حرکت داخلی در داخل خاک روسیه و تمدید اقامت، رعایت کنند. هیچ‌چیز حق مقامات ذیصلاح روسیه را برای انکار ورود یا کوتاه کردن مدت اقامت در خاک روسیه برای اتباع خارجی را محدود نمی‌کند.

ویزای الکترونیکی روسیه

ویزای الکترونیکی روسیه

یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه وبزای الکترونیکی میباشد که فقط برای بازدید از یکی از سه منطقه زیر در روسیه صادر می‌شود:

  • منطقه فدرال خاور دور
  • استان کالینینگراد
  • سن‌پترزبورگ و استان لنین‌گراد

🔺ویزای الکترونیکی روسیه رایگان است. دعوت‌نامه، تأیید رزرو هتل یا هر مدارکی دیگر که هدف سفر شما به فدراسیون روسیه را تأیید کند، برای ویزای الکترونیکی الزامی نیست. ویزای الکترونیکی را می‌توان برای ورود و خروج از فدراسیون روسیه در پاسگاه‌های زیر در مرز ملی فدراسیون روسیه در منطقه فدرال خاور دور، استان کالینینگراد، سن‌پترزبورگ و استان لنین‌گراد استفاده کرد

ایستگاه‌های بازرسی هوایی « ولادیوواستوک (فرودگاه ننوچی)»، « یوزنو- هساخالینسک (فرودگاه Khomutovo)»، «پتروپاولوفسک-کامچاتسکی (فرودگاه یلیزوووو» »، « بلاگووشنشنسک »، « Khabarovsk (فرودگاه نووی) »، « Anadyr (فرودگاه اوگولنی) »، «کالینینگراد (خرابروو)»، «اولان-اوده (موهینو)»، «چیتا (کادالا)»، «پالکووو» ؛ پاسگاه‌های دریایی «ولادیوواستوک»، «زاروبینو»، «پوزیت»، «کورساکوف»، «پتروپاولوفسک-کامچاتسکی»، «کالینینگراد (پاسگاه در شهرهای کالینینگراد، بالتیسک و ساتلی)»، «ویسوتسک»، «بندر بزرگ سن‌پترزبورگ ( ایستگاه دریایی) »،« بندر مسافر سن‌پترزبورگ »؛ ایستگاه‌های بازرسی راه آهن «پوگرانیچنی»، «خسان»، «ماخالینو»، «مامونوو»، «سووتسک» ؛ پاسگاه عابر پیاده «ایوانگورود».

🔺ویزای الکترونیکی ویزای تک ورودیه است و از تاریخ صدور آن به مدت ۳۰ روز تقویم قابل‌استفاده است. اقامت مجاز در روسیه با ویزای الکترونیکی حداکثر ۸ روز از تاریخ ورود، در دوره اعتبار آن است. مدت اعتبار ویزای الکترونیکی و یا مدت مجاز اقامت تحت ویزای الکترونیکی مشمول تمدید نیستند، مگر در مواردی که خروج از قلمرو روسیه به دلیل اورژانس پزشکی یا شرایط فورس ماژور یا خطرات طبیعی غیرممکن باشد.

نکته مهم :

مدت مجاز اقامت در روسیه حداکثر ۸ روز تحت ویزای الکترونیکی به معنای این نیست که فرد می‌تواند برای کل ۱۹۲ ساعت بماند (۲۴ ساعت ضرب ۸). روز ورود و روز خروج دو روز محاسبه می‌شود.

🔺ویزای تجاری معمولی (هدف سفر شغلی است)، ویزای توریستی معمولی (منظور از سفر گردشگری است) و ویزای معمولی بشردوستانه (اهداف سفر پیوندهای ورزشی، فرهنگی، علمی و فناوری است. ) اگر منظور از سفر و مهاجرت شما به کشور روسیه با هیچ‌یک از انواع ویزای مهاجرتی فوق مطابقت ندارد، باید در یک مأموریت دیپلماتیک یا کنسولگری روسیه برای ویزای سنتی (غیر الکترونیکی) اقدام کنید.

🔺شهروندان خارجی که با ویزاهای الکترونیکی صادرشده برای استان کالینینگراد وارد فدراسیون روسیه شده‌اند، حق دارند فقط در قلمرو استان کالینینگراد آزادانه حرکت کنند. شهروندان خارجی فقط از طریق گذرگاه‌های مرزی استان کالینینگراد می‌توانند از فدراسیون روسیه خارج شوند.

🔺شهروندان خارجی که با ویزاهای الکترونیکی برای سن‌پترزبورگ و استان لنین‌گراد وارد فدراسیون روسیه شده‌اند، حق دارند که فقط در مناطق سرزمین سن‌پترزبورگ و استان لنین‌گراد آزادانه حرکت کنند. شهروندان خارجی فقط از طریق گذرگاه‌های مرزی سن‌پترزبورگ و استان لنین‌گراد می‌توانند از فدراسیون روسیه خارج شوند.

🔺 مردم از حدود ۴۰ کشور که توافق‌های دوجانبه با روسیه دارند، از نیاز به گرفتن انواع ویزای مهاجرتی روسیه برای مهاجرت به روسیه معاف نیستند مثلاً:

افرادی که دارای گذرنامه‌ای از کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی مانند آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، اوکراین و غیره هستند با استفاده از گذرنامه‌های معمولی از کشورهای مربوطه می‌توانند وارد خاک روسیه شوند.

🔺 بیشتر کشورهای آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی از نیاز به گرفتن انواع ویزای مهاجرتی روسیه معاف هستند.

🔺همچنین توجه داشته باشید که گردشگران از سراسر جهان که در کشتی‌های مسافربری بزرگ هستند، حق دارند تا حداکثر ۷۲ ساعت بدون ویزا در یک محدوده تعیین‌شده توسط برنامه تور گروهی روسیه بمانند.

پیشنهاد مطالعه  هرچیزی که درباره مهاجرت به نروژ از طریق انواع ویزای مهاجرتی نروژ باید بدانیم!

انواع ویزای مهاجرتی روسیه

با توجه به هدف ورود و مهاجرت به روسیه  ، سفارت روسیه ۷ نوع ویزای مهاجرتی صادر می‌کند:

توریستی:

این رایج‌ترین ویزا است و همان‌طور که از نام آن پیداست، برای اقامت‌هایی که برای اهداف گردشگری در نظر گرفته می‌شود، صادر می‌شود. ویزاهای توریستی معمولی برای یک‌بار یا دو برابر صادر می‌شود که مدت اقامت آن برای مدت‌زمان بیشتر از ۳۰ روز نیست. ویزاهای توریستی دو برابر فقط زمانی صادر می‌شود که کشور دوم از کشورهای”نزدیک به روسیه”(کشورهای CIS، بالتیک) یا کشورهایی که نیاز به ترانزیت بازگشت از طریق خاک روسیه دارند، مانند چین ومغولستان و غیره.

ویزای خصوصی:

این ویزا به میهمانان اتباع روسی که در قلمرو کشور روسیه سکونت دارند صادر می‌شود. اگر با یک دوست یا میزبان روسی در یک آپارتمان خصوصی اقامت دارید، می‌توانید ویزای خصوصی را پردازش کنید، اگرچه روند کندتر و پیچیده‌تر است. اگر مدت اقامت شما حداکثر ۳۰ روز باشد، پردازش ویزای توریستی راحت‌تر است. به‌سادگی اسم هتلی را در دعوت‌نامه گنجانده و پس از اخذ ویزا می‌توانید درجایی که می‌خواهید بمانید. اگر مدت اقامت شما بیش از ۳۰ روز (و حداکثر ۹۰ روز) باشد، باید از دوست یا خانواده روسی خود بخواهید که یک دعوت‌نامه خصوصی برای پردازش ویزای شخصی شما تهیه کنند. ممکن است ۲-۳ هفته طول بکشد. باید از طریق وزارت کشور روسیه درخواست شود.

کسب‌وکار:

این نوع ویزا برای سفرهایی به روسیه لازم است که ماهیت حرفه‌ای دارند و هدف تجاری دارند یا برای انجام کار مورداستفاده قرار می‌گیرند. مدت اعتبار ویزای کار می‌تواند ۳۰، ۹۰، ۱۸۰ یا ۳۶۵ روز باشد (حتی در موارد خاص). این نوعی ویزا است که معمولاً توسط افرادی که در روسیه کار ندارند نیز درخواست می‌شوند اما می‌خواهند برای مدت‌زمانی بیش از ۳۰ روز به این کشور سفر کنند (حداکثر مجاز با ویزای توریستی).

دانشجویی:

این ویزا برای کسانی که در روسیه تحصیل می‌کنند صادر می‌شود.

کار:

ویزایی که به فرد اجازه کار در روسیه را می‌دهد.

انسانی:

برای اقامت باهدف مبادله فرهنگی، رویدادهای ورزشی، مأموریت‌های علمی / فناوری، اجتماعی-سیاسی، مذهبی یا بشردوستانه صادرشده است.

ترانزیت:

برای رسیدن به کشور دیگری که باید از طریق روسیه عبور کرد. این ویزا برای خارجی‌هایی که در فرودگاه مستقر هستند لازم نیست با توجه به اینکه آن‌ها منطقه بین‌المللی را ترک نمی‌کنند و یا برای کسانی که بدون گذر از آن کشور پرواز می‌کنند، لزومی ندارد.

آخرین آمار انواع ویزای مهاجرتی روسیه

  • ۲٪ ویزاهای صادرشده در سال ۲۰۱۶ برای گردشگری،
  • ۱/۲۶٪ برای مشاغل،
  • ۷.۲٪ به دلایل بشردوستانه،
  • ۵.۶٪ برای ویزاهای خصوصی،
  • ۴.۲٪ برای کار 
  • ۱.۴٪ برای مطالعات

 

  • آلمان، چین، فرانسه، فنلاند، ایتالیا، ایالات‌متحده و انگلیس ۵۳ درصد ویزاهای صادرشده توسط روسیه را به خود اختصاص دادند.

این کشورها ازنظر تعداد بیشترین ویزاهای صادره:

  • استونی، لئونی، اسپانیا، ژاپن، لیتوانی، لهستان، سوئیس، هند، هلند، ترکیه، اتریش، جمهوری چک، ترکمنستان، گرجستان، بلژیک، ویتنام، سوئد و ایران.

به‌طورکلی انواع ویزای مهاجرتی روسیه به روشی مشابه پردازش می‌شوند. تنها تفاوتی که قابل‌ذکر است، اخذ به‌اصطلاح دعوت‌نامه است که در صورت ویزای توریستی، توسط یک اپراتور تور روسیه صادر می‌شود یا در صورت ویزای کاری، باید توسط یک شرکت روسی صادر شود؛ که شما را به بازدید دعوت کرده است و در صورت ویزای دانشجویی و تحصیلی باید توسط موسسه آموزشی روسیه که فرد در آن شرکت می‌کند، صادر شود. برای اخذ ویزای روسیه باید به سفارت و یا کنسولگری روسیه در کشور خود مراجعه کرد.

تنها مزیت درخواست ویزای شما دریکی از این دفاتر کنسولگری این است که کمی ارزان‌تر تمام می‌شود. پردازش عادی ویزا ۱۶۰ دلار قیمت دارد (همان قیمت برای پردازش سریع). لازم نیست هزینه اداری ۳۸ دلاری را که در مراکز ویزا روسیه اعمال می‌شود پرداخت کنید.

 تعیین وقت سفارت روسیه

 تعیین وقت سفارت روسیه برای مصاحبه اخذ انواع ویزای مهاجرتی

 قبل از هر اقدامی برای دریافت هر کدام از انواع ویزای مهاجرتی روسیه نوع سفر خود را مشخص کنید که از این طریق نوع ویزایتان برای مهاجرت به روسیه نیز مشخص می شود؛ ویزای توریستی، ویزای تجاری و ویزای ترانزیت از انواع ویزاهایی ست که می توانید برای سفر به روسیه با توجه به هدفتان برای آن ها اقدام کنید.

برای تمامی این ویزاها باید مدارکی از جمله پاسپورت، عکس پرسنلی، بیمه مسافرتی، بلیط و هتلی که قرار است در آن اقامت داشته باشید را ارائه دهید؛ بعد از آماده کردن مدارک و تحویل آن به سفارت و یا کارگزاری باید حدود ۷ الی ۸ روز صبر کنید اما در موارد فوری حتی ممکن است در یک روز هم ویزا صادر شود؛ البته این تنها شامل روزهای کاری سفارت می شود چون سفارت روسیه در روزهای جمعه، شنبه و چهارشنبه هر هفته نعطیل می باشد؛ توجه داشته باشید بعد از تحویل مدارک حتما رسید آن را دریافت کنید.

اخذ انواع ویزای مهاجرتی روسیه

معمولا افراد برای مهاجرت به روسیه بسته به نوع سفرشان از ویزاهای توریستی، تجاری و ترانزیت استفاده می کنند که هر کدام نکاتی خاص دارد؛

  • همانطور که از نام ویزای توریستی مشخص ویزایی برای گردشگری صادر می شود؛ برای اخذ این ویزا باید دعوت نامه داشته باشید یا به سراغ آژانس هایی بروید که با آژانسی در روسیه قرارداد داشته باشند تا بتوانند برای گردشگران دعوت نامه صادر کنند. نکته بعدی مدت ویزاست؛ ویزای توریستی شما براساس تاریخ پروازتان صادر می شود، بنابراین به انتخاب تاریخ رفت و برگشت خود دقت کنید.

 

  • ویزای تجاری نیز برای افرادی که قصد تجارت دارند صادر می شود و به هیچ عنوان به معنای ویزای کار در روسیه نیست؛ طبق این ویزا که در مدت زمان های متفاوتی از ۱ ماه تا ۵ سال صادر می شود شما تنها در مدت محدودی می توانید در خاک روسیه باشید و کل این زمان یعنی مثلا ۵ سال را نمی توانید در روسیه سپری کنید، آخرین قانون در این مورد به شما اجازه می دهد در طول یک دوره ۱۸۰ روزه حداکثر ۹۰ روز در روسیه اقامت داشته باشید؛ توجه داشته باشید که این ویزا به هیچ عنوان تمدید نمی شود و همچنین برای اخذ ویزا با اعتبار یک سال به بالا حضور فرد متقاضی در سفارت الزامی است.

 

  • ویزای ترانزیت تنها برای توقفی کوتاه مدت صادر می شود که اخذ این ویزا نیز بدون حضور فرد میسر است.
مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای روسیه عبارتند از:
  • پاسپورت
  • عکس پرسنلی
  • بلیط رفت و برگشت
  • مشخص شدن هتل یا محل اقامت
  • فرم مخصوص مشخصات فردی 
  • فرم تعهد بازگشت به کشور مبدا 

دقت داشته باشید پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد؛ نکته مهم دیگر این است که حتی با وجود داشتن ویزا، مرزبانی روسیه می تواند از شما سوالاتی در مورد سفرتان داشته باشد و در صورت تناقض در گفته هایتان می تواند از ورود شما جلوگیری کند.

وظایف 

بعد از طی کردن مراحل بالا نوبت به سفارت می رسد، سفارت روسیه با بررسی مدارک شما طی مدتی معلوم ویزای مورد نظرتان را صادر می کند؛ سفارت روسیه باید به تمام سوال های متقاضی شامل اطلاعاتی در مورد نوع ویزا یا زمان صدور آن پاسخ دهد و در صورت عدم مشکل ویزای مربوطه را برای سفر یا مسافرت به روسیه صادر کند.

مدت و هزینه اخذ انواع ویزای مهاجرتی روسیه

گرفتن ویزای کشور روسیه بسته به نوع ویزای موردنیاز بین ۴ روز کاری و ۶ هفته زمان می‌برد. هزینه نیز بسته به نوع ویزا و اینکه چقدر سریع به آن احتیاج دارید متغیر است.

یک شهروند خارجی می‌تواند ویزای روسیه را تنها در کشور تابعیت خود دریافت کند. استثنائات شامل افرادی است که برای مدت بیش از ۹۰ روز اجازه اقامت در کشور خارجی را دارند. بااین‌حال، تصمیم نهایی در اختیار کنسولگری‌ها است. توصیه می‌کنیم با کنسولگری روسیه در کشور محل فعلی خود ارتباط برقرار کرده و از پذیرش درخواست خود اطمینان حاصل کنید.

آدرس و شماره تلفن سفارت روسیه در کشور ایران
آدرس و شماره تلفن سفارت روسیه در کشور ایران

🔺 روسیه در ایران در شهرهای تهران، رشت و اصفهان سفارت دارد که شما بسته به محل اقامتتان می توانید از طریق هر کدام اقدام نمایید؛ اگر ساکن تهران هستید برای مراجعه حضوری به سفارت روسیه باید به خیابان نوفل لوشاتو، پلاک ۳۷ بروید، این سفارت تمام هفته به جز روزهای جمعه، شنبه  چهارشنبه از ساعت ۱۰ الی ۱۳ باز است، در صورت سوال نیز می توانید با شماره تماس ۰۲۱۶۶۷۲۸۸۷۳ ارتباط برقرار کنید؛
🔺 سفارت روسیه در رشت در خیابان پاسداران واقع شده است که از ساعت ۸ الی ۱۳ و  ۱۵ الی ۱۸  به جز روزهای جمعه، شنبه و چهارشنبه مشغول به کار است و در صورت ضرورت می توانید با شماره ۰۱۳۱۳۲۳۶۴۳۰ تماس بگیرید؛
🔺 سفارت این کشور در اصفهان نیز  پایین تر از میدان چهارباغ، خیابان مسجد سفره چی، خیابان تلفنخانه، پلاک ۱۱ و شماره تماس آن ۰۳۱۳۲۲۲۲۰۶۰ است؛ این سفارت به جز جمعه ها و شنبه ها در ساعات ۸ الی ۱۳ و ۱۴ الی ۱۷ فعالیت دارد.

اخذ ویزای توریستی روسیه

اخذ ویزای توریستی روسیه

مراحل دریافت انواع ویزای مهاجرتی توریستی روسیه عبارتند از: 

  1. گذرنامه اصلی شما با حداقل ۲ صفحه مشخص برای ویزا (گذرنامه باید حداقل ۶ ماه پس از تاریخ عزیمت در نظر گرفته‌شده به روسیه، معتبر باشد).
  2. دو نسخه فرم درخواست ویزای روسی، تکمیل و امضاشده.
  3. دو عکس در اندازه پاسپورت که در پشت امضاشده‌اند.
  4. در صورت مسافرت گروه تور: نامه شرکت تور یا خط مسافرتی که تأیید برنامه سفر را دارد و شامل یک نسخه از تأییدیه از شرکت مسافرتی مجاز روسیه است که شماره مرجع و شماره تأیید ویزا را نشان می‌دهد.
  5. در صورت مسافرت شخصی: ترتیب تأیید هتل‌ها از طرف شرکت مسافرتی مجاز روسیه یا مستقیماً از هتل روسیه، شماره مرجع و شماره تأیید ویزا را نشان دهید.

اخذ ویزای شخصی

اخذ ویزای شخصی روسیه

مراحل دریافت انواع ویزای مهاجرتی شخصی روسیه عبارتند از: 

  1. گذرنامه اصلی شما با حداقل ۲ صفحه مشخص برای ویزا (گذرنامه باید حداقل ۶ ماه پس از تاریخ عزیمت در نظر گرفته‌شده از روسیه معتبر باشد).
  2. دو نسخه فرم درخواست ویزای روسی، تکمیل و امضاشده.
  3. دو عکس در اندازه پاسپورت که در پشت امضاشده‌اند.
  4. گواهینامه حق ویزا (IZVESHENIYE) از OVIR محلی در روسیه. میزبان شما باید این گواهی را برای شما به دست آورد و گواهینامه اصلی را برای شما ارسال کند. میزبان شما باید اطلاعات کافی شما (نام کامل، نشانی؛ ملیت؛ شماره گذرنامه و تاریخ تولد؛ تاریخ ورود / عزیمت شما در روسیه) را بداند. (هزینه برنامه OVIR حدود ۳۵ دلار است. OVIR برای تأیید ۴-۶ هفته اجازه دهید).
  5. برای اخذ ویزای شخصی باید به کنسولگری و یا سفارت روسیه مراجعه کرد.

اخذ ویزای ترانزیت

اخذ ویزای ترانزیت روسیه

مراحل دریافت انواع ویزای مهاجرتی ترانزیت روسیه عبارتند از: 

  1. گذرنامه اصلی شما با حداقل ۲ صفحه مشخص برای ویزا (گذرنامه باید حداقل ۶ ماه پس از تاریخ عزیمت در نظر گرفته‌شده از روسیه معتبر باشد).
  2. دو نسخه فرم درخواست ویزای روسی، تکمیل و امضاشده است.
  3. دو عکس در اندازه پاسپورت که در پشت امضاشده‌اند.
  4. در صورت لزوم ویزا به کشور مقصد.
  5. بلیت برای کل برنامه سفر.

اقامت روسیه از طریق ازدواج

مهاجرت به روسیه از طریق ازدواج

شما اگر با یک شهروند روس ازدواج نمایید چه مرد روس و چه زن روس در صورتی که قوانین موجود به طور دقیق رعایت شود می توانید اقامت این کشور را اخذ نمایید. در ابتدا نیاز است که به مدت ۹ ماه در این کشور اقامت نمایید که این اقامت در نوع موقت بوده و RVP نام دارد، اعتبار آن می تواند به میزان ۳ سال باشد اما ۹ ماه باید به صورت پیوسته باشد. این گزینه به صورت یک مهر در پاسپورت شما قرار می گیرد.

در نظر داشته باشید که مهم ترین شرط اخذ اقامت موقت اثبات توانایی مالی شما و یا فرد روسی بوده و باید در آزمون زبان روسی نیز شرکت نمایید. ( باید نامه ای وجود داشته باشد که نشان دهد شما از نظر مالی مشکلی ندارید و یا همسر شما هزینه های زندگی را تقبل می کند) عموماً نامه اثبات مالی همان گردش ۳ ماه اخیر با مهر و امضای از بانک است.

پس از مدت یک الی یک سال و نیم نیز درخواست برای اقامت دائم می دهید، دراقامت دائم در این کشور ۵ سال بوده که جمعاً می بایست دو سال و نیم را در کشور روسیه حضور داشته باشید یعنی ۶ ماه در سال. مهمترین شرط اخذ اقامت دائم داشتن پراپیسکا ( آدرس رسمی) و همینطور اثبات توانایی مالی است.

پس از یک و سال نیم درخواست برای تابعیت روسیه مشخص می شود و شما در این رویه نیز می بایست ۶ ماه در سال را به مدت ۴ سال در این کشور حضور داشته باشید در نهایت شما تابعیت دائمی این کشور اخذ خواهید نمود.

اطلاعاتی در مورد انواع ویزای مهاجرتی روسیه

🔺 همیشه گذرنامه و ویزای خود را در روسیه پیش خود نگه‌دارید.

🔺 دو سری کپی از گذرنامه، ویزا و سایر اسناد مربوط به سفر را تهیه کنید و آن‌ها را جداگانه نگه‌دارید – یکی در چمدان و دیگری در دفتر کار یا پیش خانواده و دوستان.

🔺  وقتی قصد دارید بیش از ۹۰ روز در روسیه بمانید، حتماً گواهی آزمایش HIV را به دست آورید. ممکن است از شما خواسته شود که آن را در یک پاسگاه مرزی روسیه به افسر پزشکی نشان دهید. هنگام مسافرت برای مدت‌زمان کمتری چنین گواهی لازم نیست.

🔺 هنگام مسافرت با حیوان خانگی خود، باید از یک پزشک دامپزشکی دارای مجوز محلی گواهی بهداشت بین‌المللی دریافت کنید.

🔺  توصیه می‌شود که پوشش بیمه پزشکی در روسیه معتبر باشد. اگر برنامه پزشکی خود را ندارید، برنامه پزشکی خود را بررسی کرده و چنین پوشش‌هایی را درخواست کنید. بر اساس متقابل، شهروندان استونی، اسرائیل، فنلاند، اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال و اسپانیا ملزم به داشتن بیمه پزشکی اجباری هستند.

🔺 داروهای پزشکی را می‌توان به مقدار کافی برای مصرف شخصی در طول مدت اقامت به روسیه آورد.

🔺 اسلحه از نوع نظامی، مواد مخدر، مواد منفجره، رادیواکتیو، داروهای مسموم‌کننده و سایر مواد خطرناک برای واردات به روسیه ممنوع است.

🔺 مسافرانی که اسلحه‌ی ورزشی یا هر نوع سلاح سردی را در چمدان‌های خود دارند باید از طریق مأموران روسی مجوزهای ویژه دریافت کنند تا آن‌ها را به داخل و خارج از کشور ببرند.

🔺 مسافران خارجی می‌توانند در صورت نیاز دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، دوربین شکاری، رایانه‌های لپ‌تاپ و غیره را به روسیه بیاورند. فقط آن‌ها را در اعلامیه گمرکی خود ذکر کنند یا از یک مأمور گمرک بپرسند.

🔺 مسافران بالای ۱۶ سال می‌توانند کالاهای دخانیاتی (۱۰۰۰ سیگار یا معادل آن)، شراب و مشروبات الکلی (۲ لیتر) را بدون پرداخت مالیات به روسیه وارد کنند.

🔺 هیچ محدودیتی در میزان ارز خارجی که باید به روسیه منتقل شود وجود ندارد. فقط در اظهارنامه گمرکی خود به‌کل ارز خود بیش از ۵۰۰ دلار و سایر اشیاء باارزش، ازجمله اشیاء هنری که به کشور وارد می‌کنید، اشاره‌کنید. اعلامیه خود را برای ارائه به مأمور گمرک در هنگام عزیمت نگه‌دارید.

🔺 اگر در حال مسافرت با ویزای ورود دو یا چندگانه هستید، قبل از عزیمت به روسیه، یک کپی از ویزای خود تهیه کنید. توسط مأمور مسئول کنترل گذرنامه از شما ویزای مدنظر خواسته می‌شود.

🔺 ویزای روسیه شما باید در ۳ روز اول تقویم پس از ورود به روسیه ثبت شود. در صورت اقامت در هتل، در صورت اقامت در کنار دوستان یا اقوام، هتل شما ویزای شما را ثبت می‌کند.

🔺 قبل از عزیمت به فرودگاه برای پرواز به روسیه، لطفاً گذرنامه، ویزا و سایر مدارک خود را دوباره بررسی کنید.

🔺 کنسولگری فدراسیون روسیه و آژانس مسافرتی نمی‌توانند مسئولیت هرگونه خطایی در ویزا که قبل از عزیمت بپذیرند.

علاقه مندان به اخذ هرکدام از انواع ویزای مهاجرتی تحصیل و زندگی و کار در روسیه می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سروش نافع دادمان تماس حاصل نمایند . وکلا و مشاورین امور مهاجرت موسسه دادمان آماده ارائه پاسخگویی و انجام امور اداری شما در زمینه مهاجرت به روسیه می باشند:

پیشنهاد مطالعه  امور مهاجرت

 بازار کار در کشور روسیه

مهاجرت به روسیه از طریق یکی از انواع ویزای مهاجرتی کار در روسیه ، یکی از بهترین و پرطرفدارترین راه های مهاجرت به این کشور است. زیرا روسیه با در اختیار گذاشتن طیف بسیار گسترده ای از انواع مشاغل متنوع دنیا و فراهم آوردن حقوق و مزایای عالی و درجه به طور مساوی برای تمامی کارکنان خود، موجب می شود تا تمامی افراد از طریق کار در این کشور با استفاده از استعداد و خلاقیت های خود، درآمد مطلوب و ایده آلی را برای خود به دست آورند.

ما در این مقاله قصد داریم تا تمامی جوانب اخذ انواع ویزای مهاجرتی کار در روسیه را به طور مفصل بررسی نماییم. چنانچه شما هم فردی با استعداد هستید و می خواهید از طریق ویزای کار روسیه به یک موفقیت چشمگیر دست یابید و مهاجرت به روسیه را تجربه کنید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

انواع ویزای مهاجرتی کار در روسیه

انواع ویزای مهاجرتی کار در روسیه

به طور عمده مهاجرت از طریق کار در روسیه با داشتن ویزای کار میسر می شود. اگر بخواهیم در رابطه با انواع ویزای مهاجرتی کار در روسیه صحبت کنیم باید بگوییم که سازمان مهاجرت این کشور، دو نوع ویزای کار برای متقاضیان و داوطلبان خود قرار داده است و آن ها می توانند برای مهاجرت به روسیه با داشتن هر کدام از آن ها، در ابتدا در این کشور زیبا و منحصر به فرد اقامت داشته باشند سپس برای تابعیت در آن و شروع کسب و کار گام بردارند. انواع ویزای کار روسیه به شرح زیر می باشد:

۱ – ویزای تک وروده که به طور معمول برای ۹۰ درصد متقاضیان دارای اعتبار می باشد. عموماً این نوع ویزا بر مبنای یک دعوت‌نامه کاری از سوی اداره سفارت و سازمان امور مهاجرتی کشور روسیه صادر می شود و بر اساس آن، اجازه کار برای فرد متقاضی صادر می شود.

۲ – ویزای ورود مجدد که بر اساس یک ویزای تک وروده در دفتر محلی سازمان امور مهاجرتی کشور روسیه برای مدت مشخصی صادر می شود. عموماً این مدت اعتبار بیش از یک سال می باشد.

از سال ۲۰۱۰ تا کنون دولت جماهیر روسیه، نوع جدیدی از ویزای کار را برای متخصصین و افرادی که دارای تخصص بسیار بالایی هستند قرار داده که حقوق و مزایای بیش از دو میلیون روبل در سال را برای آنان صادر خواهد کرد. این ویزا به مدت سه سال اعتبار دارد.

مزیت های ویزای کار روسیه

در رابطه با مزیت های ویزای کار در روسیه باید خاطر نشان کنیم که به موجب قانون کار روسیه و مقرراتی که این کشور برای تمامی شهروندان خود اعمال کرده است عموم مردم از هرگونه قوم و ملیتی که باشند از حقوق و مزایای مساوی برخوردار است. لازم است بدانید که زنانی که موفق به دریافت ویزای کار در روسیه شدند و پس از اقامت در روسیه اقدام به حرفه و شغل موردنظر نموده اند، پاداش کار، امنیت اجتماعی و فراغت کار بالایی را از دولت روسیه دریافت می نمایند. همچنین آنان دارای حقوق مساوی با مردان نیز می باشند.

توصیه های لازم در جهت اخذ ویزای کار روسیه

چنانچه شما هم قصد مهاجرت به کشور روسیه را دارید و می خواهید با دریافت یکی از انواع ویزای مهاجرتی کار در روسیه نسبت به پیدا کردن شغل و حرفه مورد علاقه خود در این کشور اقدام نمایید دانستن این نکات مهم، در تصمیم گیری شما نقش مهمی را ایفا می کنند:

🔺دانستن زبان روسی یا انگلیسی لازمه پیدا کردن کار در کشور روسیه می باشد. به گونه ای که عدم توانایی در این دو زبان، تا حدود زیادی کار در این کشور غیر ممکن خواهد بود.

🔺اگر به شما پیشنهاد کارخوب در روسیه داده شد و از شما خواستند تا در قبال پرداخت مبالغ هنگفتی برایتان ویزای کار روسیه جور خواهند کرد. قریب به یقین حقه ای در کار است. پس حواستان را جمع کنید

حجم زیادی از نیروی کار در روسیه را شهروندان کشورهای تازه توسعه یافته مانند تاجیکستان، شوروی سابق تشکیل داده است که بیش از نیمی از آن ها در همان دوران کودکی زبان روسی را فراگرفته اند. بنابراین برای بیشتر کارفرمای این کشور حتی ایرانیان مقیم روسیه کارمند تاجیکی به کارمند ایرانی اولویت دارد.

انواع مشاغل در روسیه

 یافتن شغل و شرایط کاریابی در روسیه

تمام اتباع خارجی که مایل بهمهاجرت به روسیه و  یافتن شغل و کاریابی در روسیه هستند باید برای دریافت مجوز کار در این کشور اقدام کنند. برای دریافت مجوز کار در این کشور پیشنهاد کاری از سوی یک کارفرما و یا شرکتی در این کشور لازم است.

بعد از یافتن کار و دریافت پیشنهاد کاری ، کارفرما از جانب فرد متقاضی کار در روسیه و تحویل مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز کار اقدام می کند. پس از صدور مجوز کار فرد باید با مراجعه به سفارت روسیه برای دریافت مجوز کاری این کشور اقدام کند. مدارک مورد نیاز جهت صدور مجوز کار در روسیه عبارتند از :

  1. پیشنهاد کاری از سوی کارفرما
  2. تکمیل فرم درخواست مجوز کار
  3. یک قطعه عکس پاسپورتی
  4. پاسپورت معتبر
  5. رزومه کاری و تحصیلی
  6. گواهی سلامت بهداشتی
  7. پرداخت هزینه مجوز کار
حداقل دستمزد در روسیه

بسته به تجربه و زمینه کاری فرد متقاضی کار در روسیه ، یافتن شغل و کاریابی در روسیه برای خارجی ها ممکن است دشوار باشد . در بازار کار روسیه به ویژه مسکو تقاضای زیادی برای کارشناسان خارجی وجود دارد، اما این تقاضا به بخش های خاصی محدود می شود که مشاغلی منابع انسانی، فناوری اطلاعات، توسعه کسب و کار، امور مالی، آموزش زبان انگلیسی بیشترین اهمیت را دارند. البته مشاغلی مانند مدیر فروش، فروشنده، راننده و مهندسی جز مشاغل مورد نیاز در شهر سن پترزبورگ می باشد .

حداقل دستمزد در روسیه به طور قابل توجهی بین شهرهای این کشور متفاوت است، هرچند حداقل دستمزد در این کشور توسط روسیه تعیین می شود .

حداقل دستمزد در سال ۲۰۱۸ در این کشور در سال ۱۱٫۱۶۳ زوبل برای هر ماه می باشد که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. حداقل دستمزد برای هر ساعت در این کشور ۶۵٫۶۰ روبل می باشد .

نحوه کاریابی در روسیه

نحوه کاریابی در روسیه

یکی از روش های یافتن شغل و کاریابی در روسیه مراجعه به آژانس های کاریابی در این کشور است. این آژانس های کاریابی فهرستی از نیازمندی ها و مشاغل مورد نیاز را ارائه می دهند که فرد می تواند در صورت یافتن شغلی مناسب با ارسال رزومه کاری و تحصیلی خود به شرکت یا کارفرمای مربوطه درخواست کار کند .

علاوه بر آژانس های کاریابی و وب سایت های کاریابی، روزنامه ها و ثبت آگهی در اینترنت می توانند روش مناسبی برای کاریابی در این کشور به شمار آیند.

البته آژانس ها و وب سایت های کاریابی اغلب برای شرکت های بزرگ تبلیغ می کنند و برای افراد تحصیل کرده و ماهر مناسب هستند. البته به غیر از این روش های کاریابی افراد می توانند در ان کشور اشتغال زایی کرده و خود مشغول به کار شوند و یا در شعبه ای از یکی از شرکت های بین المللی کشور خود که در روسیه شعبه دارند مشغول به کار شوند .

اگر چه بسیاری از شرکت های چند ملیتی از فرم درخواست کار آنلاین استفاده می کنند، اما رزومه های کاری و تحصیلی و نامه همراه برای درخواست کار کاربرد دارند. نامه همراه نقش مهمی در استخدام در روسیه ایفا می کند و حتی مهم تر از رزومه کاری است. فرمت و سبک نگارش این نامه باید رسمی و مناسب کار مورد نظر باشد و در برگیرنده اهداف کاری فرد، مدارک تحصیلی و تجربه کاری او باشد .

زبان برای کار کردن در روسیه

تسلط به زبان روسی می تواند فرصت های بهتری برای اشتغال در روسیه فراهم کند. البته در این کشور مشاغلی برای افراد مسلط به زبان انگلیسی وجود دارد که از این میان می توان به تدریس زبان انگلیسی، کار در شرکت های بین المللی یا هتل ها اشاره کرد .

با توجه به این نکته که زبان رسمی کشور روسیه، زبان روسی است، افراد متقاضی یافتن شغل و کاریابی در روسیه باید به زبان روسی تسلط داشته باشند.

البته افرادی که خواهان کار به زبان انگلیسی در شرکت های چند ملیتی و یا آموزش زبان انگلیسی هستند، باید تا حدودی با زبان روسی آشنایی داشته باشند .

باید توجه داشت که یافتن کار در روسیه با تسلط به زبان روسی بسیار راحت تر است. بنابراین افرادی که یکی از انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی روسیه را دریافت می کنند و مدتی برای تحصیل در این کشور اقامت می کنند بهتر می توانند با موضوع زبان روسی کنار بیایند .

ویزای کار در کشور روسیه

انواع ویزای کار در روسیه

ویزای کار در روسیه سندی است که به یک خارجی داده می‌شود. و  این امکان را می‌دهد که در کشور روسیه شروع به کسب و کار کند. برای داشتن ویزای کار در روسیه باید با کارفرمای خود در ارتباط باشند. زیرا هر مجوزی به یک کارفرما نیاز دارد تا مراحل صدور را پشت سر بگذارد.

انواع ویزای کار در روسیه عبارتند از:

۱ – ویزای کار معمولی که شامل سهمیه نیز باشد.

۲ – ویزای کسب و کارهای معمولی در صورتی که جای خالی برای افراد وجود داشته باشد.

۳ – ویزای کسب و کارهای بسیار تخصصی.

سهمیه ویزای کار در روسیه

هر سال وزارت کار و توسعه در کشور روسیه تعدادی از افراد را انتخاب می‌کند تا به آنها یکی از انواع ویزای مهاجرتی کار در روسیه داده شود. در این انتخاب کشورهایی در اولویت قرار می‌گیرند که شامل ویزای کار روسیه باشند. برای مثال در سال ۲۰۱۸ حداکثر ۴.۵۰۲ نفر افراد خارجی توانستند از دولت روسیه ویزای کار را دریافت کنند. این سهمیه ویزا در بین مشاغل و افراد توزیع می‌شود. و این توزیع بر اساس نیاز نیروی کار در این کشور است. برای مثال ۳۳۶ ویزای کار به کارگران اختصاص داده شد. این کارگران جز صنایع فلزی و ماشین آلات بودند. هم‌چنین تعدادی دیگر به کارکنانی که در زمینه صنایع متالوژی و ماشین سازی کار می‌کردند داده شد.

چگونه می‌توان سهمیه ویزا را دریافت کرد ؟

در کشور روسیه یک کمیسیون وجود دارد که وظیفه‌اش توزیع ویزای کار به کشورهای مختلف است. کسانی که قصد دارند در روسیه شروع به کار کنند باید درخواست خود را به این کمیسیون ارسال کنند. برنامه‌های سهمیه ویزای کار ابتدا در سایت‌ها به صورت آنلاین پر می‌شوند. بنابراین افراد متقاضی لازم است که در این سایت‌ها ثبت نام کنند حتی این امکان وجود دارد که قبل از نوبت بررسی، افراد درخواست خود را نوشته یا تقاضای خود را تصحیح کنند. سپس باید این درخواست چاپ شود تا در کمیسیون ارائه شود. هر موضوع کاری در این کمیسیون‌ها بر عهده تیم به خصوصی است. البته لازم به ذکر است که بدانند کارکنان با زبان روسی درباره ویزا صحبت کرده و کمتر از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند.

سهمیه ویزای کار شامل چه نوع فعالیت‌هایی است؟

حرفه‌های باز، این حرفه‌ها و مشاغل می‌تواند شامل موارد زیر باشند:

  •  حرفه‌های فرهنگی
  • حرفه‌های مدیریتی. مانند مدیریت یک شرکت یا شعب.
  • حرفه‌های فنی مانند مهندس ارشد.

برای شغل‌هایی که شامل این نوع سهمیه‌ها نمی‌شوند لازم است که بلافاصله با دیدن یک جای خالی آگهی خود را ارسال کنند. این مهم‌ترین گام برای کارکنان خارجی است که درخواست ویزای کار کرده‌اند.

رزرو کردن نوبت برای ویزای کار در روسیه

کسانی که تمایل دارند در کشور روسیه شروع به کسب و کار کنند و به همین دلیل به یکی از انواع ویزای مهاجرتی کار در روسیه نیاز دارند باید از قبل اقدام کنند. به این معنا که برای سال بعد باید از یک سال قبل اقدام کرده باشند زیرا که درخواست ویزای کار در این کشور بسیار است و لازم است که یک سال زودتر اقدام به درخواست ویزا کنند.

مدارک و موارد لازم برای درخواست ویزای کار در روسیه
  1. برنامه های کامل شده. از هر نسخه یک کپی لازم است.
  2. یک وکالت نامه برای درخواست از نمایندگان سازمان.
  3. نامه‌ای از طرف کارفرما که نشان دهد فرد متقاضی تمامی هزینه‌های پزشکی و دیگر هزینه‌ها را پرداخت کرده است.
  4. نامه هدف. نامه‌ای که نشان می‌دهد فرد متقاضی باید در روسیه کار کند. این نامه بنابر درخواست افراد نوشته می‌شود که دلایل مهاجرت خود را ذکر می‌کنند.
  5. کپی و اصل گذرنامه
  6. برگه صلاحیت پزشکی
  7. پیش نویس قرارداد با زبان روسی
  8. هم‌چنین لازم است که ذکر شود چرا مدیران کشور روسیه جاهای خالی را با افراد بومی پر نمی‌کنند و بنا به چه دلیلی این کار مناسب یک فرد خارجی است.

هنگام بررسی برنامه‌ها کمیسیون می‌پرسد که این سازمان تا چه مدتی وجود دارد و فرد خارجی تا چه زمانی می‌تواند در این سازمان به کار خود ادامه دهد.

هر چه شهرت شرکتی که فرد خارجی در آن کار می‌کند بیشتر باشد برای پذیرش افراد بهتر است.

ویزای HQS در روسیه

ویزای HQS چیست؟

یک دسته از کارگران و کارکنان خارجی هستند که سهمیه ویزا به آنان تعلق نمی‌گیرد. البته به این معنا نیست که نمی‌توانند در کشور روسیه شروع به کسب و کار کنند. بلکه این افراد می‌توانند با ویزای HQS شروع به فعالیت کنند. هدف ویزای کار HQS در روسیه برای جذب نیروی کار به تعداد زیاد است. کسانی که در کشور روسیه با این ویزا کار می کنند تقریبا ۲ میلیون روبل در هر سال دستمزد دریافت می‌کنند.

مدارک لازم برای ویزای HQS
  1. یک عکس رنگی با کیفیت بالا از فرد متقاضی در اندازه ۳۰ در ۴۰ میلی متر.
  2. کپی از گذرنامه خارجی که مهر قانونی داشته باشد.
  3. ترجمه گذرنامه به زبان روسی.
  4. تایید صلاحیت پزشکی مبنی بر اینکه فرد خارجی از بیماری‌های عفونی رنج نمی‌برد و از بیماری‌هایی مانند اچ آی وی و اعتیاد به مواد مخدر دور است.
شرایط ویزای کار توسط دعوت نامه

اگر فرد خارجی توسط کسی از روسیه به این کشور دعوت شود می‌تواند زودتر یکی از انواع ویزای مهاجرتی کار خود را دریافت کند. امروزه دعوت نامه‌ها می‌توانند به صورت الکترونیکی باشند. ویزاهایی که توسط دعوت نامه صادر می‌شوند دارای مدارک زیر هستند:

  1. پرداخت ۸۰۰ روبل
  2. پر کردن فرم‌ها و برنامه‌های تکمیل شده.
  3. یک نسخه از گذرنامه قانونی و ترجمه شده به زبان روسی که توسط اسناد رسمی تایید شده باشد.
  4. ضمانت نامه از سوی کارفرما.
  5. یک عکس رنگی با کیفیت که برای ویزا لازم است. و اندازه آن ۳۰ در ۴۰ میلی متر باشد.
  6. کپی از آخرین مدرک تحصیلی.

هنگامی که این مدارک به صورت کامل فرستاده شوند. در ظرف ۲۰ روز کاری یکی از انواع ویزای مهاجرتی کار در روسیه صادر خواهد شد. هم‌چنین لازم است که کارفرما برای ثبت مجوز کار فرد متقاضی به سازمان دولتی مراجعه کند. سپس باید مدارک لازم برای درخواست ویزا را به سازمان دولتی ارسال نماید. بعد از سپری کردن این مراحل دعوت نامه باید به صورت نامه به دست فرد متقاضی برسد که بعدا لازم است برای ویزای کار این نامه به کنسولگری ارسال شود.

ویژگی‌های ویزای کار در کشور روسیه

انواع ویزاهای مهاجرتی کار در روسیه دارای محدودیت‌های خاصی هستند. یک شهروند خارجی تنها می‌تواند مدت زمان معینی در این کشور بماند مگر اینکه دوباره اقدام به تمدید ویزای کار کند. معمولا ویزاهای کار دارای ۱ سال اعتبار هستند. اما ویزای کار برای متخصص‌های بسیار ماهر می‌تواند تا ۳ سال اعتبار داشته باشد.

ویزای تحصیل در روسیه

شرایط اخذ ویزای تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه در رشته پزشکی در مقایسه با کشور ایران که دوره های پزشکی عمومی ۷ ساله می باشد، در این کشور ۶ ساله است و تحصیل دندانپزشکی ۵ ساله می باشد. دانشجویانی که از دانشگاه های مسکو فارغ التحصیل می شوند می توانند علاوه بر ایران در کشور های اروپایی و پیشرفته دنیا ادامه تحصیل دهند ودر صورت تمایل مشغول به کار شوند. مدارک دانشگاه های مسکو مورد تایید وزارت بهداشت است.

همچنین اموزش عالی روسیه در رشته های غیر پزشکی مانند مهندسی، اقتصاد و علوم انسانی دانشجو می پذیرد. تحصیل پزشکی در روسیه در دانشگاه های مسکو به سه زبان مختلف می باشد: زبان روسی که معمولا دانشجویان روسی زبان آن را برمی گزینند، زبان فرانسه و انگلیسی. دانشجویان اگر بخواهند دوره های زبان فرانسه و انگلیسی را انتخاب کنند ابتدا باید یک مصاحبه انجام دهند که دانشگاه آن ها را تایید نماید ودر صورت تایید می توانند شروع به تحصیل کنند.

لازم به ذکر است جهت تحصیل پزشکی در روسیه شخص می تواند دوره های زبان را در آن کشور طی کند. این مصاحبه ها سخت نیست اما نیاز به دقت ودانش کافی دارد. از نظر وزارت بهداشت ایران دانشگاه پزشکی سن پترزبورگ پاولوف برای رشته پزشکی و انستیتو دندانپزشکی مسکو سماشکو برای رشته دندان مورد تایید مشروط است.

انواع ویزای تحصیل در روسیه

مزایا و معایب تحصیل در روسیه

مردم کشور روسیه از تحصیل کرده ترین و باسوادترین مردم جهان محسوب می شوند. درخشش این کشور در علوم هوا فضا و نانوتکنولوژی و قرار گرفتن در میان پیشرفته ترین کشورهای جهان، اعطای بورسیه های تحصیلی و برخورداری دانشجویان از تحصیل نسبتا رایگان و جایگاه علمی خیلی خوب در میان دیگر کشورهای جهان، موجب جذب دانشجویان دیگر کشورها و مهاجرت به روسیه شده است. این کشور علاوه بر دارا بودن دانشگاه های برتر که در رتبه بندی ها و رنکینگ های جهانی قرار دارند، دارای دوره های تحصیلی مختلفی برای خیل علاقه مندان به اخذ انواع ویزای مهاجرتی تحصیل در روسیه می باشد . اما مانند هر کشور دیگری برای تحصیل و زندگی در این کشور سردسیری مزایا و معایبی وجود دارد که در این مقاله فهرست وار به آن ها می پردازیم.

مزایای تحصیل در کشور روسیه:

پایین بودن هزینه های تحصیل به نسبت کشورهای اروپایی،

مدرک بسیار معتبر رشته پزشکی،

رعایت نظم و قانون در جامعه،

روند سهل و راحت اخذ ویزای تحصیلی،

روند سهل و راحت اخذ پذیرش دانشگاه ها،

رابطه علمی نزدیک دانشگاه های روسیه با دیگر دانشگاه های برتر جهان،

ارائه رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه ها،

بالا بودن کیفیت آموزشی،

مدارک دانشگاهی معتبر،

پیروی دانشگاه ها از نظام بولونیا،

اعطای دو مدرک دانشگاهی به دانشجویان (مدرک روسی از دانشگاه روسیه و مدرک اروپایی از دانشگاه اروپایی )،

دانشگاه های مجهز و مدرن،

امکان کار دانشجویی پاره وقت با ساعات محدود ( فقط برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا)،

عدم نیاز به مدرک مهارت زبان انگلیسی ( آیلتس و تافل)،

فاصله جغرافیایی کم با ایران،

تحصیل در رشته پزشکی با دیپلم ریاضی ( به منظور تحصیل در رشته پزشکی داشتن دیپلم تجربی ضروری نمی باشد)،

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم ایران،

ارائه دروس در برخی دانشگاه ها به زبان انگلیسی،

وجود خوابگاه های دانشجویی با هزینه کم،

اعطای بورسیه تحصیلی،

مدرک تحصیلی مورد تایید وزارت بهداشت ایران،

معایب تحصیل در کشور روسیه:

عدم ارائه خوابگاه های دانشجویی در طول دوره آمادگی پادفک،

عدم پشتیبانی از دانشجویان در خارج از کلاس درس،

عدم صدور مجوز کار تمام وقت و دائمی برای دانشجویان خارجی،

آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم روس،

وجود تعداد زیاد دانشجویان ایرانی،

وجود سیستم نمره دهی بر مبنای امتحان پایان ترم،

طبیعت سرد مردم روسیه و عدم صمیمیت آن ها،

تمرکز کمتر بر فعالیت ها و تکالیف کلاسی دانشجو،

هزینه زیاد مواد غذایی،

سختی یادگیری زبان روسی،

سردی آب و هوا در بیشتر روزهای سال،

عدم فشار از جانب دانشگاه بر دانشجویان برای حضور در کلاس ها،

شرکت در دوره آمادگی زبان روسی برای تحصیل در دانشگاه های زبان روسی،

به هنگام بررسی معایب و مزایای تحصیل در کشور روسیه، مطمئنا متوجه شدید که کفه مزایای آن سنگین تر از معایب آن بود. در واقع شرایط تحصیل در روسیه به عنوان یکی از بهترین کشورها شناخته شده است. دانشگاه های این کشور رشته های تحصیلی مختلفی را به علاقمندان تحصیل و علم آموزی ارائه می دهند. از جمله این رشته ها می توان از رشته های مهندسی، پزشکی، علوم پایه، تجارت و بازرگانی، اقتصاد و غیره نام برد.

شرایط تحصیل در مدارس و دبیرستان های بین المللی روسیه

شرایط تحصیل در مدارس و دبیرستان های بین المللی روسیه

مدارس بین المللی روسیه بنا به دلایلی مشتاقان و طرفداران بسیاری دارد. از جمله این دلایل می توان از بالا بودن کیفیت آموزشی و دارا بودن امکانات آموزشی نام برد. دانش آموزان از خردسالی تا دبیرستان می توانند در این مدرسه ها مشغول به تحصیل شوند. سیستم آموزشی این مدارس به دو بخش ابتدایی و متوسطه تقسیم می شود. دوره ابتدایی از پایه اول تا چهارم و دوره متوسطه از پایه پنجم تا دوازدهم می باشد. هر سال تحصیلی دارای چهار ترم تحصیلی می باشد. برای ورود به این مدارس باید شهریه پرداخت کرد. علاوه بر این، شرط قبولی در این مدارس بین المللی، پذیرفته شدن در آزمون ورودی و مصاحبه حضوری می باشد. میزان شهریه مدارس بین المللی بر اساس نوع مدارس متفاوت است اما از ۵.۰۰۰ دلار تا ۱۰.۰۰۰ دلار در نوسان است.

مدارس بین المللی روسیه به چند دسته تقسیم می شوند که مبنای این دسته بندی ها بر اساس انتخاب یک مدرسه برتر با گزینه های منحصر به فرد می باشد:

مدارس آمریکایی،

مدارس کانادایی،

مدارس انگلیسی،

مدارس آلمانی،

مدارس بین المللی مسکو و سن پترزبورگ.

از مدارس بین المللی روسیه می توان این مدارس را نام برد:

مدرسه بین المللی فرانسه ( ارائه دروس به زبان فرانسه، از ۳ تا ۱۸ ساله)،

مدرسه SAAS (ارائه دروس به زبان های انگلیسی، فرانسه، روسی، آلمانی و اسپانیایی، از ۶ تا ۱۷ ساله)،

مدرسه بین المللی مسکو(ارائه دروس بر اساس برنامه تحصیلی انگلیسی، از ۲ تا ۱۸ ساله)،

مدرسه بین المللی بریتانیا( ارائه دروس بر اساس برنامه تحصیلی روسی و انگلیسی، از ۳ تا ۱۷ ساله).

امتیاز های مدارس بین المللی در روسیه:

دارا بودن خوابگاه های دانش آموزی،

بالا بودن امنیت اجتماعی و آرامش دانش آموزان،

فراگرفتن زبان انگلیسی در کنار یک زبان دیگر.

به منظور آشنایی با سیستم آموزشی و نظام تحصیلی مدارس بین المللی به طور اجمالی به معرفی یکی از این مدارس می پردازیم:

مدرسه بین المللی کمبریج
مدرسه بین المللی کمبریج

این مدرسه در سال ۲۰۰۹ در ابتدا با نام مدرسه بین المللی آتلانتیک تاسیس شد. در این مدرسه ۶۰۰ دانش آموز از ۲۰ کشور مختلف جهان در حال تحصیل می باشند. کودکان از سن پنج تا نوزده سالگی می توانند در این مدرسه تحصیل کنند. زبان تدریس در این مدرسه انگلیسی و روسی می باشد. این مدرسه از مقاطع تحصیلی مختلفی تشکیل شده است: کودکستان، راهنمایی، دوره اول دبیرستان، دوره دوم دبیرستان و دوره پیشرفته. ساختمان های مجزای این مدرسه در نقاط مختلف شهر مسکو قرار دارد. شهریه این مدرسه بین ۹۰۰.۰۰۰ روبل تا ۱۳۰۰.۰۰۰ روبل در نوسان است. علاوه بر این، در حدود ۵۰۰۰ یورو تا ۷۵۰۰ یورو نیز باید پرداخت کرد.

در کشور روسیه ۴۶ مدرسه دارای کلاس جهانی B می باشند و از این تعداد، ۴۴ مدرسه به زبان انگلیسی و دو مدرسه دیگر به زبان های انگلیسی و روسی تدریس می کنند.

اگر در انتخاب یک مدرسه خوب از میان این مدارس برتر تردید دارید، با مشاوره با وکلا و کارشناسان آگاه به شرایط مدارس بین المللی روسیه در موسسه حقوقی سروش نافع دادمان می توانید بهترین مدرسه بین المللی را برای فرزندان خود انتخاب کنید و همچنین با شرایط مهاجرت به روسیه از طریق دیگر انواع ویزای مهاجرتی روسیه آشنا شوید:

پیشنهاد مطالعه  فرم درخواست وکیل

تحصیل-در-روسیه-11

مهاجرت به روسیه از طریق دوره های تحصیل دانشگاهی در روسیه

در این قسمت از مقاله مهاجرت به روسیه میخواهیم راجع به مهاجرت از طریق اخذ یکی از انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی روسیه و شرایط اعزام دانشجو و تحصیل در دانشگاههای روسیه برایتان بگوییم.اما قبل از آن به طور مفصل راجع به انواع مقاطع مختلف تحصیل در روسیه میپردازیم. تحصیل در روسیه در مقطع لیسانس ۴ ساله کافی است متقاضی مدرک دیپلم را داشته باشد. تمامی دروس در این مقطع به زبان کشور روسیه یعنی روسی تدریس می شود و دانشجو می تواند در هفته در کنار تحصیل کار هم انجام دهد و هزینه های زندگی دانشجویی خود را تامین کند. تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی ارشد دو ساله است و در صورتی که فرد این دوره را در دانشگاه های کشور روسیه سپری کند می تواند نظر استاد خود را برای مقطع دکترا جلب کند و شانس خود را برای گرفتن بورسیه تحصیلی به ۱۰۰ برساند.

در این مقطع زبان تدریس انگلیسی و روسی می باشد، چنانچه متقاضیان مایل باشند در دوره های انگلیسی زبان شرکت کنند باید ایلتس ۶ تا ۶.۵ را اخذ کرده باشند. در این مقطع نیز دانشجویان می توانند ۲۰ ساعت در هفته کار کنند و هزینه زندگی خود را تامین کنند. تحصیل در روسیه در دوره دکترا دانشگاه و اساتید توجه خاصی به دانشجو دارند و تحصیل به دو صورت رایگان و غیر رایگان می باشد.

تحصیل در روسیه به صورت تحصیل رایگان به این گونه است که دانشجو از دانشگاه بورسیه می گیرد و دانشگاه مبلغ تقریبا ۲۰۰۰ دلار را سالانه به دانشجو پرداخت می کند و در تحصیل غیر رایگان دانشجو باید هزینه های تحصیل را بر عهده گیرد. شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه به این ترتیب می باشد که فرد مدارکی را به دانشگاه ارائه دهد این مدارک عبارتند از: مدارک لیسانس و فوق لیسانس از دانشگاه های معتبر، ایلتس ۵ و ۶، جلب نظر استاد مشاوری که تز دکترای دانشجو را به عهده دارد ، مقاله های بین المللی نیز می تواند در این زمینه کمک بسیار بزرگی به فرد کند. دانشگاه های مسکو نیازی به مدرک زبان اعم از ایلتس، تافل، GMAT ،T.C.F ، C.A.E ندارد و این خود یک امر مهم برای افرادیست که می خواهند پذیرش بگیرند.

تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان

دانشگاه های کشور روسیه بیشتر به زبان روسی تدریس می کنند، اما امکان تحصیل برای انگلیس زبان ها و افراد خارجی که به زبان روسی آشنایی ندارند نیز فراهم شده است. بیشتر رشته های تحصیلی در روسیه به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می شوند و عامل مهم در جذب افراد از کشورهای دیگر به دانشگاه های روسیه، عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی است.

قبل ازمهاجرت به روسیه از طریق یکی ارز انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی روسیه لازم است بدانید که امکان تحصیل در بیشتر رشته های تحصیلی کشور روسیه بدون نیاز به مدرک زبان وجود دارد. در صورتی که دانشجو مهارت کافی به زبان انگلیسی یا روسی داشته باشد، قبل از ورود به دانشگاه باید در دوره های آمادگی زبان انگلیسی شرکت کند تا مهارت لازم را کسب نماید. تحصیل در همه رشته های تحصیلی و در همه مقاطع تحصیلی اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بدون نیاز به مدرک زبان امکان پذیر است. هر چند دارا بودن مدرک زبان و یا مهارت و تسلط به زبان انگلیسی و روسی یک امتیاز ویژه محسوب می شود.

مدارک لازم به منظور تحصیل بدون مدرک زبان در روسیه:
  1. پاسپورت معتبر،
  2. گواهی سلامت مبنی بر عدم ابتلا به بیماری ایدز و بیماری های مسری دیگر،
  3. تکمیل فرم درخواست،
  4. کپی ریز نمره های تحصیلی با ترجمه روسی آنها،
  5. ۶ قطعه عکس،
  6. مدرک دیپلم با ترجمه روسی آن،
  7. نمره آزمون آیلتس ( حداقل ۶.۵) و تافل ( حداقل ۸۰) برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان دارند،
  8. نمره قبولی در آزمون زبان روسی برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های روسی زبان دارند.

🔺 برخی از دانشگاه ها با برگزاری آزمون های زبان انگلیسی، سطح مهارت زبان انگلیسی دانشجویان را مورد ارزیابی قرار می دهند.

🔺 در صورتی که زبان تحصیلی دانشگاه مورد نظر دانشجویی، زبان روسی باشد این دانشجو ملزم به گذراندن دوره آمادگی پادفک می باشد. دوره آمادگی پادفک، یک دوره پیش نیاز است که طی آن دانشجویان درس های زیست شناسی و شیمی و همچنین زبان روسی را فرامی گیرند. این دوره های آمادگی زبانی و درسی برای دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های روس زبان دارند، الزامی و اجباری است. هزینه این دوره آمادگی از ۲.۰۰۰ دلار تا ۳.۰۰۰ دلار می باشد.

🔺 در صورتی که زبان تحصیلی دانشگاه مورد نظر دانشجویی، زبان انگلیسی باشد این دانشجو می تواند در آزمون زبان انگلیسی شرکت کند و پس از تعیین سطح مهارت زبان انگلیسی در دانشگاه به تحصیل بپردازد. به منظور پذیرش در این دانشگاه ها ارائه مدرک زبان تافل یا آیلتس همانند دانشگاه های کشورهای دیگر الزامی نمی باشد.

🔺 در صورتی که دانشجویی قصد تحصیل در کشور روسیه بدون نیاز به مدرک زبان داشته باشد، بایستی ویزای تحصیلی را اخذ نمایند. این ویزا برای یک سال معتبر می باشد و در صورت تمایل می تواند آن را تمدید نماید. هزینه تحصیل در روسیه بدون مدرک زبان به نسبت دیگر کشورهای اروپایی بسیار پایین تر است و از ۱۲۳۵۰۰ روبل تا ۷۱۵۰۰۰ روبل روسیه در نوسان است.

دانشجویان در روسیه می توانند در رشته های زیر بدون نیاز به مدرک مهارت زبان انگلیسی تحصیل کنند:

رشته های دکترا

رشته هنر ( کارشناسی ارشد)

رشته مدیریت بازرگانی (MBA)

رشته علوم (کارشناسی، کارشناسی ارشد)

 شرایط تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی

 شرایط تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی

روسیه مهد ادبیات و رقص باله و عروسک، کشوری که نیمی از ساکنانش تحصیل کرده می باشند، و این مهم به واسطه سیستم آموزشی غنی و دانشگاه های برتر جهانی حاصل شده است. از آن جا که فراگیری زبان روسی کمی دشوار است، دانشجویان خارجی که با استفاده از یکی از انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی روسیه خواستار تحصیل در دانشگاه هایی با زبان تدریس انگلیسی می باشند. اگر دانشجویان خارجی مهارت زبان انگلیسی را نداشته باشند با شرکت در دوره های آمادگی می توانند این مهارت را کسب نمایند و در رشته های انگلیسی زبان تحصیل نمایند.

در واقع دانشگاه های این کشور روند پذیرش دانشجو را بدون داشتن مدرک مهارت زبان نیز انجام می دهند، با این شرط که در دوره های آمادگی زبان انگلیسی شرکت کند که در دانشگاه برگزار می شود. هرچند بیشتر رشته های انگلیسی زبان، دوره های کارشناسی ارشد و دکترا می باشد و دانشجویان باید این مهم را در نظر داشته باشند.

دانشگاه های روسیه از رتبه بندی و رنکینگ جهانی بالایی برخوردارند و مدرک این دانشگاه ها دارای اعتبار جهانی می باشد. علاوه بر این موارد، پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی از دیگر عوامل جذب دانشجویان خارجی به این کشور می باشد. دانشگاه های این کشور به زبان های روسی و انگلیسی تدریس می کنند.

اگر دانشجویی خواستار ادامه تحصیل در رشته هایی است که به زبان انگلیسی تدریس می شوند و دانشجو فاقد این مهارت می باشد، اصلا جای نگرانی نیست، این دانشجویان می توانند با شرکت در دوره آمادگی ۹ ماهه که توسط دانشگاه برگزار می شود، به سطح زبان مورد نیاز دست یابد و آماده تحصیل در رشته های انگلیسی زبان شود. مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی وکلای برگزیده اصطهباناتی با آگاهی از شرایط تحصیل در روسیه و کشورهای دیگر در جهت ثبت نام در دوره های آمادگی زبان و رشته های دانشگاهی همه خدمات مشاوره ای لازم را به شما ارائه می دهند.

مدارک مورد نیاز به منظور اخذ پذیرش در دانشگاه های انگلیسی زبان روسیه:
  1. ارائه مدرک مهارت زبان( آیلتس و تافل)،
  2. ارائه رزومه تحصیلی،
  3. ارائه مدرک دیپلم،
  4. مصاحبه به زبان انگلیسی.

دانشجویانی که سطح علمی بالایی دارند، با تحصیل در دانشگاه های زبان انگلیسی روسیه می توانند از بورسیه های تحصیلی برخوردار شوند که تحصیل در روسیه را برای آن ها تقریبا رایگان می کند.

مزایای تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی:
  • بالا بودن کیفیت آموزشی دانشگاه ها،
  • پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی،
  • موجود بودن کتاب های مرجع به زبان انگلیسی،
  • استفاده از بورسیه ها و کمک هزینه های دانشجویی،
  • ورود دانشجویان به دانشگاه های برتر اروپا و آمریکا،
  • آمادگی برای ورود به بازارهای کار کشورهای دیگر پس از فارغ تحصیلی،
  • شرکت در کنفرانس ها و گردهمایی های علمی جهان.

هزینه های شهریه تحصیل به زبان انگلیسی به نسبت تحصیل به زبان روسی بیشتر می باشد. به طور مثال هزینه شهریه تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی از ۵.۰۰۰ دلار تا ۱۰.۰۰۰ دلار، رشته دندانپزشکی از ۳.۰۰۰ دلار تا ۷.۵۰۰ دلار و رشته داروسازی از ۳.۰۰۰ دلار تا ۵.۰۰۰ دلار می باشد.

 از دانشگاه های برتر روسیه که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، دانشگاه های زیر را می توان نام برد:
  1. انستیتو روابط بین الملل مسکو،
  2. دانشگاه دولتی دولتی سن پترزبورگ،
  3. دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو،
  4. دانشگاه دولتی قازان
دانشگاه های روسیه که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، دارای رشته های تحصیلی زیر می باشند:

رشته تحصیلی پزشکی: پزشکی، دندان پزشکی، پزشکی عمومی، داروسازی، پرستاری.

رشته تحصیلی مهندسی: مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری، مهندسی نفت و مهندسی برق.

رشته تحصیلی انسانی: مدیریت، گردشگری و حسابداری.

دانشگاه های معتبر روسیه

در این قسمت برای کسانی که قصد مهاجرت به روسیه را از طریق اخذ یکی از انواع ویزای مهاجرتی تحصیل در روسیه دارند لیستی از دانشگاه های معتبر روسیه را ارائه کرده ایم؛

  • دانشگاه دولتی مسکو لومونسوف
  • دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک
  • دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ
  • دانشگاه دولتی تامسس
  • مؤسسه فیزیک و فناوری مسکو

تحصیل-و-اعزام-دانشجو-به-روسیه0-

شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه های روسیه

افرادی که تمایل دارند از طریق انواع ویزای مهاجرتی تحصیل در روسیه در دوره های مقدماتی دانشگاههای روسیه پذیرش بگیرند و شرکت کنند، حداکثر وقت دارند تا ۱۵ نوامبر درخواست خود را به دانشگاه اعلام کنند. در صورتی که تعداد دانشجویان به تعداد مورد نظر برسد کلاس ها از ماه سپتامبر شروع می شود.

افرادی که تمایل دارند در دوره های اصلی از دانشگاه پذیرش بگیرند باید قبل از ماه مارس اقدام کنند زیرا پذیرش دانشگاه برای این دوره ها در ماه های مارس، اگوست و ژانویه می باشد. شروع دوره های اصلی از اول ماه سپتامبر است. برای گرفتن پذیرش از دانشگاه شخص می تواند مدارک مورد نیاز را به یکی از موسسات معتبر مهاجرت برده وبرای گرفتن پذیرش به واسطه یک وکیل مجرب وکار ازموده شروع به اخذ پذیرش نماید. مشاورین و وکلای امور مهاجرت موسسه حقوقی سروش نافع دادمان آماده ارائه انواع خدمات مهاجرتی به کشور روسیه و کمک در تسهیل اخذ یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه برای شما علاقه مندان به تحصیل و زندگی در کشور روسیه می باشد:

پیشنهاد مطالعه  امور مهاجرت

آزمون ورودی دانشگاه های روسیه

تحصیل در روسیه از بسیاری جهات مورد توجه دانشجویان خارجی و افرادی که قصد مهاجرت به روسیه را از طریق اخذ یکی از انواع ویزای مهاجرتی تحصیل در روسیه می باشند. از جمله این دلایل می توان به بالا بودن کیفیت آموزشی و پایین بودن هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور سردسیر را نام برد. بسیاری از دانشگاه های روسیه در جهت افزایش جذب دانشجویان خارجی اقدام به تدریس دروس به زبان انگلیسی کرده اند. اما پذیرش در دانشگاه های برتر روسیه هم مانند دیگر دانشگاه های جهان دارای شرایطی می باشد. یکی از مراحل اصلی در جهت تحصیل در دانشگاه های این کشور، پذیرش در آزمون ورودی است.

پادفک چیست؟

دانشجویان در پی تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی و یا دوره لیسانس روسیه بایستی قبل از شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها، در دوره پادفک (Padfak) شرکت کنند. دوره پادفک یک دوره پیش نیاز برای آمادگی دانشجویان است که نه تنها موجب تقویت بنیه علمی دانشجویان در درس های زیست شناسی و شیمی می شود، بلکه زمینه لازم در جهت آموزش زبان روسی را برای آنها فراهم می کند.

این دوره آمادگی اجباری که صرفا برای تحصیل به زبان روسی الزامی است، در دانشگاه های محل تحصیل دانشجویان و همچنین کالج ها برگزار می شود. در صورتی که رشته تحصیلی دانشجو به زبان انگلیسی تدریس شود، گذراندن این دوره ضرورتی ندارد. هزینه این دوره که بین شش تا ده ماه طول می کشد، در حدود ۲.۰۰۰ دلار تا ۳.۰۰۰ دلار می باشد.

در دوره آمادگی پادفک، پس از آموزش زبان روسی به تدریس دروس اختصاصی شیمی و زیست شناسی می پردازند. پس از گذراندن این دوره آمادگی، دانشجویان مدرک زبان روسی دریافت می کنند و می توانند همراه دانشجویان روس زبان در دانشگاه به تحصیل خود ادامه دهد. مشاوران مجرب موسسه حقوقی سروش نافع دادمان با بهترین خدمات مشاوره ای زمینه لازم به منظور ثبت نام شما در دوره های آمادگی پادفک و اخذ انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی روسیه و  پذیرش دانشگاه های روسیه را برای مهاجرت شما به روسیه فراهم می کنند.

تحصیل پزشکی در روسیه

رشته پزشکی از رشته های پرطرفدار کشور روسیه است. این رشته در بیش از هفتاد دانشگاه این کشور تدریس می شود. بیشتر دانشگاه های این کشور آزمون ورود به کورس اصلی را برگزار میکنند اما آزمون پزشکی دانشگاه ها با هم متفاوت است. در واقع هر دانشگاه دروس متفاوتی را مورد ارزیابی قرار می دهد. در زیر برخی از دانشگاه ها و آزمون های متفاوت آن ها ارائه شده است:

آزمون پزشکی دانشگاه دولتی مسکو( معتبرترین دانشگاه روسیه): آزمون از درس شیمی و مهارت در زبان روسی گرفته می شود. رشته های این دانشگاه رشته پزشکی و داروسازی می باشد.

آزمون پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه دولتی سن پترزبورگ: آزمون از درس زیست شناسی و مهارت در زبان روسی گرفته می شود. آزمون رشته پزشکی و دندانپزشکی مشترک است.

آزمون پزشکی دانشگاه دولتی نووسیبیرسک: آزمون از دروس زیست شناسی و شیمی و مهارت در زبان روسی گرفته می شود. این دانشگاه فقط رشته پزشکی دارد.

آزمون پزشکی دانشگاه پاولوف سن پترزبورگ: آزمون از دروس زیست شناسی و شیمی گرفته می شود. آزمون به زبان روسی می باشد و این دانشگاه رشته های پزشکی و دندان پزشکی دارد.

 تحصیل در مقطع دکترا در روسیه

مهاجرت به روسیه برای تحصیل در مقطع دکترا 

برنامه دکترا در روسیه با توجه به نظام آموزشی روسیه، برنامه تحصیلات تکمیلی، “Aspirantra” در روسیه، معادل یک P.h.D در سیستم آمریکایی است و به عنوان مرحله سوم از آموزش عالی در نظر گرفته شده است. مدت برنامه دکترا در روسیه ۴ سال تمام وقت است. پس از اتمام برنامه، دانش آموزان از پایان نامه خود (طرح تحقیقاتی) دفاع می کنند و به عنوان مدرک تحصیلی “نامزد علمی” اهدا می شوند. مطالعات دکتری در روسیه امروز می تواند توسط فارغ التحصیلان بین المللی با درجه دکتری یا معادل آن – PhD (دکتر فلسفه در اتحادیه اروپا) به دست آید.

سیستم آموزشی روسیه مبتنی بر قرارداد بولونیا است، اما هنوز تفاوت هایی در آن وجود دارد. یکی از تفاوت های مهم در مورد سیستم درجه های علمی و سطوح تحصیلی است. کشورهای عضو شهروندی اتحادیه اروپا سه درجه دارند: لیسانس، استاد، دکتر. روسیه دارای ۴ درجه است: لیسانس، استاد، دکتری، دکترای علوم. هدف از دکترا (PhD) انجام تحقیقات علمی با تطبیق آن، تهیه پایان نامه، دفاع در دفاع از شورای استاد است.

دریافت درجه دکترا در روسیه (دکترا در روسیه) شامل چندین شرایط است:

 

  1. در دسترس بودن یک دکترا یا معادل آن در کشور دیگری که در فدراسیون روسیه شناخته شده است.
  2. در دسترس بودن تحقیق و توسعه در حوزه مربوطه
  3. تجربه علمی و / یا تدریس برای بیش از ۵ سال
  4. حداقل یک سال خدمات در سازمان درخواست تحصیل در مطالعات دکترا
  5. دفاع از پایان نامه و انتقال مواد به هیئت مدیره عالی پرسنل
  6. تأیید درجه دکترا توسط هیئت بررسی عالی پرسنل با صدور یک دیپلم
لیست برنامه های P.h.D / Doctoral موجود در محیط آموزشی انگلیسی عبارتند از:

 

  • پزشکی عمومی دندانپزشکی دندانپزشکی عمومی پرستاری بهداشت عمومی
  • مهندسی هوا و فضا، مهندسی موشک آویونیک
  • مدیریت فرودگاه و کنترل پرواز
  • مدیریت
  • مهندسی رایانه
  • علوم کامپیوتر
  • سیستم های کامپیوتری و شبکه ها
  • فناوری اطلاعات
  • مهندسی فناوری اطلاعات
  • مهندسی سخت افزار کامپیوتر و نرم افزار
  • مخابرات
  • مهندسی مخابرات
  • مهندسی برق
  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی الکترومکانیکی
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی عمران
  • مهندسی معماری
  • مهندسی نفت و گاز
  • مهندسی نفت
  • بیوتکنولوژی
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی معدن
  • زمین شناسی
  • برنامه ریزی و مدیریت زمین
  • اقتصاد
  • اقتصاد بین المللی
  • مدیریت کسب و کار
  • مدیریت
  • حسابداری و حسابرسی
  • بانکداری و امور مالی
  • اقتصاد بین الملل

هزینه تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل در روسیه

یکی از مسائل مهم برای کسانی که قصد مهاجرت به روسیه از طریق اخذ یکی از انواع ویزای مهاجرتی روسیه را دارند بحث هزینه های زندگی و علی الخصوص هزینه تحصیل در دانشگاههای روسیه می باشد. هزینه تحصیل در روسیه در دانشگاه های مسکو در رشته های مهندسی مانند هوافضا، مکانیک، الکترونیک ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار می باشد. هزینه خوابگاه در مسکو ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در سال می باشد. دانشجویان می توانند برای هزینه های زندگی دانشجویی خود مبلغی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار در ماه هزینه کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه ۳۰۰۰ دلار در سال و دوره های دندان پزشکی مبلغی بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار در سال می باشد. در خوابگاه دانشجویان موظفند قوانین را رعایت کنند و طبق مقررات خوابگاه رفتار کنند در غیر این صورت ممکن است دانشجو از خوابگاه یا حتی از دانشگاه اخراج شود.

شرایط تحصیل رایگان در روسیه

سیستم آموزشی روسیه، بزرگترین کشور جهان در راستای کیفیت آموزشی بالا و هزینه های تحصیل پایین می باشد. دانشگاه های این کشور در زمره برترین دانشگاه های جهان قرار دارد و خبر خوب این که بسیاری از دانشگاه های این کشور مورد تائید وزارت علوم ایران می باشد.

🔺 یکی از مهم ترین شرایط برخورداری از تحصیلات رایگان در روسیه، بالا بودن بنیه علمی و نبوغ تحصیلی متقاضی در دوره های تحصیلی قبل و همچنین داشتن پشتکار و علاقه به تحصیل و علم آموزی است. به منظور برخورداری از این سهمیه تحصیل رایگان، در ابتدا باید فرم درخواست تحصیل رایگان را تکمیل کرده و به همراه رزومه تحصیلی و دلیل انتخاب تحصیل رایگان ارائه دهید. بالا بودن سطح علمی دانشجو یکی از موارد مهم در برخورداری از تحصیل رایگان می باشد. در واقع متمایز بودن فرد از دیگر متقاضیان از لحاظ سطح علمی و به عبارت دیگر نخبه بودن فرد بایستی با مدارک علمی و مستندات تحصیلی اثبات شود. این مهم ترین شرط پذیرش در این نوع تحصیل رایگان می باشد.

🔺 مرحله بعد، شرکت در آزمونی است که به صورت منطقه ای و محلی برگزار می شود. البته این آزمون چندان راحت نیست اما در صورت کسب نمره لازم، می توانید درخواست تحصیل رایگان را برای ۶ دانشگاه مشخص شده روسیه ارسال نمایید. اگر از طرف این شش دانشگاه پذیرفته نشدید، می توانید درخواست خود را برای دانشگاه های دیگری ارسال کنید که از طرف دولت روسیه برای تحصیل رایگان در نظر گرفته شده اند.

در صورتی که دانشجویی تمکن مالی برای تحصیل در رشته انتخابی در روسیه را نداشته باشد و از لحاظ مالی در وضعیت مناسبی نباشد، اگر با ارائه مدارک علمی معتبر اثبات نماید که واجد شرایط تحصیل در این کشور می باشد و می تواند به خوبی از پس درس ها و آزمون های درسی برآید، دانشگاه صحت ادعاهای وی مبنی بر سطح علمی بالا را با آزمون ها و مصاحبه های علمی مورد ارزیابی قرار می دهد. موفقیت در این آزمون ها به معنای پذیرش در تحصیلات رایگان دانشگاه های روسیه و در نهایت پذیرش یکی از انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی در روسیه می باشد.

مزایای تحصیل رایگان در روسیه:

بدون نیاز به پرداخت هزینه،

استفاده از کمک هزینه دانشجویی ( در صورتی که عملکرد تحصیلی دانشجو رضایت بخش باشد)،

اشتغال در بازار کار روسیه بلافاصله پس از تمام شدن دوره تحصیلی،

استفاده از وام های دانشجویی کم بهره،

اخذ ویزای کار پس از تمام شدن دوره تحصیلی و ورود به بازار کار،

دریافت حقوق ماهانه دانشجویی.

🔺 در مقطع کارشناسی در روسیه امکان تحصیل رایگان وجود ندارد، اما این فرصت بی نظیر برای دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد. دانشجویان دوره تحصیلی کارشناسی می توانند با مجوز ۱۰ ساعت کار پاره وقت در هفته، هزینه های زندگی و تحصیل خود در روسیه را تامین نمایند.

🔺 در مقطع کارشناسی ارشد در روسیه دانشجویان با استفاده از کمک هزینه و بورسیه های تحصیلی و مجوز ۲۰ ساعت کار پاره وقت می توانند هزینه های زندگی و تحصیل خود را تامین نمایند. ذکر این نکته ضروری است که به منظور برخورداری از بورسیه و کمک هزینه دانشجویی، دانشجو باید واجد شرایطی باشد که در سطر های بالا در مورد آن توضیح داده شد.

🔺 در مقطع تحصیلی دکترا امکان تحصیل رایگان با استفاده از بورسیه های تحصیلی و مجوز ۳۰ ساعت کار پاره وقت دانشجویی فراهم شده است.

دانشجویی که بورسیه تحصیلی دریافت می کند، همه هزینه های زندگی و تحصیل این دانشجو رایگان می شود. البته دریافت بورسیه تحصیلی چندان راحت نیست و شامل شرایط زیر می باشد:

  • ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی( مدرک آیلتس)،
  • ارائه توصیه نامه از اساتید دانشگاه،
  • ارائه مقاله های منتشر شده در ژورنال های علمی معتبر.

شرایط کار دانشجویی در حین تحصیل در روسیه

شرایط کار دانشجویی در حین تحصیل در روسیه

تحصیل و در ضمن آن انجام کارهای دانشجویی یکی از بهترین فرصت ها برای دانشجویانی است که نگران تامین هزینه های تحصیل و زندگی بعد از مهاجرت به روسیه با استفاده از هرکدام از انواع ئیزای مهاجرتی تحصیلی در بزرگترین کشور جهان، روسیه می باشد. اما اخذ مجوز کار دانشجویی در این کشور چندان کار ساده ای نیست و بعضا سخت گیری هایی در این مورد وجود دارد.

به منظور اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی، در مرحله اول دانشجو باید به زبان روسی تسلط داشته باشد. بدین منظور باید در آزمون زبان روسی شرکت نماید. دومین مرحله درخواست کار دانشجویی از نهادهای مختلف و اداره مهاجرت می باشد و به عنوان سومین مرحله در روند اخذ این مجوز، کار در ساعات محدود هفته می باشد.

دانشجویان ملزم به انجام کارهای دانشجویی می باشند که در برگه مجوز آنها ذکر شده است. این مجوز کار فقط برای یک سال اعتبار دارد و بایستی هر سال تمدید شود. این مجوز کار در صورتی معتبر است که دانشجو مشغول تحصیل در دانشگاه باشد و به محض پایان دوره تحصیلی و یا انصراف دانشجو از تحصیل، این مجوز لغو می شود.

دانشجویان در مقطع تحصیلی کارشناسی مجاز به ۱۰ ساعت کار دانشجویی در هفته، دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا مجاز به ۲۰ ساعت در هفته و دانشجویان رشته پزشکی و دندانپزشکی مجاز به ۱۰ ساعت کار دانشجویی می باشند.

مدارک لازم به منظور اخذ مجوز کار دانشجویی پاره وقت:
  1. ارائه پاسپورت معتبر،
  2. ارائه فرم تکمیل شده درخواست مجوز کار دانشجویی،
  3. ارائه گواهی دانشگاه مبنی بر ثبت نام دانشجو در دوره های تمام وقت،
  4. ارائه گواهی مبنی بر عدم اعتیاد دانشجو،
  5. ارائه کارت مهاجرت،
  6. ارائه گواهی مبنی بر عدم ابتلای دانشجو به ایدز و بیماری های مسری،
  7. ارائه رسید پرداخت مجوز کار دانشجویی (۳۵۰۰ روبل).

در صورتی که دانشجویی بدون مجوز کار دانشجویی اقدام به انجام کار نماید، متحمل جریمه نقدی از ۲۰۰۰ روبل تا ۵۰۰۰ روبل خواهد شد. علاوه بر جریمه نقدی، دانشجو از کشور روسیه دیپورت خواهد شد. در صورت وقوع انجام کار دانشجویی بدون مجوز در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ جریمه زیادتر و بالطبع عواقب شدیدتری در پی خواهد داشت. با مشورت با مشاوران مجرب و زبده موسسه حقوقی سروش نافع دادمان از قوانین و شرایط کار دانشجویی در کشور روسیه و دیگر کشورهای جهان آگاه شوید. این کارشناسان بهترین مشاوره ها و راهنمایی ها را در این زمینه در اختیار شما می گذارند:

پیشنهاد مطالعه  درخواست مشاوره

کارهای که دانشجویان می توانند به طور پاره وقت انجام دهند شامل موارد زیر می باشد:

برنامه نویسی کامپیوتری، مدیریت پروژه، تدریس زبان انگلیسی، طراحی گرافیک، معماری و بازرگانی، هتلداری و راهنمای تور.

کار دانشجویی موجب می شود تا دانشجو از لحاظ کسب درآمد احساس استقلال کند. علاوه بر این مورد مهم، دانشجو با تعامل با جامعه و محیط زندگی خود با فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه آشنا می شود و در این حین با پر کردن اوقات فراغت خود بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل خود را تامین می کند. تجربه حاصل شده از انجام کارهای دانشجویی می تواند تجربه عملی بسیار مهمی را برای آینده شغلی دانشجو فراهم کند.

ویزای تحصیلی روسیه

شرایط اخذ انواع ویزای مهاجرتی دانشجویی و تحصیلی روسیه

اکثر متقاضیان بین المللی که می خواهند در روسیه تحصیل کنند، نیاز به گذرنامه و ویزا دارند. انواع ویزای مهاجرتی دانشجویی روسیه از طریق سفارت (اداره کنسولگری) یا کنسولگری روسیه در کشور محل اقامت شما به دست می آید. در برخی کشورها، مراکز ویزا مجاز ۲ وجود دارد که این خدمات را ارائه می دهند. در ابتدا یک ویزای دانشجویی برای مدت سه ماه صادر می شود. بعد از این دوره شما باید به بخش محلی اداره مهاجرت عمومی تقاضا کنید.

مسائل مربوط به وزارت کشور روسیه برای صدور ویزا. FMS یک سال یک ویزای چندگانه را صادر می کند که به شما اجازه می دهد تا در مدت اعتبار ویزا به روسیه سفر کنید و از آن به روسیه سفر کنید. هنگامی که ویزای شما به پایان رسیده است، شما باید برای یک برنامه طولانی مدت یک ساله درخواست کنید و برای این دوره در طول برنامه تحصیلی خود ادامه دهید.

اسناد مورد نیاز برای انواع ویزای مهاجرتی دانشجویی و تحصیلی روسیه:
  1. گذرنامه بین المللی (اصلی) و کپی از صفحه اول.
  2. دعوت نامه رسمی برای ورود به روسیه (اصلی). لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر به قسمت «دریافت دعوت» مراجعه کنید.
  3. فرم درخواست (شما می توانید در اینجا فرم الکترونیکی را پر کنید)
  4. عکس ۳.۵ * ۴.۵ سانتی متر (۱.۱۸ * ۱.۵۷ اینچ).
  5. گواهی وضعیت HIV منفی.
  6. برای متقاضیان زیر ۱۸ سال – رضایت پدر و مادر برای سفر گواهی شده توسط دفتر اسناد رسمی.

🔺 دعوت نامه های روسیه توسط وزارت امور خارجه روسیه و اداره کل امور مهاجرت روسیه صادر می شود. متقاضیانی که جای خود را در یک دانشگاه در روسیه از طریق انتخاب رقابتی به دست می آورند و حق تحصیلات دولتی دارند (سهمیه)، دعوت نامه خود را بر اساس یک دستورالعمل وزارت امور خارجه دریافت می کنند.

در دفتر آژانس فدرال برای امور کشورهای مستقل مشترک المنافع، هموطنان که در خارج از کشور زندگی می کند و همکاری های بین المللی انسان دوستانه آنها یک شماره شش رقمی از دعوت نامه دریافت می کنند که پس از ارسال درخواست ویزا نقل می کنند. دانشجوی آینده باید تمام الزامات برنامه را برآورده و از طریق روش استاندارد در یک دانشگاه دریافت کرده باشد یا دانشجو باشد، دعوت نامه توسط دانشگاه ارسال خواهد شد. شما دعوت اصلی را برای ارسال درخواست ویزا خواهید داشت.

شرایط کار و اقامت پس از تحصیل در روسیه

شرایط کار و اقامت پس از تحصیل در روسیه

از آن جا که روسیه از کشورهای مطرح جهان از لحاظ پیشرفت و توسعه می باشد، بیشتر دانشجویان پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود خواستار اقامت و دریافت تابعیت و کار در روسیه می باشند. بدین منظور دانشجویان فارغ تحصیل می توانند با رعایت شرایطی مجوز اقامت و کار را کسب نمایند.

🔺 به منظور اخذ مجوز اقامت روسیه، متقاضی باید ویزای کار را دریافت کند. در جهت دریافت ویزای کار، متقاضی نیاز به یک پیشنهاد کار یا دعوت نامه از طرف کارفرمای روسی دارد. در صورتی که این پیشنهاد از طرف کارفرمای خصوصی روسی وجود نداشته باشد، متقاضی باید از طریق یک فرد کارآفرین برای ویزای کار خود اقدام نماید. هرچند دریافت ویزای کار از طریق کارآفرین خصوصی بدون آشنایی فرد متقاضی به زبان روسی و آگاهی کامل وی از قوانین حقوقی روسیه کاری سخت و دشوار می باشد.

🔺 یکی دیگر از روش های اخذ مجوز کار و اقامت در روسیه، مشاوره با موسسه های کاریابی معتبر می باشد. در این روش، متقاضی مدارک تحصیلی خود را در اختیار این آژانس های کاریابی قرار می دهد و آن ها بر اساس رشته تحصیلی و تخصص بهترین گزینه ممکن را برای متقاضی انتخاب می کنند.

🔺 سرمایه گذاری مالی در کشور روسیه و یا ثبت شرکت از دیگر روش های اخذ اقامت و کار در این کشور می باشد. دانشجویان می توانند طرح های تجاری خود را به اداره مهاجرت روسیه ارائه دهند تا آن ها این طرح ها را از لحاظ اقتصادی و مالی مورد ارزیابی قرار دهند.

🔺 در صورتی که متقاضی اخذ اقامت روسیه با فردی ازدواج کند که تابعیت و شهروندی روسیه را داشته باشد، می تواند اقامت کوتاه مدت خود را تمدید کند و به منظور اقامت دائم اقدام نماید.

اگر پس از تمام شدن یک دوره تحصیلی، دانشجو اقدام به ادامه تحصیل در دوره های بالاتر و تحصیلات تکمیلی نماید، می تواند برای اخذ اقامت پس از تحصیل اقدام نماید. مشاوران موسسه حقوقی سروش نافع دادمان با آگاهی کامل از قوانین حقوقی و مهاجرتی بهترین مشاوره ها و راهنمایی ها را در زمینه چگونگی اخذ اقامت دائم و ویزای کار در روسیه و دیگر کشورهای جهان به شما ارائه می دهند.

🔺 دانشجویانی که در رشته خود دارای نمره های برتر و ممتاز باشند، دانشجوی تمام وقت دانشگاه باشند، گواهی سلامت داشته باشند و بیشتر از ۱۸ سال داشته باشند، می توانند به منظور دریافت مجوز کار پس از فارغ تحصیلی از دانشگاه اقدام نمایند. علاوه بر موارد ذکر شده دانشجو باید تسلط کامل به زبان روسی داشته باشد.

مدارک زیر به منظور اخذ ویزای کار پس از تحصیل در روسیه لازم می باشد:
  • پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر،
  • گواهی سلامت مبنی بر عدم ابتلا به بیماری،
  • ارائه مدارکی مبنی بر صلاحیت کار در کشور روسیه،
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزای کار،
  • یک قطعه عکس در اندازه پاسپورت.

پس از ارسال این مدارک و اخذ ویزای کار روسیه، دعوت نامه ای از طرف اداره مهاجرت روسیه دریافت می کنید.

به منظور درخواست اقامت پس از تحصیل مدارک زیر را به همراه ویزای کار به سفارت روسیه در کشور خود ارائه دهید:
  • گواهی سلامت مبنی بر عدم ابتلا به بیماری،
  • دعوت نامه اداره مهاجرت روسیه،
  • نامه کارفرما،
  • پاسپورت معتبر،
  • یک قطعه عکس در اندازه پاسپورت.

بیمه دانشجویی در روسیه

بیمه دانشجویی در روسیه

بیمه دانشجویی پس از دریافت یکی از انواع ویزای مهاجرتی تحصیلی روسیه و اخذ پذیرش در دانشگاه ها، یکی از موارد مهم برای تحصیل و زندگی ومهاجرت در کشور روسیه می باشد. دانشجویان خارجی نیز مانند دیگر افراد در معرض بیماری و مشکلات جسمانی قرار دارند و در این میان برخورداری از یک بیمه مطمئن می تواند خیال آن ها را از بابت روزهای سخت راحت کند.

اغلب دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در روسیه دارای بیمه مسافرتی هستند. اما این نوع بیمه برای درمان سرپایی و اورژانسی مناسب است و در مواردی که دانشجو ناچار به بستری در بیمارستان باشد، کاربردی ندارد و خود دانشجو باید هزینه های درمانی را پرداخت کند.

بیمه های دانشجویی شامل پوشش هزینه درمان های فوری و سرپایی، هزینه های دندانپزشکی، هزینه مشاوره های پزشکی و در صورت نیاز بازگرداندن دانشجو به کشور محل زندگی وی می باشد. در صورتی که دانشجو فاقد بیمه درمانی باشد، به منظور برخورداری دانشجویان از خدمات اورژانسی و درمان های سرپایی، ارائه ویزا و یا کارت دانشجویی کفایت می کند.

طبق قوانین جدید کشور روسیه، همه افراد برای ورود به خاک این کشور باید تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرند. دانشجویان برای دریافت بیمه درمانی بایستی قبل از ورود به خاک روسیه اقدام نمایند. برای هر هدفی که به روسیه سفر می کنید، در همان بدو ورود بایستی این بیمه را تهیه نمایید.

هزینه صدور بیمه تکمیلی بر اساس شهر و محل زندگی دانشجو، نوع خدمات پوشش دهنده بیمه و مدت زمان اعتبار این بیمه متفاوت و از ۳.۵۰۰ روبل تا ۱۲.۰۰۰ روبل ( در حدود ۵۰ دلار تا ۲۰۰ دلار) در نوسان است. انواع خدماتی که این بیمه آن ها را پوشش می دهد مانند درمان های سرپایی و فوری، درمان های دندانپزشکی، کمک اورژانسی و غیره می باشد. مدت اعتبار بیمه از سه ماه تا یک سال می باشد. بیمه باید دربرگیرنده کل سال های تحصیلی دانشجو باشد.

پیشنهاد مطالعه  داشتن تابعیت چیست و انواع تابعیت در نظام حقوقی چه می باشد؟

🔺 در صورتی که دانشجو بیمه درمانی نداشته باشد و ناچار به بستری در بیمارستان باشد، همه هزینه های درمانی به عهده خود دانشجو می باشد.

🔺 بیمه VHI یکی از متداول ترین بیمه های کشور روسیه است که توسط شرکت های بیمه گر و یا دانشگاه ها به دانشجو ارائه می شوند. در صورتی که دانشجو این بیمه را از طریق دانشگاه تهیه نماید، مشمول تخفیف دانشجویی می شود. مدت اعتبار این بیمه از سه ماه تا یک سال می باشد. به منظور دریافت این بیمه دانشجو باید پاسپورت و کارت مهاجرت خود را ارائه دهد. مشاوران و کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سروش نافع دادمان با آگاهی کامل از شرایط و قوانین بیمه در کشور روسیه، اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار می دهند.

اگر دانشجو از بیمه های خصوصی استفاده کند، هزینه های پزشکی را به صورت نقدی پرداخت می کند و هنگامی که تحصیلات خود را در روسیه تمام کرد و به کشور خود بازگشت، هزینه های درمان خود را از شرکت بیمه دریافت می کند.

بیمه های دانشجویی خدمات درمانی مختلفی را تحت پوشش خود قرار می دهند. از جمله این خدمات می توان به هزینه های بستری در بیمارستان، هزینه های درمان های سرپایی و اورژانسی، هزینه حمل و نقل پزشکی و هزینه های بازگشت دانشجو به وطن خود اشاره کرد. موسسه حقوقی سروش نافع دادمان  آمادگی ارائه خدمات مشاوره حقوقی در زمینه تحصیل و اعزام دانشجو و مهاجرت تحصیلی به روسیه از طریق انواع ویزای مهاجرتی تحصیل در روسیه می باشد.

پیشنهاد مطالعه  فرم درخواست وکیل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا