مهلت اعتراض نسبت به نظر کارشناس رسمی دادگستری چقدر می باشد؟

مهلت اعتراض نسبت به نظر کارشناس رسمی دادگستری

اگر با وکیل و دادگاه و کارشناسان دادگستری سر و کار دارید ممکن است نیاز به اعتراض نسبت به نظر کارشناس دادگستری داشته باشید .دراین نوشتار از مجموعه نکات حقوقی و کیفری دادمان میخواهیم به نحوه و مهلت اعتراض نسبت به نظر کارشناس رسمی دادگستری بپردازیم .

در مواردی که تصمیم دادگاه بر اساس نظر کارشناس خواهد بود و موضوع به کارشناس ارجاع شده باشد ، پس از ابلاغ اخطاریه به شخص جهت ملاحظه نظر کارشناس ، لازم است که فوراً در مهلت قانونی به شعبه مربوطه که اخطاریه را ارسال نموده مراجعه کند و نظر کارشناسی را ملاحظه و از آن کپی تهیه نماید و در صورتی که نسبت به نظر کارشناس اعتراضی داشته باشد در مهلت مقرر و به صورت مکتوب اعتراض خود را تقدیم شعبه نماید.

انواع مهلت اعتراض نسبت به نظر کارشناس رسمی دادگستری

در زیر بر حسب مورد در خصوص مهلت اعتراض نسبت به نظر کارشناس رسمی دادگستری اشاره شده است :

۱) مهلت اعتراض به نظر کارشناس در دادگاه عمومی حقوقی 

مهلت اعتراض به نظر کارشناس رسمی دادگستری در پرونده مطروحه در دادگاه عمومی حقوقی ، ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ اخطاریه می باشد و طرفین می توانند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ اخطار ، به دفتر دادگاه مراجعه کنند و با ملاحظه نظر کارشناس چنانچه اعتراضی داشته باشد بطور کتبی اعتراض خود را اعلام کند .

ماده ۲۶۰ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی در این خصوص مقرر می دارد :

« پس از صدور قرار کارشناسی و انتخاب کارشناس و ایداع دستمزد ، دادگاه به کارشناس اخطار می کند که ظرف مهلت تعیین شده در قرار کارشناسی ، نظر خود را تقدیم نماید . وصول نظر کارشناس به طرفین ابلاغ خواهد شد ، طرفین می توانند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ به دفتر دادگاه مراجعه کنند و با ملاحظه نظر کارشناس چناچه مطلبی دارند نفیاً یا اثباتاً به طور کتبی اظهار نمایند . پس از انقضای مدت یاد شده ، دادگاه پرونده را ملاحظه و صورت آماده بودن ، مباردت به انشای رأی می نماید .»

۲) مهلت اعتراض به نظر کارشناس در مرحله مقدماتی پرونده در دادسرا 

مهلت اعتراض به نظر کارشناس در مرحله مقدماتی پرونده در دادسرا ، ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ اخطار می باشد .

ماده ۱۶۱ قانون آیین دادرسی کیفری در این خصوص مقرر می دارد :

« جز در موارد فوری ، پس از پرداخت دستمزد ، به کارشناس اخطار می شود که ظرف مهلت تعیین شده در قرار کارشناسی ، نظر خود را تقدیم کند . مراتب وصول نظر کارشناس به طرفین ابلاغ می شود . طرفین می توانند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ ، جهت ملاحظه نظر کارشناس به دفتر بازپرسی مراجعه و نظر خود را به طور کتبی اعلام کنند .»

۳) مهلت اعتراض به نظر کارشناس در مرحله اجرای احکام مدنی 

مهلت اعتراض به نظر کارشناس در مرحله اجرای احکام مدنی ، ظرف ۳ روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه می باشد .

ماده ۷۵ قانون اجرای احکام مدنی در این خصوص مقرر می دارد :

« قسمت اجرا ارزیابی را بلافاصله به طرفین ابلاغ می نماید . هر یک از طرفین می تواند ظرف سه روز از تاریخ ابلاغ ارزیابی به نظریه ارزیاب اعتراض نماید . این اعتراض در دادگاهی که حکم به وسیله آن اجرا می شود ، مورد رسیدگی قرار می گیرد و در صورت ضرورت با تجدید ارزیابی قیمت مال معین می شود ، تشخیص دادگاه در این مورد قطعی است .»

پیشنهاد مطالعه  روش پیگیری شکایت از وکیل به چه صورت است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا