مزایای مشاوره مدیریت صنعتی در بهبود عملکرد سازمان!!!

مشاوره مدیریت صنعتی

امروزه بازار صنعت و تولید به میدان رقابت برای تولیدکنندگان و صنعتگران بزرگ تبدیل شده است به نحوی که علاوه بر تیم مدیریت و تولید گروهی دیگر نیز بعنوان مشاوران در کنار صنعتگران مشغول فعالیت هستند. این افراد در حکم اتاق فکری برای ارتقای فعالیت های صنعتی محسوب می شوند. مشاوره مدیریت صنعتی وظیفه دارد تا با ارزیابی بازار و روند صعودی ارتقای محصولات، در جذب بازار فروش کمک کند.

یکی از فاکتورهای اصلی برای پیشرفت صنعتی سیر مسیری است که بر پایه علم و دانش بنا نهاده شود.

با توجه به شرایط حاضر صنعت کشور نیازمند یک راهکار متناسب با شرایط استراتژی کشور است. از طرفی همین موقعیت استراتژی سبب شده است که بازار قاچاق واردات بی رویه ضربه محکمی بر پیکره صنعت کشور وارد کند. درصورتی که می توان از این موقعیت به سود خود استفاده کرد. با تولید محصولات صنعتی و ارسال آن ها به سایر کشور ها در کنار حمایت مشاوران صنعتی، می توان به سود بسیار زیادی دست پیدا کرد.

 خدمات مشاوره مدیریت صنعتی

بخشی از انواع خدمات مشاوره مدیریت صنعتی شامل موارد زیر میباشد:

 ۱- تحقیق بازار:

تحقیق بازار بخش مهمی از صنایع را به خود اختصاص داده و در صورتی که به درستی و مطابق استانداردها و کاملا علمی صورت بگیرد، می توان از طریق آن به سهم بازار بیشتری دست یافته و در نهایت فروش بالاتری را تجربه کرد. این چیزی است که باعث خواهد شد تا صنایع پس از دریافت مشاوره مدیریت در بخش تحقیق بازار، تحولات لازم را در ساختار خود ایجاد کرده و مطابق با اطلاعاتی که از بازار به دست آورده اند، الگوهای جدید فروش را سازمان دهی کنند.

۲- ارتباطات سرمایه گذاری:

با شروع تقویت ارتباطات سرمایه گذاری از مسیر شناخت الگوهای سرمایه گذاری جدید و همین طور جذب سرمایه گذاران، می توان پروژه های قبلی سازمان را بزرگ تر ساخته و پروژه های جدید را نیز در فازهای تحقیقات اولیه یا اجرایی، کلید زد. این یکی از برآوردهای مشاوره مدیریت صنعتی است که کمک می کند تا ارتباطات سرمایه گذاری جدید شکل گرفته و پیشرفت و توسعه رقم بخورد.

 ۳- تحقیقات و مذاکرات با شرکا:

انجام تحقیق و مذاکرات با شرکا، در چندین گام موجب کشف مشکلات فعلی و ایراداتی خواهد شد که احتمالا با رفع هر یک از آنها یا بهبود دهی، می توان بازخوردهای بهتری دریافت کرده و فرآیندها را نیز بهینه سازی کرد. این چیزی است که شاید نتوان در یک فاز به آن دست یافت، اما در فرآیندهای تحقیق و مذاکرات، هر نوبه، پیشروی موثری داشته و هر آن قدر که تخصصی تر به آن پرداخته شود، نتایج ارزشمندتری نیز به همراه خواهد داشت.

۴- برون سپاری فرآیند کسب و کار:

مشاوره مدیریت صنعتی با شناخت و بررسی کامل هسته مرکزی صنایع و بازوهای آن، پیشنهاد برون سپاری بخشی از فعالیت ها را خواهد داد. با برون سپاری، می توان به کنترل بهتر هزینه ها دست یافته و در پیشبرد اهداف نیز تسریع به وجود آورد.

۵- بهینه سازی لجستیک:

بهینه سازی لجستیک بخش مهمی از آورده هایی است که مشاور مدیریت صنعتی در اختیار صنایع قرار می دهد. این موضوع پس از بررسی صحیح وضعیت فعلی لجستیک و مطالعه امکاناتی که می توانند شرایط را بهتر سازند، انجام خواهد شد. بدیهی است که در این فرآیند کاهش هزینه ها و نیز بهبود عمکلرد به دست خواهد آمد.

۶- توسعه برند:

در نهایت آورده بعدی مشاوره مدیریت صنعتی، توسعه برند است که از طریق آن می توان به بهترین شکل، برندسازی را انجام داده و به اهداف سازمانی در این خصوص دست یافت.

پیشنهاد مطالعه  نقش برنامه ریزی تولید اصولی در مدیریت خط تولید!!!

بدون شک مدیریت در شاخه های مختلف کسب و کار با وجود شباهت های فراوان، دارای تفاوت هایی نیز می باشد و این تفاوت ها موجب می شود تا کسب تخصصی نسبی در زمینه آن کسب و کار مشخص برای مدیریت مجموعه حیاتی شود. استراتژی تولید محصول تعیین بازار هدف و محصول، بنچ مارک محصولات مشابه، بررسی نقاط ضعف و قوت محصولات مشابه، مهندسی معکوس و بازطراحی، ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی، نمونه سازی و تولید انبوه، بازاریابی و تعامل با نمایندگان فروش، کنترل سیستماتیک، نوآوری سیستماتیک، همه و همه بخشی از نیازهای اصلی و استراتژیک یک کسب و کار صنعتی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

رئیس سازمان یا شرکت نمی تواند به تنهایی از پس تمامی این کارها بر آید. دو مبحث تولید و فروش به تنهایی می تواند تمام وقت مالک سازمان را بگیرد، چه برسد به مباحث دیگر! بنابراین مشاوران صنعتی، با تشکیل تیم هایی که خودشان سایر مسائل را تحت کنترل خود در می آورند، می توانند کمک بسیار زیادی به صاحبان سازمان ها ارائه دهند.

 مشاوران صنعتی

انواع مشاوره های صنعتی

انواع مشاوره هایی که مشاوران صنعتی می توانند به شما ارائه دهند:
  1. مشاوره فروش و مهندسی فروش محصولات صنعتی
  2. مشاوره راه اندازی کسب و کار صنعتی و تولید از نمونه سازی تا تولید انبوه (استارت آپ صنعتی)
  3. مشاوره در زمینه مهندسی معکوس و طراحی محصول
  4. مشاوره در زمینه بهینه سازی خط تولید و …

 امروزه مشاوران صنعتی یکی از راه های افزایش راندمان وبازده را در تبلیغات موثر وکارآمد میدانند، تبلیغاتی که فقط در جهت معرفی محصولات خود باشد و جنبه تخریبی برای رقبا نداشته باشد. یکی از راه های افزایش کیفیت محصول و همچنین معرفی آن در بازارهای جهانی، تولید محصول مشترک با برندهای معتبر جهانی است که با این کار علی رغم پرداخت هزینه به مزایای قابل توجهی دست پیدا می کنیم.

شناسایی صنعت مادر بسیار مهم است. شرکت ها برای تولید محصولات خود نیاز به مواد اولیه دارند که وظیفه رفع این نیاز بر عهده کارخانه ها می باشد که در حکم صنعت مادر می باشند. این کارخانه ها نیز خود مواد اولیه خود را از خارج از کشور تهیه می کنند که از این طریق مقدار قابل توجهی ارز ازکشورخارج می شود. با شناسایی این مواد وارداتی و تولید آن ها در کشور هم به ذخیره ارز کمک می شود و هم یک صنعت تولیدی با سودآوری خوب شکل میدهیم.

شما نمی توانید هیچ سازمانی را بیابید که مدیران آن به‌طور کامل واجد تمامی مهارت‌ها و دانش مدیریت باشند. اگر هم پیدا شوند، تعداد انگشت شماری هستند. 

مشاوران حرفه‌ای مدیریت در کشورهای توسعه‌یافته اینگونه نیازهای سازمانی را برآورده می‌کنند؛ آنان با استفاده از تجربیاتی که از سازمان‌های مختلف به‌دست می‌آورند و بینش و مهارتی که در تشخیص مشکلات و ارائه روش‌ها و راهکارها دارند و از آنجا که در بیان ضعف‌ها و معرفی فرصت‌های پیش روی موسسات آزادند، توانایی یاری رساندن به مدیران در شرایط بحرانی سازمان‌ها را داشته و مدیران را برای دستیابی به اهداف عالیه و تحقق آرمان‌های سازمانی همراهی می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه  نقش تکنولوژی و تجهیزات نوین در عملکرد خط تولید و فروش سازمان !!!

بدیهی است که توسعه مدیریت نوین در کشور بر مبنای الگوهای علمی و عملی مستلزم توسعه مشاوره مدیریت است. هر اندازه سازمان‌ها و محیط آنها متنوع‌تر و تغییرپذیرتر باشد این ضرورت بیشتر خواهد بود.

با توجه به نقش مهم مشاوران مدیریت، فقدان مهارت‌ها مترادف با توفیق نیافتن آنها در نیل به اهداف سازمانی است.

برای ایجاد تحول در سازمان، بهره‌گیری از مشاوران داخلی (کارشناسان و مدیران شاغل در سازمان) و مشاوران خارج از سازمان و مشارکت موثر آنان برای تسریع دگرگونی فراگیر ضروری است که لازمه استفاده از این ۲ گروه (مشاوران خارج و داخل سازمان) را دانش، مهارت‌ها و اندوخته‌های تجربی ویژه آنها تعیین می‌کند.

سازمان‌ها با این رویکرد و توجه به اهمیت حضور مشاوران خبره در سازمان باید همواره دارای کمیته‌ها و نشست‌های تخصصی باشند و در مواقع بحرانی و زمان تصمیم‌گیری با آنها مشاوره کرده و از نظرات کارشناسی مشاوران بهره‌مند شوند.

پیشنهاد مطالعه  نقش نیروی انسانی در بهره وری و کیفیت محصولات یک واحد تولیدی (سازمان)

بسیاری از مدیران سازمان ها بر این باورند که استفاده از تجربیات و نظرات دیگران و مشاوره مدیریت صنعتی در امور، ضریب ریسک را کاهش داده و فرصت های ارتقای بیشتری پیش رویشان قرار خواهد داد.

آنان با وجود اعتماد و اطمینان به توانمندی‌های خود، مشاوره با دیگران را جزئی از توانایی‌های خود تلقی کرده و با تشکیل کمیته‌ها و مجامع تخصصی و کارشناسی در حوزه مدیریت خود و استفاده راهبردی از آن، امور را تسهیل می‌کنند. در شرایط ثبات و سلامت اقتصادی، ماندگاری و پیشرفت بنگاه‌های اقتصادی و ارزش‌آفرینی آنها از طریق مدیریتی کارآمدتر و اثربخش‌تر میسر خواهد بود و تنها در این صورت است که دانش مدیریت و تجربه انباشته و گرانسنگ مدیران و مشاوران مدیریت و مهارت‌های مشاوره‌ای جایگاه خود را باز می‌یابد و تعامل مشاوران و مدیران، توانمندی هر دو را ارتقا بخشیده و به توسعه پایدار کشور خواهد انجامید.

بدیهی است که مشاوران و مدیران برای حضور موثر درچنین فضایی باید آمادگی کافی داشته باشند تا بتوانند همپای مدیران و مشاوران رقبای داخلی و خارجی خود در عرصه رقابت حضور یابند.

با تمامی این تفاسیر، تصمیم‌سازی درست و به موقع، بهره‌مندی از دانش روز، تخصص، تجربه و ارتباطات مثبت مشاور در ترغیب سازمان‌ها به استخدام مشاور در حوزه‌های مختلف موثر بوده و آنچه در نهایت برای مشاوران ارزش افزوده و مزیت رقابتی ایجاد خواهد کرد بهره‌گیری از نوآوری و خلاقیت برای توسعه نشان(برند)، کاهش زمان، کاهش هزینه و توسعه فرهنگ صنعتی در سازمان در راستای ساختن راه‌حل برای رفع مشکلات است.

پیشنهاد مطالعه  برگه مشاوره صنعتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا